2025-11-19, 19:37
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.
Hur stort hus och vilken typ av värmepump? Vilken typ av kamin? En fläkt kanske kan hindra varmluften att värma takskiktet istället för golvskiktet. Mattor på golvet.

När man eldar med ved ska det vara självdrag annars blir bostaden syrefattig.
Citera
2025-11-19, 19:47
Medlem
Citat:
Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.
Hyr en värmekamera så ser du vart de stora problem finns. Kom ihåg att vissa äldre hus kan få problem med fukt om tilläggsisoleringen påverkar ventilationen.
Citera
2025-11-19, 20:00
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ett el-element är ett bättre alternativ isåfall , de där är ju 50% dekoration.

Då köper man två så blir det 100%
Citera
2025-11-19, 20:08
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Och en ännu högre elräkning än nödvändigt.

Snart springer kostnaderna iväg för sånt.
Citera
2025-11-19, 20:15
Medlem
Citat:

Japp, och 200% tillägg på elräkningen jämfört med ett vanligt element. Dessutom hade TS redan möjlighet att elda på riktigt så grattis: du vinner i kategorin "sämsta råd i tråden" 😉
Citera
2025-11-19, 20:25
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Japp, och 200% tillägg på elräkningen jämfört med ett vanligt element. Dessutom hade TS redan möjlighet att elda på riktigt så grattis: du vinner i kategorin "sämsta råd i tråden" 😉

Det är ju mysigt också?
Citera
2025-11-19, 20:28
Medlem
Ta en massa "goda råd" på flashback. Det är din bästa chans...?

Råden som kommer här kan leda t.ex. till omfattande fuktskador på ditt hus om det utförs på fel sätt och utan omtanke till helheten på ditt hus.

Kontakta ett proffs.
Citera
2025-11-19, 20:30
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Köp en sån där dekorationsbrasa från ÖoB och sätt dig framför.
Citat:
Ett el-element är ett bättre alternativ isåfall , de där är ju 50% dekoration.
Citat:
Citat:
Och en ännu högre elräkning än nödvändigt.
Snart springer kostnaderna iväg för sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Citat:
Det är ju mysigt också?

Värmeverkningsgraden på både en sån där dekorationsbrasa och en vanlig elradiator är ganska exakt 100%.

Men för en tiondel av priset kan man köpa en ful sån här, med högre effekt:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/elektriska-element/konvektorelement-025189/
Citera
2025-11-19, 20:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.

Många värmeljus. Skaffa ett extra element som inte går på el (t ex olja). Sov med varmvattenflaskor. Ta på dig flera lager yllekläder. Ylle-långkalsonger är inte dyra, inte heller yllestrumpor.

Att du har fukt är allvarligt. Kan bli mögel. Gå runt o torka bort med handduk så mycket det går.
Citera
2025-11-19, 20:46
Medlem
Stäng till rum som inte används, stäng upp till övervåning om det går, byta lister i fönster gör man på sommaren, du kan tejpa runt så länge.
Citera
2025-11-19, 20:57
Medlem
Kolla så köksfläkten å badrumsventilationen stänger riktigt
Citera
2025-11-19, 21:03
Medlem
Hus är väl alltid kallare .. köp fristående el element och sån båt värmefläkt.
Isolera bara sådär blir nog svårt men du kan ju täta de som går att göra.. annars tror jag mer du behöver riva alla väggar och bygga isolering ordentligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in