Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
Vad har detta med saken att göra?
Det är inte ett vedertaget begrepp. Efter en snabb googling verkar det bara vara Jordan Peterson som använder det. Att upprepa hans ”word salad” är det enda som är pinsamt här. Det förklarar dock en hel del om det är han som är inspirationen till dina argument. En mer oärlig människa är svårt att hitta när ämnet är just religion. Totalt oförmögen att ge ett rakt svar ens på de mest grundläggande frågorna.
Har han lyckats svara ja eller nej på frågan om han tror att Gud existerar än? ”Det beror på vad du menar med existerar”.
Vill du diskutera det begreppet är det upp till dig att ge en definition och förklara relevansen.
Var det i fredags som jag bröt in och vi hade lite utbyte? Då skrev jag några paragrafer specifikt riktat till dig där jag påminde om trådens ämne och påtalade din oförmåga att förhålla dig konkret till det.
Kortfattat så är inte tråden en scen för dig att håna religion. Inte heller din motivering till att du tycker det är bra och rätt att håna religion är trådens tema. Jag håller med om att det kan vara försvarbart och ämnesrelevant, men det förutsätter att du då och då återknyter direkt till TS. Där ombes du öppna upp lite och tala och reflektera lite kring dynamiken och dina känslor som motiverar dig att håna. Förstår du vad jag försöker säga?
Det är riktigt att det är från den stora och högt ärade professorn Peterson som jag hört begreppet. Men det är samma sak där, tråden är inte ämnad som en scen endast för uttryckandet av och tävlandet om vem som kan håna bäst, utan alltså en utmaning till introspektion av den känslomässiga drivkraften till hånandet.
Jag kan börja dyka in i och exponera vad jag ser som ett Luciferiskt intellekt eftersom jag har mycket erfarenhet av att betrakta det, men jag skulle gärna se dig försöka först.
Ämnet var över cirka de första 500 posterna i psykologi och begreppet Luciferiskt intellekt är något som jag ger dig som en nyckel till att förstå mer om vem du är och hur du uppträder. Därför ber jag dig förutsättningslöst att reflektera själv över hur det passar in på ditt sinne och dess kopplingar till känslomanifestationer till exempel i fina muskelsammandragningar i din ansiktsmuskulatur medan du formulerar dina inlägg.