2025-11-19, 11:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är klart att du inte är med! Du förstår ju inte ens skillnaden mellan tro och bevis.

Man kan självklart tro att något är ett bevis, även om det inte är det.
Det är hela poängen med religion, vilket du hade vetat om du faktiskt hade ägnat tid åt att studera den heliga skriften.

Bibeln själv säger ju: ”Saliga är de som tror utan att ha sett.” (Joh 20:29)
Vilket ju är exakt motsatsen till vad du nu försöker hävda när du pratar om "vittnen" som bevis.

Kristendomen bygger uttryckligen på att tro utan bevis är en dygd. Det är bara du som just nu försöker låtsas som att tro och bevis skulle vara är samma sak.

Men det vi nu diskuterar handlar inte om mig eller min tidigare tro, utan om din brist på logik. Så låt oss hålla oss till det.
Det var ju du som tog upp ditt liv och din historia, inte jag, och nu vill du inte svara på frågor om det och vill byta ämne?

Kristendom är bevisbaserat, jag vet inte vad du höll på med i 30 år om du trodde på något som du inte hade något bevis för om jag ska vara ärlig, du låter ju lite skruvad i så fall
Citera
2025-11-19, 11:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det säger sig självt eftersom du är kristen och tror att bibeln är Guds perfekta ord.
Men det förvånar mig å andra sidan inte om du har fler logiskt inkompatibla föreställningar i huvudet än de du redan pratat om.
Vem har sagt att bibeln definitivt motbevisar hinduism?
Jag tror det här är lite mer komplicerat än du får det att låta
Citera
2025-11-19, 11:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är klart att du inte är med! Du förstår ju inte ens skillnaden mellan tro och bevis.

Man kan självklart tro att något är ett bevis, även om det inte är det.
Det är hela poängen med religion, vilket du hade vetat om du faktiskt hade ägnat tid åt att studera den heliga skriften.

Bibeln själv säger ju: ”Saliga är de som tror utan att ha sett.” (Joh 20:29)
Vilket ju är exakt motsatsen till vad du nu försöker hävda när du pratar om "vittnen" som bevis.

Kristendomen bygger uttryckligen på att tro utan bevis är en dygd. Det är bara du som just nu försöker låtsas som att tro och bevis skulle vara är samma sak.

Men det vi nu diskuterar handlar inte om mig eller min tidigare tro, utan om din brist på logik. Så låt oss hålla oss till det.
Du tror på grund av bevis, inte trots en brist på bevis, du har nog missförstått lite
Citera
2025-11-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vad exakt är ett bevis, förklara det tack

"Något som gör det mer troligt att ett påstående överensstämmer med verkligheten än att det inte gör det".

Kom bara ihåg att det här är lite överkurs för dig eftersom du är nybörjare när det kommer till detta. Så gör nu inte misstaget och gör bort dig nu det första du gör genom att missa att det finns olika typer och klasser av bevis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis
Citera
2025-11-19, 11:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
"Något som gör det mer troligt att ett påstående överensstämmer med verkligheten än att det inte gör det".

Kom bara ihåg att det här är lite överkurs för dig eftersom du är nybörjare när det kommer till detta. Så gör nu inte misstaget och gör bort dig nu det första du gör genom att missa att det finns olika typer och klasser av bevis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis
Men då var ju mitt bevis ett bevis enligt den definitionen?
Argumentet var ju "det finns ingen annan förklaring"
Och tickelitu hävdade att det inte räckte för att vara ett bevis
Citera
2025-11-19, 11:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Lögnhals. Du har konsekvent använt antalet som tror på och vittnar om något som ett bevis för att det de tror på och vittnar om är sant.
Om du inte anser att det är ett bevis för något, varför använder du resonemanget om och om igen och dessutom vägrar ta till dig att det är ett känt argumentationsfel?
Konsekvent vet jag inte, jag gjorde det en gång för att visa att bigfoot och gud är inte samma sak
Citera
2025-11-19, 12:21
Medlem
Citat:
Men då var ju mitt bevis ett bevis enligt den definitionen?
Argumentet var ju "det finns ingen annan förklaring"
Och tickelitu hävdade att det inte räckte för att vara ett bevis

Men lilla gubben! Jag varnade ju dig ju till och med just för att nu inte göra bort dig så att du inte skulle behöva framtå som någon jävla pajas. Men du vara bara tvungen ändå alltså?

"Det finns ingen annan förklaring" är endast ett bevis om du bevisligen faktiskt har och kan utesluta alla andra tänkbara förklaringar. Och det vare sig har du ju eller kan inte göra. Eller hur!

Det mest patetiska du på samma sätt som du tramsade omkring "själen" och inte ens klarade av att beskriva vad det ens är, för något. Inte heller kan förklara vad ett "mirakel" heller egentligen är.

Men gör gärna ett försök att förklara vad ett mirakel är om du vill, så ska jag visa hur extremt korkat ditt resonemang är.
Citera
2025-11-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ja

Ok då går vi vidare utifrån din princip att alltså antalet personer som säger sig ha bevittnat något påverkar hur sannolikt det är att fenomenet faktiskt ägt rum och att sånt som det inte finns några vittnen till, inte kan anses trovärdigt enligt din princip?

Nämn ett endaste samtida vittne till: Jesus mirakel? Uppståndelse eller någon som ens sett Jesus göra något övernaturligt över huvud taget?

Alltså vittnen som själva såg det hända, skrev om det när det hände och som alltså inte bara återberättade något som det hört från någon annan.

För du bekräftade ju just att enligt din egen logik, utgår vi ifrån att fenomen utan vittnen inte är särskilt trovärdiga. Så vilka samtida vittnen menar du finns här?"
Citera
2025-11-19, 12:29
Medlem
Citat:
Vad exakt är ett bevis, förklara det tack
Det finns olika former av bevisning, men kort sagt är det en slutsats som man logiskt kan dra från en eller flera sanna premisser.
Citera
2025-11-19, 12:30
Medlem
Citat:
Förlåt, men jag antog att du trodde på det?
Trodde på vad?

Ateism är avsaknaden av tro på gudar. Det kan inte bli mer fel att kalla detta för en tro.
Citera
2025-11-19, 12:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men lilla gubben! Jag varnade ju dig ju till och med just för att nu inte göra bort dig så att du inte skulle behöva framtå som någon jävla pajas. Men du vara bara tvungen ändå alltså?
Cringe
Citat:
"Det finns ingen annan förklaring" är endast ett bevis om du bevisligen faktiskt har och kan utesluta alla andra tänkbara förklaringar. Och det vare sig har du ju eller kan inte göra. Eller hur!
Den egyptiska regeringen gjorde det, det var därför dom bekräftade det som övernaturligt
Citat:
Det mest patetiska du på samma sätt som du tramsade omkring "själen" och inte ens klarade av att beskriva vad det ens är, för något. Inte heller kan förklara vad ett "mirakel" heller egentligen är.
"In Christianity, the soul is generally understood as the immaterial, eternal essence of a person, created by God, which gives life to the body and reflects the individual’s spiritual nature. It is what connects a person to God, carries moral responsibility, and survives physical death, ultimately facing judgment and eternal destiny."
Citat:
Men gör gärna ett försök att förklara vad ett mirakel är om du vill, så ska jag visa hur extremt korkat ditt resonemang är.
Mirakel är när något gudomligt bryter naturlagarna genom sitt världsliga ingripande
Citera
2025-11-19, 12:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Trodde på vad?

Ateism är avsaknaden av tro på gudar. Det kan inte bli mer fel att kalla detta för en tro.
Du TROR att inga gudar finns.
Så då tror du ju på nånting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in