Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-15, 00:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det förvånar mig inte det minsta.

Oneliners och personangrepp är inte tillåtna på Flashback.

Om man får tro reglerna.
Citera
2025-11-15, 03:07
Medlem
Chriiissess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag kan fortfarande inte släppa signalementsförändringen av mannen i gränden.

På kvällen den intressanta onsdagen den femte mars tar den extra polisassistenten Gunnar Evstedt upp anmälan från Ulla Strömbeck-Larsson. Mannen i Schönfeldts Gränd antecknas som varandes 45-50 år och 180 cm lång.

Uppgifterna är sensationella. Två män med Walkie-talkies minutrarna före LOP kommer till T-Gamla stan. Flera dagar före alla dessa ”bandyklubbor” blivit publikt kända. På protokollet är antecknat vid okänd tidpunkt av okänd att ”männen är kollegor från KEE” (Ekoroteln vid Rikskrim enl Granskningkommissionen).

Redan dagen efter, strax efter lunch, blir det förhör med Ulla igen. Denna gång av kriminalinspektören Åke Thorstensson, som precis fyllt femtio. I protokollet kan vi nu läsa att Ulla sagt att mannen i gränden var 35-40 år gammal och c:a 170-175 cm lång. Med tanke på precisionen i Ullas övriga observationer är detta en märklig skillnad.

Fem dagar senare vallas hon av Bengt Fredriksson och Torbjörn Säfström vid Rikskrim. Här är man mer intresserad av hennes väg och inte så mycket av hennes iakttagelser. Efter kontakt med den polis i Nacka som satt henne i samband med PU, antecknar Fredrikson att hon enligt denne polis haft en del psykiska problem, men att hon enligt honom varit trovärdig. Det kan inte Rikskrim intyga och hennes vittnesmål försvinner ut genom bakdörren.

De finns inte upptagna i Säpo 1986 som påbörjades 1986-03-11, så förhöret borde ha varit känt av gruppen och därmed bortsorterad som en av tre observationer av egen personal. Eftersom rättsväsendet inte har imponerat med sin obskyra och nedvärderande hållning av USL vittnesmål, så finns det stora skäl i att gräva vidare här. Under resans gång har okända narkotikapoliser varit på tapeten, därefter de unga poliserna (25-årsåldern) Claes Björklund och Mikael Larsson från VD3 fått tjänstgöra som förklaringsmodell. Något de själva har påpekat det orimliga i.

Jag har därför gjort efterforskningar om potentiella WT-män. Jag har hittat en polis jag ”inte kan komma runt” än. Här måste jag göra mera jobb för att få tag i bättre material.
Jag har däremot hittat andra intressanta saker som kan vara värt att dela med sig av. I morgon med start kl 16.45 kommer jag släppa 1+3 inlägg om det arbetet.

Detta har gjorts för att hedra minnet av Ulla som fick utstå förringande epitet och negligerande av hennes pliktmedvetenhet.Här är ett ömsint porträtt av en viktig människa.

Jag hoppas att jag inte är för sent med detta. Jag har suttit nu i en timme och försökt skumma igenom det mesta här men börjar bli snurrig. Hittade du något om varför Ulla ändrade sig om sitt vittnesmål ?
Citera
2025-11-15, 09:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det här har om jag förstår Lebel rätt ingen relevans. Björkman har ju förlagt banken till Skandia-entrén så då blir det liksom en ny utgångspunkt för det hela. Det tar sig rent kvantfysiska former. Vi har bankens egenliga plats som vi vet är det faktiska riktmärket men så finns det samtidigt en missförstådd lokalisering som trots att den är felaktig tillåts styra förloppet. Fascinerande.

Ja, jag har svårt att förstå den logiken då det inte spelar någon roll vart AB tror att banken är.
Här pratar vi om hans kamrater.
Skulle dom alla, placera banken felaktigt längre norr ut, också? På samma ställe?

För egen del talar uppgifterna sitt tydliga språk, men därmed inte sagt att de kan vara fel och det verkligen var AB som gick efter paret Palme.
Citera
2025-11-15, 09:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Bra. Men flera intressanta rader saknas.

FL Håkan Ström: Hade alla ni fyra druckit sprit?
Niklas Fröling: Ja.

FL: Var ni ungefär lika påverkade också, kan du göra någon bedömning av det?
Niklas: Det kan man nog säga att vi var lika påverkade.

FL: Villa var det som hämtade ut pengar utav er?
Niklas: Jag har för mig att det var Åsa och Klas, jo det var det väl.

FL: Gick ni alla fyra in i någon form av entré då?
Niklas: Just det, vi var alla fyra därinne.

FL: Så ingen väntade kvar ute på gatan av er då?
Niklas: Nej men jag har för mig att dörrarna var öppna, nej vi var nog inne alla fyra.

FL: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?
Niklas: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

FL: Men du, Åsa och Klas fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
Niklas: Ja.

FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
Niklas: Ja.

FL: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
Niklas: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.

FL Lars Hamrén: Vi har en liten skiss här.
Klas Nyberg: Jag har för mig att bankomaten ligger här, men det är jag inte hundra på.

FL: Här är alltså mordplatsen och du tror att bankomaten ligger före Tunnelgatan?
Klas: Ja, jag är inte, jag har för mig det men jag är inte säker, för det finns bara en bankomat vad jag kommer ihåg där.

FL: Ja, på den där sträckan där ni gick.
Klas: Ja, precis. Nej, det vill jag inte säga något säkert var den men den ligger ju där i närheten i alla fall. Jag kan inte säga hundra att den ligger före eller efter Tunnelgatan. Det är en sådan där bankomat som man stoppar in kortet och så öppnar sig automatiska dörrar så går man in och tar ut pengar.

FL: Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
Klas: Nej, han står kvar.

FL: Han stannar alltså vid bankomaten.
Klas: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

FL: Nej.
Klas: Så Anders Björkman stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

FL: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
Klas: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

FL: Han stannar kvar där.
Klas: Ja.

FL: Ni möter inga personer som ni tycker er känna igen på vägen.
Klas: Nej. Alltså vad jag nu, vad jag tänker så här i tid så måste jag alltså, vi måste ha mött Palme. Men vi märker inte det, vi går tre stycken och pratar och varit på restaurang så vi var inte helt nyktra heller.

FL Lars Hamrén: Ni går alltså norr ut på Sveavägen på Sveavägens högra sida så att säga, sett från Kungsgatan.
Åsa Gustafsson: Ja.

FL: Och då går ni upp till Rådmansgatan och sedan svänger ni av upp till Kåren där, stämmer det?
Åsa: Ja. Vi gick ju länge på Sveavägen i alla fall, fram till någon pizzeria Venezia eller vad den heter, där går man upp.

FL: Jaha, och där gick ni upp då.
Åsa: Ja, där gick vi upp.

FL: Träffade ni på några kändisar på vägen nu då?
Åsa: Nej.

FL: Inte det. Hur går ni då när ni går dit du och dom här två andra killarna, sinsemellan, hur går ni själva?
Åsa: Vi går i bredd då.

FL: Ja, var går du någonstans..?
Åsa: Ja, det var det jag sa förut, antingen i mitten eller till vänster, jag kommer inte riktigt ihåg. Jag tror jag gick i mitten.

FL: Och Anders Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
Åsa: Nej, han stod kvar vid bankomaten.

FL: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
Åsa: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.

FL: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
Åsa: Ja.

FL: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
Åsa: Nej.

FL: Hade ni druckit mycket den här kvällen?
Åsa: Ja, det hade vi gjort.

FL: Det hade ni gjort. I vilket tillstånd uppfattar du att du var själv?
Åsa: Jag var nog ganska berusad, ja.

FL: Det var du. Och dina kamrater då?
Åsa: Ja, dom med.

Alla tre kamraterna var berusade. De hade druckit lika mycket som Björkman.

Klas hade sämre minne av bankomatens position än Björkman. Klas visste inte vilken sida av Tunnelgatan bankomaten låg på.

Enligt Niklas var alla fyra inne i bankomatlokalen. Björkman stod i dörröppningen och när dörren började stängas gick han ut och väntade strax utanför (enligt förhören med Björkman). Bankomatuttagen tog sammanlagt 70 sekunder (enligt spaningsuppslag EG10019).

Efter bankomatbesöket fortsatte kamraterna på Sveavägens östra sida till Rådmansgatan (där restaurang Venezia låg och restaurang Folkparken ligger idag). Där gick de västerut.

Niklas vände sig inte om när de lämnade bankomaten och gick vidare norrut.

Klas uppger att de måste ha mött paret Palme. Klas förklarar varför de inte märkte det.

Enligt Klas gick de vidare norrut i ganska rask takt. Björkman ropade "ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då?" Knappast en fråga från en person som inte följer efter.

Först uppger Klas att Björkman går några steg. Sedan ändrar sig Klas. Det enda han vet är att Björkman blir efter. När de lämnar bankomaten. Eller väldigt nära i samband med det. Sedan får Klas en ledande fråga om Björkman följde efter "några meter eventuellt". Klas bekräftar att Björkman följde efter "några meter eventuellt". Hur många meter vet Klas inte.

Åsa kan inte säga om Björkman följde efter. Åsa vet bara att Björkman inte gick lika snabbt som hon och de andra kamraterna.

PS. Bra att du länkade till förhören.

Ser inte riktigt att alla rader du klippte in gör någon skillnad.
Ej heller i stort vad du skriver... förutom att du påstår att den ena och den andra hade sämre minne...
Och det är på detta sätt du försöker få rätt.

Ser ingen mening med att diskutera detta vidare, men av det du ändå skriver här så blir det ju uppenbart också att din slutsats om positionen för Björkman inte går att dra.
Vi vet inte helt säkert.

För egen del säger inte dessa vittnesmål det du vill få det till, och förstärka, ändå.
Citera
2025-11-15, 09:59
Medlem
Alla dom här diskussionerna om Anders Björkman, bankomatens geografiska position, Nicola Fauzzis iakttagelse och en man vid Dekorima handlar väl egentligen om konkurrerande scenarier om vad som händer under några minuter (2-3) före mordet.

Scenarier
1. Gärningsmannen förföljer LOP på Sveavägens östra trottoar.

2. Gärningsmannen följer LOP med uppsikt från Sveavägens västra trottoar korsar Sveavägen vid Tunnelgatan och väntar vid Dekorima.

3. Gärningsmannen kommer med bil norrifrån på Sveavägen till Dekorima.
Senast redigerad av Utredaren 2025-11-15 kl. 10:19.
Citera
2025-11-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Alla dom här diskussionerna om Anders Björkman, bankomatens geografiska position, Nicola Fauzzis iakttagelse och en man vid Dekorima handlar väl egentligen om konkurrerande scenarier om vad som händer under några minuter (2-3) före mordet.

Scenarier
1. Gärningsmannen förföljer LOP på Sveavägens östra trottoar.

2. Gärningsmannen följer LOP med uppsikt från Sveavägens västra trottoar korsar Sveavägen vid Tunnelgatan och väntar vid Dekorima.

3. Gärningsmannen kommer med bil norrifrån på Sveavägen till Dekorima.

Det är värre än så som jag ser det.
Det handlar om att medelst skohorn försöka förvanska förloppet för att få detta att bättre passa ihop med sedan länge etablerad spekulation om vem som tryckte på avtryckaren.

I det som nu förefaller vara det mest sannolika förloppet givet uppgifterna runt bankomaternas slavklockor så kommer makarna Palme och den norrgående Boforstrion att passera varandra någonstans norr om La Cartiere och en bit söder om butiken Sari.På ett intet alltför långt avstånd söderom promenerar Nicola F.Det går rimligen inte att härmed skohorna in Anders B emellan Boforstrion och Nicola F utan att den sistnämnda skall missa Anders Bs närvaro..och före Boforstrion kan man via rent sunt förnuft inte placera Anders B oavsett hur man vill handskas med förloppsfakta i övrigt.Efter Nicola F kan naturligtvis inte heller Anders B placeras i en tänkt roll som Tensonman.

Boforstrion påbörjar sin promenad norrut 95 sekunder innan det att mordet genomförs(give or take a Pound).Makarna Palme bör härmed befinna sig ungefärligen 120 meter norr om den kommande mordplatsen..alltså i omedelbar närhet butiken Sari.Skall vi utefter detta hedra övrig förloppsfakta som bland annat ger vid handen att Nicola F initialt observerar den efterföljande mannen minimum 70 meter norr om mordplatsen så märker vi att det i stort sett blir omöjligt att få Anders B i en position som ens möjliggör honom i rollen som Tensonmannen.

Detta som lök på redan lagda laxen att AB i rollen som Tensonman inte överensstämmer på hur relevant förloppsfakta ser ut,via Boforstrrions samt ABs egna kategoriska uppgifter exempelvis.
Signalementsmässiga faktorer som pekar bort från detta tillkommer dessutom.
Jackan har fel nyans blått,den är utan tvekan för kort,Tensonmannen har troligtvis inte burit handskar mm mm.

Det är och förblir fullständigt orimligt att man med avseende på ovanstående kan komma till någon annan slutsats än att AB inte har varit den man som följer efter makarna Palme utanför La Cartiere.
Det krävs dock att man analyserar detta från rimligt neutral och opartisk utgångspunkt..och inte från angreppssätt att försöka forma fakta efter redan etablerad övrig gärningshypotes.
Sistnämnda leder alltid till felaktiga delslutsatser.I all praktik handlar det om tunnelseende..och vi har sett prov på vad detta lett till i den samlade PU.
Citera
2025-11-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror att Kanger gjorde feltolkning av den där passagen. Jag gjorde det själv de första gångerna. Och att det var så Kanger skapade mannen som väntat länge. Något som inte existerar i förhören 1986.

Medhåll.
Skillnaderna i Inge Ms uppgifter före och efter Kanger kan knappast förklaras på annat sätt.
Citera
2025-11-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är värre än så som jag ser det.
Det handlar om att medelst skohorn försöka förvanska förloppet för att få detta att bättre passa ihop med sedan länge etablerad spekulation om vem som tryckte på avtryckaren.

I det som nu förefaller vara det mest sannolika förloppet givet uppgifterna runt bankomaternas slavklockor så kommer makarna Palme och den norrgående Boforstrion att passera varandra någonstans norr om La Cartiere och en bit söder om butiken Sari.På ett intet alltför långt avstånd söderom promenerar Nicola F.Det går rimligen inte att härmed skohorna in Anders B emellan Boforstrion och Nicola F utan att den sistnämnda skall missa Anders Bs närvaro..och före Boforstrion kan man via rent sunt förnuft inte placera Anders B oavsett hur man vill handskas med förloppsfakta i övrigt.Efter Nicola F kan naturligtvis inte heller Anders B placeras i en tänkt roll som Tensonman.

Boforstrion påbörjar sin promenad norrut 95 sekunder innan det att mordet genomförs(give or take a Pound).Makarna Palme bör härmed befinna sig ungefärligen 120 meter norr om den kommande mordplatsen..alltså i omedelbar närhet butiken Sari.Skall vi utefter detta hedra övrig förloppsfakta som bland annat ger vid handen att Nicola F initialt observerar den efterföljande mannen minimum 70 meter norr om mordplatsen så märker vi att det i stort sett blir omöjligt att få Anders B i en position som ens möjliggör honom i rollen som Tensonmannen.

Detta som lök på redan lagda laxen att AB i rollen som Tensonman inte överensstämmer på hur relevant förloppsfakta ser ut,via Boforstrrions samt ABs egna kategoriska uppgifter exempelvis.
Signalementsmässiga faktorer som pekar bort från detta tillkommer dessutom.
Jackan har fel nyans blått,den är utan tvekan för kort,Tensonmannen har troligtvis inte burit handskar mm mm.

Det är och förblir fullständigt orimligt att man med avseende på ovanstående kan komma till någon annan slutsats än att AB inte har varit den man som följer efter makarna Palme utanför La Cartiere.
Det krävs dock att man analyserar detta från rimligt neutral och opartisk utgångspunkt..och inte från angreppssätt att försöka forma fakta efter redan etablerad övrig gärningshypotes.
Sistnämnda leder alltid till felaktiga delslutsatser.I all praktik handlar det om tunnelseende..och vi har sett prov på vad detta lett till i den samlade PU.

Vad jag förstår är du anhängare av det jag beskriver som scenario 1, att gärningsmannen förföljer LOP på Sveavägens östra trottoar.

Det får du naturligtvis göra.

Fakta är följande:

Gärningsmannen befinner sig i skottögonblicket vid Dekorima mellan LOP och Anders Björkman.

Anders Björkman befinner sig på Sveavägen norr om Dekorima, oklarhet råder i diskussionen om hur långt från Dekorimas.

Åsa Gustavsson, Niklas Fröling (23 år) och Klas Nyberg (27 år), som alla var berusade, tar ut pengar från Götabankens bankomat, oklarhet råder i diskussionen om var bankomaten var belägen Sveavägen 44 50 meter från Dekorima eller Sveavägen 42 cirka 20 meter från Dekorima.

Ingenstans i uppslagen slås det fast var Åsa Gustavsson, Niklas Fröling och Klas Nyberg korsade Sveavägen.

I gatuköket, Sveavägen 39A, vid Adolf Fredriks kyrkogata såg Ljubisa Najic hur Olof och Lisbeth Palme, som kom från biografen Grand, passerade gatuköket på väg söderut.
Samtidigt med att makarna Palme passerade kom tre ungdomar, två st killar och en tjej i cirka 20-25 årsåldern, och köpte korv. Ljubisa hade ögonkontakt med makarna Palme medan han serverade ungdomarna. En av killarna som var berusad lämnade kvar en ölsejdel.

Lisbeth och Olof Palme passerade bakom ryggen på de tre ungdomarna och korsade Sveavägen till dess östra trottoar varefter de fortsatte mot Dekorimas. Någonstans under denna promenad passerade de Anders Björkman

Nicola Fauzzi ser en man vid Thule tobakshandel 60 meter från Dekorima, samtidigt med att han ser makarna Palme, cirka 10 meter norr om Skandias entré, Sveavägen 44.

Vid Dekorima sköts Olof Palme till döds.

Palmeutredarnas sammanfattningar av förhör i uppslagsform ger inte entydiga svar på kritiska frågor som klarlägger händelseförloppet vilket inbjuder till antaganden som stöder än det ena, än det andra av scenarier.

Kort sagt du har ditt scenario och jag har mitt som skiljer sig från ditt.
Senast redigerad av Utredaren 2025-11-15 kl. 12:12.
Citera
2025-11-15, 12:13
Medlem
Citat:
Vad jag förstår är du anhängare av det jag beskriver som scenario 1, att gärningsmannen förföljer LOP på Sveavägens östra trottoar.

Det får du naturligtvis göra.

Fakta är följande:

Gärningsmannen befinner sig i skottögonblicket vid Dekorima mellan LOP och Anders Björkman.

Anders Björkman befinner sig på Sveavägen norr om Dekorima, oklarhet råder i diskussionen om hur långt från Dekorimas.

Nicola Fauzzi ser en man vid Thule tobakshandel 60 meter från Dekorimas, cirka 10 meter norr om Skandias entré, Sveavägen 44.

Åsa Gustavsson, Niklas Fröling (23 år) och Klas Nyberg (27 år), som alla var berusade, tar ut pengar från Götabankens bankomat, oklarhet råder i diskussionen om var bankomaten var belägen Sveavägen 44 50 meter från Dekorima eller Sveavägen 42 cirka 20 meter från Dekorima.

Ingenstans i uppslagen slås det fast var Åsa Gustavsson, Niklas Fröling och Klas Nyberg korsade Sveavägen.

I gatuköket, Sveavägen 39A, vid Adolf Fredriks kyrkogata såg Ljubisa Najic hur Olof och Lisbeth Palme, som kom från biografen Grand, passerade gatuköket på väg söderut.
Samtidigt med att makarna Palme passerade kom tre ungdomar, två st killar och en tjej i cirka 20-25 årsåldern, och köpte korv. Ljubisa hade ögonkontakt med makarna Palme medan han serverade ungdomarna. En av killarna som var berusad lämnade kvar en ölsejdel.

Lisbeth och Olof Palme passerade bakom ryggen på de tre ungdomarna och korsade Sveavägen till dess östra trottoar varefter de fortsatte mot Dekorimas. Någonstans under denna promenad passerade de Anders Björkman och vid Dekorima sköts Olof Palme till döds.

Palmeutredarnas sammanfattningar av förhör i uppslagsform ger inte entydiga svar på kritiska frågor som klarlägger händelseförloppet vilket inbjuder till antaganden som stöder än det ena, än det andra av scenarier.

Kort sagt du har ditt scenario och jag har mitt som skiljer sig från ditt.

Liten rättelse..det råder inga oklarheter om var någonstans bankomaten Sveavägen verkligen var belägen naturligtvis.Det som Lebel förfäktar är att Anders B följt efter sina kamrater från denna fastslagna punkt till punkt åtminstone 20-30 meter norr om entren till Skandia, med vår gemensamma åsikt om att slavklockorna synkat i minne.

I övrigt,absolut.Eriksson-Korhonen-Storhök-Mårten P-Fauzzi-Morelius-Nieminen har alla observerat samma man.Denna individ är mördaren,och vem som sannolikt detta var har jag redovisat flera gånger.
Såväl förlopp som gärningsman stabilt kopplad till materialfakta.

Vilket förlopp företräder du?

Vilka grunder vilar du det på?
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-15 kl. 12:20.
Citera
2025-11-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Liten rättelse..det råder inga oklarheter om var någonstans bankomaten Sveavägen verkligen var belägen naturligtvis.Det som Lebel förfäktar är att Anders B följt efter sina kamrater från denna fastslagna punkt till punkt åtminstone 20-30 meter norr om entren till Skandia, med vår gemensamma åsikt om att slavklockorna synkat i minne.

I övrigt,absolut.Eriksson-Korhonen-Storhök-Mårten P-Fauzzi-Morelius-Nieminen har alla observerat samma man.Denna individ är mördaren,och vem som sannolikt detta var har jag redovisat flera gånger.
Såväl förlopp som gärningsman stabilt kopplad till materialfakta.

Vilket förlopp företräder du?

Vilka grunder vilar du det på?

Med tanke på att jag har bekanta som uppgivit att de varit vid Sveavägen 44 och tagit ut pengar från bankomaten där före mordet så håller jag inte med en anonym användare på Flashback utan avgörande bevis.

Åsa Gustavsson säger följande i uppslag E13-08 sid 5

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-26_1055_E13-08_Åsa_Gustavsson_om_mordkvällen_och_bankomatuttag .pdf/5

FHL Lars Hamrén: Var man tvungen att gå in ..?

Åsa Gustavsson: Ja, dom hade väl en bankomat ute på gatan och en inne i, man fick liksom gå in i själva huset, det var glasdörrar.
Så, visst det kan ha varit två bankomater varav en åtkomlig kvällstid vid Sveavägen 44.

Jag företräder scenario 3, att gärningsmannen kom med bil från Grand-hållet och väntade kort tid vid Dekorima.

Scenario 3 ger rimliga svar på flera frågor som Palmeutredarna underlåter att utreda samt överensstämmer med de fakta jag angivit ovan.
Citera
2025-11-15, 13:47
Medlem
Citat:
Med tanke på att jag har bekanta som uppgivit att de varit vid Sveavägen 44 och tagit ut pengar från bankomaten där före mordet så håller jag inte med en anonym användare på Flashback utan avgörande bevis.

Åsa Gustavsson säger följande i uppslag E13-08 sid 5

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-26_1055_E13-08_Åsa_Gustavsson_om_mordkvällen_och_bankomatuttag .pdf/5

FHL Lars Hamrén: Var man tvungen att gå in ..?

Åsa Gustavsson: Ja, dom hade väl en bankomat ute på gatan och en inne i, man fick liksom gå in i själva huset, det var glasdörrar.
Så, visst det kan ha varit två bankomater varav en åtkomlig kvällstid vid Sveavägen 44.

Jag företräder scenario 3, att gärningsmannen kom med bil från Grand-hållet och väntade kort tid vid Dekorima.

Scenario 3 ger rimliga svar på flera frågor som Palmeutredarna underlåter att utreda samt överensstämmer med de fakta jag angivit ovan.

Alldeles oavsett om det låg en "utebankomat" i anslutning där eller inte,så är det irrelevant.
Det framgår med all önskvärd tydlighet av materialet att Boforsarna måst öppna glasdörrar till den bankomat som de har använt sig av.

Du anger inga som helst trovärdiga grunder för det förlopp som du av för mig helt oförklarlig anledning företräder dessutom.
Jag betraktar det som rent trams med andra ord.Att GM kommit med bil från Grand är en vettlös spekulation som du använder dig av för att skohorna in en i övrigt permanent vild och grundlös konspirationsteori i.
Trams med andra ord,skohornet använt igen.
Citera
2025-11-15, 13:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser inte riktigt att alla rader du klippte in gör någon skillnad.
Ej heller i stort vad du skriver... förutom att du påstår att den ena och den andra hade sämre minne...
Och det är på detta sätt du försöker få rätt.

Ser ingen mening med att diskutera detta vidare, men av det du ändå skriver här så blir det ju uppenbart också att din slutsats om positionen för Björkman inte går att dra.
Vi vet inte helt säkert.

För egen del säger inte dessa vittnesmål det du vill få det till, och förstärka, ändå.

Vittnesuppgifterna visar att Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustafsson inte visste om deras kamrat Anders Björkman följde efter dem 10 eller 60 meter norrut från bankomaten. Frölings, Nybergs och Gustafssons vittnesuppgifter har ingen betydelse för den frågan.

Lika lite som kommissarie Jan Länninges ålder (Länninge bad vittnet att jämföra mannens ålder med Länninges ålder när Nicola Fauzzi förhördes den 25 mars 1986). Nicola Fauzzi såg inte mannens ansikte.

Lika lite som vittnets intryck av lårets mitt. Nicola Fauzzi ombads inte att visa hur lång jackan var och ombads inte att identifiera Anders Björkmans jacka i en valkonfrontation. Lika lite som Björkman ombads att visa var han vände (vilket han erbjöd sig att visa i slutet av förhöret den 3 mars 1986) eller tillfrågades var han vände (när han fortfarande kunde minnas var han vände). Först den 25 mars 1987 tillfrågades Björkman var han vände. Mer än ett år efter mordet. En amatör toppstyrde utredningen 1986.

Det finns inget som hindrar att Björkman syftade på Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan och inte Götabankens och bankomatens gemensamma entré 20 meter norr om Tunnelgatan när han uppgav i förhöret den 25 mars 1987 att han vände "10 meter norr om dörrarna till banken". Det är tvärtom sannolikt att Björkman menade Skandias entré. Av flera skäl.

Tre timmar efter mordet uppgav Björkman att både banken och bankomaten låg 50 meter norr om Tunnelgatan. När han vittnade under ed i Stockholms tingsrätt 1989 uppgav Björkman att bankomaten låg "mitt på det kvarteret". Vid Skandias entré. Det framgår av förhören 1986 att Björkman inte var bekant med banken och bankomaten och sannolikt bara besökte bankomaten vid ett enda tillfälle under dess tvååriga existens 1984 - 1986.

Vid ett enda tillfälle. När Björkmans kamrater Åsa Gustafsson och Klas Nyberg gjorde varsitt uttag den 28 februari 1986. Mellan 23.18.27 och 23.19.37. Den verkliga tiden för uttagen om bankomaterna var synkade och om skotten kom 23.18.42 bankomattid (mittemellan pipet 23.18.28 och pengarna 23.18.56). Skotten kom 23.21.30 verklig tid. Vittnet Inge Mårelius väntade i sin bil när hans passagerare Susanne Larsson gjorde två uttag och hans flickvän Helena Lähde gjorde ett uttag vid postkontorets bankomat på andra sidan Sveavägen. Bankomaten pep under Helenas uttag. Skotten kom mellan pipet och pengarna.

Däremot finns en rad uppgifter som visar att vittnet Anders Björkman var mannen som Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Inte bara att Fauzzi själv var övertygad om den saken och såg att det var samme man som tog skydd i Dekorimas ingång en knapp minut senare (vilket bara Björkman gjorde).

Som bekant skrev granskningskommissionen i rapporten (på sidan 168) att vittnet Anders Björkman "med all sannolikhet" var mannen som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

En ensam gärningsman fortsatte på den västra sidan när paret Palme bytte sida. Han korsade gatan i närheten av reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntade en kort stund vid färghandeln Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Där Inge Mårelius såg honom vänta. Om GM började vänta efter paret Palmes sidbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in