2025-11-19, 11:49
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Jag antar att du en kort stund efter att du såg kroppen sitta på sängen åter tog plats i densamma. Det är det vanliga. Du upplevde en spontan OBE men utan full insikt därom, därav kunde du gå omkring med upplevelsen av att fortfarande vara i och ha formen av en kropp. När insikten kommer ikapp, så brukar man snabbt återta sin plats i kroppen och ofta med en bakomliggande rädsla över att ha varit utanför.

För man har brutit ett löfte, en överenskommelse om att inte avslöja en sanning. Ibland uppstår rädslan av självbevarelsedrift därför att man "gömmer sig i kroppen".
Nä, det gick inte till så. Jag såg två kroppar. Ena med en aura. Jag testade att köra armarna igenom den, med resultatet att de passerade rakt igenom. Allt var selektivt, min talförmåga fanns inte, däremot rörelse. Rummet var ej helt mörkt heller. Jag hann tänka på säkert 50 olika tankar. Försökte ringa om hjälp, men kunde ej prata i telefon. Jag gick omkring och sen såg jag mig själv sitta på sängkanten. Sedan sögs den personen in i mig. Oerhört långsamt ca två minuter. Först kom fötterna Sedan benen och såg huvudet sakta sugas in i huvudet mitt. Jag kände det också, och när den gjort det så gjorde jag ett test: jag förde armarna igenom kroppen och nu kände jag kroppen. Och auran var borta. Den som hade en tunn ljusgrå film runt armarna och kroppen. Fanns inget glapp i händelsen. Väldigt svårt att förklara det för någon som ej haft något liknande upplevelse. Jag tog upp detta inför en neurolog som blev mkt fascinerad och även pratade med en kollega om detta. Han påstod att detta är oerhört ovanligt, förekommer endast några få fall i hela världen.
Citera
2025-11-19, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Intressant teori, men den håller inte när man tittar på fakta: det här hände när jag faktiskt var uppe, gick omkring, andades och kände kroppen i realtid.
Jag kunde ta på saker, känna golvet under fötterna, och röra mig utan att vakna från någon dröm.
Det är precis det som skiljer min upplevelse från de ’jag drömde att jag gick upp’-scenarier du beskriver.

Det är alltså inte en dröm i drömmen, det är en upplevelse i fullt vaket tillstånd.
Att blanda ihop det med REM- eller fördröjd drömlogik bortser från det faktiska skeendet, som var konkret, med alla sinnen aktiva.

Jag förstår men tolkade det som att du inte insåg att du sovit.
Tror fortfarande att du var utanför kroppen.
Citera
2025-11-19, 12:05
Medlem
Berias avatar
Citat:
Jag förstår att det finns många teorier om meditation, NDU, substanser och liknande, men låt oss hålla oss till fakta: jag var uppe, gick omkring och var fullt vaken. Ingen paralys, ingen dröm, ingen NDU, ingen meditation, inga substanser. Att ändå försöka pressa in min upplevelse i dessa kategorier visar bara att man inte har läst noga i vad som faktiskt står i mitt TS-inlägg.

Detta var en OBE i vaket tillstånd – och det är precis därför neurologen reagerade, inte för att jag missförstått min egen upplevelse.

Jag har full respekt för Donald Hoffmans teorier, men hans arbete är ett helt annat perspektiv och ändrar inte ett dugg av det jag faktiskt upplevde.

Är du insatt i Hoffmans teorier?

Din upplevelse kan definitivt förklaras mha hans teorier eftersom han betraktar medvetandet som det enda som verkligen existerar på djupet. Den objektiva verkligheten består av ett nätverk av "conscious agents" – enkla medvetna enheter som interagerar med varandra. Vår upplevelse av en fysisk kropp och en lokaliserad hjärna är bara en illusion i detta gränssnitt.

När människor rapporterar utomkropsliga upplevelser – inklusive de som sker spontant utan droger, sjukdom eller nära-döden-tillstånd – passar det perfekt in i Hoffmans teori. Om medvetandet inte är bundet till hjärnan eller kroppen från början, är det naturligt att det ibland kan upplevas som "icke-lokalt" (non-local).

En OBE är då inte en hallucination orsakad av en dysfunktionell hjärna, utan ett tillfälle där gränssnittet (headsetet) "glitchar" eller delvis lyfts, så att medvetandet upplever sig utanför den påhittade fysiska kroppen.

Samma gäller veridicala OBE (där personen ser eller hör saker som senare verifieras, trots att hjärnan är inaktiv eller ögonen stängda). Hoffman ser detta som stöd för att medvetandet är fundamentalt och kan existera oberoende av det fysiska gränssnittet.

Hoffman tar ofta upp NDE som exempel i intervjuer (t.ex. i Diary of a CEO med Steven Bartlett och i Skeptiko-podcasten). Han säger att fenomen som tunneln, ljuset, livsöversynen och känslan av att lämna kroppen är vanliga just för att de avslöjar hur gränssnittet fungerar när "avstängningen" närmar sig – man börjar se bortom illusionen av kropp och spacetime.

Han avfärdar således inte dessa upplevelser som "bara hjärnfel" (som vissa materialistiska neuroforskare gör). Tvärtom: de är verkliga glimtar av den djupare verkligheten där medvetandet inte är begränsat till en kropp. Hoffman själv mediterar dagligen för att utforska detta tillstånd och rekommenderar det som ett sätt att "gå bortom headsetet".

Sammanfattningsvis: Hoffman ser spontana, drogfria och psykiskt friska personers utomkropsliga upplevelser som starka indikationer på att hans teori är korrekt – medvetandet är inte fångat i kroppen, utan kroppen är bara en "ikon" i medvetandets gränssnitt.
Citera
2025-11-19, 12:05
Avslutad
Citat:
Intressant, det du beskriver låter som klassiska hypnagogiska upplevelser, där man känner att man glider ut ur kroppen under övergången mellan sömn och vakenhet.
Det som hände mig var annorlunda: jag var helt vaken, gick omkring, rörde vid saker och upplevde min kropp utifrån med full medvetenhet. Det är skillnaden mellan en känsla och en konkret upplevelse i realtid.

OBE:er i helt vaket tillstånd är mycket ovanliga, och de flesta rapporterade fall sker under sömnparalys, trauma eller mellan dröm och vakenhet. Det gör min upplevelse svår att förklara med de vanliga modellerna, vilket också fascinerade neurologen jag pratade med. Han sa att det var oerhört sällsynt.

Jag har sömnparalys också. Visst, det du beskriver är flera steg längre.
Har du läst böcker om det? Jag känner folk som är intresserade av sånt här så vet att det finns mycket att läsa om andras upplevelser.
Citera
2025-11-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sluta skriv så slutar jag svara. Det är inte svårare än så, ditt jävla klappträ.

Closed.
Citera
2025-11-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Jag har sömnparalys också. Visst, det du beskriver är flera steg längre.
Har du läst böcker om det? Jag känner folk som är intresserade av sånt här så vet att det finns mycket att läsa om andras upplevelser.
Ja precis. Det är ett steg längre. Ja jag har läst mycket om det här ämnet. Även om ämnen som är snarlika. Vad vårt medvetande egentligen är, är oerhört fascinerande. Och är inte alls utforskat. På något sätt. Jag tror att det kan vara oändligt, och fortsätter i evighet.
Citera
2025-11-19, 12:16
Medlem
Citat:
Jag förstår men tolkade det som att du inte insåg att du sovit.
Tror fortfarande att du var utanför kroppen.
Jag var utanför kroppen.! I en annan version.
Citera
Avslutad
Citat:
Ja precis. Det är ett steg längre. Ja jag har läst mycket om det här ämnet. Även om ämnen som är snarlika. Vad vårt medvetande egentligen är, är oerhört fascinerande. Och är inte alls utforskat. På något sätt. Jag tror att det kan vara oändligt, och fortsätter i evighet.

Är du rädd att det ska hända igen eller vill du att det ska hända igen så att du kan utforska mer?
Citera
Avslutad
Citat:
Jag var utanför kroppen.! I en annan version.

Ja jag tror dig. Tänkte bara att kroppen samtidigt sov.
Citera
2025-11-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Är du insatt i Hoffmans teorier?

Din upplevelse kan definitivt förklaras mha hans teorier eftersom han betraktar medvetandet som det enda som verkligen existerar på djupet. Den objektiva verkligheten består av ett nätverk av "conscious agents" – enkla medvetna enheter som interagerar med varandra. Vår upplevelse av en fysisk kropp och en lokaliserad hjärna är bara en illusion i detta gränssnitt.

När människor rapporterar utomkropsliga upplevelser – inklusive de som sker spontant utan droger, sjukdom eller nära-döden-tillstånd – passar det perfekt in i Hoffmans teori. Om medvetandet inte är bundet till hjärnan eller kroppen från början, är det naturligt att det ibland kan upplevas som "icke-lokalt" (non-local).

En OBE är då inte en hallucination orsakad av en dysfunktionell hjärna, utan ett tillfälle där gränssnittet (headsetet) "glitchar" eller delvis lyfts, så att medvetandet upplever sig utanför den påhittade fysiska kroppen.

Samma gäller veridicala OBE (där personen ser eller hör saker som senare verifieras, trots att hjärnan är inaktiv eller ögonen stängda). Hoffman ser detta som stöd för att medvetandet är fundamentalt och kan existera oberoende av det fysiska gränssnittet.

Hoffman tar ofta upp NDE som exempel i intervjuer (t.ex. i Diary of a CEO med Steven Bartlett och i Skeptiko-podcasten). Han säger att fenomen som tunneln, ljuset, livsöversynen och känslan av att lämna kroppen är vanliga just för att de avslöjar hur gränssnittet fungerar när "avstängningen" närmar sig – man börjar se bortom illusionen av kropp och spacetime.

Han avfärdar således inte dessa upplevelser som "bara hjärnfel" (som vissa materialistiska neuroforskare gör). Tvärtom: de är verkliga glimtar av den djupare verkligheten där medvetandet inte är begränsat till en kropp. Hoffman själv mediterar dagligen för att utforska detta tillstånd och rekommenderar det som ett sätt att "gå bortom headsetet".

Sammanfattningsvis: Hoffman ser spontana, drogfria och psykiskt friska personers utomkropsliga upplevelser som starka indikationer på att hans teori är korrekt – medvetandet är inte fångat i kroppen, utan kroppen är bara en "ikon" i medvetandets gränssnitt.

Intressant genomgång, absolut. Men jag är inte säker på att Hoffmans modell riktigt fångar det jag var med om. Det jag upplevde var inte ett 'headset-glitch', utan en tydlig separat version av mig själv, fortfarande kopplad men inte lokaliserad i kroppen.

Medvetandet är svårfångat, ja – men just därför är jag försiktig med att pressa in det i en färdig teori. Det jag tror är att det mer som att medvetandet normalt befinner sig ett stycke ( 1-2 cm) utanför kroppen, men ändå förankrat i hjärnan på något sätt så länge vi lever.

Och vad som händer efter… jag tror att det kan fortsätta i evighet.

Men jag är inte övertygad av Hoffmans ramverk i just det här fallet. Min upplevelse går helt enkelt bortom det han försöker fånga.
Citera
2025-11-19, 12:55
Medlem
Berias avatar
Citat:
Intressant genomgång, absolut. Men jag är inte säker på att Hoffmans modell riktigt fångar det jag var med om. Det jag upplevde var inte ett 'headset-glitch', utan en tydlig separat version av mig själv, fortfarande kopplad men inte lokaliserad i kroppen.

Medvetandet är svårfångat, ja – men just därför är jag försiktig med att pressa in det i en färdig teori. Det jag tror är att det mer som att medvetandet normalt befinner sig ett stycke ( 1-2 cm) utanför kroppen, men ändå förankrat i hjärnan på något sätt så länge vi lever.

Och vad som händer efter… jag tror att det kan fortsätta i evighet.

Men jag är inte övertygad av Hoffmans ramverk i just det här fallet. Min upplevelse går helt enkelt bortom det han försöker fånga.

Jo, men Hoffman ställer ju upp på att det kan vara en tydlig separation. "Headset-glitch" är bara ett uttryck, du ska inte tolka det som något kortvarigt och intermittent. Hoffmans teori är heller ingen färdig teori, men det som ändå skiljer den från mer lösa resonemang är att han bedriver forskning på matematisk nivå för att kunna pröva teorin. Så jag tror inte att din upplevelse kan sägas gå bortom det Hoffman försöker beskriva, enda skillnaden är att han gör det på matematisk nivå vilket säkert kan verka begränsande för dej.

Jag ville i alla fall bara föra fram att det finns forskning som indikerar att din upplevelse kan vara verklig, dvs. ingen hallucination, vilket ju en del verkar tro.
Citera
2025-11-19, 12:56
Medlem
Citat:
Är du rädd att det ska hända igen eller vill du att det ska hända igen så att du kan utforska mer?
Jag vill nog inte att det ska hända igen. Det var ganska läskigt faktiskt. Jag trodde jag hade dött. Och var fången i en skuggvarelse version. I en mellanvärld. Jag har aldrig varit i närheten av att hamna i samma tillstånd igen. Men efteråt fick jag vissa "gåvor". Kunde uppleva världen på ett helt annat perspektiv och sätt. Även uppleva paranormala fenomen. Och styra dessa till viss del. Saker hände mig som är svåra att förklara. Även om dessa är relativt välkända fenomen. Men ej verifierade av exempelvis vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in