Citat:
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.
Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.
Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.
Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.
Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.
Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.
Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?
Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.
Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.
Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.
Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.
Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.
Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.
Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?
Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.
Du måste ge mycket mycket mer information om ditt hus för att kunna få hjälp. Beskriv i detalj, så mycket du kan, hur huset värmdes upp innan du flyttade in, och vad du nu gjort.
Ska man tolka ditt inlägg rätt som att huset inte har någon elektronisk uppvärmning alls, utan endast ved? Ingen vattenburen golvvärme till en panna, eller ens el-radiatorer?
Att när du säger att du installerade en ny värmepump så bytte du inte ut en, utan detta är husets första? Måste då anta att det är en luft-luft-pump? Sådana kan fungera bra, men mycket viktigt att planlösningen är öppen, inga stängda dörrar osv. Vem satte in pumpen? Du? Vem gav dig rådet om denna pump?
Kortfattat, du måste ge oss mycket mer info.