Citat:
Ursprungligen postat av
HaconBacon
Nations League-upplägget i kvalet är verkligen efterblivet. Hur kan man gynnas av vinna en lägre division? Det är som att vinnaren av Superettan skulle få kvala till Europa istället för tvåan i Allsvenskan. Ännu värre i EM-kvalet där alla play-off-lag hämtas från Nations League. Rimligtvis borde de fyra sista lagen, om de nu ska hämtas från NL, väljas efter totalrankingen så att man faktiskt gynnas av att ha tagit sig till en högre division.
Just nu gynnar det Sverige, så jag ska inte klaga. Men UEFA måste verkligen ta tag i detta. Det här drar ett löjets skimmer över samtliga europeiska kval just nu. Kan någon komma på en vettig anledning till detta?
Utveckla? Fifas totalrank, eller rank inom nations league?
Med det första blir nations league helt meningslös i den mening att det inte spelar någon större roll. Det blir som de tidigare vänskapsmatcherna, fast i grupper.
Allt nog - med ett sådant system skulle vi kanske ändå få en chans till att komma med som 24e lag.
Om man bara tittar på nations league och dess slutrank, tror jag vi hamnar runt plats 8 i kön, och att Serbien, Ungern, Israel och Slovenien skulle få de sista platserna, men jag kan ha sett fel.
En nackdel med att hamna långt ner i nations league beror väl på att det tyder på att man har förlorat matcher, vilket betyder en svårare kvalgrupp.
Jag tycker det fungerar bra, och har gjort "träningsmatcherna" intressanta.