Citat:
Ursprungligen postat av
ExtremaMitten
Bra skrivet, Vintageman – och tack för en genuint välvillig läsning. Ska vi driva information om detta tillsammans här på FB?
Men också låt mig vara lite rak här, för det behövs i den här frågan.
För det första: du har rätt i att problemet är globalt, och du har rätt i att dubbelmoralen i väst är monumental. Men det gör också att lösningen inte är lika enkel som ”SD fixar det”. Även SD – precis som alla andra partier – duckar ofta de svåraste bitarna: umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord och mäns våldsoffer. Hemlöshet kanske? De vågar ta i vissa delar av kulturkriget, men inte hela bilden.
För det andra: KD, M och SD är inte emot att se mäns problem – men de pratar nästan aldrig om de verkligt känsliga punkterna där det skaver:
• att 70 % av självmorden är män
• att män står för nästan hälften av våld i nära relationer (Tystnadens pris 2025)
• att 7 av 10 hemlösa är män
• att 90 % av arbetsplatsdödsfallen är män
• att 78 % av ensamvårdnadsdomarna går till mamman
• att socialtjänsten ignorerar umgängessabotage
• att skyddade personuppgifter kan låsa bort en pappa i 5–10 år
• att mansjourer saknar resurser
• att falska anklagelser mot män funkar bra för socialtjänsten och rättsväsendet faktiskt är könsideologiskt korrumperat av vänstern. De utreder och dömer olika pga svartvita stereotyper om kön.
Det här är ren fakta. Ändå är det politiskt radioaktivt.
Det är därför Internationella Mansdagen finns: inte för att ”fira män”, utan för att vi pratar om en grupp där utsatthet inte räknas politiskt i Sverige.
Och det är här din slutsats är klockren: det måste upp på dagordningen. Men vem som driver det måste vara smart valt – för annars dör frågan direkt.
KD? Ja, kanske. De vill gärna bli ”värdepartiet” som talar om familjer. Men de duckar ofta systemkritik mot socialtjänsten, och vågar väldigt sällan ta fighten mot könsideologin i myndigheter. De borde bli tuffare. De har mycket att vinna och ju nästan inget att förlora numera.
SD? De kan absolut ta viss debatt, men ofta faller fokus tillbaka på migration – inte familjerätt. De skulle behöva bredda sig.
M? De är rädda för att hamna i konflikt med feministiska diskursen.
Så vad är nyckeln?
Det här måste kanske drivas som en barnrättsfråga, inte en ”mansfråga”.
För då tappar vänstern sitt bästa hysteriska vapen – att i tusental hånfullt ropa ”Självömkan!” eller ”Toxic masculinity!”.
Och det är också exakt därför jag driver det i TS.
Barn som förlorar sin pappa i onödan.
Pojkar som tappar skolan.
Män som dör tyst.
Det är barnens framtid och rätt till sin pappa vi pratar om – inte manliga sårade egon.
Så ja – skicka gärna vidare. Men kanske gör det genom barnens rättigheter. Då biter det kanske. Även om vänstern nog hycklar - o praktiken bryr de sig inte om barnen när det gäller utveckling som skulle kunna ställa kvinnliga förövare i nära relation till svars och ansvar.
När hörde du senast ett riksdagsparti nämna ordet ”föräldraalienation, hemlöshet eller kvinnors våld mot sina närmaste” i en debatt?
Exakt. Det är där problemet sitter. Och det är där förändringen börjar.
Du har helt rätt där med, det var nog förhastat tänkt som jag skrev igår om detta. Vissa frågor kan SD ta i andra inte då de förmodligen inte är så insatta för att de har haft annat att fokusera på, vilket är väldigt förståeligt med tanke på problemen i landet. KD och M är ju gamla etablissemangspartier så då förstår man ju mer varför.
Det är synd att Sverige ska ha så dålig sits om just detta, speciellt för oss män.
Jag tror såhär: Rent strategiskt så behöver det gå en period och problemen behöver ha klarats upp, då skulle SD kunna börja ta tag i många allvarliga snedprioriteringar som har gjorts, det tror jag inte bara det är SD som är ensamma om utan de andra Tidöpartierna har börjat prata om denna snedprioritering och göra saker åt den. Jag tror jag läst nåt om det där faktiskt. Kan inte komma med länk dock! Kommer ej ihåg vad det var. Jag tror det var skolan och hur snedprioriterade killarna var där faktiskt!
Viljan och uppvaknandet har börjat ske allafall om detta det tror jag. Stora frågor som hemlöshet osv. är andra frågor som i sånnafall skulle kunna börja fixas ganska så omgående och är problem som är lätta att sympatisera med och även göra något åt för politiker.
Jag tror följande också såhär när det gäller problem gällande umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord, vad män erbjuds för vård och män som våldsoffer. Och även systemkritik av socialtjänsten är något som den avdelningen som inom SD som har hand om jämställdhetsfrågor kan lösa.
Men! Det kommer inte lösas inom det snabbaste, nix. Men när man har fått undan de andra problemen då kommer man börja tala om detta. I allafall det allra mesta av dessa problem.
Så att skicka alla dessa problem du tar upp till något parti har nog ingen verkar just nu, för de har andra prioriteringar helt enkelt. T.o.m. SD som brytt sig mest i dessa frågor.
KD är det enda seriösa förslaget helt enkelt, vem vet? De kanske tar upp dessa samtliga av dessa problem som du tar upp. Kritiken mot socialtjänsten kanske också tas upp? Folk utvecklas, även partiledare.
Och även om Ebba tar upp det men sedan ämnar att skita i det ändå så kan det locka människor att rösta på henne, hur rutten den slutsatsen än är med tanke på vad vi just har diskuterat så är det något som skulle kunna säkra KDs plats i riksdagen och Tidös mandat.
Jag vill verkligen inte att dom skiter i det, det är en bagatell för en normal person med normal ryggrad att fixa? Problem inom socialtjänsten? Ja det är väl bara attackera det problemet rakt på där det brister och sedan göra ändringen. Men nu är det KD vi har att jobba med och då gäller det etablissemangsfolk och vindflöjlar inte människor som innehar en ryggrad innanför kroppen.