2025-11-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.

Du måste ge mycket mycket mer information om ditt hus för att kunna få hjälp. Beskriv i detalj, så mycket du kan, hur huset värmdes upp innan du flyttade in, och vad du nu gjort.

Ska man tolka ditt inlägg rätt som att huset inte har någon elektronisk uppvärmning alls, utan endast ved? Ingen vattenburen golvvärme till en panna, eller ens el-radiatorer?

Att när du säger att du installerade en ny värmepump så bytte du inte ut en, utan detta är husets första? Måste då anta att det är en luft-luft-pump? Sådana kan fungera bra, men mycket viktigt att planlösningen är öppen, inga stängda dörrar osv. Vem satte in pumpen? Du? Vem gav dig rådet om denna pump?

Kortfattat, du måste ge oss mycket mer info.
Citera
2025-11-19, 22:56
Medlem
Om du har installerat ny värmepump och det är kallt inne ändå, då är väl värmepumpen för liten, alternativt huset är för stort.

Så jävla dragit kan det väl inte vara, så att du inte ens kan få upp värmen till typ 20C om du eldar både med ved och värmepump.

Har du fönstren öppna eller är det extremt förfallet huset du bor i?
Citera
2025-11-19, 22:57
Medlem
Swe1227s avatar
Det är en enplans sommarstuga som är "utbyggd" och gjord för att "bo permanent” i va? Dessa är värdelösa att bo i på vintern.

Stäng dörrar till rum du inte använder och värm upp endast ett par tre rum. Stäng alla luftventiler du hittar också.
Citera
2025-11-19, 23:08
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

1. Stäng av köksfläkten om den är på. Drar ner temperaturen ca 2-3 på vintern även om den står på lägsta hastighet.

2. Köp en liten fuktuppsamlare som du kan bära till det rum du vistas i mest. Tar upp tempen ca 3-4 grader i rummet och drar inte mycket el. Rekommenderar märket Wood's
Senast redigerad av Bajjamannen87 2025-11-19 kl. 23:22.
Citera
2025-11-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Då bör låna en sån där värmekamera så kan du se mer exakt var det läcker in mest kyla och så kan du täta där.
Många kommuner erbjuder utlån av värmekamera. Det ger en översikt av läget.
Citera
2025-11-19, 23:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Element som går på olja?
Har aldrig hört talats om. Låter brandfarligt!

https://letmegooglethat.com/?q=Oljeelement
Citera
2025-11-19, 23:17
Medlem
Citat:

Har också 14 grader under vintern i största delen av huset. Bara att leva med klarar du inte lite svensk kyla? Du kan annars göra det som sagts så löser det sig nog.
Citera
2025-11-19, 23:28
Medlem
bogerts avatar
Köp öl om du har kall is hemma och bjud in några vänner. Har du inga vänner gå till närmsta parkbänk och skaffa några. Med is kall öl kommer man.
Citera
2025-11-19, 23:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vilka alternativ har jag nu?
Hyr en värmesökare som kan detektera luftflöden med hög precision och scanna av varenda ytterdörr, fönster, vägg och skrymsle i huset efter läckor och tejpa över dem med frystejp.
Citera
2025-11-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Element som går på olja?
Har aldrig hört talats om. Låter brandfarligt!

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/element/andersson-oljeelement-frh-1-0/231663.9407/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-hem-fritid&gad_source=1&gad_campaignid=22259343320&gbr aid=0AAAAAD-k_JZVGQNP8V2Qo60qCyHQ_YUV7&gclid=CjwKCAiA8vXIBhAtE iwAf3B-g9kdf7vou83rSYykm65ruokoNdLH45t7kiuYKBxW8KPEI5HCeb PJ1hoCD3oQAvD_BwE
Citera
2025-11-19, 23:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Om det drar från fönster och dörrar finns det inte så mycket du kan göra förutom att byta ut dem till moderna, isolerade varianter.
Skitsnack. Fönsterspringor tejpar man med frystejp på vintern, och läckage i dörrarna löser man genom att sätta nya gummilister.
Citera
2025-11-19, 23:56
Medlem
auruns avatar
Tänd 15-20 värmeljus på en tallrik. Ge det 10 min och värmer går upp 4-6 grader.

Värmefläkt funkar också bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in