Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Lite märkligt att ta en muntlig legend på orden. Det vi fick se är vad ursprungsbefolkningen TROR hände. Inget i serien tyder än så länge på att det är hårda fakta.

Dessutom sägs det inget om ett skepp. De nämner en meteorit. Det är deras förklaring på hur Det kom till jorden.

Jämför med tex olika skapelseberättelsen.

Man får utgå efter den fakta som lämnas ut av serien tills mer information kommer. Utomjordingen kunde likaväl varit från jorden från början. Det är ju egentligen helt omöjligt för dom att veta detta. Tror inte utomjordingen avslöjar detta då den verkar vara upptagen att leka med alla när den inte direkt dödar.

Det är ju klart att det var byggt att hålla varelsen fången även om det inte var ett traditionellt skepp. Som det skeppet i verkligheten som ser ut som en cigarett som folk gillar kalla rymdskepp.
Citera
2025-11-19, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Man får utgå efter den fakta som lämnas ut av serien tills mer information kommer. Utomjordingen kunde likaväl varit från jorden från början. Det är ju egentligen helt omöjligt för dom att veta detta. Tror inte utomjordingen avslöjar detta då den verkar vara upptagen att leka med alla när den inte direkt dödar.

Det är ju klart att det var byggt att hålla varelsen fången även om det inte var ett traditionellt skepp. Som det skeppet i verkligheten som ser ut som en cigarett som folk gillar kalla rymdskepp.
Absolut, fram tills serien är över kan vi inte göra annat än att teorisera. Min teori är att den muntliga skapelsemyten för Pennywise inte är hela storyn. Den är en "unreliable narrator".

Spoiler från boken:
Citera
2025-11-20, 01:44
Medlem
Efter episod 4 sätter jag punkt.

Vad i helvete är detta?
Citera
2025-11-20, 06:26
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Efter episod 4 sätter jag punkt.

Vad i helvete är detta?
Samma här. Totalt ointressant.
Citera
2025-11-21, 20:27
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Borde inte det dyka upp snart.
Han var med i previewen till avsnitt 5, på distans men man såg iallafall honom.

Avsnitt 4 var bra tills det här med militären som plötsligt reser i tiden, vad fan var det där? Det kanske så IT sagan ser ut, jag vet inte då jag inte läst böckerna, jag gillar det gamla stuket i filmerna/serien, all denna sci fi som dök upp var bara löjlig.
Citera
2025-11-21, 20:28
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Han var med i previewen till avsnitt 5, på distans men man såg iallafall honom.

Avsnitt 4 var bra tills det här med militären som plötsligt reser i tiden, vad fan var det där? Det kanske så IT sagan ser ut, jag vet inte då jag inte läst böckerna, jag gillar det gamla stuket i filmerna/serien, all denna sci fi som dök upp var bara löjlig.

”Reser i tiden”
Citera
2025-11-24, 17:14
Medlem
Såg tidigare idag del 5, och jag är skräckfilms älskare, och detta avsnittet var bättre än de flesta skräckfilmer jag sett på många år.
Citera
2025-11-24, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Verkar som att Pennywise eller Bob Grays dotter kommer vara med i serien. Hon den unga clownen i 1908-tillbakablicken. Verkar som det är kvinnan som var nån slag vårdare på Juniper Hill och som var och fikade med den krullhåriga flickan.

Intressant hur det spinner det. DET är ju en makrokosmisk varelse, men som kan anta olika former. Bland annat då Bob Gray och Pennywise.

Spoilers för e5:

Nyfiken på vart du fick din info ifrån. Reddit?
Citera
2025-11-24, 21:07
Medlem
drinksareonmes avatar
Såg precis avsnitt 4.

Tycker de datorgjorda effekterna ser mindre bra ut ibland.
Citera
2025-11-25, 06:46
Medlem
Amors avatar
Citat:
Spoilers för e5:

Nyfiken på vart du fick din info ifrån. Reddit?
Kollat på Youtube, ganska många som gör reaktionsvideor från denna serie.

Tror vi kommer få lära oss mer om Bob Gray i serien. Är han en ren inkarnation av DET? Eller kanske en vanlig person vars kropp på något sätt övertas?

Juniper Hill-kvinnan, visst kallades hon Mrs Kersh, samma person som förvandlas till Pennywise inför Beverly när hon är äldre

Jag är ett fan av boken också. Tycker det är kul att de spinner en serie runt de teman som tas upp i boken, finns mycket att ta av. Lite störigt att kronologin blir lite konstig då filmerna frångick från bokens kronologi, men nu känns det som att serien vill tillbaka till den.
Senast redigerad av Amor 2025-11-25 kl. 07:04.
Citera
2025-11-25, 06:58
Medlem
Citat:
Absolut, fram tills serien är över kan vi inte göra annat än att teorisera. Min teori är att den muntliga skapelsemyten för Pennywise inte är hela storyn. Den är en "unreliable narrator".

Spoiler från boken:

Tror du fortfarande kan ha rätt med tanke på vilken typ av krafter den har. Den kan ju uppenbart vara på flera ställen samtidigt och agera. Den vara i folks hjärnor och agera som att upptäcka folk som försöker se vad han håller på med och få människor att tror dom ser saker som dom inte ser osv. Den kan få folk att fysiskt försvinna och dyka upp på andra ställen med sina döda familj. Den kan lämna sitt fängelse och agera i den lilla staden.
Visst den kan ju vara utomjording som ligger långt framme på kardashev nivån men trorligtvis inte.
Citera
2025-11-25, 14:33
Medlem
pulverhonungs avatar
Serien ger och tar mycket hittills, ibland är den riktigt bra och ibland väldigt medioker.

Tycker det är synd att dom gått på gore istället för att göra den läskig, inte ens hela tunnel segmentet och introduktionen av Pennywise var ju det minsta kusligt, och då är jag oftast rätt lättskrämd.

Hela militär storyn börjar bli rätt uttjatad också, hade hellre sett mer utav skumma typer runt om i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in