2025-11-18, 19:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det kanske rent av är så att folk som sett Bigfoot egentligen har sett Jesus?

Så länge du fortsätter att skriva massa tokigheter så får du faktiskt finna dig i att få svar på tal.
Det har inget med hat att göra.
Jag är klar med dig, tack för din tid
Citera
2025-11-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Men självklart är jag fast vid antalet, det är ju helt uppenbart det viktigaste
Och det är detta som är problemet.
Läs på om argumentum ad populum: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
Hur många som tror något, är inte relevant för huruvida påståendet är sant eller inte.

Citat:
Du jämför ju typ 12 personer som har sett något som såg skumt ut i skogen mot 500 000 personer som såg en uppenbarelse av heliga maria under en period på flera år där en hel regering samlade sina styrkor för att gå till botten med fenomenet och bekräftade det som övernaturligt

Är du helt jävla utvecklingsstörd
Det finns tusentals vittnesmål om Bigfoot.
Det är inte så att jag tvivlar på att dessa personer faktiskt på riktigt tror att de bevittnat ett mirakel (eller Bigfoot). Jag tror alltså inte att de ljuger.
Det jag säger är att deras övertygelse i sig inte är ett bevis för att det faktiskt var ett mirakel, hur många de än är som tror.

Det är även skillnad på att acceptera/tro att något övernaturligt har skett och att bekräfta det.
Citera
2025-11-18, 19:16
Medlem
Citat:
"Seeking to explain the claims, Ross McDowall led a team of scientists from India's Ministry of Science and Technology, travelled to a temple in New Delhi and made an offering of milk containing a food colouring. As the level of liquid in the spoon dropped, the scientists hypothesized that after the milk disappeared from the spoon, it coated the statue beneath where the spoon was placed. With this result, the scientists offered capillary action as an explanation; the surface tension of the milk was pulling the liquid up and out of the spoon, before gravity caused it to run down the front of the statue."

lol

Det är ju ett klockrent exempel på hur lite som krävs för att massvis av människor ska vara övertygade om att de har bevittnat ett mirakel.
Citera
2025-11-18, 19:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns tusentals vittnesmål om Bigfoot.
Det är inte så att jag tvivlar på att dessa personer faktiskt på riktigt tror att de bevittnat ett mirakel (eller Bigfoot). Jag tror alltså inte att de ljuger.
Det jag säger är att deras övertygelse i sig inte är ett bevis för att det faktiskt var ett mirakel, hur många de än är som tror.
Enligt chatgpt finns det omkring 3500 vittnesmål av bigfoot där experter säger att de troligen sett fel

Jämför det med 500 000+ vittnesmål av heliga maria där mängder av folk blev bekräftat helade från kroniska sjukdomar och en hel regering inklusive presidenten själv, media, tidningar, polis m.m. var närvarande och tog massor med bilder
Citat:
Det är även skillnad på att acceptera/tro att något övernaturligt har skett och att bekräfta det.
Roligt att du säger det eftersom our lady of zeitoun faktiskt är bekräftat av egyptens regering och påven

Bigfoot säger de ju är en hoax rakt ut
Citera
2025-11-18, 20:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kollade nu och bevis för icke abrahamiska mirakel är nästan noll.
För abrahamiska religioner är det mycket mycket mer bevis för övernaturliga saker

Du vet tydligen fortfarande inte vad "bevis" betyder, trots att det har förklarats för dig flera gånger.
Citera
2025-11-18, 20:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Alltså, vi är människor och kommer aldrig kunna förstå det gudomliga eller det som är bortom vårt förstånd.
Det kan inte beskrivas med ord som vi förstår, tänk att beskriva the big bang för en fluga

Om hinduerna vill försöka med andra ord har jag inget problem med det

Och du har tydligen heller inget problem med polyteism och reinkarnation.
Inte särskilt kristligt.
Citera
2025-11-18, 20:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du har tydligen heller inget problem med polyteism och reinkarnation.
Inte särskilt kristligt.
Jag är öppen för möjligheten
men inte för polyteism
hinduism har ju ändå en slags högsta gud över allt
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-18 kl. 20:44.
Citera
2025-11-18, 20:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du vet tydligen fortfarande inte vad "bevis" betyder, trots att det har förklarats för dig flera gånger.
Då kan väl du lära mig?
Citera
2025-11-19, 02:28
Medlem
Citat:
Jag tror det menas att du ska inte personligen gå och kräva tillbaka din egendom med hot typ.
Att ta hjälp av samhället är inte samma sak

Var det tillåtet innan, enligt det gamla testamentet, att hur som helst återkräva det man bestulits på ?
Var det tillåtet enligt romersk lag ?
Vad var annars syftet med att just då påpeka att man inte ska kräva tillbaka egendomen med hot ?
Citera
2025-11-19, 04:16
Medlem
Citat:
Jaha?

Det enda av det jag skrev som inte stämde med Bibelns slaveri var att jag skrev att jag inte behövde jobba 7 dagar i veckan. Enligt Bibeln fick inte ens slavar arbeta under sabbaten.

Men det är enligt Bibeln tillåtet att slå en slav utan att bli straffad så länge som slaven inte dör inom 24 timmar, slavarna kunde inte flytta vart de ville, slavarna gavs ingen lön och de kunde inte välja sin arbetsgivare.

Varför tror du att jag menade att slavarna skulle ha varit hämtade från Nigeria? Är du rasist, eller menar du att jag skulle vara det? Eller är det Hams förbannelse som spökar? Historiskt sett, särskilt av slaveriförespråkare i USA, användes den berättelsen för att teologiskt rättfärdiga slaveriet av svarta afrikaner. Under 1500- till 1800-talet utvecklade teologer och apologeter för slaveriet i Europa och USA en omtolkning i syfte att rättfärdiga den transatlantiska slavhandeln, där man antog att Hams ättlingar (som förbannats till att bli slavar) hade bosatt sig i Afrika för att rättfärdiga att just afrikaner användes som slavar.

Men Bibeln hävdar tydligt att det fanns två typer av slaveri, där den ena typen var slavar som kunde köpas och säljas, men att det då skulle vara slavar som inte var israeliter, utan inköpta från något av de omgivande folken. Ingenstans i Bibeln står det att man importerade slavar från Afrika.

Den andra typen av slaveri var att någon som var skuldsatt kunde bli slav under sex år, men denna typ av slav kunde inte säljas eller ärvas och var mer som tjänare än vad vi normalt kallar slav. Lagarna krävde att dessa personer skulle behandlas väl, mer som ”daglönare” än som egentlig egendom (se 3 Mos. 25:53 "Han skall vara som en daglönare, anställd år för år, och du skall se till att han inte behandlas hårt"). Men i ren text kan det vara svårt att avgöra eftersom tjänare och slav egentligen är samma ord i hebreiskan, så sammanhanget får avgöra vilken typ av slav det gäller.
Hmm - rasist. När vi tänker slav, tänker de flesta på USA: södern, det var rasism. Bibeln tillåter inte att människor rövas bort. Slaveriet i bibeln hade inte med hudfärg att göra utan handlade om ekonomi. Dessutom har inte bibeln ambitioner att förändra samhället utan är i princip en guide till frälsning.
Jag har en annan syn på hur man tolkar så gamla skrifter. Det var ett annat samhälle än idag.
Zoroastrism är för övrigt mig en mer tilltalande religion. Har TS rätt? För det är väl det som var ursprungliga frågan.
Citera
2025-11-19, 06:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
När vi tänker slav, tänker de flesta på USA: södern, det var rasism. Bibeln tillåter inte att människor rövas bort. Slaveriet i bibeln hade inte med hudfärg att göra utan handlade om ekonomi. Dessutom har inte bibeln ambitioner att förändra samhället utan är i princip en guide till frälsning.

Jo, det är ju det som är felet, alltså att många endast tänker på slaveri i USA när man talar om slaveri, men det är ju bara en viss typ av slaveri, baserad på hudfärg, vilket inte är så som Bibeln skriver.

Men, även Bibelns slaveri är rasistiskt i och med att den förbjuder att ha någon av Israels folk som slavar, annat än den ekonomiska varianten, som egentligen bara var inneboende tjänare som visserligen arbetade utan lön, men de behandlades som andra tjänare, inte som den typ av slavar som räknades som egendom och kunde ärvas och säljas.

Och visst hade Bibeln ambitioner om att förändra samhället, det är ju det som är hela poängen med alla de levnadsregler som gavs, alltså att israeliterna skulle leva efter specifika regler som var annorlunda än de regler som deras grannar följde.

Även NT är en enda stor ambition att ändra hur folk behandlade varandra, det var ju det som gjorde hela idén så framgångsrik och samtidigt sågs som farlig för romarna den första tiden.
Citera
2025-11-19, 07:53
Medlem
Citat:
Enligt chatgpt finns det omkring 3500 vittnesmål av bigfoot där experter säger att de troligen sett fel

Jämför det med 500 000+ vittnesmål av heliga maria där mängder av folk blev bekräftat helade från kroniska sjukdomar och en hel regering inklusive presidenten själv, media, tidningar, polis m.m. var närvarande och tog massor med bilder
Jag är väldigt nyfiken på vilka vetenskapliga belägg du har för att folk har blivit healade från kroniska sjukdomar?
Och kollade du upp vad ett Argumentum ad populum är för något?
Det spelar ingen roll hur många som vittnar om eller tror något när man ska bedöma om ett extraordinärt påstående är sant. Det är ett vanligt argumentationsfel/logiskt felslut.
Du har redan fått exempel på saker som hundratals miljoner människor är övertygade om men som du knappast accepterar bara för det.
Du har även fått exempel på att en enorm mängd människor kan tro och vittna om mirakel som bevisligen inte var något mirakel.

Citat:
Roligt att du säger det eftersom our lady of zeitoun faktiskt är bekräftat av egyptens regering och påven
Detta är ett auktoritetsargument. Vilka bevis har Egyptens regering och påven för att det var ett mirakel?

Citat:
Bigfoot säger de ju är en hoax rakt ut
Men det finns ju massvis av vittnesmål och fotografier på det påstådda fenomenet? Då måste det ju vara sant? Hur orimligt det än är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in