2025-11-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Nations Leagues totalranking såklart. Matcherna skulle som sagt inte blir betydelselösa, långt därifrån, men man skulle gynnas av att spela i en högre division.

Kan köpa att det ska vara mer värt att vinna Div C än att sluta sist i Div B, men det ska såklart vara mer värt att komma tvåa/trea i Div A än att vinna Div C... Då blir seedningsrankingen till NL 2026/27 rimlig att utgå från (https://en.wikipedia.org/wiki/2026%E2%80%9327_UEFA_Nations_League#Seeding). I årets kval skulle alltså Serbien, Grekland, Ungern och Israel fått "bonusplatserna" från NL. Nuvarande system är som sagt som att VSK skulle få en Europaplats för att de vann Superrettan.

But don't get me wrong. Just nu är jag, som svensk, otroligt tacksam över att UEFA implementerat det här ologiska systemet. Tagga play-off!

Håller helt med, tycker det borde löna sig mer att hålla sig kvar i Div A eller B. Som det är nu lönar det sig ju nästan mer att åka ner i Div C och sen vinna där. Sen håller jag med om att man kan göra så att vinna Div B väger tyngre än sist i Div A osv men annars köra den rankingen rakt av.

Att i EM ge en gratisplats till ett Div C-lag är ju bara idioti.
Citera
2025-11-19, 11:06
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Drömlottning
Ukraina
Wales
Kosovo
Sverige

Mardrömslottning
Italien
Polen
Irland
Sverige
Låter som du tror de är gruppspel?
Citera
2025-11-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Vilka nöter bänk förutom Lindelöf? Det laget vi ställde ut igår blir slaktade i ett playoff på bortaplan

Vem saknar du?
Citera
2025-11-19, 11:49
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Drömlottning
Ukraina
Wales
Kosovo
Sverige

Mardrömslottning
Italien
Polen
Irland
Sverige

Det är ju så att det är första och fjärde seedningsgrupp som kommer att bilda två "miniturneringar" med semifinaler och finaler, där två lag till slut tar sig vidare till VM:

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_s econd_round

1.
Italien
Danmark
Turkiet
Ukraina

2.
Rumänien
Sverige
Nordmakedonien
Nordirland

Skulle exempelvis kunna bli detta scenario för Sverige:

Turkiet-Sverige
Italien-Nordirland

Final: Italien-Sverige (om Sverige skulle skrälla och besegra Turkiet)

Hur som helst är det (med mycket stor sannolikhet) två av de fyra lagen i seedningsgrupp 1 som måste besegras i slutet av mars, på bortaplan, om Sverige ska spela VM.

På papperet är Ukraina och Danmark att föredra framför Turkiet och Italien.
Citera
2025-11-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vem saknar du?
Isak, Gyökeres, Bergwall, Holm, Larsson, Ayari, karlström, Hien, Elanga och Givetvis viktigast av dem all DEJAN!!!!!
Senast redigerad av Amelito 2025-11-19 kl. 12:10.
Citera
2025-11-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det är ju så att det är första och fjärde seedningsgrupp som kommer att bilda två "miniturneringar" med semifinaler och finaler, där två lag till slut tar sig vidare till VM:

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_s econd_round

1.
Italien
Danmark
Turkiet
Ukraina

2.
Rumänien
Sverige
Nordmakedonien
Nordirland

Skulle exempelvis kunna bli detta scenario för Sverige:

Turkiet-Sverige
Italien-Nordirland

Final: Italien-Sverige (om Sverige skulle skrälla och besegra Turkiet)

Hur som helst är det (med mycket stor sannolikhet) två av de fyra lagen i seedningsgrupp 1 som måste besegras i slutet av mars, på bortaplan, om Sverige ska spela VM.

På papperet är Ukraina och Danmark att föredra framför Turkiet och Italien.
Förstod det också så, men enligt aftonbladet ska vi möta någon från seedningsgrupp 2 och 3 om vi vinner vår första match mer logiskt pånågotvis men hur är det egentligen?
Citera
2025-11-19, 12:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Förstod det också så, men enligt aftonbladet ska vi möta någon från seedningsgrupp 2 och 3 om vi vinner vår första match mer logiskt pånågotvis men hur är det egentligen?

Ja, fan, så är det, när man tittar närmare på saken. Jag har varit fast i tänkandet att det är seedningsgrupp 1 mot 4 som gäller för Sverige i "miniturneringen" - men det stämmer inte.

Sveriges första match blir borta mot endera Italien, Danmark, Turkiet eller Ukraina.

Men om Sverige skräller sig vidare spelas den avgörande matchen borta mot något av lagen från seedningsgrupp 2 eller 3:

Polen
Wales
Tjeckien
Slovakien
Irland
Albanien
Bosnien
Kosovo

På papperet kanske mest gynnsamt:

Ukraina och...Kosovo (vore fan skönt med revansch)

På papperet svårast:

Italien och...Polen

Det blir en spännande lottning i morgon.
Citera
2025-11-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, fan, så är det, när man tittar närmare på saken. Jag har varit fast i tänkandet att det är seedningsgrupp 1 mot 4 som gäller för Sverige i "miniturneringen" - men det stämmer inte.

Sveriges första match blir borta mot endera Italien, Danmark, Turkiet eller Ukraina.

Men om Sverige skräller sig vidare spelas den avgörande matchen borta mot något av lagen från seedningsgrupp 2 eller 3:

Polen
Wales
Tjeckien
Slovakien
Irland
Albanien
Bosnien
Kosovo

På papperet kanske mest gynnsamt:

Ukraina och...Kosovo (vore fan skönt med revansch)

På papperet svårast:

Italien och...Polen

Det blir en spännande lottning i morgon.
Ja verkligen, Danmark eller Ukraina så är man ju nöjd, Polen vill man nog undvika och eventuellt Wales om man kan ta gårdagens resultat på allvar Får vi Ukraina och Kosovo köper man en trisslott, inte missnöjd om man får Danmark och vad som helst utom Polen och Wales borta också.
Citera
2025-11-19, 12:58
Medlem
Citat:
Isak, Gyökeres, Bergwall, Holm, Larsson, Ayari, karlström, Hien, Elanga och Givetvis viktigast av dem all DEJAN!!!!!

Köper så klart alla dom namnen förutom Hien. Klappkass.

Men tidigare tränare har inte ens sneglat på spelare i Allsvenskan. Tar man Mjällby tex. Klart någon ska in därifrån, de vann serien? Varför spelar inte Besara i landslaget? Allsvenskans general. Säger jag som inte ens är bajare men det är fakta.
Citera
2025-11-19, 13:13
Medlem
Citat:
Köper så klart alla dom namnen förutom Hien. Klappkass.

Men tidigare tränare har inte ens sneglat på spelare i Allsvenskan. Tar man Mjällby tex. Klart någon ska in därifrån, de vann serien? Varför spelar inte Besara i landslaget? Allsvenskans general. Säger jag som inte ens är bajare men det är fakta.
Jo han är bra i sitt klubblag men imponerar inte alls i Landslaget, tyvärr ser jag ingen annan som imponerar i den där backlinjen heller, Jag saknar en stark 6a som kan skydda vår instabila backlinje, lite osäker på Karlström efter hans senaste insatser både under JDT men även mot Schweize borta, kan det finnas någon i Allsvenskan som kan ta den rollen och verkligen kriga för sitt landslag på den positionen kanske? Dålig koll på Allsvenskan faktiskt
Citera
2025-11-19, 13:20
Medlem
Citat:
Jo han är bra i sitt klubblag men imponerar inte alls i Landslaget, tyvärr ser jag ingen annan som imponerar i den där backlinjen heller, Jag saknar en stark 6a som kan skydda vår instabila backlinje, lite osäker på Karlström efter hans senaste insatser både under JDT men även mot Schweize borta, kan det finnas någon i Allsvenskan som kan ta den rollen och verkligen kriga för sitt landslag på den positionen kanske? Dålig koll på Allsvenskan faktiskt

Tycker Victor Eriksson i bajen har gjort en kanonbra säsong som mittback. Stor stark och smart. Nivå för landslag? Vet inte, men i min mening värt att prova.
Överlag är nog backlinje den svaga punkten. VNL kan inte få fortsätta. Känns som det var längesen vi hade en Olof Mellberg
Citera
2025-11-19, 13:40
Medlem
Citat:
Tycker Victor Eriksson i bajen har gjort en kanonbra säsong som mittback. Stor stark och smart. Nivå för landslag? Vet inte, men i min mening värt att prova.
Överlag är nog backlinje den svaga punkten. VNL kan inte få fortsätta. Känns som det var längesen vi hade en Olof Mellberg
Okej, det är lite synd att Potter inte fick ta över landslaget tidigare så han hade haft tid att testa lite andra spelare, nu ska det till ett par rejält stora bollar om man ska börja experimentera med helt nya namn i ett Playoff, håller helt med om att vi saknar Mellberg typen men även någon som skyddar den där backlinjen bättre så den inte behöver sättas på lika mycket prov varje match, tycker dock att VNL om han får upp lite speltid och fittness ska spela bredvid en sådan Mellberg typ, var ju riktigt bra när han hade Granen bredvid sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in