Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-16, 13:50
Medlem
FurirRevaers avatar
Lite mer om övningen Mjölkört.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
I mitten av februari 1982 kördes också en larmövning med kuppförsvar, så vi hade alltså årliga övningar mot strategiskt överfall. I normala fall borde alltså försvaret blivit larmat av polis eller regeringskansli när statsministern blir skjuten. I verkligheten dröjer det några timmar innan milobefälhavaren larmar Svea Livgarde och försvarsområdesbefälhavaren Rolf Frykhammar enligt DN 1986-03-13. Ordern är att avvakta och då låter det rimligt. Min hickup är den första timmen efter mordet. Varför händer inget?

En förklaring skulle kunna vara att försvaret med bland annat FJS genomför övning Mjölkört i centrala Stockholm. Om det är en del av Cosi fan Tutte är oklart.

Ett spännande gäng att kolla närmare på är den fallskärmspluton inom FBU Västerås som gick under benämningen Jonassons FBU-pluton bestående av gamla FJS:are. Den användes som ”fientlig” fallskärmstrupp under tidigt 80-tal i bland annat kuppövningar i östra militärområdet. Det fanns givetvis flera andra liknande initiativ på andra platser i landet.
Citera
2025-11-16, 15:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ingenstans i uppslagen slås det fast var Åsa Gustavsson, Niklas Fröling och Klas Nyberg korsade Sveavägen.

Den uppgiften kan jag hjälpa dig med.

I förhöret med Åsa den 26 mars 1986 framgår att Björkmans kamrater gick "den naturliga vägen" till Glädjehuset på Holländargatan 32. De fortsatte på Sveavägens östra sida till Rådmansgatan, korsade Sveavägen på södra övergångsstället, passerade restaurang Venezia (dagens restaurang Folkparken) och sydvästra ingången till Rådmansgatans station, fortsatte Rådmansgatan västerut, gick uppför trappan och fortsatte norrut till Glädjehuset.

Citat:
Jag har följande fråga.

Varför såg inte Ljubisa Najic gärningsmannen som gick bakom makarna Palme men såg de två männen som gick framför då de var vid busshållplats för buss 52 på den västra trottoaren, Sveavägen 37?

Som jag ser det så ”försvann” gärningsmannen ur utredningen vid gatuköket för att mirakulöst dyka upp på mordplatsen i lagom tid för mordet. Eller mera troligt plockades upp av en bil och släpptes av i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Eller har du ett uppslag med en iakttagelse av gärningsmannen på Sveavägens västra trottoar mellan Adolf Fredriks kyrkogata och Tunnelgatan?

Männen framför kallar vi XX/YY. Mannen bakom kallar vi ZZ.

Inte förrän i fjärde förhöret (den 24 mars 1986) minns Ljubisa Najic att XX/YY fortsatte söderut på Sveavägens västra sida. Om den uppgiften stämmer kan två okända vittnen finnas. Mellan SK/UR 18 meter söder om Tunnelgatan (Olof Palmes gata) och EE/AB 80 meter söder om Tunnelgatan. XX/YY var i så fall ett 40-tal meter söder om Tunnelgatan (om vi tänker oss att alla inblandade går 5 km/h enligt Trafikverkets norm). XX/YY såg kanske inte GM (och hörde inte av sig alls). CP/SL såg inte GM (och hörde inte av sig förrän den 12 mars). Naturligtvis kan XX/YY även ha varit på väg till Sveavägen 37, 35, 33 eller 31 eller fortsatt Tunnelgatan västerut och passerat Helena Lähde som var ensam kvar vid bankomaten.

EE/AB och PV/CV är lätta att räkna på. EE/AB gick bara söderut från Grand. PV/CV gick bara söderut från McDonald's på Sveavägen 71. EE/AB stannade vid Sveavägen 23 ("precis där Monte Carlo börjar") när skotten kom, 80 meter söder om Tunnelgatan (nuvarande Olof Palmes gata). PV/CV stannade 10 - 15 meter norr om Tunnelgatan när skotten kom.

EE/AB gick ett 40-tal meter framför paret Palme längs kyrkogården. PV/CV gick ett 50-tal meter bakom (ingen frågade PV/CV vilka de hade framför sig längs kyrkogården).

SK/UR är också lätta att räkna på. Man vet inte när SK/UR lämnade Najics korvkiosk. Man kan räkna baklänges från platsen som SK/UR stannade på när skotten kom (18 meter söder om Tunnelgatan).

CP/SL är mer komplicerade. Om paret vid bokhandeln verkligen var paret Palme och bokhandeln verkligen var en bokhandel korsade CP/SL Sveavägen vid Kammakargatan (CP var osäker och SL tillfrågades inte). Det fanns ingen annan bokhandel än Bokcirkeln i närheten. I så fall gick CP/SL framför paret Palme längs kyrkogården och pausade en stund vid korvkiosken (CP/SL tillfrågades inte om den saken). Skotten kom när CP/SL var framme vid Tunnelgatan. De måste ha lämnat korvkiosken efter paret Palme (annars skulle CP/SL ha varit längre söderut än Tunnelgatans norra sida när skotten kom). Om CP/SL korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata kan man räkna baklänges. I så fall kan de ha mött paret Palme vid övergångsstället (CP/SL tillfrågades inte om den saken heller).

Vart tog ZZ vägen? Om Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37? Ett rimligt antagande är att ZZ gick västerut på Adolf Fredriks Kyrkogata. När Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37 såg han inte ZZ. Om Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37. Det nämnde han inte i de tre första förhören.

Så vitt jag vet har inget vittne iakttagit GM på Sveavägens västra sida mellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Tunnelgatan. Det var knappast hans avsikt att någon skulle iaktta honom där. Eller att någon skulle iaktta honom när han korsade Sveavägen i närheten av reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan (den delen av planen verkar ha lyckats). Eller att någon skulle iaktta honom när han väntade en kort stund vid Dekorimas ingång (den delen av planen misslyckades).

Apropå korvkiosker är spaningsuppslag EAE1089 värt att notera. Mordutredarna trodde i mer än två år att vittnena befann sig vid Najics korvkiosk vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Vittnena befann sig vid korvkiosken vid Sveavägen 84 på Sveavägens östra sida, strax norr om Rådmansgatan. Mannen på fantombild 19 (som kom springande söderifrån) fortsatte österut på Kungstensgatan, inte österut på Adolf Fredriks Kyrkogata.

Utredningens korvkioskexperter Inge Uvemo och Per Gustavsson förhörde Dennis och flickvännen på nytt i november 1988 (EAE1089-B och EAE1089-1-A). Flickvännen köpte hamburgare när hon såg mannen springa förbi. Dennis väntade i bilen en bit norr om korvkiosken. Flickvännen missförstods av Näslund den 8 mars och Sjöblom den 10 mars 1986.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-16 kl. 15:27.
Citera
2025-11-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant för dryga två år sedan och höggradigt intressant även idag.

Jag tror att vi har svaret på Palmemordet här, han var bevakad och enligt mig tog en person ett eget beslut om avrättning.

Om dessutom vittnet som har uppgett att hen sett tre springande män som som sagt" vi skulle inte döda honom", stämmer då passar det in i en sån här händelse. Alla observationer om VT män ingår även i en sån här operation.

Kan också förklara den mörkläggning som på gått i snart 40 år , skulle det visa sig att det gått till på det här viset så tror jag svenskarna skulle bli upprörda!

Det som stör mig att viktig information försvinner på SÄPO.....vilket jag tycker är misstänkt! Det är en myndighet som borde vara noga med handlingar och upplysningar som kommer in.

Det här mordet och efterspelet har som bekant kostat en del.....en dyr övning med andra ord!

Tror att Tore Forsberg var medveten om denna övning och skulle då kunna förklara hans reaktion då han fick information om Palmes död.
Senast redigerad av tradera 2025-11-16 kl. 17:22.
Citera
2025-11-16, 17:47
Medlem
FurirRevaers avatar
Bumpar ett eget, jättegammalt inlägg. Det är en i mitt tycke fortfarande högst sannolikt scenario. Vem som tog ett eget (?) initiativ och sköt blev ointressant i samma stund som omsorgen om det egna skinnet blev viktigare.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Suttit och kollat äldre inlägg och snubblade på detta nästa på dagen 5 år gamla inlägg.

När jag läser det med lite äldre ögon så reagerar jag över några saker. Enligt inlägget verkar plan A varit t-nedgången Rådmansgatan. Skytten som kallas vapenbärare går ner till Dekorimahörnan från Tunnelgatan/Luntmakargatan. Det fanns en kollega till honom. Och det är inte LJ som avses.

Jag tycker det här är intressant. Det är ju alltid svårt att värdera vad folk skriver men detta känns i varje fall inte utopiskt. Det där att mörkläggningen mest kommer av folk som försöker skydda sig själva och sina karriärer känns ju igen från mindre skandaler.

Scenariot länkar också bra ihop med Moelvs och Harrisons artiklar om en konspiration inom konspirationen. Även Holme'rs ageranden på fredagen och på natten/morgonen passar in. Så också försvarsministerns och ÖBs dagslånga briefing på SSI på torsdagen.

Alf Karlssons spontana kommentar på telefon till en reporter som frågar om mordet: Vad ska jag göra nu...? passar in i bilden av en säpochef som tagits på sängen och ser sin karriär gå upp i rök.

Jag tror inte den här soppan är helt enkel att förstå. Det är väl som en lök, lager på lager men ingen kärna.

T o m mordet på GIII var i stort sett en mans verk även om det fanns en konspiration utanför Ankarström. Men med Ankarströms egna ord, en corps ne fait rien (tillsammans blir inget gjort). Du har 3-4 lager: innerst Ankarström, därefter Horn och Ribbing, sedan Pechlins konspiration och sist medlöparna, de som visste/anade men lät det hända (t ex hertig Carl).
Citera
2025-11-16, 19:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi har olika grundförutsättningar som vi utgår ifrån.Därför så kommer våra respektive förlopp att skilja sig åt.
Ta bara mordtiden uttryckt i slavklockans tid Tunnelgatan.
Det finns bara två möjliga alternativ här,och vi väljer olika.Jag väljer 23.18.28 och andra väljer 23.18.45.

Som jag förstår ditt scenario så innebär detta Borforsgänget raskt promenerandes norrut från bankomaten cirka 110 sekunder innan det mordet begås( cirka 23.16.55-23.18.45).
Jag tycker inte att man kan förutsätta att Nicola F gått fortare norrut än Bofors och med 110 sekunders marginal att spela med så får inte jag ihop det med att Nicola F bara befinner sig cirka 10 meter söder om kommande mordplatsen.Med det givna materialet som berör var någonstans Nicola F bör höra skotten så innebär detta precis innan eller mitt i korsningen Adolf Fredrik Kyrkogatan.Denna position är cirka 130 meter norrut från Nicola Fs utgångspunkt i ditt scenario,om jag förstått det rätt.
Jag anser att all indikation föreligger att Nicola måste ha promenerat markant fortare än knappt 1,2 meter per sekund norrut.Detta ger i sin tur att avståndet mellan Bofors och Nicola varit betydligt längre i utgångspunkt 110 sekunder innan mordet.

Osv,osv...Vi är inte överens om grundläggande ingångsdata..och därmed får vi per definition olika scenarios förloppsmässigt.

Lookalike, 23.18.28 är för tidigt. Susannes andra uttag avslutades 23.18.13 bankomattid. Om skotten kom när postkontorets bankomat var 23.18.28 hade Susanne bara 15 sekunder på sig att stoppa ner pengar och kort, korsa Tunnelgatan, öppna vänster bakdörr på Inges Opel Rekord, sätta sig till höger i baksätet och låta Sven-Erik sätta sig till vänster och stänga dörren. Den var stängd när skotten kom. Att detta bara tog 15 sekunder är orimligt. Susanne var alkoholpåverkad ("lagom rolig" enligt henne själv). Om skotten kom 23.18.42 bankomattid (mittemellan pipet 23.18.28 och pengarna 23.18.56 enligt journalremsan) hade Susanne 29 sekunder på sig. Det är rimligt.

Lars Hamréns förhör med Susanne Larsson och Inge Mårelius den 8 april:

FL: Men ni hade kommit in i bilen ordentligt då?

S: Ja. Jag och Sven-Erik satt i bilen när skotten small och Helena var tydligen på väg till bilen.

I: Jag hade fönster och dörrar stängda i bilen.

FL: Mm. Och dina passagerare satt inne i bilen ..

I: Dom satt inne i bilen.

Paul Johanssons förhör med Helena Lähde den 7 april:

I samband med att hon slog in kontrollnumret så hörde hon två skott. Hon uppfattade dessa i förbifarten som ''pojkstreck'' och reagerade då inte speciellt för detta. Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit vilket troligen berodde på att hon hade slagit in kontrollkoden för tidigt. Hon slog om kontrollkoden och fick därefter sina pengar och gick över till Morelius bil.

Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit.

De exakta bankomattiderna för Götabankens bankomat var inte kända för allmänheten före 2020.

Före 2020 var bara minuterna kända (23.15 och 23.16). Inte sekunderna. Ingen kunde räkna på synken.

Bankomattiderna för Götabankens bankomat på Sveavägen.

Bankomattiderna för postkontorets bankomat på Tunnelgatan (Olof Palmes gata).

Bankomaternas lägen syns på detta foto från rekonstruktionerna i april 1986.

Tidsförloppet.
Citera
2025-11-16, 19:49
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Vi har olika grundförutsättningar som vi utgår ifrån.Därför så kommer våra respektive förlopp att skilja sig åt.
Ta bara mordtiden uttryckt i slavklockans tid Tunnelgatan.
Det finns bara två möjliga alternativ här,och vi väljer olika.Jag väljer 23.18.28 och andra väljer 23.18.45.

Som jag förstår ditt scenario så innebär detta Borforsgänget raskt promenerandes norrut från bankomaten cirka 110 sekunder innan det mordet begås( cirka 23.16.55-23.18.45).
Jag tycker inte att man kan förutsätta att Nicola F gått fortare norrut än Bofors och med 110 sekunders marginal att spela med så får inte jag ihop det med att Nicola F bara befinner sig cirka 10 meter söder om kommande mordplatsen.Med det givna materialet som berör var någonstans Nicola F bör höra skotten så innebär detta precis innan eller mitt i korsningen Adolf Fredrik Kyrkogatan.Denna position är cirka 130 meter norrut från Nicola Fs utgångspunkt i ditt scenario,om jag förstått det rätt.
Jag anser att all indikation föreligger att Nicola måste ha promenerat markant fortare än knappt 1,2 meter per sekund norrut.Detta ger i sin tur att avståndet mellan Bofors och Nicola varit betydligt längre i utgångspunkt 110 sekunder innan mordet.

Osv,osv...Vi är inte överens om grundläggande ingångsdata..och därmed får vi per definition olika scenarios förloppsmässigt.

Som du själv kan se så fick man fram NFs medelhastighet när han själv fick gå sträckan från mötet tills han hörde skotten. Han gick då med en hastighet som han själv trodde stämde med hastigheten på morddagen. Den hastigheten var ca 1,5 m/s. Bättre förutsättningar än så får man knappast.
Citera
2025-11-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Som du själv kan se så fick man fram NFs medelhastighet när han själv fick gå sträckan från mötet tills han hörde skotten. Han gick då med en hastighet som han själv trodde stämde med hastigheten på morddagen. Den hastigheten var ca 1,5 m/s. Bättre förutsättningar än så får man knappast.

Jag håller med och analyserar utifrån att Nicola F gått med en hastighet om cirka 1,6 meter per sekund.
Hur långt hinner då Nicola gå på 110 sekunder.
Multipliceringen är enkel..Nicola hinner gå cirka 175 meter norrut under den tidsperiod före skottet som gäller för Lebel.
Vi kan via materialet sluta oss till hur långt Nicola gått från mordplatsen räknat tills han hör mordskotten.Den sträckan rör sig om cirka 125 meter(kvarteret skall vara ungefär 123 meter).
Det uppstår härmed en icke oväsentlig skillnad på 50 meter.
Med andra ord så bör således Nicola befunnit sig cirka 50 meter söder om mordplatsen de 110 sekunder före mordet som Lebel kalkylerar med.
Initialt avstånd Bofors och Nicola F är således drygt 70 meter initialt..och vi har dessutom skäl att tro att denna marginal sakta byggs på ytterligare via de två ekipagens olika gånghastigheter norrut.

Lebels påstående att Nicola befunnit sig endast 30 meter bakom ser jag sålunda inget verkligt utrymme för.Det är detta som jag försöker peka på..inget annat.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-16 kl. 21:54.
Citera
2025-11-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Lookalike, 23.18.28 är för tidigt. Susannes andra uttag avslutades 23.18.13 bankomattid. Om skotten kom när postkontorets bankomat var 23.18.28 hade Susanne bara 15 sekunder på sig att stoppa ner pengar och kort, korsa Tunnelgatan, öppna vänster bakdörr på Inges Opel Rekord, sätta sig till höger i baksätet och låta Sven-Erik sätta sig till vänster och stänga dörren. Den var stängd när skotten kom. Att detta bara tog 15 sekunder är orimligt. Susanne var alkoholpåverkad ("lagom rolig" enligt henne själv). Om skotten kom 23.18.42 bankomattid (mittemellan pipet 23.18.28 och pengarna 23.18.56 enligt journalremsan) hade Susanne 29 sekunder på sig. Det är rimligt.

Lars Hamréns förhör med Susanne Larsson och Inge Mårelius den 8 april:

FL: Men ni hade kommit in i bilen ordentligt då?

S: Ja. Jag och Sven-Erik satt i bilen när skotten small och Helena var tydligen på väg till bilen.

I: Jag hade fönster och dörrar stängda i bilen.

FL: Mm. Och dina passagerare satt inne i bilen ..

I: Dom satt inne i bilen.

Paul Johanssons förhör med Helena Lähde den 7 april:

I samband med att hon slog in kontrollnumret så hörde hon två skott. Hon uppfattade dessa i förbifarten som ''pojkstreck'' och reagerade då inte speciellt för detta. Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit vilket troligen berodde på att hon hade slagit in kontrollkoden för tidigt. Hon slog om kontrollkoden och fick därefter sina pengar och gick över till Morelius bil.

Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit.

De exakta bankomattiderna för Götabankens bankomat var inte kända för allmänheten före 2020.

Före 2020 var bara minuterna kända (23.15 och 23.16). Inte sekunderna. Ingen kunde räkna på synken.

Bankomattiderna för Götabankens bankomat på Sveavägen.

Bankomattiderna för postkontorets bankomat på Tunnelgatan (Olof Palmes gata).

Bankomaternas lägen syns på detta foto från rekonstruktionerna i april 1986.

Tidsförloppet.

Jag håller inte alls med,tvärtom.

Att promenera knappt tio meter till Inges bil efter bankomatbesöket bör ta 7-8 sekunder.Proceduren att sätta sig i baksätet,eller vara i färd med detta kan omöjligen sedan ta över 20 sekunder.Det är mera rimligt att även detta tar 7-8 sekunder som jag ser det.Susanne och "Svenne" var ju inte några pensionärer direkt tillfället ifråga.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-16 kl. 22:34.
Citera
2025-11-16, 22:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Vet du när det bakre Boforsgänget, som klev in i en bil en bit söder om Tunnelgatan, kör förbi Götabanken?

Det är märkligt att varken de eller NF lägger märke till AB, en person som flera senare uppmärksammar.

Han gick från att vara den osynlige mannen till att stå i fullt strålkastarljus.
Citera
2025-11-16, 23:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Jag har följande fråga.

Varför såg inte Ljubisa Najic gärningsmannen som gick bakom makarna Palme men såg de två männen som gick framför då de var vid busshållplats för buss 52 på den västra trottoaren, Sveavägen 37?

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Männen framför kallar vi XX/YY. Mannen bakom kallar vi ZZ.

Inte förrän i fjärde förhöret (den 24 mars 1986) minns Ljubisa Najic att XX/YY fortsatte söderut på Sveavägens västra sida. Om den uppgiften stämmer kan två okända vittnen finnas. Mellan SK/UR 18 meter söder om Tunnelgatan (Olof Palmes gata) och EE/AB 80 meter söder om Tunnelgatan. XX/YY var i så fall ett 40-tal meter söder om Tunnelgatan (om vi tänker oss att alla inblandade går 5 km/h enligt Trafikverkets norm). XX/YY såg kanske inte GM (och hörde inte av sig alls). CP/SL såg inte GM (och hörde inte av sig förrän den 12 mars). Naturligtvis kan XX/YY även ha varit på väg till Sveavägen 37, 35, 33 eller 31 eller fortsatt Tunnelgatan västerut och passerat Helena Lähde som var ensam kvar vid bankomaten.

Vart tog ZZ vägen? Om Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37? Ett rimligt antagande är att ZZ gick västerut på Adolf Fredriks Kyrkogata. När Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37 såg han inte ZZ. Om Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37. Det nämnde han inte i de tre första förhören.

Lägg märke till att jag skrev om.

Om Ljubisa Najic såg XX/YY vid Sveavägen 37. Det nämnde han inte i de tre första förhören.

Tråkigt nog var Ljubisa dålig på avstånd. Om Stig Engström hade varit lika dålig på avstånd som Ljubisa, så hade Stig ansetts vara ytterst suspekt. Att vittnen ofta är dåliga på alla sorters mått gäller inte Stig.

Avståndet mellan paret Palme och XX/YY anger Ljubisa till 15 meter 860301 4.55, 7 meter 860301 13.30 och 10 meter 860324.

Avståndet mellan paret Palme och ZZ anger Ljubisa till 10 meter 860301 4.55, 3 meter 860301 13.30 och 5 - 10 meter 860324.

Ljubisa ser paret Palme vid busshållplatsen för buss 52 och sedan inte mer. Samtidigt ser han XX/YY framför paret Palme. Som bekant var inte paret Palme vid den busshållplatsen. Ljubisa kan inte ha sett dem där. Även av den orsaken är Ljubisas uppgift om XX/YY inte att lita på (att de fortsatte mot Kungsgatan). En uppenbar efterhandskonstruktion. Paret Palme sneddade över södra övergångsstället.

Ljubisa fick kunder. Sedan såg han ingen mer. Varken paret Palme, XX/YY framför dem eller ZZ bakom dem. Som Ljubisa sa i första och andra förhöret. Ingen vet om XX/YY fortsatte mot Kungsgatan eller gick västerut på Adolf Fredriks Kyrkogata liksom ZZ kan ha gjort. Ljubisas uppgift den 24 mars 1986 är otillförlitlig.
Citera
2025-11-16, 23:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag håller inte alls med,tvärtom.

Att promenera knappt tio meter till Inges bil efter bankomatbesöket bör ta 7-8 sekunder.Proceduren att sätta sig i baksätet,eller vara i färd med detta kan omöjligen sedan ta över 20 sekunder.Det är mera rimligt att även detta tar 7-8 sekunder som jag ser det.Susanne och "Svenne" var ju inte några pensionärer direkt tillfället ifråga.

Du får be Otto Ekevi att göra en rekonstruktion.

Han letar efter bra innehåll.

OBS! "Susanne" och "Sven-Erik" ska ha druckit minst två starköl var. Även "Helena".

Glöm inte att "Susanne" ska stoppa ner sitt bankomatkort och sina 300 kronor ordentligt (mycket pengar för en 22-åring 1986). Nu var hon rädd om sitt kort (hon var tvungen att leta efter kortet innan uttagen började vittnade Inge i Stockholms tingsrätt 1989).

Glöm heller inte att "Susanne" ska stiga in på fel sida av bilen (genom vänster bakdörr) och flytta sig till höger sida i baksätet.

Sedan ska "Sven-Erik" stiga in, sätta sig till vänster i baksätet och stänga vänster bakdörr.

Sedan ska "Inge" säga att han ser någon som "tänker skjuta" (E107-2-D). Sedan kom skotten.

"Inges" bil ska stå på den södra sidan av Olof Palmes gata. Fem meter från trafikljusen.

Var bankomaten fanns ser man på detta foto.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-17 kl. 00:04.
Citera
2025-11-17, 09:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag håller med och analyserar utifrån att Nicola F gått med en hastighet om cirka 1,6 meter per sekund.
Hur långt hinner då Nicola gå på 110 sekunder.
Multipliceringen är enkel..Nicola hinner gå cirka 175 meter norrut under den tidsperiod före skottet som gäller för Lebel.
Vi kan via materialet sluta oss till hur långt Nicola gått från mordplatsen räknat tills han hör mordskotten.Den sträckan rör sig om cirka 125 meter(kvarteret skall vara ungefär 123 meter).
Det uppstår härmed en icke oväsentlig skillnad på 50 meter.
Med andra ord så bör således Nicola befunnit sig cirka 50 meter söder om mordplatsen de 110 sekunder före mordet som Lebel kalkylerar med.
Initialt avstånd Bofors och Nicola F är således drygt 70 meter initialt..och vi har dessutom skäl att tro att denna marginal sakta byggs på ytterligare via de två ekipagens olika gånghastigheter norrut.

Lebels påstående att Nicola befunnit sig endast 30 meter bakom ser jag sålunda inget verkligt utrymme för.Det är detta som jag försöker peka på..inget annat.

Vill man ha synkade bankomatklockor, står man inför detta om mordet skedde någon gång under Lähdes uttag, dvs någon gång mellan 23.18.15 - 23.18.56 lokal bankomattid.

För ytterligheten 23.18.15 så gick klockan 2.45 fel vid reel mordtid 23.21.00 som är "din" mordtid. Vid synkade klockor gick bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen lika mycket fel enligt dig, dvs 2.45.

Enligt bankomaten Sveavägen, var Claes N klar 23.16.49 lokal bankomattid.

23.18.15 + 00.02.45 = 23.21.00

23.16.49 + 00.02.45 = 23.19.34

Det ger vid handen att Boforsarna var klara så nära mordtiden (1.26) att NF måste varit precis i närheten av Bofors för att han skulle haft möjligheten att möta makarna Palme enligt materialet. I realiteten kan man i detta fall säga att makarna Palme var i färd med att lämna Sari när Boforsarna vara klara.

Den andra ytterligheten 23.18.56 i Lähdes intervall, ger att mordtiden gick lite mindre fel mot reel mordtid 23.21.00, dvs 2.04.

23.18.56 + 00.02.04 = 23.21.00

23.16.49 + 00.02.04 = 23.18.53

Det ger oss att Boforsarna var klara längre från mordtiden (2.07), vilket ger att NF måste ha varit en bra bit efter dem.

Så problemet med en mordtid på 23.18.30 blir att NF inte var långt efter Boforsarna, runt 15-20m ungefär. Det, tillsammans med att materialet säger oss att 3 personer fanns i bilen vid skotten, drar i mitt tycke mot att mordtiden är senare än 23.18.30 - även om tiden är möjlig förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in