Citat:
Nations Leagues totalranking såklart. Matcherna skulle som sagt inte blir betydelselösa, långt därifrån, men man skulle gynnas av att spela i en högre division.
Utveckla? Fifas totalrank, eller rank inom nations league?
Med det första blir nations league helt meningslös i den mening att det inte spelar någon större roll. Det blir som de tidigare vänskapsmatcherna, fast i grupper.
Allt nog - med ett sådant system skulle vi kanske ändå få en chans till att komma med som 24e lag.
Om man bara tittar på nations league och dess slutrank, tror jag vi hamnar runt plats 8 i kön, och att Serbien, Ungern, Israel och Slovenien skulle få de sista platserna, men jag kan ha sett fel.
En nackdel med att hamna långt ner i nations league beror väl på att det tyder på att man har förlorat matcher, vilket betyder en svårare kvalgrupp.
Jag tycker det fungerar bra, och har gjort "träningsmatcherna" intressanta.
Med det första blir nations league helt meningslös i den mening att det inte spelar någon större roll. Det blir som de tidigare vänskapsmatcherna, fast i grupper.
Allt nog - med ett sådant system skulle vi kanske ändå få en chans till att komma med som 24e lag.
Om man bara tittar på nations league och dess slutrank, tror jag vi hamnar runt plats 8 i kön, och att Serbien, Ungern, Israel och Slovenien skulle få de sista platserna, men jag kan ha sett fel.
En nackdel med att hamna långt ner i nations league beror väl på att det tyder på att man har förlorat matcher, vilket betyder en svårare kvalgrupp.
Jag tycker det fungerar bra, och har gjort "träningsmatcherna" intressanta.
Kan köpa att det ska vara mer värt att vinna Div C än att sluta sist i Div B, men det ska såklart vara mer värt att komma tvåa/trea i Div A än att vinna Div C... Då blir seedningsrankingen till NL 2026/27 rimlig att utgå från (https://en.wikipedia.org/wiki/2026%E2%80%9327_UEFA_Nations_League#Seeding). I årets kval skulle alltså Serbien, Grekland, Ungern och Israel fått "bonusplatserna" från NL. Nuvarande system är som sagt som att VSK skulle få en Europaplats för att de vann Superrettan.
But don't get me wrong. Just nu är jag, som svensk, otroligt tacksam över att UEFA implementerat det här ologiska systemet. Tagga play-off!