2025-11-16, 22:49
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Skadar det dig verkligen mer än vad det kan skada att sprida sån här propaganda, så att risken blir att en kvinna blir utebliven hjälp när hon behöver det? För att "folk på flashback säger så"

Och hur skadar det dig ens förresten? Är det att du tror att white knight vinner pluspoäng före dig att få ligga eller hur menar du?

Du kan inte ha distans till detta för att du är antagligen den typ av kvinna som män försvarar/utnyttjar på detta sätt.

Obs, jag är kvinna.
Citera
2025-11-16, 23:00
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Det är förmodligen en del sant och klokt i detta.
Men det går inte emot det jag sagt.
Det är snarare din analys som skulle behöva breddas.
Jag säger att jag personligen sett män som angriper andra män för att framstå som hjältar.
De angriper män som inte gjort något fel. Det är ens strategi för att få beundran av kvinnorna.
Extra tydligt blir det att detta är performativt när samma person kan bete sig skit i ett annat sammanhang. En skitstövel som är moralpolis för att dominera sociala situationer.
Exempel: "Bengt" spöar skiten ur sin fru på måndag. På tisdag läxar han upp "Krister" för att Krister "mansplainade."
Nu är det inte alla som är rövhål med dubbelnatur som Bengt. Vissa kör bara den andra halvan av detta. Men problemet är att de läxar upp folk som inte skall läxas upp för att få rollen som moraliskt överlägsen. De spelar hjälte och sätter etiketten "skurk" på någon konkurrent.
Förstår du? Det är en uppvisning. Det är performativt. Det är en manipulation av roller.

Man kanske kan lägga till detta till dina tre kategorier.

"Det betyder inte att alla som säger ifrån är kufar, raggningsförsök eller predators.."
Det är det inte heller någon som har påstått.

Det blir invecklat. Du tänker rätt – och det du beskriver finns absolut. Men det motsäger inte det jag skrev, det bara fördjupar en av kategorierna.

Den där ”Bengt”-figuren du tar upp är en konstig typ: misshandlar frun på måndagen, leker feministpolis på tisdagen för att plocka statuspoäng inför publiken. Det är inte riddarskap, det är ful teater. Och ja – sådana män attackerar gärna andra män för att spela hjältar, inte för att något faktiskt hänt. Det är dominans i snäll förpackning. Men finns såna ens? En på tusen?

Men just därför ska man hålla isär fenomenen. De flesta som säger ifrån är vanliga personer med normal ryggrad, inte sneaky fuckers. Sen finns posörerna som gör allt för att glänsa. Och allra längst ut finns dubbelnaturerna som du beskriver – de som använder moraltugg som rökridå för sitt eget skit. Det är en liten grupp, men de syns för att de är så extrema.

Så ja, lägg gärna till din kategori, men låt inte den definiera alla. Problemet är inte att folk markerar när någon beter sig illa – problemet är när någon låtsas markera för att få rollen som hjälte och sätta ”skurk”-lappen på konkurrenten. Det är spel, inte moral.
Citera
2025-11-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Klart det finns killar med baktankar och de som försvarar tjejer som inte vill ha försvar. Men enkelt då att ni rensar bort killar och tjejer som söker rättvisa och därför talar. De har inga tankar om att de ska ses som bättre. De vill bara ha sinnesro att ha sagt ifrån och de önskar samma hjälp tillbaka.

Exakt! Ser man någon kasta skit och dynga över kvinnor eller skit och dynga över män. Så säger/skriver man ifrån. Ryter till. För att man bryr sig. Detta gör man utan baktankar. Mer än möjligtvis att det öppnar upp ett bättre klimat människor emellan. Vilket ju alltid är trevligt! Trevligt för alla.

Här om dagen såg jag en manlig skribent bli extremt påhoppad/mobbad pga hans val av fru. Då jag inte ville gå off topic i tråden, slängde jag iväg ett mail till honom istället. Visade honom att jag såg vad de i tråden utsatt honom för. Fick ett mail tillbaka. Kändes bra i själen att visa min sympati för honom. Hade inte känts bra i själen att se honom ta emot de andra skribenternas skit och sedan bara låtsas som det regnar... Det ligger inte i min natur att vara ett likgiltigt vrak.

Citat:
Inte helt tydligt vad du säger.

Jag tycker zombie-nation var mycket tydlig.

Det handlar inte om "whight knight". Utan det handlar om att man ser en oförrätt och blir illa till mods av den. Och vill säga ifrån. Ser jag någon skriva skit om kvinnor eller om män. Vill jag säga ifrån. Här på FB är det vanligaste att man ser skit och dynga riktas mot kvinnor. Så då blir det främst det man får säga ifrån om.

Män och kvinnor ska väl leva i harmoni med varandra? Trist då när skribenter vill avskaffa kvinnlig rösträtt, kallar levnadsglada kvinnor för "sperma hinkar", tycker att kvinnor över 25 är usla etc. Etc. Etc. Etc. Då säger man ifrån. Inte för att få ligg. Utan för att det som skrivs är skit och dynga mot kvinnor, för könen långt ifrån varandra, Skapar disharmoni. Därför säger man ifrån. För bättre harmoni för oss alla att ta del av.
Citera
2025-11-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ja fast vissa av dem är jättestöddiga, men det är falskt det de gör. Men det är nog någon form av kompensation de gör. Om de liksom rent objektivt står sig sämre så märker de att de kan tjäna på att
förminska andra män och göra sig själv till "beundransvärd". Fast det är en fejkad uppställning.
Fast sedan finns det nog också de som är snygga osv. Som inte hade behövt manipulera sådär, men där handlar det nog mer om att bara få social kontroll.
Vissa skulle ha sig en rejäl käftsmäll. I alla fall när de blandar in andra i sina spel.

Det är någon variant av godhetssignalerande de gör, bara lite mer komplext och de manipulerar rollerna och är villiga att slänga oskyldiga framför bussen.

Det känns som att jag börjar närma mig en mer klar definition av vad som sker.
Alltså de väljer ett offer. En annan man. Ofta någon som de ser som en konkurrent antagligen.
Sedan beter dom sig "uppläxande" mot den mannen, fast den mannen har inte gjort något fel.
För en tredje observatör är det inte lika tydligt vad som sker.
Den tredje observatören ser agerandet och tänker "hjältebeteende, beskyddarbeteende".
Om det finns ett beskyddarbeteende så måste det finnas något att beskydda från. Det är där misstaget sker. Man bedömer inte situationen efter den andra personens handling utan från den första personens beteende.

Ex. Jag läxar upp en annan man. En tredje observatör ser detta. Denna tänker "ädelt av UppmärksamhetsHora" att säga ifrån.
Fast egentligen fanns det inget att säga ifrån mot.
Situationen var manipulerad.

Sedan finns det ju situationer där det skall sägas ifrån, men det är en annan sak.

Det finns ju skitstövlar till män som misshandlar kvinnor osv.
Men ofta känns det nog som att det är just den typen av män som kan köra sådana här spel.
Inte alltid, men ibland kanske.

Precis, där satt den!
Citera
2025-11-16, 23:32
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Det blir invecklat. Du tänker rätt – och det du beskriver finns absolut. Men det motsäger inte det jag skrev, det bara fördjupar en av kategorierna.

Den där ”Bengt”-figuren du tar upp är en konstig typ: misshandlar frun på måndagen, leker feministpolis på tisdagen för att plocka statuspoäng inför publiken. Det är inte riddarskap, det är ful teater. Och ja – sådana män attackerar gärna andra män för att spela hjältar, inte för att något faktiskt hänt. Det är dominans i snäll förpackning. Men finns såna ens? En på tusen?

Men just därför ska man hålla isär fenomenen. De flesta som säger ifrån är vanliga personer med normal ryggrad, inte sneaky fuckers. Sen finns posörerna som gör allt för att glänsa. Och allra längst ut finns dubbelnaturerna som du beskriver – de som använder moraltugg som rökridå för sitt eget skit. Det är en liten grupp, men de syns för att de är så extrema.

Så ja, lägg gärna till din kategori, men låt inte den definiera alla. Problemet är inte att folk markerar när någon beter sig illa – problemet är när någon låtsas markera för att få rollen som hjälte och sätta ”skurk”-lappen på konkurrenten. Det är spel, inte moral.

Hur många de är på tusen vet jag inte. Fler än en skulle jag tro. Det kanske också är mer av ett beteende än en identitet. Sedan finns det nog individer som är mer benägna att bete sig så.
Jag tror inte att det är så ovanligt. Sedan handlar inte direkt tråden om hur många de är.
Det är mer en diskussion att det sker. Fenomenet som sådant.
Jag har inte sagt att definierar alla. Men det är ju en jättestor skillnad att "säga ifrån" när det finns något att säga ifrån om respektive när det inte gör det.
Det är ungefär som skillnaden mellan att tvätta en bil som är smutsig respektive att tvätta en bil som inte existerar.

Ditt sista stycke där är rätt ja. Det är det jag menar.
Citera
2025-11-16, 23:36
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt! Ser man någon kasta skit och dynga över kvinnor eller skit och dynga över män. Så säger/skriver man ifrån. Ryter till. För att man bryr sig. Detta gör man utan baktankar. Mer än möjligtvis att det öppnar upp ett bättre klimat människor emellan. Vilket ju alltid är trevligt! Trevligt för alla.

Här om dagen såg jag en manlig skribent bli extremt påhoppad/mobbad pga hans val av fru. Då jag inte ville gå off topic i tråden, slängde jag iväg ett mail till honom istället. Visade honom att jag såg vad de i tråden utsatt honom för. Fick ett mail tillbaka. Kändes bra i själen att visa min sympati för honom. Hade inte känts bra i själen att se honom ta emot de andra skribenternas skit och sedan bara låtsas som det regnar... Det ligger inte i min natur att vara ett likgiltigt vrak.

Jag tycker zombie-nation var mycket tydlig.

Det handlar inte om "whight knight". Utan det handlar om att man ser en oförrätt och blir illa till mods av den. Och vill säga ifrån. Ser jag någon skriva skit om kvinnor eller om män. Vill jag säga ifrån. Här på FB är det vanligaste att man ser skit och dynga riktas mot kvinnor. Så då blir det främst det man får säga ifrån om.

Män och kvinnor ska väl leva i harmoni med varandra? Trist då när skribenter vill avskaffa kvinnlig rösträtt, kallar levnadsglada kvinnor för "sperma hinkar", tycker att kvinnor över 25 är usla etc. Etc. Etc. Etc. Då säger man ifrån. Inte för att få ligg. Utan för att det som skrivs är skit och dynga mot kvinnor, för könen långt ifrån varandra, Skapar disharmoni. Därför säger man ifrån. För bättre harmoni för oss alla att ta del av.

Jag orkar inte läsa alla dina missförstånd tomaten.
I mitt exempel finns ingen oförrätt och det jag beskriver sker visst. Jag har sett det. Läs tidigare inlägg. Mobbarexemplet är ett bra exempel på dubbelnaturen.

Vi.pratar.om.olika.saker.
Det finns de som säger ifrån med goda intentioner vid riktiga kränkningar.
Det finns de som manipulativt säger ifrån när det inte finns något att säga ifrån emot för att de vill få social kontroll.
Två.helt.olika.feeeeenomen.
Fan vad många kvinnor som han blåste kapten klänning. Och fan vad många män han tillrättavisade.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 23:38.
Citera
2025-11-16, 23:42
Medlem
Citat:
Jag orkar inte läsa alla dina missförstånd tomaten.
I mitt exempel finns ingen oförrätt och det jag beskriver sker visst. Jag har sett det. Läs tidigare inlägg. Mobbarexemplet är ett bra exempel på dubbelnaturen.

Men om du kallar mobbaren för "whight knight", så använder du helt fel uttryck. Mobbaren är ingen wight knight. Mobbaren är bara en mobbare.

Whight knight vill försvara kvinnor som behöver försvaras. Punkt. Sedan är det så att inte alla kvinnor tycker att det är nödvändigt, men på samhällsnivå är det bra och nödvändigt att försvara en samhällsordning och struktur, där vi respekterar varandra. Vilket sker via att försvara den utsatta gruppen och visa för den som attackerar vart skåpet ska stå.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-11-16 kl. 23:44.
Citera
2025-11-16, 23:44
Medlem
Hegamons avatar
Det kostar inte så mycket att vara white knight och det låter ljuset falla på mannen, som hoppas få fördelar, eller uppleva att denne gjort rätt.

Samma som med bibliotekarier som ska vurma för små tjejer med kippa. Det säger mest att mannen ser ner på kvinnan och anser denna behöver beskydd. Kan omöjligt grunda sig på några närmare känslor av beskydd eller empati. Jag tror inte dom bryr sig utan det är en intellektualisering, dvs den intellektuella världen är mera intressant för dessa män. Att vara en beskyddare på riktigt, nej det är dom sällan intresserade av.
Citera
2025-11-17, 02:00
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Men vart ska man dra gränsen för vad som är att bli "riktigt utsatt"? Det är väl bättre att kvinnor får för mycket (och enligt dig "onödig" hjälp) än att hjälpen uteblir?

Som kvinna tycker jag det är nice med överbeskyddande män och skulle gärna hitta en sådan make. Kan du inte unna oss kvinnor det?

Dubbelpost. Sorry.
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-11-17 kl. 02:04.
Citera
2025-11-17, 02:02
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Men vart ska man dra gränsen för vad som är att bli "riktigt utsatt"? Det är väl bättre att kvinnor får för mycket (och enligt dig "onödig" hjälp) än att hjälpen uteblir?

Som kvinna tycker jag det är nice med överbeskyddande män och skulle gärna hitta en sådan make. Kan du inte unna oss kvinnor det?

Ja, jag fick oväntad hjälp då jag ansattes hårt med diverse anklagelser i min tråd Oss spelare emellan. Förmodar att användaren var man av döma av hans tidigare inlägg. Kändes bra att någon försvarade mig, då jag vägrade gå i svaromål.👍👍

Inlägg #54:

Oss spelare emellan - Sidan 5 - Flashback Forum https://share.google/GbSdsHDaTSqXBpr9N
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-11-17 kl. 02:09.
Citera
2025-11-17, 03:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.
Hur de ideologiska vindarna än blåser så kan man segla om man så vill, med vilken agenda man vill. Det är skillnad mellan att stå upp för rätt och hänsyn och att vara maktlysten opportunist.
Citera
2025-11-17, 04:23
Medlem
Citat:
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.

Mitt intryck är att det främst handlar om uttråkade mobbare som letar efter legitima skäl att mobba.

Det är öppet mål att ge sig på alla som klagar på kvinnor och dessutom får de horder av fans som hänger på

Tycker detta blir mest tydligt då de tenderar att röra sig i miljöer där de kan få allierade med sig.

*Edit
När jag tänker har jag en gammal vän som är white knight och han är av en annan typ. Extrovert, anpassningsbar och lydig i sitt äktenskap och snäll utan mobbar-tendenser. Han blev den här typen som började stå upp för feministiska idéer när han träffade sin fru som är rabiat feminist. I hans fall handlar det nog mest om att söka acceptans hos henne grundat i en personlig osäkerhet om vem han är. Har aldrig hört honom säga emot henne eller ha en annan åsikt än henne, vilket är rätt extremt. Han har köpt hela vänster-åsikts-paketet.
Senast redigerad av Keus 2025-11-17 kl. 04:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in