2025-11-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?
När får jag pengarna?

Kan utan att blinka säga 1000 spänn per argument – alltså per logiskt korrekt och rationellt resonemang som faktiskt bevisar din kristna guds existens.

Men hittills står du på 0 kronor kära du, av den enkla anledningen att du ju inte presenterat ett enda argument ens. Utan hänvisat bara till en lista av påståenden.

Och påståenden är ju inte argument. Det vet ju alla som är hyffsat logiska och rationella Och definitivt inte bevis.

Så låt oss göra ett nytt försök, min vän. Eftersom ingen kan diskutera 15 punkter samtidigt så:

1. Välj ut det påstående i din lista som du själv anser vara det absolut starkaste av dem alla.
2. Formulera det sedan som ett faktiskt argument, dvs:
– Premiss 1
– Premiss 2 (och fler om det behövs)
– Formulera sedan en slutsats som logiskt och nödvändigt följer av premisserna och där själva slutsatsen ordagrant är att den kristna guden, och ingen annan möjlig gud eller förklaring, existerar.

Med andra ord: presentera en syllogism.

Om du faktiskt har några logiska och rationella argument för att din gud existerar så borde detta vara en baggis. Eller hur?

Så – kom igen nu!
Välj ut det bästa du har, gör det till ett giltigt argument och visa att det håller ihop logiskt. Då kommer pengarna direkt!

Jag väntar med spänning.
Citera
2025-11-17, 10:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Kan utan att blinka säga 1000 spänn per argument – alltså per logiskt korrekt och rationellt resonemang som faktiskt bevisar din kristna guds existens.

Men hittills står du på 0 kronor kära du, av den enkla anledningen att du ju inte presenterat ett enda argument ens. Utan hänvisat bara till en lista av påståenden.

Och påståenden är ju inte argument. Det vet ju alla som är hyffsat logiska och rationella Och definitivt inte bevis.

Så låt oss göra ett nytt försök, min vän. Eftersom ingen kan diskutera 15 punkter samtidigt så:

1. Välj ut det påstående i din lista som du själv anser vara det absolut starkaste av dem alla.
– Premiss 1
– Formulera sedan en slutsats som logiskt och nödvändigt följer av premisserna och där själva slutsatsen ordagrant är att den kristna guden, och ingen annan möjlig gud eller förklaring, existerar.

Om du faktiskt har några logiska och rationella argument för att din gud existerar så borde detta vara en baggis. Eller hur?

Så – kom igen nu!
Välj ut det bästa du har, gör det till ett giltigt argument och visa att det håller ihop logiskt. Då kommer pengarna direkt!

Jag väntar med spänning.
"18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. 19 Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. 20 Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt.

21 Trots att de kände till Gud prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan de förblindades av sina falska föreställningar så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. 22 De påstod att de var visa, men de blev dårar 23 och bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24 Därför utlämnade Gud dem åt deras hjärtans begär så att de orenade och förnedrade sina kroppar med varandra[a]. 25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och dyrkade och tjänade det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evighet. Amen.

26 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det som är onaturligt. 27 På samma sätt lämnade männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män gjorde skamliga saker med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.

28 Och eftersom de inte satte värde på kunskapen om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag så att de gjorde sådant som inte får göras. 29 De har blivit fyllda av all slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. 30 De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter, de är påhittiga i det onda och olydiga mot sina föräldrar, 31 vettlösa, trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. 32 De känner mycket väl till Guds rättvisa dom, att de som handlar så förtjänar döden. Ändå gör de sådant, och de samtycker dessutom till att andra gör det."

Jag gav dig argument, nu trixar du med orden för att spara 1000 kronor och slippa inse att det finns en gud som du har ansvar till

Det finns inget 1 enda argument som bevisar kristendom, du får lägga ihop alla 100 tals argument tillsammans och därefter bygga ett trovärdigt fall

Dock så finns det många argument som kommer riktigt nära att bevisa kristendom enskilt också
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-17 kl. 10:45.
Citera
2025-11-17, 10:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, forskarna säger att man inte kan mäta tid i en singularitet eftersom man med tid avser en förändring och ordnad följd av händelser – från "tidigare" till "senare". Utan rörelse finns ingen mätbar tid, men det kan ändå finnas ett ”innan”, bara att det inte går att mäta så som vi mäter tid.

Och om man ser universum som en hel mängd olika separata big bang så blir det inom varje ny big bang som en nollställning av tid i och med att tiden bara kan spåras tillbaka till ursprungspunkten, men utanför påverkas inte tiden.

De lagar som vi kallar ”naturlagarna” fanns inte, nej, utan det är andra fysiska lagar som gäller inom en singularitet, vilket det pågår forskning om. Det är ett intressant ämne i sig.

Varför skulle de ha haft andra världen, och varför är det relevant?

Om naturlagarna hade varit annorlunda hade vi och hela universum varit annorlunda eftersom hela universums format, hur materia är uppbyggt med mera baseras på dessa lagar. Vissa fysiker anser att det måste finnas en specifik konstant eller enda ekvation som i slutändan kommer att härleda och förklara alla de grundläggande lagarna och konstanterna, vilket skulle påvisa att de inte skulle kunna vara annorlunda. Men det har ingen ännu hittat, så kanske skulle de kunna vara annorlunda, även om ingen kan säga hur de i så fall skulle kunna vara istället.

Vad som har bestämt hur universum ser ut är i stort sett fyra olika krafter, vilka dikterar hur materia och energi interagerar, och de är helt avgörande för att allt från atomer till hela galaxer uppstått:

Gravitation: Bestämmer storlek och struktur. Den drar samman materia och har lett till bildandet av stjärnor, planeter och galaxer. Utan gravitation skulle allt bara ha varit utspridda gaser.

Elektromagnetism: Bestämmer kemiska egenskaper och även ljus och färg. Elektromagnetismen håller ihop atomer och molekyler och avgör även hur materia absorberar och reflekterar ljus (så att allt inte skulle vara helt grönt).

Stark kraft i atomkärnor: Bestämmer kärnornas existens. Den binder samman protoner och neutroner i atomkärnan. Utan den skulle inte olika stora atomer kunna existera.

Svag kraft i atomkärnor: En annan kraft som styr radioaktivt sönderfall och är avgörande för de processer som driver till exempel solen och andra stjärnor.

Alltså, detta något som bestämt hur universum ska vara är helt enkelt bara de fysiska egenskaperna hos universums byggstenar. För en annan form av universum skulle alltså andra byggstenar krävas.

Nej, men det är inte intelligent att påstå att det skulle vara intelligent av Gud att skapa ett så ofantligt universum bara för Guds avbild på lilla jorden, så då behöver man hitta på någon anledning till att det skulle vara intelligent att skapa något så ofantligt stort om man vill hävda att Gud skapade universum som en del i en intelligent design, så ja, en tanke skulle i så fall vara att Gud kanske skapat annat liv i universum, men det skulle i så fall kräva minst en planet med liv i varje galax om man inte skulle antyda att Gud slösade bort energi på hela galaxer, och att slösa är inte intelligent.

Vad dillar du om?
Allt du skriver handlar fortfarande bara om aspekter av universum, men varför finns universum? självklart skulle naturlagarna kunna varit annorlunda, det är ju inte svårt att räkna ut.

Allt hade kunnat vara annorlunda.
Annars säger du ju att så som universum är nu, men allt det innebär och alla naturlagar, materia och delar bara är som de är, utan förklaring och det hade absolut inte kunnat vara på något annat sätt, och det bara är så men jag kan inte säga varför

det låter ju helt absurt
Gå ett steg längre in i det filosofiska istället för att fastna i hur universum är just nu, varför "är" universum överhuvudtaget
Citera
2025-11-17, 10:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

– Premiss 1

Så – kom igen nu!

Jag väntar med spänning.
Vill du ha ett argument, kolla här:
https://www.youtube.com/shorts/qQllC7rqJe4
https://www.youtube.com/shorts/q7V49SkAcUc

Forskare säger att det är omöjligt att den är fejkad, detta bevisar kristendom

Det finns ingen annan förklaring.

Och nej, den är inte från 1200 talet som dom testerna 1988 visade. De var från en del av hörnet som blev reparerad då.
Ny data visar 2000 år gammal.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-17 kl. 11:16.
Citera
2025-11-17, 11:17
Medlem
Citat:

Och nej, den är inte från 1200 talet som dom testerna 1988 visade. De var från en del av hörnet som blev reparerad då.

En till sak, du själv hade ju aldrig kunna följa dina löjliga argumentkrav för att bevisa någonting alls. Du bara köper tid. Hycklare.

Anden är bevisad fejk.
Det går långsamt här.
Mikrovågsterror ska ju vara i en egen klass av energi.

Man vaknar nog inte varje dag med luftstopp?
Och varför hänger alltid energin från längre avstånd?
Vuxna människor som ska bli små alienbebisar var inte populärt,
Citera
2025-11-17, 11:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Anden är bevisad fejk.
Det går långsamt här.
Mikrovågsterror ska ju vara i en egen klass av energi.

Man vaknar nog inte varje dag med luftstopp?
Och varför hänger alltid energin från längre avstånd?
Vuxna människor som ska bli små alienbebisar var inte populärt,
Instämmer
Citera
2025-11-17, 11:24
Medlem
Orm Ondes avatar
Utan att ha grund för att säga att detta gäller samtliga ateister, så måste jag säga att det verkar ligga något i trådskaparens påstående om man utgår från vad jag själv har varit med om. Faktum är att de som jag stött på som mest aggressivt hävdat sina åsikter om religion har varit ateister. Både sådana som vatit med i "humanisterna" och andra uttalade ateister jag stött på har varit påfallande aggressiva/hånfulla i sitt agerande. Onödigt, enligt mig, med tanke på att jag inte har stött på religiösa människor som med samma frenesi attackerat ateister.
Citera
2025-11-17, 11:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Utan att ha grund för att säga att detta gäller samtliga ateister, så måste jag säga att det verkar ligga något i trådskaparens påstående om man utgår från vad jag själv har varit med om. Faktum är att de som jag stött på som mest aggressivt hävdat sina åsikter om religion har varit ateister. Både sådana som vatit med i "humanisterna" och andra uttalade ateister jag stött på har varit påfallande aggressiva/hånfulla i sitt agerande. Onödigt, enligt mig, med tanke på att jag inte har stött på religiösa människor som med samma frenesi attackerat ateister.
Roligt nog så beskriver till och med bibeln dessa aggresiva ateister och får rätt på alla punkter
Citera
2025-11-17, 12:06
Medlem
Citat:
Jag gav dig argument, nu trixar du med orden för att spara 1000 kronor och slippa inse att det finns en gud som du har ansvar till
Ok! Du verkar uppenbarligen ha lite utmaningar med att förstå vad själva ordet argument faktiskt betyder. Låt mig hjälpa dig lite.

Ordet argument betyder inte: ”något som låter bra i mitt eget huvud”, eller ”ett påstående som jag tycker om”. Utan ordet har en formell definition om man slår upp det i en ordbok.

Ett argument består av premisser som logiskt och nödvändigt leder fram till en slutsats.

Så om du läser på lite här (https://en.wikipedia.org/wiki/Argument) först så ser du rätt snabbt att inget som du skrivit såhär långt uppfyller något endaste krav för att ens kunna kallas för ett argument. Och då har vi ju inte ens kommit till "logiskt" och "rationellt". Om jag var du så skulle jag med den nuvarande takten kanske inte göra allt för stora planer för dessa pengar kanske.

Citat:
Det finns inget 1 enda argument som bevisar kristendom, du får lägga ihop alla 100 tals argument tillsammans och därefter bygga ett trovärdigt fall
Har lite svårt att se hur vi ska kunna ta oss igenom 100 tals argument om det är så svårt för dig att ens presentera ett av dessa. Jag bad dig ju att själv välja det du själv tycker är det absolut starkaste av dem alla.

Dock så finns det många argument som kommer riktigt nära att bevisa kristendom enskilt också.
Ok! Nämn ett!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2025-11-17 kl. 12:08.
Citera
2025-11-17, 12:18
Medlem
Citat:

En till sak, du själv hade ju aldrig kunna följa dina löjliga argumentkrav för att bevisa någonting alls. Du bara köper tid. Hycklare.

Konstaterar med sval ironi, särskilt med tanke på TS stora ord i trådstarten, att det enda som krävs för att få en kristen att helt tappa konceptet och rusa in i rena känsloargument, alltså bara är att man ber dem presentera några faktiska bevis för att deras gud ens existerar.
Citera
2025-11-17, 12:23
Medlem
Citat:

Du får nog förklara din tankebana här lite mer! Du menar alltså att en video med Tucker Carlsson på Youtube bevisar att gud existerar?
Citera
2025-11-17, 13:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du får nog förklara din tankebana här lite mer! Du menar alltså att en video med Tucker Carlsson på Youtube bevisar att gud existerar?
Shroud of turin är med stor sannolikhet tyget som jesus lindades in i efter han blev korsfäst.
Den har tusentals detaljer som hade varit i princip omöjliga att fejka.
Inget pekar på att den skulle vara oautentisk.
Den innehåller en bild i form av en intryckning som enligt forskare skulle behövt ett ljus lika starkt som en atombomb i någon enstaka nanosekund för att skapa.
Forskare kan inte återskapa detta ens idag, ingen har ens en ide om hur den skulle kunna skapats.
Den innehåller 3d data, något som man inte ens visste vad det var för 2000 år sen.

Den kristna tanken är att bilden på tyget skapades genom ett övernaturligt ljus i samband med jesus återuppståndelse. Det är den enda förklaringen.
Det här bevisar kristendom.

Bara för att just den videon var med tucker carlson, så betyder det inte att tucker carlson har någon speciell koppling till tyget.
Tyget är världskänt.

Pengar nu?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-17 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in