2025-11-19, 12:31
Avslutad
Citat:
Varför är ateister så känslostyrda?

Därför att de saknar regler och logik att förhålla sig till.
Citera
2025-11-19, 12:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det finns olika former av bevisning, men kort sagt är det en slutsats som man logiskt kan dra från en eller flera sanna premisser.
Premiss 1: Hundratusentals vittnen såg något övernaturligt
Premiss 2: Regeringen gjorde en utredning
Premiss 3: Regeringen bekräftade händelsen som övernaturlig

Slutsats: Händelsen var övernaturlig
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-19 kl. 12:36.
Citera
2025-11-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vem har sagt att bibeln definitivt motbevisar hinduism?
Jag tror det här är lite mer komplicerat än du får det att låta

Jag har inte påstått att bibeln motbevisar hinduismen, det jag säger är att kristendom inte är kompatibelt med vissa av föreställningarna inom hinduismen.
Men du menar alltså att du som kristen tror att gudarna inom hinduismen existerar på riktigt?

Jag antar att du även tror på allt som påstås i Koranen då? Det är ju hundratals miljoner människor som tror på och vittnar om att Mohammed är den sanna profeten.

Hur ser du på mormonism och scientologi? Är det tillräckligt många miljoner som tror på dessa religioner för att de ska anses vara sanna?
Och hur tänker du kring ateism? Det är ju åtskilliga miljoner som inte tror på några gudar. Jag antar att du även accepterar att Gud inte finns, i enighet med Argumentum ad populum?
Citera
2025-11-19, 12:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har inte påstått att bibeln motbevisar hinduismen, det jag säger är att kristendom inte är kompatibelt med vissa av föreställningarna inom hinduismen.
Men du menar alltså att du som kristen tror att gudarna inom hinduismen existerar på riktigt?

Jag antar att du även tror på allt som påstås i Koranen då? Det är ju hundratals miljoner människor som tror på och vittnar om att Mohammed är den sanna profeten.

Hur ser du på mormonism och scientologi? Är det tillräckligt många miljoner som tror på dessa religioner för att de ska anses vara sanna?
Och hur tänker du kring ateism? Det är ju åtskilliga miljoner som inte tror på några gudar. Jag antar att du även accepterar att Gud inte finns, i enighet med Argumentum ad populum?
Angående hinduism är det en oerhört komplicerad fråga som skulle ta riktigt lång tid att gå igenom, men att säga att kristendom är helt inkompatibelt med hinduism tror jag inte stämmer

Islam vill jag inte uttala mig om.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-19 kl. 12:40.
Citera
2025-11-19, 12:39
Medlem
Citat:
Premiss 1: Hundratusentals vittnen såg något övernaturligt
Premiss 2: Regeringen gjorde en utredning
Premiss 3: Regeringen bekräftade händelsen som övernaturlig

Slutsats: Händelsen var övernaturlig

Så bra, då kan du sätta igång och bevisa dina premisser så vi vet att de är sanna. Vilka bevis var det regeringen kunde presentera som visade att fenomenet var övernaturligt?
Citera
2025-11-19, 12:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att hur många som tror på något är ett bevis.
Men hur många som har sett något är mer av ett bevis.

Tänk i en mordutredning. 10 personer tror att denna person är mördaren. Vem bryr sig?
10 personer såg denna person begå mordet. Livstid!
Citera
2025-11-19, 12:43
Medlem
Citat:
Angående hinduism är det en oerhört komplicerad fråga som skulle ta riktigt lång tid att gå igenom, men att säga att kristendom är helt inkompatibelt med hinduism tror jag inte stämmer
Jag skrev inte att hinduism är helt inkompatibelt med kristendom. Att stora delar av religionerna inte är kompatibla med varandra borde dock vara en ren självklarhet.

Citat:
Islam vill jag inte uttala mig om.
Varför inte? Du tror väl att Mohammed var en sann profet som flög till himlen på en bevingad häst? Det står ju skrivet och hundratals miljoner människor tror detta.

Förstår du poängen? Du vet lika väl som jag att det finns hur många saker som helst som miljontals människor tror på och vittnar om, som du inte accepterar som sanna.
Citera
2025-11-19, 12:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Så bra, då kan du sätta igång och bevisa dina premisser så vi vet att de är sanna. Vilka bevis var det regeringen kunde presentera som visade att fenomenet var övernaturligt?
De stängde av strömmen till halva staden för att se om fenomenet kom från någon typ av elektrisk enhet.
Polisen sökte igenom halva staden och hittade inga möjliga spår av vad som kan ha orsakat fenomenet.
Hela regeringens samlade krafter kunde inte komma på någon alternativ förklaring.
Fenomenet pågick från och till i flera år.
Citera
2025-11-19, 12:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag skrev inte att hinduism är helt inkompatibelt med kristendom. Att stora delar av religionerna inte är kompatibla med varandra borde dock vara en ren självklarhet.

Varför inte? Du tror väl att Mohammed var en sann profet som flög till himlen på en bevingad häst? Det står ju skrivet och hundratals miljoner människor tror detta.

Förstår du poängen? Du vet lika väl som jag att det finns hur många saker som helst som miljontals människor tror på och vittnar om, som du inte accepterar som sanna.
Jag vill inte kränka någons religion.
Citera
2025-11-19, 12:56
Medlem
Citat:
Mirakel är när något gudomligt bryter naturlagarna genom sitt världsliga ingripande

Så gud kan alltså interagera med vår fysiska värld?
Citera
2025-11-19, 12:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så gud kan alltså interagera med vår fysiska värld?
Ja
Citera
2025-11-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ja
Så gud består alltså som du och jag av materia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in