Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Problemet med att argumentera med ateister blir att oavsett vad för bevis man kommer med så är det aldrig tillräckligt.
Om gud talade till dig från himlen skulle du säga "jag måste hört fel"
Om du såg någon resa sig från att ha varit död skulle du säga "han måste inte ha varit död ändå"
Säg mig, vad hade behövts för att övertyga dig?
Nej, problemet med att argumentera med ateister är att de inte automatiskt drar slutsatser baserat på tusenåriga texter.
Om jag hörde någon tala till mig från himlen så skulle jag leta efter högtalaren, om ingen högtalare fanns så skulle jag inte automatiskt anta att det var Gud, utan det skulle snarare tänka att jag kanske har fått en stroke eller liknande om jag plötsligt hör röster från ingenstans.
Och, om man får tro Bibeln, skulle det ju snarare vara djävulen själv, eller kanske någon annan verklig gud, i och med att det som står i Bibeln om Gud knappast kan stämma om Gud påstås vara allgod, barmhärtig och rättvis (vilket jag redan beskrivit i andra inlägg).
Så, nej, jag skulle inte alls utgå ifrån att Bibelns Gud skulle var den som talade, om inte annat eftersom jag ju själv knappast skulle vara viktig nog för att Gud skulle vilja tala till just mig.
Och ja, om jag såg någon resa sig från att ha varit död så skulle jag säga "han måste inte ha varit död ändå". Det finns faktiskt flera fall där folk har lagts i en kista och sedan vaknat upp, helt utan att de varit gudomliga för det. Det hände väl senast bara för något år sedan någonstans i Sydamerika, om jag inte minns fel. Så, ja att man i sådana fall skulle konstatera att personen egentligen inte var död ändå, är precis den logiska och medicinska slutsatsen.
Vad som skulle behövas för att övertyga mig skulle ju för det första vara en övertygande premiss om varför det måste finnas en Gud, sedan en övertygande förklaring till varför det bara skulle finnas en enda Gud när inget annat i universum finns i endast ett exemplar och slutligen påtagliga bevis på att en Gud faktiskt kan ha en inverkan i denna värld och inte bara påstås ha haft det tidigare, och att då inte inkludera "placeboeffekten" som tecken på att Gud botat någon, vilket ofta sker då så kallade helgon botar någon. Alltså att hundratals personer passerar och vill bli botade från något och ett fåtal faktiskt blir botade, det är samma effekt som man får vid användning av placebo vid medicinska studier, alltså att även ett visst lågt antal patienter i den grupp som bara ges sockerpiller också blir botade, trots att de alltså inte tog någon verksam medicin, utan bara trodde att de gjorde det – det visar kraften i människans tro, alltså att det ibland räcker att tro att man ska bli botad så blir man det. Alltså, den effekt som tillskrivs att helgon botar har att göra med ren tro, inget annat, och det som medicinska studier visar är att det inte behöver vara religiös tro, bara en tro på att det ska fungera och så gör det det.
Problemet med bevis på ett gudomligt ingripande är att de ju måste vara synliga och påtagliga (dvs. inte placebo/psykologiskt) och måste vara synliga och påtagliga för fler än en enda person samtidigt.
Men det får inte vara något som kan förklaras av vetenskapliga lagar, för då är det ju inget gudomligt ingripande.