2025-11-18, 15:49
Medlem
Kortfattat så argumenteras det för att vi fördummas (i ganska rask takt) och numera bör kallas Homo Idioticus hellre än Homo Sapiens. IQ sjunker och har gjort så sedan 1990-talet. Funktionell läskunniget sjunker och sättet vi idag konsumerar media på fördummar oss.

Tester på 730.000 värnpliktiga i Norge utförda mellan 1962 och idag visade på att IQ toppade på de födda 1975 för att sedan falla. Samma trend observerades i liknande undersökningar globalt.

Detsamma gällde som påpekat funktionell läskunnighet och grundläggande vardagsmatematik, i Storbritannien till exempel så klarade inte 1 av 10 att avgöra vad som var det bästa erbjudandet på en tv med ett pris på 250 pund: 10% rabatt eller ett prisavdrag på 30 pund.

I Portugal och Rumänien uppmättes 40% av befolkningen som funktionellt analfabet, i Sverige var siffran 8%. Funktionell analfabetism innebär alltså att man inte är tillräckligt läskunnig för att klara av vardagen och anställningsuppgifter som överstiger en grundläggande nivå. Så illa är det.

I USA var det också riktigt illa: Ungefär 45 miljoner amerikaner bedöms ha en läsnivå under en femteklassare och endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text.

Orsakerna till detta är i sig själv skrämmande, att scrolla på sin telefon kan enligt studier temporärt sänka ens IQ. Det som jag personligen tyckte var obehagligast var dock författarens egna spekulation (och detta citerar jag verbatim):

Citat:
We’ve also lost traditional filters of intellectual quality. Before social media, books and journalism underwent rigorous editing. Now, content floods our feeds without any such gatekeeping. As a result, many people are absorbing the thoughts not of experts or educators but of influencers, bloggers, and pseudocelebrities—some of whom couldn’t pass a high school exam.

Gå gärna och och läs https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-idioticus/202506/the-rise-of-homo-idioticus-are-we-getting-more-stupid

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?
Senast redigerad av ColonelBurton 2025-11-18 kl. 16:03.
Citera
2025-11-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Idiocracy blir en verklighet.
Jajjemän

Citat:
Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?
Äh, det är som det är. "Vad gör det om hundra år när allting kommer kring?"

Det är inget du eller jag kan göra någonting åt, vi kan bara se på och låta det ske.
Citera
2025-11-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jajjemän

Äh, det är som det är. "Vad gör det om hundra år när allting kommer kring?"

Det är inget du eller jag kan göra någonting åt, vi kan bara se på och låta det ske.

Men alltså vi börjar nå nivån då det verkligen blir som i Idiocracy, där vardagen inte längre kan upprätthållas för att folk är för korkade. Märker du inte det? Jag märker av det, hade under min studietid ett kundtjänstjobb och de frågor man fick var så man tappade hakan.
Citera
2025-11-18, 16:03
Medlem
Yungvidzibois avatar
Har ju med internet och "handdatorerna" att göra. Dessa två fenomen har förstört världen, och vi kommer aldrig tillbaka till tiden före.
Citera
2025-11-18, 16:04
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?
Oroa dig inte. Om du motsvarar trenden på Flashback så är du en man över femtio och då har du kanske tjugofem år kvar i livet. Inget avgörande kommer att ske under den tiden ens om nuvarande kurva dippar ännu brantare neråt. Och vad spelar det då för roll? Du drabbas inte nämnvärt av mänsklighetens fördumning så varför oroa dig? Du hinner härifrån innan skiten träffar fläkten.

I allt väsentligt är allmän hög intelligens överskattat. Vi behöver en grupp intelligenta människor som driver forskning och framsteg vidare men vi behöver också en stor massa av korkad pöbel som inte tänker så mycket utan gör som de blir tillsagda. Det är skillnad på folk och olika samhällsgrupper fyller olika syften. En stor del av det moderna samhällets psykiska ohälsa grundar sig i att alltfler utbildats i alldeles för hög utsträckning och fått en massa onödigt vetande och tänkande instoppat i huvudet.

Den simple bonden är lyckligare. Han plöjer sin åker på dagarna och på kvällarna plöjer han sin fru. När det är lördag är det Tipsextra och en flaska brännvin. Han tänker inte på situationen i Kambodja eller hur det ska gå med aktierna om DowJones dippar. Han fyller ett syfte, vilket man inte kan säga om många av västvärldens IQ100-salary men som äter tabletter för att hålla den existensiella ångesten stången.

Vi måste sluta tänka i termer av att alla är lika och att alla måste utgå från samma förutsättningar. Det har aldrig varit sant. Vad vi behöver är inte fler smarta människor utan färre människor inom alla områden. Vi måste reducera Jordens population. Det är där striden kommer att stå. Om resurserna.
Citera
2025-11-18, 16:04
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Ääh vad ska man med IQ till.
Sitta och lösa pussel och kryssa i mönster.
Det har man väl ingen nytta av.
Citera
2025-11-18, 16:05
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Extremt radikala förändringar, man borde först och främst samla alla avskum som negrer och skiten från Mellanöstern och repatriera dem. Därefter ska de förbjudas sätta sin fot på europeisk mark igen. Man måste radikalisera undervisningen i skolor, införa en stenhård militär disciplin och återgå till den undervisningen man hade för några decennier sedan.
Citera
2025-11-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Har ju med internet och "handdatorerna" att göra. Dessa två fenomen har förstört världen, och vi kommer aldrig tillbaka till tiden före.

Det står att smartphones temporärt sänker ens IQ, men dessa har nog lett till en annan aspekt som tas upp

Citat:
This isn’t just about failing schools or lazy students. It’s about a culture in which intellectual laziness is not only tolerated but increasingly rewarded. When celebrity status trumps expertise, when emotional outrage outweighs rational discourse, and when the loudest voice wins over the most informed—what hope is there for cognitive resilience?

Det är miljön sociala medier och smartphones skapat.
Citera
2025-11-18, 16:07
Medlem
Citat:
Men alltså vi börjar nå nivån då det verkligen blir som i Idiocracy, där vardagen inte längre kan upprätthållas för att folk är för korkade. Märker du inte det? Jag märker av det, hade under min studietid ett kundtjänstjobb och de frågor man fick var så man tappade hakan.
Jo, det märks, det gör det.

Men det är den inslagna kursen för mänskligheten. Vi förlägger alltmer av tänkandet utanför oss själva.

Men vem vet? Kanske vaknar vi upp om något exceptionellt sker.
Citera
2025-11-18, 16:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Allt började med Gutenberg, som gjorde böcker tillgängliga för kreti och pleti.
Allt därefter är bara vidareutveckling av massmedia.
Citera
2025-11-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Oroa dig inte. Om du motsvarar trenden på Flashback så är du en man över femtio och då har du kanske tjugofem år kvar i livet. Inget avgörande kommer att ske under den tiden ens om nuvarande kurva dippar ännu brantare neråt. Och vad spelar det då för roll? Du drabbas inte nämnvärt av mänsklighetens fördumning så varför oroa dig? Du hinner härifrån innan skiten träffar fläkten.

I allt väsentligt är allmän hög intelligens överskattat. Vi behöver en grupp intelligenta människor som driver forskning och framsteg vidare men vi behöver också en stor massa av korkad pöbel som inte tänker så mycket utan gör som de blir tillsagda. Det är skillnad på folk och olika samhällsgrupper fyller olika syften. En stor del av det moderna samhällets psykiska ohälsa grundar sig i att alltfler utbildats i alldeles för hög utsträckning och fått en massa onödigt vetande och tänkande instoppat i huvudet.

Den simple bonden är lyckligare. Han plöjer sin åker på dagarna och på kvällarna plöjer han sin fru. När det är lördag är det Tipsextra och en flaska brännvin. Han tänker inte på situationen i Kambodja eller hur det ska gå med aktierna om DowJones dippar. Han fyller ett syfte, vilket man inte kan säga om många av västvärldens IQ100-salary men som äter tabletter för att hålla den existensiella ångesten stången.

Vi måste sluta tänka i termer av att alla är lika och att alla måste utgå från samma förutsättningar. Det har aldrig varit sant. Vad vi behöver är inte fler smarta människor utan färre människor inom alla områden. Vi måste reducera Jordens population. Det är där striden kommer att stå. Om resurserna.

Problemet är att den korkade pöbeln idag överröstar intelligentian,

Citat:
This isn’t just about failing schools or lazy students. It’s about a culture in which intellectual laziness is not only tolerated but increasingly rewarded. When celebrity status trumps expertise, when emotional outrage outweighs rational discourse, and when the loudest voice wins over the most informed—what hope is there for cognitive resilience?

I dagens värld finns inte längre utrymme för betänksamhet och intelligens. Jag är dessutom i 30-års åldern och kommer således behöva existera i en värld där detta blir allt mer påtagligt.
Citera
2025-11-18, 16:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det står att smartphones temporärt sänker ens IQ, men dessa har nog lett till en annan aspekt som tas upp

Det är miljön sociala medier och smartphones skapat.
Nja, det är snarare miljön postmodernism och wokeness skapat; alla åsikter är rätt, du äger din sanning och annat trams. Fakta är patriarkalt förtyck, känslor är mänskliga och fina.
Sociala medier och smartphones är ett symptom, inte en orsak.

Och Douglas Adams, om ni minns honom, postulerade redan för länge sen följande

Citat:
Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
Anything that’s invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
Anything invented after you’re thirty-five is against the natural order of things.
Folk tycker alltid det var bättre förr, när de var yngre.
Senast redigerad av mikaels 2025-11-18 kl. 16:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in