2025-11-17, 09:11
Medlem
Senaste gången någon annan än Jonna Sundling vann Guld i en klassisk mästerskapssprint var Stina Nilsson vid OS 2018.
Det var inte aktuellt att studera målfotot varken i Oberstdorf 2021 eller i Planica 2023.
Jonna Sundling är idag en bättre skidåkare och en vassare sprinter än vid dessa tidigare guldtillfällen.
Gällande klassisk stil så har Jonna utvecklats och är idag bättre än vad hon var för tre respektive fem år sedan.
Hon kommer att bli oerhört svårslagen i OS.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-17 kl. 09:13.
Citera
2025-11-17, 10:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Sen kan man diskutera hur olika banprofiler passar olika åkare. Som det gjordes inför Trondheim. Alla här inne VISSTE att Skistad skulle vinna enkelt på hemmaplan. Och nu VET folk igen. Att ni aldrig lär er tänker jag…
Kan ikke minnes at alle svensker her inne skrev at de visste det, og va jeg selv skrev, vet jeg.
Og det å skrive at man tror det kan bli mer åpent i OS er ikke det samme som å vite, og å aldri lære seg.

06.02.25
"Ursprungligen postat av Lookalike
Jonna ser kalas ut. Blir svårt för Skistad i VM detta".

Jonna "superstuss" Sundling har et nivå som ingen annen. Hennes seiere i skejt har vært så nære de beste herrene
som 7-8 %, de andre ligger på 12-15%

14.02.25
Va gjelder Kristine, vil hun være sjanseløs mot Jonna i Trondheim i den form hun hadde i seg i dag.

24.02.25
Ursprungligen postat av katw
"På ett sätt vore det lite kul om Jonna, Skistad och Linn krokar ihop, faller och Maja gör en Steven Bradbury och tar guldet."

Skistad og Linn kanskje, men ikke Jonna, for hun kommer ikke til å være der i det tunge føret, men en bra bit foran de andre to

06.03.25
"Ursprungligen postat av Alkibiades
Två saker oroar mig inför dam-sprinten. Att Jonna åker på samma skidmärke som gick dåligt under skidskytte-VM och att det blir isiga (snabba och lätta) förhållanden."

Tror ikke du behøver å uroe deg så mye Alki. Om det blir isig, er det specielt den naturlige balansen, og de generelle skiferdighetene
som vil komme til sin rett, og der er hun best.

Så er det jo ofte så at mindre og lettere utøvere kan misgynnes noe av hardt underlag ift til andre, men det beror mere på at de
(som oftest) har kortere og mindre kraftfulle skjær enn de tyngre utøverne.
Jonna derimot, har utrolig sterke ben, og når hun trykker ned i underlaget, så svarer det så godt at hun bare flyr fram.

Hun kommer til å ta det her. I prologen tidlig på dagen, vil vi se at de forskjellige skimerkers specialiteter vil kunne gi uventede utslag.
Fischers kanter tar ikke like godt som andre merker, så Fischer-utøvere vil kunne lide under dette, men det vil nog utjevne seg utover
dagen, avhengig av hvor godt solen tar. Så skimerkene vil nog nærme seg hverandre jo nærmere finale vi kommer.

Nu burde jo jeg som Jonna-fan med Jonna-avatar kommet på vilket skimerke hun kjører på , men kommer ikke på det i farten,
så tar gjerne en tilbakemelding på det.

06.03.25
At Jonna skulle være outstanding har nu iaf jeg visst i noen måneder, så ble egentlig positivt overrasket over at hun på tross av de
uheldige omstendighetene og blytungt føre fremdeles var klart nest best etter Jonna.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-11-17 kl. 10:43.
Citera
2025-11-17, 11:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
06.03.25
"Ursprungligen postat av Alkibiades
Två saker oroar mig inför dam-sprinten. Att Jonna åker på samma skidmärke som gick dåligt under skidskytte-VM och att det blir isiga (snabba och lätta) förhållanden."

Tror ikke du behøver å uroe deg så mye Alki. Om det blir isig, er det specielt den naturlige balansen, og de generelle skiferdighetene som vil komme til sin rett, og der er hun best.

Så er det jo ofte så at mindre og lettere utøvere kan misgynnes noe av hardt underlag ift til andre, men det beror mere på at de (som oftest) har kortere og mindre kraftfulle skjær enn de tyngre utøverne.
Jonna derimot, har utrolig sterke ben, og når hun trykker ned i underlaget, så svarer det så godt at hun bare flyr fram.

Hun kommer til å ta det her. I prologen tidlig på dagen, vil vi se at de forskjellige skimerkers specialiteter vil kunne gi uventede utslag. Fischers kanter tar ikke like godt som andre merker, så Fischer-utøvere vil kunne lide under dette, men det vil nog utjevne seg utover dagen, avhengig av hvor godt solen tar. Så skimerkene vil nog nærme seg hverandre jo nærmere finale vi kommer.

Nu burde jo jeg som Jonna-fan med Jonna-avatar kommet på vilket skimerke hun kjører på , men kommer ikke på det i farten, så tar gjerne en tilbakemelding på det.
Angående det jag skrev som du nu citerar så är det fullt möjligt att man kan ha en viss åkare som storfavorit samtidigt som man kan oroa sig för att något går fel eller något inte kommer stämma. Nu visade det sig att det inte var något att oroa sig för. Och tack för din kommentar angående skidteknikaspekterna. Nu var kanske inte detta din poäng utan mer att visa att du inte var en av "alla".

PS. Minns inte om du fick något svar på det men Jonna åker på Rossignol (det var ju något lopp på skidskytte-VM där Rossignol inte gick bra vilket drabbade bla Preuss om jag minns rätt, därav min kommentar).
Senast redigerad av Alkibiades 2025-11-17 kl. 11:43.
Citera
2025-11-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Jonna har haft flax, mycket flax.
Ingen vet egentligen hur dessa mästerskap skulle ha slutat om Linn Svahn hade kunnat hållit sig på benen, både i Ulricehamn 2021 och två dagar innan Trondheim VM25.

Vad det anbelangar VM19, visserligen hade Jonna oflyt i finalen, men, hade Stavås-Skistad stått på benen i sin semifinal hade allt kunnat blivit annorlunda - Kristine var i grym form dessa dagar…
"coulda, woulda, shoulda"
Citera
2025-11-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
"coulda, woulda, shoulda"

+1
Citera
2025-11-17, 15:04
Medlem
Metallharrys avatar
Ja det måste vara en sjuk tur att man går och vinner sprintguld 4 mästerskap i rad. Otroligt märkligt påstående.

Jonna får verkligen inte den breda cred hon förtjänar, möjligen då hon är väldigt introvert i sina känsloyttranden.
Citera
2025-11-17, 15:32
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jonna har haft flax, mycket flax.
Ingen vet egentligen hur dessa mästerskap skulle ha slutat om Linn Svahn hade kunnat hållit sig på benen, både i Ulricehamn 2021 och två dagar innan Trondheim VM25.

Vad det anbelangar VM19, visserligen hade Jonna oflyt i finalen, men, hade Stavås-Skistad stått på benen i sin semifinal hade allt kunnat blivit annorlunda - Kristine var i grym form dessa dagar…

Hur menar du att Jonna haft tur? Ingen har varit så jämn och överlägsen som Jonna under flera år nu.
Linn har iofs haft otur med diverse fall, men vi ska inte glömma att Jonna också haft skador och sjukdom som påverkat uppladdningen, dock inte lika allvarlig som Linn förstås. Men jag tror ändå att Jonna hade varit snäppet hetare på VM/OS även med en skadefri Linn Svahn. Men det skulle nog varit jämnt.
Citera
2025-11-17, 15:57
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hur menar du att Jonna haft tur? Ingen har varit så jämn och överlägsen som Jonna under flera år nu.
Linn har iofs haft otur med diverse fall, men vi ska inte glömma att Jonna också haft skador och sjukdom som påverkat uppladdningen, dock inte lika allvarlig som Linn förstås. Men jag tror ändå att Jonna hade varit snäppet hetare på VM/OS även med en skadefri Linn Svahn. Men det skulle nog varit jämnt.

Hur ser det ut med det inbördes mötena mellan Jonna och Linn i världscupen?

Ganska övertygad om att Linn har plus på Jonna där…

Jonna och ”tur” - jag menar nog mest för att hon kom till toppen i sprint lagomt när Maiken & Stina checkade ut, samtidigt som Kristine fick rejäla ”överträningsdefekter” efter sommaren 2019 och hade problem i flera säsonger efter detta.
Dessutom försvann Ana-Marija Lampic från XC-sfären tillsammans med detta Linn Svahns helvetesår…

Missförstå mig rätt, jag tycker Jonna Sundling är och har varit en grym idrottskvinna, men samtidigt kanske inte lika framgångsrik med mer ”konkurrens”…
Citera
2025-11-17, 16:14
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Det kommer att bli totalt haveri med inställda tävlingar flytta premiären till Bruksvallarna NUUUU
Citera
2025-11-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Det kommer att bli totalt haveri med inställda tävlingar flytta premiären till Bruksvallarna NUUUU
Frågan är om det är möjligt att göra det med så kort varsel. Är spåren ens preparerade? Det ska väl inte vara någon annan tävling där och har inte hört om någon som haft träningsläger där heller.
Citera
2025-11-17, 16:29
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Frågan är om det är möjligt att göra det med så kort varsel. Är spåren ens preparerade? Det ska väl inte vara någon annan tävling där och har inte hört om någon som haft träningsläger där heller.

Nej tyvärr kommer det aldrig gå men som sagt så tänker man lite smart vet man att risken för för kallt väder långt upp i norr är stor. Förebyggande osv...
Citera
2025-11-17, 16:32
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Hur ser det ut med det inbördes mötena mellan Jonna och Linn i världscupen?

Ganska övertygad om att Linn har plus på Jonna där…

Jonna och ”tur” - jag menar nog mest för att hon kom till toppen i sprint lagomt när Maiken & Stina checkade ut, samtidigt som Kristine fick rejäla ”överträningsdefekter” efter sommaren 2019 och hade problem i flera säsonger efter detta.
Dessutom försvann Ana-Marija Lampic från XC-sfären tillsammans med detta Linn Svahns helvetesår…

Missförstå mig rätt, jag tycker Jonna Sundling är och har varit en grym idrottskvinna, men samtidigt kanske inte lika framgångsrik med mer ”konkurrens”…

I världscupen när Linn va som bäst runt 2019-2020 så vann hon helt klart flest tävlingar. Efter det ser det annorlunda av flera anledningar.

Blir ju klurigt att jämföra åkare som Falla och Nilsson med Sundling när båda inte längre va på topp när Sundling började dominera allt mer.
Lampic däremot va aldrig riktigt på den nivån med de bästa, utan tävlade mer om andra/tredje platser i sina bästa stunder.

Konkurrensen har aldrig varit så hög som de senaste 5 åren. Tänk Dahlqvist, Ribom, Sundling, Svahn, Skistad. Alla kan vinna tävlingar. Förr stod det mer mellan två åkare kanske, Falla och Nilsson medans de andra va en bra bit ifrån.
Så jag tycker allt att konkurrensen är väldigt hög. Jonna har visat att när det verkligen gäller som mest (VM/OS) så är hon överlägsen alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in