2025-11-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tjohej. Det roliga här, sl, är att du och Merapi kör exakt samma dubbla piruett: När kvinnor drabbas → ”systemfel, patriarkat, politiskt ansvar.” När män drabbas → ”biologi, maskulinitetsnorm, så är det bara.”

Det är du och merpi som sitter i den båten. hon är dock... lite bättre idologiskt besatt när det kommer till att växla mellan "normer och biologi". (förmodligen kommer du dit oxo om 20år.)

Citat:
Magiskt hur ”jämställdhet” byter betydelse beroende på vilket kön som ligger i statistiskt dike.

Och dina fulknep är lätta att se:
– ”TS vill ha lika utfall!” (standardhalmgubbe, funkar på Twitter men inte här).
– ”Biologi, tyvärr!” (praktiskt sätt att slippa prata om system).
– ”Män är bättre på allt, även att dö.” (den där ironin döljer mest att du inte vågar diskutera sakfrågan).

män är bättre på allt. finns en stor tråd om det. ink att dö, säger väll sig själva om självmordsförsöken domineras helt av kvinnor. medans männen vinner den tävlingen på effektivt genomförande?

Citat:
När du säger att allt är natur, men samtidigt tycker att kvinnor ska få politiska åtgärder för sina problem – då är det inte biologi du försvarar. Det är bara en selektiv världsbild där mäns problem ska förklaras bort och kvinnors ska åtgärdas.

Även.... män och barn behöver ju de politiska åtgärderna... jag bara konstaterar att det även krävs att någon kan skapa mer än vad som räcker till demsjälva för att den ens ska vara något att diskutera. och då hänger det på män....

Citat:
Och visst är du smart – du styr undan från kärnfrågan varje gång: Om kvinnorna hade haft 70 % av självmorden, 90 % av arbetsplatsdöden och ramlat ur skolan som pojkar gör – hade du kallat det ”inte jämställdhet” då?

Jag hade kallat det biologi, på samma sätt som kvinnor vinner mot män med 100% mot 0% när vi istället pratar om dödlighet i livmoderhalscancer och barnsängsdöd.

varför tror du att du får välja vad som är rättvist/orätvist här i livet?

Citat:

Alla vet svaret. Även du. Där ligger ditt svek och ditt hyckleri.

Tvärtom, jag är ju en hårt arbetande och nettoskatteinbetalare, med fru och barn. jag är motsatsen till svek och hyckleri. jag är en av de här "gudarna" som barn och kvinnor (och en del män... tragiskt nog...) tror ska skapa "jämställdhet" gällande dödlighet i barnasäng och livmoderhalscancer mellan könen.

Som jag redan försökt förklarat för dig. jag är bara en man och människa, även om du tror att jag är någon sort gudomligt väsen.
Citera
2025-11-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du är verkligen ett symtom på problemet. Vi ska bara vifta undan det TS säger för att det är svårt att vända skutan. Hans inlägg borde varit en artikel i dagens morgontidningar.

Nej vi ska inte "vifta undan" de problem som TS radar upp....det har jag heller ingenstans skrivit.
Men! vi ska inte ha som förklaring till dessa problem att män skulle behandlas sämre än kvinnor i samhället, dvs diskrimineras, ges sämre rättigheter och möjligheter, det är helt enkelt en antifeministisk lögn. (i de flesta av TS exempel, kan finnas undantag)
Citera
2025-11-20, 09:27
Medlem
Citat:
Du tjatar för att trötta ut? Omanligt. Det här är egentligen ganska enkelt, Merapi – du låter som ett helt vanligt paket ”progressiv när det gynnar kvinnor, biologirealist när det drabbar män”. Det är därför dina argument känns som att de byter form beroende på vilket kön som står i statistikrutan.

Du kör den klassiska vänsterpolitiska dubbelmenyn: När kvinnor har problem → struktur, patriarkat, reformer. När män har problem → biologi, mognad, ”så har det alltid varit”.

Det är samma fulknep varje gång:
1. Flytta fokus från system till individ när det gäller män.
2. Hävda att allt är naturen – men bara när det är bekvämt.
3. Slingra dig bort från vad du hade kallat ”strukturell ojämställdhet” om siffrorna varit omvända.

Och när du säger att ”skolan redan tittat på pojkar”, då vet man exakt vilken ideologisk förvaltning du talar med munnen åt: projekt, rapporter, rubriker – men inte en enda faktisk förbättring för de 25 000 pojkarna som faller varje år. För dig räcker det att någon pratat om det, inte att något faktiskt funkat. Det är väldigt genusbyrån, väldigt 2012.

Ditt största hyckleri? Du vet att om kvinnor dominerade självmorden, hemlösheten, arbetsplatsdöden och vårdmissarna hade du inte sagt ”biologi”. Du hade skrivit 10 000 tecken om patriarkat, resursbrist och strukturer.

Och du hade haft rätt. Men nu råkar statistiken slå mot fel grupp – och då är allt plötsligt ”natur”.

Det är här du avslöjar dig: du vill ha jämställdhet som moralisk dekor, inte som princip. Fult som satan. Typiskt V, S, Mp och delar av C.

Du svarar aldrig. Om kvinnor dog tidigare, tappade i skolan och stod för 70 % av självmorden – skulle du fortfarande kalla det ”icke-jämställdhetsfrågor”?

Vi vet båda svaret. Det är därför din argumentation faller. Det är därför du låser dig i biologi. Det är därför du måste sabla ner trådämnet.

Och det är därför Internationella Mansdagen behövs.

Svara på argumenten/ frågorna jag skriver istället för detta tradiga gaggande du kör med.

HUR ska vården, skolan m.m. formas för att du ska känna dig nöjd?

Ska vi förbjuda kvinnor att söka vård? enkom prioritera män i vården?
Lägga ner alla vårdcentraler, och inrätta uppsökande vård istället, folk får helt sonika sitta och vänta, när de brutit ett ben på att någon istället ska ringa upp dem och fråga OM de möjligen brutit benet?

Nått sånt du ser för dig?

Vi kan ta ett tydligt exempel.
Corona.

drabbade män svårare än det drabbade kvinnor...Män hamnade oftare på sjukhus, hela 72% av de som fick intensivvård på sjukhusen ex. pga corona var män, och dog oftare av detta virus än kvinnorna.
men, betydligt fler kvinnor i samhället fick corona än män.

Ditt svar på detta: det är för att samhället diskriminerar män, eller?
Senast redigerad av Merapi 2025-11-20 kl. 09:45.
Citera
2025-11-20, 09:29
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Hmm. Okej. Bra inspel, Larasoft – du har helt rätt i det medicinska på hjärtsidan: historiskt har manliga symptom varit norm och kvinnor har fått lida för det. Absolut. Det är ett känt problem och vården har redan jobbat länge med att korrigera det.

Men… du svarar på en annan fråga än den jag faktiskt ställde. Det är nästan charmigt hur elegant du byter bana mitt i kurvan.

För jag pratar inte om EKG-tolkning och infarktprotokoll – jag pratar om vårdflödena, dvs hur systemet fångar upp människor innan de blir dödssjuka: vem söker vård tidigt, vem beskriver sina symptom i detalj, vem accepterar remiss, samtal, screening, vem orkar ringa 1177 tre gånger, vem återkommer om det inte blev bättre. vem vågar säga ”jag orkar inte längre”

Det är där glappet ligger – och där mönstret är kristallklart i all forskning: män söker senare, kraschar snabbare, och når vården i sämre skick.

Vården är alltså inte ”byggd för män” i någon praktisk mening – den är byggd för den som söker i tid. Och det råkar, rent statistiskt, oftare vara kvinnor.

Det är därför kvinnors vårdkonsumtion ligger 25–35 % högre. Det är därför män dör oftare i akuta somatiska tillstånd. Det är därför män fastnar i missbruk längre. Det är därför mäns psykiska ohälsa märks först när de tar livet av sig.

Och du gör ett väldigt klassiskt knep här:
1. Du plockar ett medicinskt exempel (hjärtinfarkter hos kvinnor).
2. Du använder det för att neutralisera en strukturell poäng om mäns utsatthet.
3. Du hoppas att ingen märker glappet.

Men Flashback märker sånt direkt.

Och för att vara ärlig: jag tycker ändå det är snyggt att du försöker argumentera sakligt – bättre än hälften av tråden gör – men det funkar inte logiskt.

För om vården verkligen vore byggd för män… …varför är det då män som ligger överrepresenterade i alla dödsorsaker där tidig vårdkontakt räddar liv?

Det är inte biologi som dödar dem. Det är systemens form, beteendenas spelrum och vårdens blinda fläckar.

Så, heder åt dig för hjärtinfarkts-exemplet – det stämmer. Men det förändrar inte huvudpoängen: Svensk vård fungerar bäst för dem som kommer tidigt, pratar mycket och följer upp – inte för dem som dyker upp när allt redan är svart runt kanterna.

Och just därför är Internationella mansdagen viktig. Inte för att män är ”svaga”, utan för att system som inte fångar upp män kostar liv – bokstavligen.

Absolut, prognosen för tillfrisknande och överlevnad ökar vid tidigt insatta åtgärder från vården, främst cancer. Inrättandet av allmän screening för prostatacancer är ett exempel. Men på vilket sätt diskriminerar vården män att ta del av vården? Jag kan inte se det, med mindre än att vi inte ser män som kapabla att upptäcka symptom, boka en tid och beskriva dessa. Vad är ditt förslag, förutom att vi kan förvänta oss att AI kan vara ett stöd i detta? Vill du ha fler screeningar, uppsökande verksamhet, informationskampanjer, manliga läkare?
Citera
2025-11-20, 09:31
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är du och merpi som sitter i den båten. hon är dock... lite bättre idologiskt besatt när det kommer till att växla mellan "normer och biologi". (förmodligen kommer du dit oxo om 20år.)

män är bättre på allt. finns en stor tråd om det. ink att dö, säger väll sig själva om självmordsförsöken domineras helt av kvinnor. medans männen vinner den tävlingen på effektivt genomförande?

Även.... män och barn behöver ju de politiska åtgärderna... jag bara konstaterar att det även krävs att någon kan skapa mer än vad som räcker till demsjälva för att den ens ska vara något att diskutera. och då hänger det på män....

Jag hade kallat det biologi, på samma sätt som kvinnor vinner mot män med 100% mot 0% när vi istället pratar om dödlighet i livmoderhalscancer och barnsängsdöd.

varför tror du att du får välja vad som är rättvist/orätvist här i livet?

Tvärtom, jag är ju en hårt arbetande och nettoskatteinbetalare, med fru och barn. jag är motsatsen till svek och hyckleri. jag är en av de här "gudarna" som barn och kvinnor (och en del män... tragiskt nog...) tror ska skapa "jämställdhet" gällande dödlighet i barnasäng och livmoderhalscancer mellan könen.

Som jag redan försökt förklarat för dig. jag är bara en man och människa, även om du tror att jag är någon sort gudomligt väsen.

Jag är ung pensionär efter god karriär. Flerbarnspappa. Och jag har verkligen inte ens en sekund trott dig vara en gud? Fundera på din självbild, grabben. Sl, du är lite smart – det hörs. Men du använder biologin som en filt du drar fram varje gång statistiken börjar brännas. Det är kanske lite charmigt (men ologiskt tröttsamt) hur du hoppar mellan två helt olika världsbilder beroende på vad som passar: när kvinnor drabbas är det ”system, strukturer, patriarkat”, men när män drabbas är det plötsligt ”gener, mognad, naturens ordning”. Smidigt, men genomskinligt.

Det som är roligt är hur du beskriver män som gudar när det gäller ansvar – men som hjälplösa kromosombärande stackare när siffrorna pekar fel. Du kallar det biologi, men det är egentligen bara ett elegant sätt att slippa prata om politik, stödstrukturer och faktiska lösningar.

Och den där jämförelsen med livmoderhalscancer? Tack, den avslöjar allt: när kvinnor drabbas → stormöten, nationella strategier, forskningsmiljarder. När män drabbas → ”jamen så är det ju, broder”.

Säg det rakt i stället: du tycker att när män faller ska de resa sig själva. Och gör de inte det kan man alltid skylla på testosteron. Det är ett snyggt retoriskt trick, men det håller inte för någon som tittar på internationell statistik där pojkar klarar sig bättre – med samma gener – när systemen är smartare designade.

Om kvinnor hade 70 % av självmorden, 90 % av arbetsplatsdöden och rasade i skolan som svenska pojkar – hade du fortfarande sagt ”biologi, tyvärr”?

Vi vet båda svaret. Där knakar din logik i fogarna. Och det är därför den här diskussionen behövs – inte för att män är offer, utan för att vi kan bättre än så här. Och du också.
Citera
2025-11-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ju inte 100% män , ryggsäcken är ju är ju 60% kvinnor och barn.

testa att ta med dig ett barn eller två ut i skogen, så kommer du förstå även det "problemet".....
Du verkar helt besatt av skog. Såvitt jag kan läsa av trådstarten handlar den inte om skog.
Citera
2025-11-20, 09:35
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Absolut, prognosen för tillfrisknande och överlevnad ökar vid tidigt insatta åtgärder från vården, främst cancer. Inrättandet av allmän screening för prostatacancer är ett exempel. Men på vilket sätt diskriminerar vården män att ta del av vården? Jag kan inte se det, med mindre än att vi inte ser män som kapabla att upptäcka symptom, boka en tid och beskriva dessa. Vad är ditt förslag, förutom att vi kan förvänta oss att AI kan vara ett stöd i detta? Vill du ha fler screeningar, uppsökande verksamhet, informationskampanjer, manliga läkare?

Det där borde de kloka yrkesmänniskorna inom svensk vård funderat på sedan länge. Inte jag här på Flashback. Förstår du? Bra frågor ändå, Larasoft – det uppskattar jag faktiskt. Och nej, jag menar inte att vården ”diskriminerar” män genom att en sköterska står i dörren och säger ”du kommer inte in”.

Poängen är mer subtil än så: om du bygger ett system utifrån ett beteendemönster (söker tidigt, ringer ofta, beskriver känslor i detalj, kommer tillbaka om det inte blev bättre) så vet du att en stor del av männen kommer in senare, sjukare och ibland inte alls.

När man låter det pågå i decennier utan att justera – då är vi uppe på strukturell snedhet, inte bara ”individuella val”. Det handlar inte om att se män som oförmögna, utan om att ta deras faktiska beteenden på allvar i stället för att moralisera över dem. Vi gör det redan för andra grupper: vi anpassar vård, information och öppettider för barn, äldre, socioekonomiskt svaga, personer med språkproblem – men när det gäller män säger vi bara ”de får skärpa sig och boka en tid”.

Konkret då: ja, mer screening men smart – t.ex. riktade hälsokontroller för män i riskåldrar (hjärta, alkohol, depression) kopplat till jobb, arbetsplatser och försäkringssystem; uppsökande insatser där män faktiskt finns (arbetsplatser, fack, idrott, digitala plattformar) i stället för ännu en broschyr i väntrummet; vårdformer med lägre tröskel än ”sitt i telefonkö 47 minuter och berätta om din ångest för en främling” – chatt, sena tider, drop-in. Manliga läkare är mindre viktigt än ett bemötande som inte direkt kodar män som potentiella förövare eller ”gnälliga” när de väl söker.

Så nej, vården ”förbjuder” inte män att komma – men den är heller inte särskilt intresserad av att fånga upp dem innan de kraschar. Och då blir min motfråga till dig: om det vore kvinnor som konsekvent kom in senare, dog oftare i akuta tillstånd och tog livet av sig i högre grad – skulle du verkligen nöja dig med svaret ”de får väl själva ringa i tid”?
Citera
2025-11-20, 09:40
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej vi ska inte "vifta undan" de problem som TS radar upp....det har jag heller ingenstans skrivit.
Men! vi ska inte ha som förklaring till dessa problem att män skulle behandlas sämre än kvinnor i samhället, dvs diskrimineras, ges sämre rättigheter och möjligheter, det är helt enkelt en antifeministisk lögn. (i de flesta av TS exempel, kan finnas undantag)

Tjatigt. Merapi, du gör samma fula elaka manöver varje gång: du säger “ingen ska vifta bort problemen” – och sen viftar du bort dem genom att låtsas att ingen enda siffra har något med jämställdhet att göra. Det är nästan imponerande akrobatik.

Det genomgående fulknepet är tydligt:
1. sätt upp en extrem halmgubbe (“TS säger att män diskrimineras överallt medvetet”)
2. skjut ner den
3. hoppas att alla glömmer verkligheten du inte vill prata om.

Och din “biologi, mognad, maskulinitetsnorm”-ramsa är exakt det som alltid dyker upp när mansstatistik blir obekväm. Magiskt hur naturen förklarar allt – men bara när män drabbas.

För det här är din blinda fläck: Om kvinnor stod för 70 % av självmorden, 90 % av arbetsplatsdöden, föll ur skolan som pojkar gör, var hemlösa 7 av 10, förlorade vårdnaden i 78 % av fallen och dog tidigare – hade du kallat det “biologi” då? Nej. Du hade kallat det patriarkat, strukturer och systemfel, och du vet det.

Samma siffror – olika slutsatser beroende på kön. Det är själva definitionen av ojämställd könsideologi, och den avslöjar dig mer än du tror.

Och när du säger “det är en antifeministisk lögn” har vi hela fula vänsterpaketet: moraliserande ton, stämpelstrategi, och noll intresse för att faktiskt bemöta sakargument. Det är fulretorik, inte analys. Inte omsorg om utsatta. Inte omsorg om vårt Sverige.

Så här är den ärliga frågan som du undviker varje gång – Om exakt samma statistik gällde kvinnor: skulle du fortfarande hävda att det “inte har med jämställdhet att göra”?

Alla vet svaret. Du också. Där ligger hyckleriet. Vänsterns könsideologi och lobby.
Citera
2025-11-20, 09:42
Medlem
Citat:
Jag är ung pensionär efter god karriär. Flerbarnspappa. Och jag har verkligen inte ens en sekund trott dig vara en gud? Fundera på din självbild, grabben. Sl, du är lite smart – det hörs. Men du använder biologin som en filt du drar fram varje gång statistiken börjar brännas. Det är kanske lite charmigt (men ologiskt tröttsamt) hur du hoppar mellan två helt olika världsbilder beroende på vad som passar: när kvinnor drabbas är det ”system, strukturer, patriarkat”, men när män drabbas är det plötsligt ”gener, mognad, naturens ordning”. Smidigt, men genomskinligt.

Då har du gått på den femenitsika myten, och den lika märkliga maskulintetsmyten. (den är ju modern femenism det med....)

Citat:
Det som är roligt är hur du beskriver män som gudar när det gäller ansvar – men som hjälplösa kromosombärande stackare när siffrorna pekar fel. Du kallar det biologi, men det är egentligen bara ett elegant sätt att slippa prata om politik, stödstrukturer och faktiska lösningar.

verkligheten är ju vad den är. finns ingen vinst i att ignorerar den eller dekonstruera saker för att bekfta sina egna substanslösa och idologisk bessat känslor.

Citat:
Och den där jämförelsen med livmoderhalscancer? Tack, den avslöjar allt: när kvinnor drabbas → stormöten, nationella strategier, forskningsmiljarder. När män drabbas → ”jamen så är det ju, broder”.

rimligt. män drabbas ju inte av livmoderhalscancer, så det är precis lika "ojämställt" som när kvinnor drabas av testicle cancer, dvs "jamen så är det ju, syster"....

Citat:
Säg det rakt i stället: du tycker att när män faller ska de resa sig själva. Och gör de inte det kan man alltid skylla på testosteron. Det är ett snyggt retoriskt trick, men det håller inte för någon som tittar på internationell statistik där pojkar klarar sig bättre – med samma gener – när systemen är smartare designade.

förhoppningsvis (och överlagt så är det ju objektivt så,) så kommer en man ha sett till så det går att få hjälp up, men det är en tung ryggsäck barnen och kvinnorna kan ju inte resa sig själva.

orättvist , jag vet, men sånt är livet.

Citat:
Om kvinnor hade 70 % av självmorden, 90 % av arbetsplatsdöden och rasade i skolan som svenska pojkar – hade du fortfarande sagt ”biologi, tyvärr”?

Japp. på samma sätt som jag givetvis hade fortsatt förvänta mig att män ska lösa även det, likt de gjort de senaste 40åren med självmorden tex.

Citat:
Vi vet båda svaret. Där knakar din logik i fogarna. Och det är därför den här diskussionen behövs – inte för att män är offer, utan för att vi kan bättre än så här. Och du också.

logiken är solida, dina känslor kommer inte förändra vare sig bilogi eller verklighet, det är en modern femenistisk övning. som ledar till allt annat än det män har gjort och fortsätter göra för att förbättra världen, för alla.
Citera
2025-11-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du verkar helt besatt av skog. Såvitt jag kan läsa av trådstarten handlar den inte om skog.

skog är ju en av få saker som kvinnor har skapat i samma utsträckning som män (nåja). så det är väll en bra utgångspunkt för dig att gå ut och börja i, för att kunna förstå mer komplexa saker och bidra till disskusionen?
Citera
2025-11-20, 09:46
Medlem
Citat:
Bra skrivet, Vintageman – och tack för en genuint välvillig läsning. Ska vi driva information om detta tillsammans här på FB?

Men också låt mig vara lite rak här, för det behövs i den här frågan.

För det första: du har rätt i att problemet är globalt, och du har rätt i att dubbelmoralen i väst är monumental. Men det gör också att lösningen inte är lika enkel som ”SD fixar det”. Även SD – precis som alla andra partier – duckar ofta de svåraste bitarna: umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord och mäns våldsoffer. Hemlöshet kanske? De vågar ta i vissa delar av kulturkriget, men inte hela bilden.

För det andra: KD, M och SD är inte emot att se mäns problem – men de pratar nästan aldrig om de verkligt känsliga punkterna där det skaver:

• att 70 % av självmorden är män
• att män står för nästan hälften av våld i nära relationer (Tystnadens pris 2025)
• att 7 av 10 hemlösa är män
• att 90 % av arbetsplatsdödsfallen är män
• att 78 % av ensamvårdnadsdomarna går till mamman
• att socialtjänsten ignorerar umgängessabotage
• att skyddade personuppgifter kan låsa bort en pappa i 5–10 år
• att mansjourer saknar resurser
• att falska anklagelser mot män funkar bra för socialtjänsten och rättsväsendet faktiskt är könsideologiskt korrumperat av vänstern. De utreder och dömer olika pga svartvita stereotyper om kön.

Det här är ren fakta. Ändå är det politiskt radioaktivt.

Det är därför Internationella Mansdagen finns: inte för att ”fira män”, utan för att vi pratar om en grupp där utsatthet inte räknas politiskt i Sverige.

Och det är här din slutsats är klockren: det måste upp på dagordningen. Men vem som driver det måste vara smart valt – för annars dör frågan direkt.

KD? Ja, kanske. De vill gärna bli ”värdepartiet” som talar om familjer. Men de duckar ofta systemkritik mot socialtjänsten, och vågar väldigt sällan ta fighten mot könsideologin i myndigheter. De borde bli tuffare. De har mycket att vinna och ju nästan inget att förlora numera.

SD? De kan absolut ta viss debatt, men ofta faller fokus tillbaka på migration – inte familjerätt. De skulle behöva bredda sig.

M? De är rädda för att hamna i konflikt med feministiska diskursen.

Så vad är nyckeln?

Det här måste kanske drivas som en barnrättsfråga, inte en ”mansfråga”.
För då tappar vänstern sitt bästa hysteriska vapen – att i tusental hånfullt ropa ”Självömkan!” eller ”Toxic masculinity!”.

Och det är också exakt därför jag driver det i TS.

Barn som förlorar sin pappa i onödan.
Pojkar som tappar skolan.
Män som dör tyst.
Det är barnens framtid och rätt till sin pappa vi pratar om – inte manliga sårade egon.

Så ja – skicka gärna vidare. Men kanske gör det genom barnens rättigheter. Då biter det kanske. Även om vänstern nog hycklar - o praktiken bryr de sig inte om barnen när det gäller utveckling som skulle kunna ställa kvinnliga förövare i nära relation till svars och ansvar.

När hörde du senast ett riksdagsparti nämna ordet ”föräldraalienation, hemlöshet eller kvinnors våld mot sina närmaste” i en debatt?

Exakt. Det är där problemet sitter. Och det är där förändringen börjar.

Du har helt rätt där med, det var nog förhastat tänkt som jag skrev igår om detta. Vissa frågor kan SD ta i andra inte då de förmodligen inte är så insatta för att de har haft annat att fokusera på, vilket är väldigt förståeligt med tanke på problemen i landet. KD och M är ju gamla etablissemangspartier så då förstår man ju mer varför.

Det är synd att Sverige ska ha så dålig sits om just detta, speciellt för oss män.

Jag tror såhär: Rent strategiskt så behöver det gå en period och problemen behöver ha klarats upp, då skulle SD kunna börja ta tag i många allvarliga snedprioriteringar som har gjorts, det tror jag inte bara det är SD som är ensamma om utan de andra Tidöpartierna har börjat prata om denna snedprioritering och göra saker åt den. Jag tror jag läst nåt om det där faktiskt. Kan inte komma med länk dock! Kommer ej ihåg vad det var. Jag tror det var skolan och hur snedprioriterade killarna var där faktiskt!

Viljan och uppvaknandet har börjat ske allafall om detta det tror jag. Stora frågor som hemlöshet osv. är andra frågor som i sånnafall skulle kunna börja fixas ganska så omgående och är problem som är lätta att sympatisera med och även göra något åt för politiker.

Jag tror följande också såhär när det gäller problem gällande umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord, vad män erbjuds för vård och män som våldsoffer. Och även systemkritik av socialtjänsten är något som den avdelningen som inom SD som har hand om jämställdhetsfrågor kan lösa.

Men! Det kommer inte lösas inom det snabbaste, nix. Men när man har fått undan de andra problemen då kommer man börja tala om detta. I allafall det allra mesta av dessa problem.

Så att skicka alla dessa problem du tar upp till något parti har nog ingen verkar just nu, för de har andra prioriteringar helt enkelt. T.o.m. SD som brytt sig mest i dessa frågor.

KD är det enda seriösa förslaget helt enkelt, vem vet? De kanske tar upp dessa samtliga av dessa problem som du tar upp. Kritiken mot socialtjänsten kanske också tas upp? Folk utvecklas, även partiledare.

Och även om Ebba tar upp det men sedan ämnar att skita i det ändå så kan det locka människor att rösta på henne, hur rutten den slutsatsen än är med tanke på vad vi just har diskuterat så är det något som skulle kunna säkra KDs plats i riksdagen och Tidös mandat.

Jag vill verkligen inte att dom skiter i det, det är en bagatell för en normal person med normal ryggrad att fixa? Problem inom socialtjänsten? Ja det är väl bara attackera det problemet rakt på där det brister och sedan göra ändringen. Men nu är det KD vi har att jobba med och då gäller det etablissemangsfolk och vindflöjlar inte människor som innehar en ryggrad innanför kroppen.
Senast redigerad av Vintageman 2025-11-20 kl. 09:54.
Citera
2025-11-20, 09:47
Medlem
Citat:
Tjatigt. Merapi, du gör samma fula elaka manöver varje gång: du säger “ingen ska vifta bort problemen” – och sen viftar du bort dem genom att låtsas att ingen enda siffra har något med jämställdhet att göra. Det är nästan imponerande akrobatik.

Det genomgående fulknepet är tydligt:
1. sätt upp en extrem halmgubbe (“TS säger att män diskrimineras överallt medvetet”)
2. skjut ner den
3. hoppas att alla glömmer verkligheten du inte vill prata om.

Och din “biologi, mognad, maskulinitetsnorm”-ramsa är exakt det som alltid dyker upp när mansstatistik blir obekväm. Magiskt hur naturen förklarar allt – men bara när män drabbas.

För det här är din blinda fläck: Om kvinnor stod för 70 % av självmorden, 90 % av arbetsplatsdöden, föll ur skolan som pojkar gör, var hemlösa 7 av 10, förlorade vårdnaden i 78 % av fallen och dog tidigare – hade du kallat det “biologi” då? Nej. Du hade kallat det patriarkat, strukturer och systemfel, och du vet det.

Samma siffror – olika slutsatser beroende på kön. Det är själva definitionen av ojämställd könsideologi, och den avslöjar dig mer än du tror.

Och när du säger “det är en antifeministisk lögn” har vi hela fula vänsterpaketet: moraliserande ton, stämpelstrategi, och noll intresse för att faktiskt bemöta sakargument. Det är fulretorik, inte analys. Inte omsorg om utsatta. Inte omsorg om vårt Sverige.

Så här är den ärliga frågan som du undviker varje gång – Om exakt samma statistik gällde kvinnor: skulle du fortfarande hävda att det “inte har med jämställdhet att göra”?

Alla vet svaret. Du också. Där ligger hyckleriet. Vänsterns könsideologi och lobby.

Vad du tramsar....hur skulle det vara om du istället faktiskt svarade på mina argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in