2025-11-18, 18:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Islam: Syner och mirakel

Inom islam är tron på profetiska drömmar och mirakel (särskilt de som utförs av Guds helgon, awliya) levande.

"Gudomliga tecken" i naturen: Ett återkommande fenomen är påståenden om att man ser arabiska skrifttecken (särskilt ordet "Allah" eller utdrag ur Koranen) i naturen eller på grödor, som i frukter, träd eller molnformationer. Dessa händelser får ofta stor spridning lokalt och via sociala medier.

Helande vid helgedomar: Fortlöpande vittnesmål om mirakulösa helanden vid heliga platser (som gravar eller moskéer) är en central del av folklig islam.

Buddhism: Reliker och fenomen

Inom buddhismen fokuserar "underverken" ofta på reliker, heliga platser eller stora ledare (som Dalai Lama), snarare än på gudsfigurer som uppenbarar sig.

Regnbågskroppen (Jalu): Ett unikt och sällsynt påstående, särskilt inom tibetansk buddhism, är att en högt upplyst utövare vid dödsögonblicket helt enkelt upplöses i ljus, vilket lämnar efter sig en "regnbågskropp" (eller bara naglar och hår). Detta sägs vara ett bevis på fullständig upplysning. Rapporter om sådana händelser har förekommit under senare årtionden.
(Händelser av plötslig självförbränning förekommer även på andra platser i världen, men ges trots att det är ett hittills oförklarligt fenomen ingen religiös koppling.)

Mirakulösa reliker (Ringzel): Efter kremeringen av en högt uppsatt lama hävdases att man hittat små, pärlliknande kulor (Ringzel eller Sharira) bland askan. Dessa anses vara en mirakulös rest av den andliga fulländningen och är mycket vördade.

Judendom: Helande och ingripanden

Inom vissa grenar av judendomen, särskilt inom den chassidiska rörelsen, förekommer berättelser om mirakler och gudomliga ingripanden:

Rebbe-mirakel: Inom Chabad-Lubavitch-rörelsen har det funnits en stark tro på att deras sena ledare, Rebbe Menachem Mendel Schneerson (d. 1994), var en person med stor andlig kraft. Det finns otaliga moderna vittnesmål om att be honom (eller hans minne) om hjälp i svåra situationer har resulterat i mirakulösa helanden, oväntad framgång eller lösningar på problem. Dessa berättelser är en viktig del av rörelsens moderna kultur.
Orkar inte researcha varje sak var för sig, men om det nu skulle vara så att de här sakerna är "sanna" så visar det bara att det fortfarande finns mycket av verkligheten som vi inte förstår

Kollade upp "rainbow body" grejen i buddhism nu, väldigt lite bevis för det, det klassas lite som en myt
Men som jag sa om det fanns bevis så skulle det bara stärka min tro ännu mer

Min syn är inte direkt att kristendom är den enda sanna religionen och att alla andra är lögnare, utan det är mer att det finns en högre verklighet som vi inte förstår och alla olika religioner är olika försök att förstå den.
Fast jag tror kristendom har kommit närmast sanningen hittils

Har du något coolt mirakel som du kan länka till specifikt som inte är relaterat till kristendom får du gärna göra det, orkar inte kolla upp allt själv

Citat:
Det du pekar på med hänvisningen till kyrkan i Egypten är alltså ett fenomen som förekommer inom alla religion och studeras av psykologer: alla religioner har en mekanism för att hantera det övernaturliga och det oförklarliga. Oavsett om det är en Hinduisk Ganesha-staty som dricker mjölk (1995), en egyptisk Jungfru Maria-uppenbarelse eller ett judiskt mirakel genom en Rebbe, så tjänar dessa händelser till att stärka tron och genom att man kan hävda att det gudomliga fortfarande är aktivt i världen.

Specifikt när det gäller händelsen i Egypten så finns det gott om personer som hävdar att de sett en vitklädd kvinna på taket, men det finns också gott om vittnen som var där som bara hävdar att de såg ett konstigt ljus utan någon som helst skepnad, och när det gäller händelsen i Egypten så har jag inte kunnat hitta några faktiska bilder som visar en verklig skepnad, utan bara ett suddigt ljus. Alla bilder som visar en figur är teckningar eller retuscherade bilder, alltså dåtidens Photoshop.
Kollade lite snabbt och det finns några andra liknande fall som "our lady of zeitoun", fast bara med kristet tema om jag läste rätt. Nu vet jag det, och det stärkte min tro lite mer

Citat:
Men, som du själv påstod, om det nu faktiskt var helt sant och man tydligt kunde se en kvinna på taket, varför blev då inte alla muslimer som närvarade då plötsligt kristna? Nej, det var alltså bara lite oförklarligt ljus som i den tidens politiska katastrof efter förlusten mot Israel utmålades som en händelse som skulle lyfta folkets anda och så att de skulle sluta att tänka på att de just förlorat ett krig.

Man jag vet att du ser annorlunda på händelsen eftersom du tror på att bilderna på YouTube är verkliga bilder i stället för retuscherade bilder.
Heliga maria är ju en känd och helig figur i islam också. Tekniskt sett behöver det inte ha varit ett kristet mirakel, muslimer kan lika gärna tolka det som ett muslimskt mirakel tror jag?
Citera
2025-11-18, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vet inte om du förstår hinduism riktigt.
Jag kan lite om det, jag ser det som en variation på kristendom, alltså samma sanning beskrivet på ett annat sätt.
De erkänner även jesus tror jag? att han var från ovan?
Jag är inte helt emot hinduism, och jag tänker inte säga att det är falskt heller, men jag skulle vilja lära mig mer

Jo, jag förstår hinduism, men det gör helt uppenbart inte du om du påstår att du ser det som en variation på kristendom. Du blandar förmodligen ihop det med sikhism, som i alla fall delar tron på en enda formlös Gud.

Inom hinduismen finns tanken om en enda, opersonlig, gudomlig kraft (Brahman – världssjälen) som genomsyrar allt, men som inte ses som Gud i en personlig, aktiv bemärkelse. Denna kraft manifesterar sig genom ett oräkneligt antal gudar (polyteism) som tillbeds för specifika ändamål (t.ex. Vishnu, Shiva, Devi/Shakti).
Men ser ett evigt kretslopp av födelse, död och återfödelse (reinkarnation). Men målet är att uppnå befrielse från detta kretslopp genom rätta handlingar längd den heliga vägen.
Citera
2025-11-18, 18:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Orkar inte researcha varje sak var för sig, men om det nu skulle vara så att de här sakerna är "sanna" så visar det bara att det fortfarande finns mycket av verkligheten som vi inte förstår

Kollade upp "rainbow body" grejen i buddhism nu, väldigt lite bevis för det, det klassas lite som en myt
Men som jag sa om det fanns bevis så skulle det bara stärka min tro ännu mer

Min syn är inte direkt att kristendom är den enda sanna religionen och att alla andra är lögnare, utan det är mer att det finns en högre verklighet som vi inte förstår och alla olika religioner är olika försök att förstå den.
Fast jag tror kristendom har kommit närmast sanningen hittils

Har du något coolt mirakel som du kan länka till specifikt som inte är relaterat till kristendom får du gärna göra det, orkar inte kolla upp allt själv

Kollade lite snabbt och det finns några andra liknande fall som "our lady of zeitoun", fast bara med kristet tema om jag läste rätt. Nu vet jag det, och det stärkte min tro lite mer

Heliga maria är ju en känd och helig figur i islam också. Tekniskt sett behöver det inte ha varit ett kristet mirakel, muslimer kan lika gärna tolka det som ett muslimskt mirakel tror jag?

Hur menar du att muslimer skulle se Maria på en kristen kyrka som ett muslimskt tecken?
Citera
2025-11-18, 18:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, jag förstår hinduism, men det gör helt uppenbart inte du om du påstår att du ser det som en variation på kristendom. Du blandar förmodligen ihop det med sikhism, som i alla fall delar tron på en enda formlös Gud.

Inom hinduismen finns tanken om en enda, opersonlig, gudomlig kraft (Brahman – världssjälen) som genomsyrar allt, men som inte ses som Gud i en personlig, aktiv bemärkelse. Denna kraft manifesterar sig genom ett oräkneligt antal gudar (polyteism) som tillbeds för specifika ändamål (t.ex. Vishnu, Shiva, Devi/Shakti).
Men ser ett evigt kretslopp av födelse, död och återfödelse (reinkarnation). Men målet är att uppnå befrielse från detta kretslopp genom rätta handlingar längd den heliga vägen.
Exakt. Ett annat perspektiv, hur nära sanningen det är får vi se när vi dör
Citera
2025-11-18, 18:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur menar du att muslimer skulle se Maria på en kristen kyrka som ett muslimskt tecken?
Vet faktiskt inte
Citera
2025-11-18, 18:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Kollade nu och bevis för icke abrahamiska mirakel är nästan noll.
För abrahamiska religioner är det mycket mycket mer bevis för övernaturliga saker
Citera
2025-11-18, 18:19
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om jag orkar längre, din arrogans är så hög att det blir riktigt utmattande

Det är du som är ohederlig. Du läser ju inte det jag skriver? Två gånger hade jag förklarat varför det är irrelevant om multiversumhypotesen är sann eller inte och ditt svar var då att det saknas belägg för att det finns flera universum.
Det är du som har ställt upp en falsk dikotomi mellan Gud och multiversum. Att påpeka detta är inte arrogant.
Citera
2025-11-18, 18:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Alltså, vi är människor och kommer aldrig kunna förstå det gudomliga eller det som är bortom vårt förstånd.
Det kan inte beskrivas med ord som vi förstår, tänk att beskriva the big bang för en fluga

Om hinduerna vill försöka med andra ord har jag inget problem med det
Citera
2025-11-18, 18:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är du som är ohederlig. Du läser ju inte det jag skriver? Två gånger hade jag förklarat varför det är irrelevant om multiversumhypotesen är sann eller inte och ditt svar var då att det saknas belägg för att det finns flera universum.
Det är du som har ställt upp en falsk dikotomi mellan Gud och multiversum. Att påpeka detta är inte arrogant.
Om inte multiversteorin är sann hur förklarar du att naturlagarna är så specifika för att universum ska vara stabilt?
Citera
2025-11-18, 18:23
Medlem
Citat:
hittade det här om bigfoot:
"Expert consensus is that allegations of the existence of Bigfoot are not credible.[7][126] Belief in the existence of such a large, ape-like creature is more often attributed to hoaxes, confusion, or delusion rather than to sightings of a genuine creature.[23] In a 1996 USA Today article, Washington State zoologist John Crane said "[t]here is no such thing as Bigfoot. No data other than material that's clearly been fabricated has ever been presented."

så här står det om our lady of zeitoun:

"The apparitions were also allegedly witnessed by President Gamal Abdel Nasser,[5] and images photographed by newspaper photographers and Egyptian television. Investigations performed by the police could find no apparent explanation. No device was found within a radius of fifteen miles capable of projecting the image, and many photos were taken of the alleged apparition by independent photographers. With no alternative explanation and approval from religious and political officials, the Egyptian government accepted the apparitions as true."

Det är principen jag vill belysa. Vittnesmål och tveksamma fotografier är inte tillräckligt för att bevisa ett paranormalt fenomen.
Att en regering offentligt accepterar ett påstått fenomen är inte heller ett bevis för något.
Citera
2025-11-18, 18:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är principen jag vill belysa. Vittnesmål och tveksamma fotografier är inte tillräckligt för att bevisa ett paranormalt fenomen.
Att en regering offentligt accepterar ett påstått fenomen är inte heller ett bevis för något.
Suck
Citera
2025-11-18, 18:35
Medlem
Citat:
Att mirakel förekommer i världen tror jag stärker mitt fall, men vet inte om jag någonsin hört om något som bekräftat någon annan religion?
du får gärna visa mig om du vet om någonting sånt?
Det finns givetvis inga bekräftade mirakel, varken för kristendom eller någon annan religion.
Gott om påståenden finns det dock.
Här är ett roligt exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ganesha_drinking_milk_miracle

Poängen är att det inte finns några vetenskapliga evidens för att några mirakel har ägt rum. Det finns faktiskt inga belägg för att något övernaturligt alls existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in