2025-11-18, 19:36
Medlem
Karmans avatar
Detta kommer givetvis accelerera med AI, ingen tänker vare sig självständigt eller kritiskt. Folk har också tappat förmågan att kommunicera muntligt på ett fullödigt sätt. Pratar i stort sett bara om sig själva och förmågan att lyssna har i stort sett upphört. Mycket tråkig utveckling.
Citera
2025-11-18, 19:43
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?

Det går inte att vända, det kommer bli värre. Idioter styr redan världen.
Citera
2025-11-18, 19:59
Medlem
Raktinyllets avatar
Kommer bara bli värre och värre, de med lägst IQ reproducerar för fullt medans normalbegåvade och intelligenta nästan helt har slutat skaffa barn.
Citera
2025-11-18, 20:05
Medlem
Att vara intelligent har inget värde i sig. Upplever det som att gemene person som kikar Mello och dricker Sofiero om helgerna är lyckligare än en annan som funderar djupt kring existensen, bland annat.

Hade lätt bytt ut ett stort gäng IQ-poäng mot att vara mer obrydd och lycklig. Visst är livet enkelt rent praktiskt om man är smartare än medel men inte fan mår jag bättre för det.

Så världen kanske rullar på alldeles utmärkt fast folk inte kommer kunna läsa. Robotarna och våra ai-hjärnor kommer ju ändå få göra allt.
Citera
2025-11-18, 20:07
Medlem
Vi är redan där.

Och ingen förstår problemet.
Citera
2025-11-18, 20:24
Medlem
Bassplays avatar
Skulle gärna dumpa av min IQ för att slippa se de verkliga problemen i samhället och att vi går mot en hemsk framtid , och bara vara glad i nuet istället.
Citera
2025-11-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Problemet är att den korkade pöbeln idag överröstar intelligentian,

I dagens värld finns inte längre utrymme för betänksamhet och intelligens. Jag är dessutom i 30-års åldern och kommer således behöva existera i en värld där detta blir allt mer påtagligt.

Statistisk sett är och har pöbeln alltid varit normen - möjligen utantaget Edens Lustgård och generationen därefter.
Citera
2025-11-18, 20:35
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Att vara intelligent har inget värde i sig. Upplever det som att gemene person som kikar Mello och dricker Sofiero om helgerna är lyckligare än en annan som funderar djupt kring existensen, bland annat.

Hade lätt bytt ut ett stort gäng IQ-poäng mot att vara mer obrydd och lycklig. Visst är livet enkelt rent praktiskt om man är smartare än medel men inte fan mår jag bättre för det.

Så världen kanske rullar på alldeles utmärkt fast folk inte kommer kunna läsa. Robotarna och våra ai-hjärnor kommer ju ändå få göra allt.

Det är lätt ordnat sup och knarka.
Så får du hjärnskador.
Citera
2025-11-18, 20:56
Medlem
Nej. Inte tiden före, men däremot tiden efter. Det finns inga epoker som varar för evigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Har ju med internet och "handdatorerna" att göra. Dessa två fenomen har förstört världen, och vi kommer aldrig tillbaka till tiden före.
Citera
2025-11-18, 21:01
Medlem
Ungdomen av idag super ju betydligt mindre än förr. Så jag vet inte riktigt. Fram till 80-90-talet skulle det supas så mycket som möjligt. Hur många hjärnceller rök inte på det...
Citera
2025-11-18, 21:04
Medlem
Bra att veta: IQ-test normeras mot en referenspopulation så att resultaten följer en normalfördelning med medelvärde 100 och standardavvikelse 15. Ett IQ på 100 motsvarar alltså genomsnittet i den normerade populationen det året. Typ.

Det betyder att vad som ansågs vara medelhög intelligens (IQ 100) 1925 är väldigt annorlunda 2025.
Det är faktiskt så att en person med IQ 100 1925 skulle få en IQ på 72 med 2025 års normering - dvs 2p över gränsen för intellektuell funktionsnedsättning…

Givet att termen Homo Sapiens myntades av Carl von Linné 1758, så tror jag det är lite väl tidigt att kalla våra ungdomar Homo idioticus.
Citera
2025-11-18, 21:52
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Menar de att mekaniken är som i filmen Idiocrazy?
Att extroverta uppmärksamhetshoror "utknullar" de smarta under generationer så den gruppen växer och brottar ut gruppen med smarta eftertänksamma?
Orkar inte läsa artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in