2025-11-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så du menar att Leiv kommef lyckas trolla bort SBBs skulder ufan att SBBs aktieägare behöver betala genom minskat värde? Någon annan ska alltså bjuda SBBs aktieägare på kalaset?

Var fick du det ifrån? Läste du inlägget öht?
Citera
2025-11-21, 22:10
Medlem
Citat:
Det får vi se, hur gick det till i Norwegianfallet?

Du sa att Synnes hade en plan likt den i Norwegianfallet så det är väl bara att utveckla hur du tänker här?

Min fråga var ju om varför Rökke isf som en av SBB’s största aktieägare går med på att förlora en stor del av sin investering.
Det finns goda möjligheter att utveckla hur man tänker här tycker jag.
Citera
2025-11-21, 23:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Var fick du det ifrån? Läste du inlägget öht?

Lite, men SBB är ingen aktie man bör ligga lång k.
Citera
2025-11-21, 23:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du sa att Synnes hade en plan likt den i Norwegianfallet så det är väl bara att utveckla hur du tänker här?

Min fråga var ju om varför Rökke isf som en av SBB’s största aktieägare går med på att förlora en stor del av sin investering.
Det finns goda möjligheter att utveckla hur man tänker här tycker jag.

Jag menar att de som gick in och räddade NAS med sina egna pengar gjorde likadant.
Citera
2025-11-21, 23:22
Medlem
Citat:
Lite, men SBB är ingen aktie man bör ligga lång k.

Läs mer då? Blir rätt meningslöst om du bara vill posta raljanta svar på saker du inte ens verkar ha koll på?

Citat:
Genom nyemissionen i PPI där Rökke lade in 5,4m landar 4,1m i SBB (om jag minns siffrorna rätt) vilket ska täcka obl.-förfall fram till slutet av 2027.
Det tillsammans med med att kostnaderna antas minska en del framåt köper ju bolaget en hel del tid vilket uppenbarligen behövs.
Framåt kan man ju välja att sälja andelar i portföljbolagen, göra en nyemission osv.

Så när du säger att man bara flyttat runt ägande så stämmer det inte riktigt eftersom du glömmer att SBB tillförts pengar?
Nu är det ingen mirakellösning isig då skuldsättningen fortfarande är väldigt hög men jag tror att många missar att bolagets tillstånd faktiskt har förändrats.

Jag ser inget om någon uppmaning till långsiktigt ägande här så jag förstår inte varför du väljer att protestera mot det??

Om något så borde du kanske skicka den uppmaningen till Rökke som sitter med över 100m A-aktier för dom gör man inte sig av med hursomhelst.
Citera
2025-11-21, 23:25
Medlem
Citat:
Jag menar att de som gick in och räddade NAS med sina egna pengar gjorde likadant.

Jaha? Helt missat att Synnes nämnt detta.
Citera
2025-11-22, 09:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jaha? Helt missat att Synnes nämnt detta.

Hae synbrs sagt att han ska rädda SBB eller att han ska rädda småspararnas värden?
Citera
2025-11-22, 16:47
Medlem
Citat:
Hae synbrs sagt att han ska rädda SBB eller att han ska rädda småspararnas värden?

Ingen aning, det har han kanske?
Citera
2025-11-22, 17:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ingen aning, det har han kanske?

Fan vad jag stavar dåligt.
Jag vet att jag låter som en skiva som hakat upp sig men jag vill inte att okunniga småsparare ska bli blåsta i slutändan.
Citera
2025-11-22, 22:13
Medlem
Citat:
Fan vad jag stavar dåligt.
Jag vet att jag låter som en skiva som hakat upp sig men jag vill inte att okunniga småsparare ska bli blåsta i slutändan.

Jag tänker att ett forum är till för att stöta och blöta. Ser inte hur okunniga småsparare gynnas av mindre information.

Nåväl, det tar emot för många när vissa bolag gör något bra, när något förändrar bilden osv. Gäller inte bara SBB såklart även om just den sitter långt inne, förvånas lite över att ingen uppdaterar STG-tråden efter presentationen av den nya strategin eller PEAB-tråden mitt i bolagets idoga harvande..

Men men.. det ser bättre ut för SBB efter den senaste ’affären’ även om Batljan säkert gärna hade sett en uppvärdering av aktien inför en kommande emission.
Med tanke på det svaga utfallet kanske en riktad kommer snabbare än man tror?
Citera
2025-11-24, 22:37
Medlem
kukflashs avatar
En analys på SBB B (nuvarande kurs runt 4.03 SEK), baserat på deras Q3-rapport och den stora omstruktureringen.

SBB är inte längre ett konkursfall – det är den viktigaste nyheten. De lyckades lösa den akuta juridiska tvisten med obligationsägarna (Fir Tree) i januari, vilket tog bort den binära risken.

Sedan har de cashat in rejält: försäljningen av samhällsfastigheterna till PPI (Public Property Invest) för 32 miljarder SEK ger dem över 11 miljarder SEK i nettolikviditet.

Pengarna ska användas för att lösa in lån, vilket sänker bolagets belåningsgrad (LTV) från 59% till 57% pro forma.

Det är en stor förbättring, men här är haken: Målet för att få tillbaka Investment Grade-rating (och därmed sänka kapitalkostnaden) är under 55%. Så länge LTV ligger på 57% och S&P har kvar sin CCC-rating kommer marknaden att prissätta in fortsatt kreditrisk, oavsett hur bra deras underliggande samhällsfastigheter är.

Därför handlas aktien till en grotesk rabatt mot fundamentalt värde. Substansvärdet (EPRA NAV) ligger på 8.98 SEK, medan aktiekursen ligger på 4.03 SEK. Det är 55% rabatt, vilket är sjukt.

Deras nya, rensade intjäningsförmåga (Pro Forma EPS) ligger på 0.71 SEK per aktie. Om marknaden ger dem ett P/E-tal på bara 9x – vilket är blygsamt – är aktien värd cirka 6.40 SEK. Det är 60% uppsida.

Slutsatsen är att det är ett Hög Risk/Hög Reward-spel.
Tekniskt sett är trenden fortfarande negativ.

Vi måste se aktien bryta motståndet på 4.60 SEK för att bekräfta att sentimentet har vänt. Ett köp nu är ett vad på att ledningen lyckas exekvera sin skuldplan och når 55% LTV inom 12–18 månader, vilket är det enda som eliminerar marknadens riskpremie och får kursen att stiga mot 6.50 SEK. Faller den under stödet på 3.30 SEK är det bevis på att planen har misslyckats.

Men men, den som lever får te som kinesen sa.
Citera
2025-11-25, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
En analys på SBB B (nuvarande kurs runt 4.03 SEK), baserat på deras Q3-rapport och den stora omstruktureringen.

SBB är inte längre ett konkursfall – det är den viktigaste nyheten. De lyckades lösa den akuta juridiska tvisten med obligationsägarna (Fir Tree) i januari, vilket tog bort den binära risken.

Sedan har de cashat in rejält: försäljningen av samhällsfastigheterna till PPI (Public Property Invest) för 32 miljarder SEK ger dem över 11 miljarder SEK i nettolikviditet.

Pengarna ska användas för att lösa in lån, vilket sänker bolagets belåningsgrad (LTV) från 59% till 57% pro forma.

Det är en stor förbättring, men här är haken: Målet för att få tillbaka Investment Grade-rating (och därmed sänka kapitalkostnaden) är under 55%. Så länge LTV ligger på 57% och S&P har kvar sin CCC-rating kommer marknaden att prissätta in fortsatt kreditrisk, oavsett hur bra deras underliggande samhällsfastigheter är.

Därför handlas aktien till en grotesk rabatt mot fundamentalt värde. Substansvärdet (EPRA NAV) ligger på 8.98 SEK, medan aktiekursen ligger på 4.03 SEK. Det är 55% rabatt, vilket är sjukt.

Deras nya, rensade intjäningsförmåga (Pro Forma EPS) ligger på 0.71 SEK per aktie. Om marknaden ger dem ett P/E-tal på bara 9x – vilket är blygsamt – är aktien värd cirka 6.40 SEK. Det är 60% uppsida.

Slutsatsen är att det är ett Hög Risk/Hög Reward-spel.
Tekniskt sett är trenden fortfarande negativ.

Vi måste se aktien bryta motståndet på 4.60 SEK för att bekräfta att sentimentet har vänt. Ett köp nu är ett vad på att ledningen lyckas exekvera sin skuldplan och når 55% LTV inom 12–18 månader, vilket är det enda som eliminerar marknadens riskpremie och får kursen att stiga mot 6.50 SEK. Faller den under stödet på 3.30 SEK är det bevis på att planen har misslyckats.

Men men, den som lever får te som kinesen sa.

Ja, SBB är - och har alltid varit - en högriskaktie. Att SBB (i sällskap med andra serieförvärvare) vädrade morgonluft i pandemibubblan och nollräntemiljön, fråntar inte det faktumet.

Hur ser det ut framöver? Är SBB tvungna att fortsatt avyttra fastigheter för att lösa lån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in