2025-11-19, 23:58
Medlem
jtds avatar
Stäng utrymmen,, prova titta vad du kan smålaga. Jag hade en kund med liknande bekymmer och vi spackla å donade. Vi hade oxå runt kassa gamla fönster ute körde vi en del silicon ((blev rätt bra faktiskt hitta.nästan samma kulör som fönstren det finns alla möjliga färger idag )) sen bör du ringa sotaren och se vad han kan göra. Man kan även köpa isolering billigt på XL å lägga på vindens golv bara om man inte är yrkesman och vill isolera seriöst. Lägg bara över hela vindens golv stora isoleringsblock som det levereras ! [Det blir som att sätta på huset en mössa ] och skotta snön som är i kontakt med husgrunden] lycka till nu det blir bra detta

Citat:
Ursprungligen postat av trmg

Kontakta ett proffs.

Tjena jag är yrkesman (((har certifikat i säkert gods, utemiljö och trädgård, kan även bygga, kakla, måla göra el m.m you name it. Haft total entreprenad många år med mogge min polare & granne men nu la vi ner för ingen bygger ))
Citera
2025-11-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.

Pelletkamin!!!!!

Finns dessutom massor av billiga begagnade i bla Holland, Tyskland o framförallt Belgien som närmsta ”grannländer” o du kan överväga att köra ner o hämta!! Finnlines seglar från Malmö = Travemunde

Största marknader Italien Frankrike o Spanien om du orkar köra ner.

kolla www.marktplaats.nl o www.2dehands.be o sök på ”pelletkachel”. (Sajterna närmast identiska med blocket)

Värmer oerhört effektivt o snabbt!! Billigt o framförallt väldigt varmt!
Senast redigerad av Snairbox 2025-11-20 kl. 00:14.
Citera
2025-11-20, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.
Fixa mattor på golvet, Täpp alla springor med fogmassa. Om du kan fixa isolering till väggarna
Citera
2025-11-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Stäng utrymmen,, prova titta vad du kan smålaga. Jag hade en kund med liknande bekymmer och vi spackla å donade. Vi hade oxå runt kassa gamla fönster ute körde vi en del silicon ((blev rätt bra faktiskt hitta.nästan samma kulör som fönstren det finns alla möjliga färger idag )) sen bör du ringa sotaren och se vad han kan göra. Man kan även köpa isolering billigt på XL å lägga på vindens golv bara om man inte är yrkesman och vill isolera seriöst. Lägg bara över hela vindens golv stora isoleringsblock som det levereras ! [Det blir som att sätta på huset en mössa ] och skotta snön som är i kontakt med husgrunden] lycka till nu det blir bra detta

Tjena jag är yrkesman (((har certifikat i säkert gods, utemiljö och trädgård, kan även bygga, kakla, måla göra el m.m you name it. Haft total entreprenad många år med mogge min polare & granne men nu la vi ner för ingen bygger ))
Har du ett tips på hur man täpper drag bra? Jävlar var det drar kallt på vintern
Citera
2025-11-20, 00:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
FInns det en massa fukt så kanske du behöver en luftavfuktare för att torka ut lite, elfilt är billig bra effektiv värme räcker med en 30x40cm bakom ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
https://letmegooglethat.com/?q=Oljeelement
Oljeelement drivs inte med olja, dom drivs med elektricitet, oljan används för att lagra värme för att få en jämnare behagligare inomhustemperatur.
Citera
2025-11-20, 00:49
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Köp 10 cm tjock frigolit som du kan skära till så de passar i fönsterkarmen. Det är ändå så mörkt ute på vintern. Om du har en mekanisk frånluftsfläkt så kan du köpa skorstensrör på löpmeter i en rulle och koppla ihop den och dra ut den några varv i köket så kommer det flexröret avge lite värme. När du använder ugnen så ska du även lägga in några stora stenar som du sedan tar ut och placerar vid otäta dörrar på en bricka, men använd grillhandskar så du inte bränner dig.
Citera
2025-11-20, 01:13
Medlem
vichy6s avatar
Människan mår bäst i 22-23 grader.
Citera
2025-11-20, 01:14
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Har du ett tips på hur man täpper drag bra? Jävlar var det drar kallt på vintern

Tyg och rispåsar om det är ett otätt hus.

Täta dörrar och fönster.
Citera
2025-11-20, 01:41
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Tänd 15-20 värmeljus på en tallrik. Ge det 10 min och värmer går upp 4-6 grader.

Värmefläkt funkar också bra.
Inte särskilt effektivt eller brandsäkert.

Uppvärmningen skulle ta närmare två timmar. Sedan ska värmen hållas. Hur länge brinner ett värmeljus? Fyra eller åtta timmar? Man får ställa väckarklockan och stiga upp för att tända nya ljus om man vill ha varmt på morgonen. Sedan ska ljusen även passas som med alla öppna lågor. Sitta eldvakt i skift?

Ljusen avger inte bara ljus och värme när de brinner, utan även bensen (cancerogent), formaldehyd och andra olämpligheter om det är paraffinljus. De sotar också och det är inte vackert.

Värmen avtar med kvadraten på avståndet från punkten som den utgår från. Det ger dålig värmespridning. På 40 cm avstånd är värmen bara 1/16. (1/r^2).

Värmeljus skapar en mysig tillvaro (en varm atmosfär) men är dåliga för uppvärmning.

Hur välisolerat utrymmet är har också en avgörande betydelse.

En värmefläkt flyttar värme, men den alstrar inte mycket värme i sig. Då är det bättre med elelement eller en värmepump.
Citera
2025-11-20, 03:43
Medlem
Finns fogskum, frystejp och frigolitskivor i olika tjocklekar billigt.

Bara att sätta igång.
Lägg frigolit på golvet, men inte tjockare än att du kan öppna dörrarna.
5-10cm på väggarna, fäst med fogskum, tejpa dragiga sprickor vid fönstren. Köp lösullsisolering i balar och kratta ut på vinden, kandke 20-30cm tjockt.

Men akta så det inte blir kondens/mögel om du isolerar insidan på väggarna, man flyttar den så kallade köldpunkten ( tror det heter så) i väggen inåt

Du måste nu komplettera med en fuktspärr (plastfilm) på den varma sidan av isoleringen för att förhindra att fukt nu bildas i väggar och golv.

Gör du fel är det stor risk att det bildas kondens och fukt/mögel i väggarna.
Prata med en snickare hur du ska gå tillväga.

Sen får du lägga nytt golv ovanpå frigolitskivorna och regla väggarna och på med gipsplattor på frigoliten.
Ordna med ny infattning och foder runt fönster och dörrar.

Eller så köper du bara en större värmepump, en som orkar värma upp trots att det är dragit och dåligt isolerat, men kan bli otroligt dyra elräkningar i längden.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-20 kl. 03:46.
Citera
2025-11-20, 04:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Låter som ett gammalt hus. Börja med att köpa tätningslist och täta alla fönster.
Citera
2025-11-20, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Och en ännu högre elräkning än nödvändigt.

Snart springer kostnaderna iväg för sånt.

Skitsnack. En dekorationsbrasa är givetvis inte sämre än ett vanligt elelement? Ljus drar i det närmaste noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in