Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Svarar till bägge inläggen men citrear bara ena.
Det låter som att jag fått det fel för mig, håller med dig om att även om brottet utförs ett datum så kan de ge skador långt senare.
Någon kan ju exempelvis posta något på internet som flyger omärkt under radarn kan efter preskibtionstiden få vind igen. Exempelvis post om vad någon gjort i skolan/gymnasiet som sedan 10 år senare kan skada personen. Även om det är en ny spridning och den nya spridningen kan straffas men inte orginalet som defakto är orsaken till skadan.
Ja jag håller med att det borde ses som perdurerande brott när det handlar om publicering på nätet eftersom det är tämligen uppenbart att det kan orsaka skada så länge informationen ligger uppe.
Faktum är ju att man tar hur stor spridningen blivit i beaktande om det skall klassas som förtal eller grovt förtal.
Därmed "erkänner" man att brottet på så sätt är pågående.
För om en person lägger upp förtalande information på sociala medier dag 1 och det dag 1 har 10 visningar men sedan polisanmäls det för förtal dag 200 och det då har 1miljon visningar så har ju mer och mer skada skett under tiden.
Och hur stor spridningen anses vara baseras på hur stor den är vid anmälan, inte dag 1.
Trots detta så räknas det enligt praxis inte som ett perdurerande brott.
Problemet här tror jag ligger i att man i praxis inte skiljer på hur förtalet gått till.
Muntligt eller via personligt meddelande så sker ju förtalet ögonblickligen och fortgår inte. Man säger/skriver något till någon och där och då har förtalet skett om det sprids vidare är det inte samma person som förtalar utan nya fall av förtal.
Men vid publicering på internet så ligger informationen uppe hela tiden och fler och fler kan se det allt eftersom tiden går
I min mening är det likställt med att man upprepar förtalet om och om igen för varje person som ser informationen.
Men som sagt, det är min personliga åsikt.
Rättspraxis håller inte med utan enligt praxis är det inte perdurerande brott och det är så klart rättspraxis som gäller, inte min åsikt.