2025-11-20, 18:28
Medlem
Det får mig att reflektera kring hur jag själv kommer att låta när jag är 65+ och inte behöver bry mig nämnvärt längre om sociala konsekvenser av eventuella uttalanden. Det kommer att vara värre än mannen i fråga, så mycket är säkert.

Lagen om HMF behöver skrotas eller ändras i grunden. Det är inte hets mot folkgrupp att ogilla våldskulturer eller religioner.
Citera
2025-11-20, 18:29
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Det här sker i en mycket större och omfattande skala i hela Europa. Vanligt folk trakasseras med hembesök av polis och fängslas av staten för bl.a. antimuslimska åsikter på sociala medier. Se vad som händer i England, Tyskland mfl.

https://www.youtube.com/shorts/GTn1He86oJk

Vi går bakåt i utvecklingen. Yttrandefriheten är död.

Några snabba och simpla frågor:

Måste man nödvändigt yttra sig nedlåtande till och inför en person av annat ursprung, eller med annan trosuppfattning eller sexuell läggning än sig själv? Vari ligger själva driften att ventilera detta inför berörd person? Det är ett inte särskilt civiliserat beteende för människor i vuxen ålder. Är det någon form av maktutövning i detta som kittlar dödsskönt i skrevet?

Måste man verkligen vädra dylika åsikter på sociala medier till samma personer?

Vad får man ut av det? Skönt att avreagera sig bara? Är det inte bättre att utöva en kampsport, skaffa boxboll, tjacka primalskrilåda eller skaffa en partner man kan knulla järnet med istället?

Eller är det viktiga att sitta runt en lägereld med likasinnade och bekräfta varandra och humma hatet i grupp?

Bör det ingå i yttrandefriheten att ha rätt till att utrycka sig hatiskt och nedsättande mot en människa av annat ursprung, med en annan religiös övertygelse, annan hudfärg eller annan sexuell läggning bara för att du tycker den är äcklig?
Citera
2025-11-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbits
Inte sant, jobbade en del inom äldreomsorgen i mer berikade områden under min ungdom. Reagerar varje gång denna lögn upprepas då det helt enkelt inte är sant.

I början var hela gruppen svenskar och alla trivdes bra, det fanns dessutom gott om timanställda svenskar som sökte sig dit.

Sedan anställdes en somalier, och en till, en till etc. Det skapades konflikter och grupperingar, muslimska vårdbiträden vägrade ta order från kvinnliga chefer och det fanns en utbredd respektlöshet gentemot: ”svenskar som lämnar sina äldre för att dö”.

Svenskar började lämna arbetsplatsen under press och invandrarna fixade in mer av sina kompisar och släktingar.

Så ser det ut i verkligheten. Många svenskar vill jobba med äldre, men INGEN vill jobba med invandrare som söker sig till dessa jobb.

Gör om och rätt i din tröttsamma anti-svensk propaganda som du sprider som cancer.

Det stämmer verkligen inte överens med med min erfarenhet och alla jag känner som också jobbat inom äldreomsorgem och vården generellt (vilket är rätt många). Där är det allt det jag radade upp som är orsaken till att de och även jag valt att jobba med annat.

Jaja. Jätte anti-svenskt att förespråka bättre arbetsvillkor för undersköterskor och högre personaltäthet och en bättre organiserad vårdsektor för våra äldre.
Citera
2025-11-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff

Måste man nödvändigt yttra sig nedlåtande till och inför en person av annat ursprung, eller med annan trosuppfattning eller sexuell läggning än sig själv?

Det du beskriver är väl just frihet att yttra sig. Så din fråga är egentligen, måste man ha en sådan frihet. Vad tycker du själv?

Om man måste vakta sin tunga innan man yttrar sig, av rädsla för att okända personer ska bli kränkta eller upprörda, har man någon frihet då?

Eller vill du leva i ett samhälle där du enbart får säga saker som har bestämts av politiker, ord som finns på ett godkänt protokoll över ord som är lagliga? Är det ett fritt och tilltalande samhälle?

Varför inte acceptera att andra ibland har otrevliga åsikter vi inte tycker om, men att de ska få ha rätt att yttra åsikter så även du får ha åsikter som andra kanske tycker är otrevliga?

Man behöver inte gilla andras åsikter men man bör förstå att ord och åsikter i allmänhet inte är skadliga bara för att man ogillar dom. Men jobbar man med människor, särskilt gamla och allt mer förvirrade människor, så behöver man vara professionell, och man behöver inte tycka om folk för att vara professionell och göra sitt jobb. Det kan även vara en kul utmaning att försöka få andra att ändra sina åsikter, som man ogillar....

Däremot ska man naturligtvis inte uppmuntra till våld mot andra, sådant gynnar inte friheten.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-11-20 kl. 18:43.
Citera
2025-11-20, 18:46
Medlem
Rättsystemet måste ses över och lagen om HMF måste antingen göras om eller tas bort helt, för det fungerar inte.

Muslimer är inte en folkgrupp och skal självklart kunna kritiseras så mycket man vill, vilket lagen hindrar som den fungerar idag.

Självklart ska en 90-åring som växt upp i ett etniskt homogent Sverige kunna kritisera och hata islam som aldrig varit och kommer aldrig bli en del av svensk kultur så mycket han vill.

Jag håller fö med honom i sak. Alla muslimer måste ut från Sverige. Alla.
Citera
2025-11-20, 18:47
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja man ska hållas ansvarig för vad man säger om inte 90 åringen är dement förstås allt annat skulle vara respektlöst!
Det enda respektlösa i denna kontext är personer som försvarar HMF.
Citera
2025-11-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Folk i den åldern tappar sin kognitiva förmåga oavsett om de är diagnostiserade med en demenssjukdom. Innan man får plats på ett äldreboende så brukar det vara rätt illa och de klarar inte att ta hand om sig själva. Läser du artikeln så minns han ju inte ens vad som hände. Sen att han påstår att han får två snapsar till lunchen låter ju snurrigt.

Jag tycker som sagt inte att vi borde omyndigföeklara äldre utan att det finns synnerligen goda skäl för det (tex diagnostiserad demenssjukdom).

Om äldre inte antas vara vid sina sinnes fulla bruk så påverkas deras autonomi på en massa olika sätt. Om de inte förväntas kunna förstå- och ta ansvar för sina egna handlingar när det gäller eventuella brott, ska de då förväntas kunna göra finansiella beslut (eller ska deras pengar hanteras av släkten/en god man)?

Ska de förväntas kunna förstå riskerna med att gå ut som de vill eller ska personalen ges rätten att hindra personen (så som görs med demenspatienter)? Ska de kunna fatta medicinska beslut eller ska läkaren kunna fatta de besluten åt den äldre parienten? Vid vilken ålder ska det automatiska omyndigförklarandet träda i kraft?
Citera
2025-11-20, 18:50
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff

Måste man nödvändigt yttra sig nedlåtande till och inför en person av annat ursprung, eller med annan trosuppfattning eller sexuell läggning än sig själv? Vari ligger själva driften att ventilera detta inför berörd person? Det är ett inte särskilt civiliserat beteende för människor i vuxen ålder. Är det någon form av maktutövning i detta som kittlar dödsskönt i skrevet?

Måste man verkligen vädra dylika åsikter på sociala medier till samma personer?

Vad får man ut av det? Skönt att avreagera sig bara? Är det inte bättre att utöva en kampsport, skaffa boxboll, tjacka primalskrilåda eller skaffa en partner man kan knulla järnet med istället?

Eller är det viktiga att sitta runt en lägereld med likasinnade och bekräfta varandra och humma hatet i grupp?

Bör det ingå i yttrandefriheten att ha rätt till att utrycka sig hatiskt och nedsättande mot en människa av annat ursprung, med en annan religiös övertygelse, annan hudfärg eller annan sexuell läggning bara för att du tycker den är äcklig?
Måste man uttrycka sina känslor i tid och otid? Nej.
Måste man få ha rätt att uttrycka sina känslor i tid och otid. JA!

Att skrota HMF vore inte samma sak som att säga ungå konsekvenser. Är jag respektlös bör jag straffas för det, men inte med lagboken eller fysisk kränkning.
Citera
2025-11-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Var är trakasserierna?

Hur kan man vara så lättkränkt att man ens reagerar på det han sade?

Det borde snarare vara straffbart att vara lättkränkt.
Trakasserierna är att skrika på någon att hon inte borde få bo kvar i landet naturligvis, är du dum? Om du inte fattar att detta inte är ett beteende som accepteras i ett civiliserat land så ska du inte vara ute i samhället. Försök gå ut på stan och gapa på någon att han ska dra åt helvete och se hur vi reagerar.
Citera
2025-11-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Tror du att man lägger ner fallet? Eller ska det malas i månader av förhandlingar innan man når slutsatsen att inget straff behövs, kanske hinner gubben kola vippen innan domen kommer. Ursula Haverbeck är ett annat bra exempel på HMF, hon var 95 år när hon drogs in för skranket å hade inte ens sagt något rasistiskt. Tvärtom så var hon mycket vältalig och respektfull i sin kritik.

Ingen aning. Jag har som tur är aldrig hamnat i domstol så jag har dålig koll på hur lång tid en rättsprocess brukar ta. Häktad lär han inte bli iaf.

Huruvida HMF som lag bör existera eller ej orkar jag inte tjafsa om men jag står fast i att äldre personer ska betraktas som vuxna människor med alla rättigheter och skyldigheter det innebär och att de ska vara lika oss andra inför lagen.
Citera
2025-11-20, 18:55
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Stålarna ska in, statistiken måste fyllas.
Dessutom att ta sig an en relik till stofil än att tugga i orten med bråkiga Hassan med brorsorna.
Citera
2025-11-20, 18:56
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Trakasserierna är att skrika på någon att hon inte borde få bo kvar i landet naturligvis, är du dum? Om du inte fattar att detta inte är ett beteende som accepteras i ett civiliserat land så ska du inte vara ute i samhället.

Är USA inte ett civiliserat land? Du hade inte råkat illa ut om du ropade samma sak där.

Du hade möjligtvis fått byta ålderdomshem bara.

Sverige har ingen riktig yttrandefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in