Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Alldeles oavsett om det låg en "utebankomat" i anslutning där eller inte,så är det irrelevant.
Det framgår med all önskvärd tydlighet av materialet att Boforsarna måst öppna glasdörrar till den bankomat som de har använt sig av.

Du anger inga som helst trovärdiga grunder för det förlopp som du av för mig helt oförklarlig anledning företräder dessutom.
Jag betraktar det som rent trams med andra ord.Att GM kommit med bil från Grand är en vettlös spekulation som du använder dig av för att skohorna in en i övrigt permanent vild och grundlös konspirationsteori i.
Trams med andra ord,skohornet använt igen.

Hoppla, mår du bra?

Att brista ut i personangrepp bara för att ett konkurrerande scenario inte passar dig, i stället för att ta till dig de fakta jag har gett.

Fakta från uppslagen som lämnar utrymme för vilketdera av de tre scenarier du skulle vilja föredra. Jag föredrar scenario 3.

Detta är också en kritik av Palmeutredningen som har gjort en undermålig utredning.
Citera
2025-11-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hoppla, mår du bra?

Att brista ut i personangrepp bara för att ett konkurrerande scenario inte passar dig, i stället för att ta till dig de fakta jag har gett.

Fakta från uppslagen som lämnar utrymme för vilketdera av de tre scenarier du skulle vilja föredra. Jag föredrar scenario 3.

Detta är också en kritik av Palmeutredningen som har gjort en undermålig utredning.

Det är inget personangrepp att konstatera att en förloppshypotes är trams.
Det är ett konstaterande.
På vilken grund vilar du ditt påstående att GM kommit med bil från Grand till mordplatsen?
Hur ser den materialmässiga kopplingen till den tesen ut?
Du har inte angivit något som helst stöd för att detta ditt påstående ens kan vara av rimlig art.
Citera
2025-11-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vittnesuppgifterna visar att Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustafsson inte visste om deras kamrat Anders Björkman följde efter dem 10 eller 60 meter norrut från bankomaten. Frölings, Nybergs och Gustafssons vittnesuppgifter har ingen betydelse för den frågan.

(Text)

Som bekant skrev granskningskommissionen i rapporten (på sidan 168) att vittnet Anders Björkman "med all sannolikhet" var mannen som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

En ensam gärningsman fortsatte på den västra sidan när paret Palme bytte sida. Han korsade gatan i närheten av reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntade en kort stund vid färghandeln Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Där Inge Mårelius såg honom vänta. Om GM började vänta efter paret Palmes sidbyte.

Jag har följande fråga.

Varför såg inte Ljubisa Najic gärningsmannen som gick bakom makarna Palme men såg de två männen som gick framför då de var vid busshållplats för buss 52 på den västra trottoaren, Sveavägen 37?

Som jag ser det så ”försvann” gärningsmannen ur utredningen vid gatuköket för att mirakulöst dyka upp på mordplatsen i lagom tid för mordet. Eller mera troligt plockades upp av en bil och släpptes av i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Eller har du ett uppslag med en iakttagelse av gärningsmannen på Sveavägens västra trottoar mellan Adolf Fredriks kyrkogata och Tunnelgatan?

Uppslag E23-00C

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-24_E23-00-C_Ljubisa_Najic.pdf/1

Ljubisa Najic såg hur makarna Palme kom promenerande Sveavägen söderut.
10 meter framför makarna Palme promenerade två män, och cirka 5-10 meter bakom makarna Palme promenerade en man i 30-40 årsåldern.

Ljubisa Najic kommer ihåg att Olof Palme gick närmast körbanan, och att Lisbeth Palme höll honom i armen.

Ljubisa Najic kommer också ihåg att Olof Palme bar på en sk "ryssmössa", som var mörk färgen.

När makarna Palme passerat korvkiosken kom tre ungdomar (en flicka och två pojkar) fram till kiosken och handlade. De gav också Ljubisa Najic en ölsejdel,
Under tiden som Ljubisa Najic serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, (vid Sveavägen 37) (1) tappade han kontakten med dem.

Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme.

Däremot såg han fortfarande de två män som gick före paret Palme. De två männen fortsatte mot Kungsgatan.

Ljubisa Najic har inte sett makarna Palme korsa Sveavägen, och han såg dem inte heller promenera på Sveavägens östra sida.

1) Makarna Palme, som Ljubisa Najic såg samtidigt som han serverade de tre "ungdomarna", korsade Sveavägen, "precis runt hörnet på gatuköket" , dvs makarna Palme fortsatte inte Sveavägen på västra trottoaren till och förbi busshållplatsen vid Sveavägen 37.

Citera
2025-11-15, 15:26
Medlem
Citat:
På vilken grund vilar du ditt påstående att GM kommit med bil från Grand till mordplatsen?
Du har inte angivit något som helst stöd för att detta ditt påstående ens kan vara av rimlig art.

Det är nog inte du som avgör om något är trams eller inte.

Mitt inlägg till Lebel ovan är en del av ett rimligt resonemang om gärningsmannens väg till mordplatsen från Najics gatukök. Som jag skrev tidigare ger det ett rimligt svar på frågan om varför gärningsmannen inte har iakttagits förfölja LOP efter gatuköket.

Jag kommer att återkomma senarel men inte idag,
Citera
2025-11-15, 15:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vittnesuppgifterna visar att Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustafsson inte visste om deras kamrat Anders Björkman följde efter dem 10 eller 60 meter norrut från bankomaten. Frölings, Nybergs och Gustafssons vittnesuppgifter har ingen betydelse för den frågan.

Tvärtom är alla tre av uppfattningen att AB blev kvar vid Götabanken:

"F: Medan AB enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
NF: Ja."

KN: "AB blir kvar vid bankomaten".

"F: Och AB var han med på vägen upp en bit eller?
ÅG: Nej, han stod kvar vid bankomaten."

Det är samma uppfattning som AB själv har.

Att placera honom 80 meter norrut som "Tensonmannen" är således svårt.

Dessutom var "Tensonmannen" äldre än AB och hade ett längre överkroppsplagg.
Citera
2025-11-15, 15:37
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hoppla, mår du bra?

Citat:

Lookalike, Utredaren förtjänar en viss uppskattning för en originell idé. Folk har haft tokigare idéer än att gärningsmannen anlände till mordplatsen i bil. Åtminstone en misstänkt (och sannolikt oskyldig) person anlände till mordplatsens närhet i bil under minuterna före skotten. Mannen som vittnet John Viklund såg (EAD622). Sannolikt den andra "grabben" som bankomatkunden Glenn Malmström såg (EBD10013). Exemplet visar varför det är osannolikt att GM anlände till mordplatsen i bil. Det väckte för mycket uppmärksamhet. Den korta sträckan mellan biografen Grand och mordplatsen (300 meter) krävde inte bil.

Så sent som 23.17 (när paret Palme skildes från sonen Mårten och hans flickvän utanför bokhandeln Bokcirkeln strax norr om Kammakargatan) visste ingen åt vilket håll paret Palme skulle gå. Vid det laget var det osannolikt att paret skulle återvända till Rådmansgatans station (samma väg som de kom), men de kunde gå västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata (inte bara söderut till Tunnelgatan). Tre kvarter bort fanns Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Att använda bil för att placera alternativa GM (eller en ensam GM) på utvalda platser i förväg vore orimligt.
Citera
2025-11-15, 19:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chriiisses
Jag hoppas att jag inte är för sent med detta. Jag har suttit nu i en timme och försökt skumma igenom det mesta här men börjar bli snurrig. Hittade du något om varför Ulla ändrade sig om sitt vittnesmål ?

Användaren 14thInt har inte postat på Flashback sedan 2023.

Ulla Strömbeck-Larssson (1934 - 2015) gjorde ett trovärdigt och sympatiskt intryck (Z8075).

Anders Olsson gjorde en video förra året. Jag delar hans slutsatser. Sannolikt såg Ulla en civilklädd polis i tjänst (Mikael L) på perrongen för södergående tåg på Gamla Stans station och en väktare från Securitas i Schönfeldts gränd. Mikael L var på perrongen för södergående tåg vid tiden för Ullas ankomst till perrongen och hade en walkie-talkie som liknade den som Ulla beskrev. Även om han var yngre och även om hans ytterplagg var turkos och inte grått. Att två män med walkie-talkie var på samma perrong vid samma tid är osannolikt.

14thInt hittade några gamla Säpo- och IB-anställda i föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA). Föreningen har tusentals medlemmar. 14thInt hittade inget som kopplar någon av dessa personer till Ullas iakttagelser. Det är svårt att förstå mannens beteende (att stå på perrongen för södergående tåg och att visa en walkie-talkie så öppet) om han övervakade paret Palme.

14thInt reagerade på att signalementet på mannen i Schönfeldts gränd ändrades i ett senare förhör och att Z8075 inte var med i Säpos övervakningsanalys i april 1986 (A11544). Att signalement ändras från ett förhör till ett annat är inte ovanligt. Att Z8075 inte var med i A11544 kan bero på att man redan i mars 1986 misstänkte att Ulla såg en polis i tjänst på perrongen. Frågan om varför Z8075 inte var med i A11544 utreddes 1992. Utredningen ingår i spaningsuppslaget.

Vad som kan vara intressant i Gamla Stan är Leif Kahlboms, Helena Myrins och Hans Embrinks iakttagelser. Liksom Z8041 (man med walkie-talkie på Västerlånggatan vid Storkyrkobrinken och man i porten bredvid den 17 februari) och Z8496 (två män står i Yxsmedsgränd och tittar mot Palmes port den 17 och 24 januari). Z8041 och Z8496 finns inte på palmemordsarkivet.se eller wpu.nu.

Spaningsuppslaget D717 (som Leif Kahlboms spaningsuppslag refererar till i en mindre maskad version) är den ursprungliga beteckningen på Z8075 (Ulla Strömbeck-Larsson).

Jag skrev en liten sammanfattning.
Citera
2025-11-15, 20:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
I det som nu förefaller vara det mest sannolika förloppet givet uppgifterna runt bankomaternas slavklockor så kommer makarna Palme och den norrgående Boforstrion att passera varandra någonstans norr om La Cartiere och en bit söder om butiken Sari.På ett intet alltför långt avstånd söderom promenerar Nicola F.Det går rimligen inte att härmed skohorna in Anders B emellan Boforstrion och Nicola F utan att den sistnämnda skall missa Anders Bs närvaro..och före Boforstrion kan man via rent sunt förnuft inte placera Anders B oavsett hur man vill handskas med förloppsfakta i övrigt.Efter Nicola F kan naturligtvis inte heller Anders B placeras i en tänkt roll som Tensonman.

Bra tänkt, Lookalike. Jag har svarat tidigare. Jag svarar igen.

Om man ser förloppet ur Nicola Fauzzis synvinkel kan man invända mot att Fauzzi hade Björkmans tre kamrater 30 meter framför sig i 110 meter utan att nämna dem i förhören. Från Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan till Sveavägen 50 (där Fauzzi hörde skotten och strax därpå vände sig om).

Liksom man kan invända mot att Björkman hade paret Palme 10 meter snett framför sig i 60 meter. Innan Björkman närmade sig den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och sneddade över trottoaren (som var sju meter bred 1986) och hamnade rakt bakom paret. Vilket han rimligtvis gjorde. Björkman gick nära trottoarkanten när Fauzzi upptäckte honom.

Med Björkmans kamrater är saken enkel. Fauzzi tillfrågades inte om han hade några gående framför sig som gick åt samma håll som han.

Den norra reklampelaren skymde Björkmans vändning för Fauzzi. Att mannen som dök upp 5 - 10 meter bakom paret Palme tidigare hade gått en bit efter de tre personerna som Fauzzi hade 30 meter framför sig i 60 meter hade Fauzzi ingen anledning att fästa sig vid.

Med Björkman är saken också enkel. Han spanade söderut efter sina tre andra kamrater (som hamnade på efterkälken redan på Kungsgatan). Den onyktre Björkman som gick nära trottoarkanten hade ingen anledning att fästa sig vid paret som gick längs husväggen 10 meter snett framför honom. Björkman reserverade sig om paret Palme i förhöret den 3 mars 1986.

"Han kan inte riktigt säga när han uppfattar det sällskap som nämns men han vet att han börjar att gå på samma trottoar men i riktning nu mot Kungsgatan." Björkman kan ha sett paret Palme längre norrut utan att fästa sig särskilt vid dem. "Han säger vidare på direkt fråga att hans uppfattning när han gick bakom sällskapet så var det ett avstånd mellan honom och Palme till någonstans mellan 5 - 7 meter och han kan icke säga hur långt sträcka han gick bakom sällskapet från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade. För detta förhållande torde kontrolleras direkt på platsen."

Björkman reserverade sig även om gärningsmannen (i förhöret den 25 mars 1987). "Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan."
Senast redigerad av Lebel 2025-11-15 kl. 21:09.
Citera
2025-11-15, 21:08
Medlem
Chriiissess avatar
Citat:
Användaren 14thInt har inte postat på Flashback sedan 2023.

Ulla Strömbeck-Larssson (1934 - 2015) gjorde ett trovärdigt och sympatiskt intryck (Z8075).

Anders Olsson gjorde en video förra året. Jag delar hans slutsatser. Sannolikt såg Ulla en civilklädd polis i tjänst (Mikael L) på perrongen för södergående tåg på Gamla Stans station och en väktare från Securitas i Schönfeldts gränd. Mikael L var på perrongen för södergående tåg vid tiden för Ullas ankomst till perrongen och hade en walkie-talkie som liknade den som Ulla beskrev. Även om han var yngre och även om hans ytterplagg var turkos och inte grått. Att två män med walkie-talkie var på samma perrong vid samma tid är osannolikt.

14thInt hittade några gamla Säpo- och IB-anställda i föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA). Föreningen har tusentals medlemmar. 14thInt hittade inget som kopplar någon av dessa personer till Ullas iakttagelser. Det är svårt att förstå mannens beteende (att stå på perrongen för södergående tåg och att visa en walkie-talkie så öppet) om han övervakade paret Palme.

14thInt reagerade på att signalementet på mannen i Schönfeldts gränd ändrades i ett senare förhör och att Z8075 inte var med i Säpos övervakningsanalys i april 1986 (A11544). Att signalement ändras från ett förhör till ett annat är inte ovanligt. Att Z8075 inte var med i A11544 kan bero på att man redan i mars 1986 misstänkte att Ulla såg en polis i tjänst på perrongen. Frågan om varför Z8075 inte var med i A11544 utreddes 1992. Utredningen ingår i spaningsuppslaget.

Vad som kan vara intressant i Gamla Stan är Leif Kahlboms, Helena Myrins och Hans Embrinks iakttagelser. Liksom Z8041 (man med walkie-talkie på Västerlånggatan vid Storkyrkobrinken och man i porten bredvid den 17 februari) och Z8496 (två män står i Yxsmedsgränd och tittar mot Palmes port den 17 och 24 januari). Z8041 och Z8496 finns inte på palmemordsarkivet.se eller wpu.nu.

Spaningsuppslaget D717 (som Leif Kahlboms spaningsuppslag refererar till i en mindre maskad version) är den ursprungliga beteckningen på Z8075 (Ulla Strömbeck-Larsson).

Jag skrev en liten sammanfattning.

Tack så jätte mycket för svar
Det är ju en (massa) antal sidor att läsa igenom här.
Citera
2025-11-16, 04:39
Medlem
Tack så mycket för tipset, den hade jag aldrig funnit utan ditt tips.
Citera
2025-11-16, 12:02
Medlem
Citat:
Bra tänkt, Lookalike. Jag har svarat tidigare. Jag svarar igen.

Om man ser förloppet ur Nicola Fauzzis synvinkel kan man invända mot att Fauzzi hade Björkmans tre kamrater 30 meter framför sig i 110 meter utan att nämna dem i förhören. Från Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan till Sveavägen 50 (där Fauzzi hörde skotten och strax därpå vände sig om).

Liksom man kan invända mot att Björkman hade paret Palme 10 meter snett framför sig i 60 meter. Innan Björkman närmade sig den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och sneddade över trottoaren (som var sju meter bred 1986) och hamnade rakt bakom paret. Vilket han rimligtvis gjorde. Björkman gick nära trottoarkanten när Fauzzi upptäckte honom.

Med Björkmans kamrater är saken enkel. Fauzzi tillfrågades inte om han hade några gående framför sig som gick åt samma håll som han.

Den norra reklampelaren skymde Björkmans vändning för Fauzzi. Att mannen som dök upp 5 - 10 meter bakom paret Palme tidigare hade gått en bit efter de tre personerna som Fauzzi hade 30 meter framför sig i 60 meter hade Fauzzi ingen anledning att fästa sig vid.

Med Björkman är saken också enkel. Han spanade söderut efter sina tre andra kamrater (som hamnade på efterkälken redan på Kungsgatan). Den onyktre Björkman som gick nära trottoarkanten hade ingen anledning att fästa sig vid paret som gick längs husväggen 10 meter snett framför honom. Björkman reserverade sig om paret Palme i förhöret den 3 mars 1986.

"Han kan inte riktigt säga när han uppfattar det sällskap som nämns men han vet att han börjar att gå på samma trottoar men i riktning nu mot Kungsgatan." Björkman kan ha sett paret Palme längre norrut utan att fästa sig särskilt vid dem. "Han säger vidare på direkt fråga att hans uppfattning när han gick bakom sällskapet så var det ett avstånd mellan honom och Palme till någonstans mellan 5 - 7 meter och han kan icke säga hur långt sträcka han gick bakom sällskapet från banklokalen fram till dess att händelsen inträffade. För detta förhållande torde kontrolleras direkt på platsen."

Björkman reserverade sig även om gärningsmannen (i förhöret den 25 mars 1987). "Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan."

Vi har olika grundförutsättningar som vi utgår ifrån.Därför så kommer våra respektive förlopp att skilja sig åt.
Ta bara mordtiden uttryckt i slavklockans tid Tunnelgatan.
Det finns bara två möjliga alternativ här,och vi väljer olika.Jag väljer 23.18.28 och andra väljer 23.18.45.

Som jag förstår ditt scenario så innebär detta Borforsgänget raskt promenerandes norrut från bankomaten cirka 110 sekunder innan det mordet begås( cirka 23.16.55-23.18.45).
Jag tycker inte att man kan förutsätta att Nicola F gått fortare norrut än Bofors och med 110 sekunders marginal att spela med så får inte jag ihop det med att Nicola F bara befinner sig cirka 10 meter söder om kommande mordplatsen.Med det givna materialet som berör var någonstans Nicola F bör höra skotten så innebär detta precis innan eller mitt i korsningen Adolf Fredrik Kyrkogatan.Denna position är cirka 130 meter norrut från Nicola Fs utgångspunkt i ditt scenario,om jag förstått det rätt.
Jag anser att all indikation föreligger att Nicola måste ha promenerat markant fortare än knappt 1,2 meter per sekund norrut.Detta ger i sin tur att avståndet mellan Bofors och Nicola varit betydligt längre i utgångspunkt 110 sekunder innan mordet.

Osv,osv...Vi är inte överens om grundläggande ingångsdata..och därmed får vi per definition olika scenarios förloppsmässigt.
Citera
2025-11-16, 13:47
Medlem
FurirRevaers avatar
Intressant för dryga två år sedan och höggradigt intressant även idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Mycket intressant information av dig.
I Mjölkört-övningen,finns där några intressanta namn och likaså i Jonassons FBU-pluton som kan ha bäring i Palmemordet?

Länkar en artikel som är inne på liknande idéer angående en övning (mjölkört?) som pågick då.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/hemlig-militarovning-ledde-till-palmes-dod.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in