2025-11-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja med facit i hand så var ju vare sig rapporten eller den påföljande nyheten om strukturaffären och omvandlingen av SBB till investmentbolag några särskillt bra nyheter.
Notetar att kursen är ner 25,9% på en månad.

Jag tror det krävs mer än ett bra kvartal och en flummig omstrukturering för att helt vända på SBB kurs. Vi får se om några kvartal
Citera
2025-11-20, 11:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Jag tror det krävs mer än ett bra kvartal och en flummig omstrukturering för att helt vända på SBB kurs. Vi får se om några kvartal

Om jag själv hade 5 miöjoner i bolån och bildade en enskilld firma som tog över lånen så skulle jag fortfarande sitta i samma sits, lite samma för SBB, det är ju inga trollkonster som skett.
Citera
2025-11-20, 18:54
Medlem
Man har ju lyckats dra till en hel del bagholders och blankare som kommer hålla nere kursen ett bra tag till. SBB ägarna har iaf tiden på sin sida nu och blir spännande att se vad Leiv och norrbaggarna kan hitta på härnäst.
Citera
2025-11-20, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Man har ju lyckats dra till en hel del bagholders och blankare som kommer hålla nere kursen ett bra tag till. SBB ägarna har iaf tiden på sin sida nu och blir spännande att se vad Leiv och norrbaggarna kan hitta på härnäst.

Jag tror dom kommer fortsätta med att göra SBB till ett bolag som bara äger andra fastighetsbolag.
Finns ingen anledning att förvalta och sköta fastigheter, om man kan äga någon som utför jobbet istället.

Men övrigt så brukar Leiv Synnes ha alltid planer på förbättringar. Han känns som en man som vet vad han håller på med.

Det mest intressanta är hur mycket utdelning SBB kommer få av bolagen som SBB äger.
Det är flera bolag.
Citera
2025-11-21, 18:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror dom kommer fortsätta med att göra SBB till ett bolag som bara äger andra fastighetsbolag.
Finns ingen anledning att förvalta och sköta fastigheter, om man kan äga någon som utför jobbet istället.

Men övrigt så brukar Leiv Synnes ha alltid planer på förbättringar. Han känns som en man som vet vad han håller på med.

Det mest intressanta är hur mycket utdelning SBB kommer få av bolagen som SBB äger.
Det är flera bolag.

Men hur ska de bli av med den börda skulderna utgör ufan att samtidigt bli a med värdet i fastigheterna?
Citera
2025-11-21, 18:41
Avslutad
Citat:
Men hur ska de bli av med den börda skulderna utgör ufan att samtidigt bli a med värdet i fastigheterna?

Jag vet inte. Men på något sätt verkar SBBs Leiv Synnes ha någon plan.
Citera
2025-11-21, 19:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag vet inte. Men på något sätt verkar SBBs Leiv Synnes ha någon plan.

Fast hans plan är ju att rädda SBB precis som Norwegian Airlines räddades vilket innebär att nuvarande aktieägare förlorar majoriteten av sina pengar.
Citera
2025-11-21, 19:42
Avslutad
Citat:
Fast hans plan är ju att rädda SBB precis som Norwegian Airlines räddades vilket innebär att nuvarande aktieägare förlorar majoriteten av sina pengar.

Hur vet du det?
Citera
2025-11-21, 19:55
Medlem
Citat:

Genom nyemissionen i PPI där Rökke lade in 5,4m landar 4,1m i SBB (om jag minns siffrorna rätt) vilket ska täcka obl.-förfall fram till slutet av 2027.
Det tillsammans med med att kostnaderna antas minska en del framåt köper ju bolaget en hel del tid vilket uppenbarligen behövs.
Framåt kan man ju välja att sälja andelar i portföljbolagen, göra en nyemission osv.

Så när du säger att man bara flyttat runt ägande så stämmer det inte riktigt eftersom du glömmer att SBB tillförts pengar?
Nu är det ingen mirakellösning isig då skuldsättningen fortfarande är väldigt hög men jag tror att många missar att bolagets tillstånd faktiskt har förändrats.
Citera
2025-11-21, 20:28
Medlem
Citat:

Märkligt att Rökke bara låter det ske med tanke på hur stor aktieägare han är i bolaget och hur mycket pengar han puttat in kan jag tycka, han är inte känd för att kasta pengar i elden direkt?

Hur tänker du dig att det ska gå till?
Citera
2025-11-21, 21:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Genom nyemissionen i PPI där Rökke lade in 5,4m landar 4,1m i SBB (om jag minns siffrorna rätt) vilket ska täcka obl.-förfall fram till slutet av 2027.
Det tillsammans med med att kostnaderna antas minska en del framåt köper ju bolaget en hel del tid vilket uppenbarligen behövs.
Framåt kan man ju välja att sälja andelar i portföljbolagen, göra en nyemission osv.

Så när du säger att man bara flyttat runt ägande så stämmer det inte riktigt eftersom du glömmer att SBB tillförts pengar?
Nu är det ingen mirakellösning isig då skuldsättningen fortfarande är väldigt hög men jag tror att många missar att bolagets tillstånd faktiskt har förändrats.

Så du menar att Leiv kommef lyckas trolla bort SBBs skulder ufan att SBBs aktieägare behöver betala genom minskat värde? Någon annan ska alltså bjuda SBBs aktieägare på kalaset?
Citera
2025-11-21, 21:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Märkligt att Rökke bara låter det ske med tanke på hur stor aktieägare han är i bolaget och hur mycket pengar han puttat in kan jag tycka, han är inte känd för att kasta pengar i elden direkt?

Hur tänker du dig att det ska gå till?

Det får vi se, hur gick det till i Norwegianfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in