2025-11-18, 22:14
Medlem
I USA leder Californien ligan som stat med lägst vuxenläskunnighet. Varför blir man inte förvånad.

California has the lowest adult literacy rate among U.S. states at 76.9%

https://www.nu.edu/blog/49-adult-literacy-statistics-and-facts/
Citera
2025-11-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Menar de att mekaniken är som i filmen Idiocrazy?
Att extroverta uppmärksamhetshoror "utknullar" de smarta under generationer så den gruppen växer och brottar ut gruppen med smarta eftertänksamma?
Orkar inte läsa artikeln.
Du har rätt, men folk har snöat in på att det beror på skärmar och AI, när detta började långt innan skärmar. Bara titta vilka som föder barn i Sverige. Och kolla vilka länder som har stor befolkning vs liten befolkning. Vilka länder som har stora födelsetal vs låga födelsetal. Det är för lätt att äta sig mätt i dag, och för lätt att föda barn på någon annans bekostnad. och det är väldigt dåligt för mänskligheten. Ju svårare det är att leva desto bättre.
Citera
2025-11-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Kortfattat så argumenteras det för att vi fördummas (i ganska rask takt) och numera bör kallas Homo Idioticus hellre än Homo Sapiens. IQ sjunker och har gjort så sedan 1990-talet. Funktionell läskunniget sjunker och sättet vi idag konsumerar media på fördummar oss.

Tester på 730.000 värnpliktiga i Norge utförda mellan 1962 och idag visade på att IQ toppade på de födda 1975 för att sedan falla. Samma trend observerades i liknande undersökningar globalt.

Detsamma gällde som påpekat funktionell läskunnighet och grundläggande vardagsmatematik, i Storbritannien till exempel så klarade inte 1 av 10 att avgöra vad som var det bästa erbjudandet på en tv med ett pris på 250 pund: 10% rabatt eller ett prisavdrag på 30 pund.

I Portugal och Rumänien uppmättes 40% av befolkningen som funktionellt analfabet, i Sverige var siffran 8%. Funktionell analfabetism innebär alltså att man inte är tillräckligt läskunnig för att klara av vardagen och anställningsuppgifter som överstiger en grundläggande nivå. Så illa är det.

I USA var det också riktigt illa: Ungefär 45 miljoner amerikaner bedöms ha en läsnivå under en femteklassare och
endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text
.

Orsakerna till detta är i sig själv skrämmande, att scrolla på sin telefon kan enligt studier temporärt sänka ens IQ. Det som jag personligen tyckte var obehagligast var dock författarens egna spekulation (och detta citerar jag verbatim):

Gå gärna och och läs https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-idioticus/202506/the-rise-of-homo-idioticus-are-we-getting-more-stupid

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?

Världen fördummas och det görs MEDVETET!
Det finns många som tror att det gynnar dem själva om andra fördummas. Se bara på skolorna! En medveten försämring pågår.

Och USA:s befolkning 74% kan inte skilja mellan åsikter och fakta i en text. Också bombarderas de med reklam från morgon till kväll!

Det finns inga ideal längre - här fanns det gymnasieexamen med mycket svårare uppgifter på trettio- till femtio-talen. Mycket svåare än vad universitetsstudenter klarar av idag.

Och detta görs med avsikt att försämra, fördumma!
Citera
2025-11-19, 02:26
Medlem
Ett dumt och korkat folk är enklare att manipulera, kontrollera och styra
Citera
2025-11-19, 04:34
Medlem
McCarthy01s avatar
I Internets barndom hette det att nu skulle vi alla bli mer upplysta och informerade, snarare blev det i många fall tvärtom. Har hela tiden tyckt att folk som bara glor ner i sina mobiler så fort de får tillfälle ser efterblivna ut, nu vet man att de är det på riktigt.
Citera
2025-11-19, 04:35
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ett dumt och korkat folk är enklare att manipulera, kontrollera och styra

Precis, och du kan lita på att det finns en agenda bakom att få folk att vara beroende av mobilskärmar. När folk har uppmärksamheten på annat håll, som t.ex. på löjliga klipp på TikTok, så kan de styrande göra som de vill. Konstigt att inte folk fattat det.
Citera
2025-11-19, 04:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Kortfattat så argumenteras det för att vi fördummas (i ganska rask takt) och numera bör kallas Homo Idioticus hellre än Homo Sapiens. IQ sjunker och har gjort så sedan 1990-talet. Funktionell läskunniget sjunker och sättet vi idag konsumerar media på fördummar oss.

Tester på 730.000 värnpliktiga i Norge utförda mellan 1962 och idag visade på att IQ toppade på de födda 1975 för att sedan falla. Samma trend observerades i liknande undersökningar globalt.

Detsamma gällde som påpekat funktionell läskunnighet och grundläggande vardagsmatematik, i Storbritannien till exempel så klarade inte 1 av 10 att avgöra vad som var det bästa erbjudandet på en tv med ett pris på 250 pund: 10% rabatt eller ett prisavdrag på 30 pund.

I Portugal och Rumänien uppmättes 40% av befolkningen som funktionellt analfabet, i Sverige var siffran 8%. Funktionell analfabetism innebär alltså att man inte är tillräckligt läskunnig för att klara av vardagen och anställningsuppgifter som överstiger en grundläggande nivå. Så illa är det.

I USA var det också riktigt illa: Ungefär 45 miljoner amerikaner bedöms ha en läsnivå under en femteklassare och endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text.

Orsakerna till detta är i sig själv skrämmande, att scrolla på sin telefon kan enligt studier temporärt sänka ens IQ. Det som jag personligen tyckte var obehagligast var dock författarens egna spekulation (och detta citerar jag verbatim):

Gå gärna och och läs https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-idioticus/202506/the-rise-of-homo-idioticus-are-we-getting-more-stupid

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?
Kolla bara på alla tjejer som har Kardashians som största förebilder. Det är klart dom blir idioter och alla killar som vill tatuera sig för att se ut som dokusåpadeltagare. Det är ju bara titta ut genom fönstret för att se hur det är idag, det behövs det ingen studie för.
Citera
2025-11-19, 04:45
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gen z vet väldigt mycket mer om världen än vi gen x gjorde. Visst, vi kunde skriva rätt bra. Läsa fort. Men sedan då? Nej just det, vi kunde ju inget mer. Vi hade lärt oss massa årtal och kallade det att vi kunde historia.

Det enda jag har att säga emot telefonkulturen är att man tappar rätt mycket tid. När vi hade läskultur, så kunde man mata in en massa fakta i hjärnan snabbt. När någon annan ska läsa upp detta för en i tal och visa i bild, tar det evigheter. Man får mindre tid över.

Skulle även tro att unga läser mer böcker nu än för 20 år sedan.

Nja, tycker det verkar som om unga mest är upptagna med TikTok. Att de sen pluggar är ingen "garanti" för att de "vet mer om världen".
Citera
2025-11-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Sjukt att 8 % i Sverige är analfabeter. Nästan 1 av 10. Har med den stora invandringen att göra.

Det har nog mest med telefoner, surfplattor och influencerepidemin att göra. I grunden kanske det som kallas "uppmärksamhetsekonomin".
Citera
2025-11-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Menar de att mekaniken är som i filmen Idiocrazy?
Att extroverta uppmärksamhetshoror "utknullar" de smarta under generationer så den gruppen växer och brottar ut gruppen med smarta eftertänksamma?
Orkar inte läsa artikeln.

Idiocracy är en jävligt rolig film 😂

Ja det råder ingen tvekan om att människor med lägre IQ skaffar flera barn.
Citera
2025-11-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Men hallå! Är det bara jag som ser ironin i att vi (ja, jag också) inte tillämpade källkritik på denna artikel? Att vi bara svalde det han säger som riktiga idioticusar?

Har han verkligen fog för det han påstår, eller har han hittat något som många av oss bara råkar tycka att vi känner igen? Stöder hans påstådda källor det han säger, eller har han ägnat sig åt cherry picking?

Alltså, författarbeskrivningen:

Ingen forskare, alltså, inte ens psykolog. Men han har skrivit en bok med titeln Homo Idioticus. Det är väl den han nu får göra reklam för, i Psychology Today...

Klockrent

Handlar nog mer om att tidigare så köpte alla det som pumpades ut från staten och det offentliga men nu kan ju folk ifrågasätta allt genom att man har tillgång till så otroligt mycket mer info än tidigare.

Sedan anpassar sig ju människan efter samhället och egenskaper som värderades och hade betydelse tidigare kanske inte har det på samma sätt idag? Speciellt inte när AI har blivit så mycket bättre på nästan allt.
Citera
2025-11-19, 10:28
Avstängd
Paris24s avatar
Så är det, jag möter fördumningen varje dag i mitt liv och det här kommer att sluta som Romarriket som plötsligt imploderade och bara 50 år senare så gick romarna förbi Colosseum eller faraos pyramider och fattade inte hur dessa kunde byggas annat än om marsianer kommit.

Förfallet går som tur är långsamt och vi, 1960-talarna, har ju kvar vår intelligens 20-30 år till och kan åtminstone hjälpa till med lite hjärnkraft.

Dumheten på global nivå kan enklast utläsas över grupptänk som förstört världen, t.ex globalism, vaxxinering och nerstängning, nerläggning av kärnkraft, fördubbling av försvarskostnader, börs och bostadsbubblor m.m. Idiotbeslut som samtlliga länder tar samtidigt och som kostar oss människor biljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in