Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-14, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Snälla du, först säger Inge: Det var slakt, han var slaktare, han stod där och vänta, helt iskallt. Han visste att de skulle komma den vägen.

Sedan säger Inge: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.

Vad kan "minuter" syfta på, om inte när Inge upptäckte att GM "stod och vänta"?

Sedan säger Inge (när nötet inte fattar att GM står och väntar): Men han såg, när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga, paret Palme.

Sedan säger Inge: Innan de går förbi honom för han står, som jag uppfattade det, mot väggen, och sen så när de går förbi så kommer han upp bakom.

Inge börjar beskriva vad som händer när paret Palme kommer gående. Ett försök att vara pedagogisk. För att nötet ska fatta att GM står och väntar. Inge menar inte att han upptäcker GM "sekunderna innan". Inge menar att han noga observerar GM "sekunderna innan". Att Inge observerar GM innebär inte att Inge upptäcker GM.

Om Inge hade upptäckt GM "sekunderna innan" hade Inge inte hunnit se att Björkmans sällskap gick förbi GM och fortsatte norrut.

Något annat sällskap som passerade Dekorima och fortsatte norrut finns inte. Wennergrenarna (sällskapet som Inge såg passera Dekorima och fortsätta norrut i riktning mot Wennergren Center vid Sveavägens norra ände) är Boforsarna (Björkmans sällskap som jobbade på företaget som Bofors köpte 1977). För att citera csvens.

Inge beskrev dem rätt i flera avseenden. Att det var svårt att minnas (två veckor senare) om de var minst fyra eller minst fem (när Inge såg dem på 40 meters avstånd) är inte konstigt.

Hela citatet finns i mitt inlägg. Det är enkelt för alla att läsa. Låt folk tolka själv.

Minuter syftar på att han satt i bilen på andra sidan vägen i flera minuter. [B"]Men["/B] mannen ser han bara sekunder innan.
Parafras:
'När observerade du honom första gången?'
'Jag observerade honom bara sekunder innan paret anlände'.

Här är citatet igen.

FHL Lars Borgström: [Hur lång tid innan var du observerade honom då. Hur nära var han första gången du ser honom?
Inge Morelius: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.
FHL Lars Borgström: Man kan ju gå långt på en minut också.
Inge Morelius: Men han såg, när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga, paret Palme.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-11-14 kl. 17:13.
Citera
2025-11-14, 17:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett typexempel på hur man inte skall ställa en fråga till ett mordvittne det här.
Förhörsledaren ställer två frågor i samma frågeställning.
Som du påpekar så svarar Inge M på dessa två frågor.
Han säger sig ha haft uppsikt över Dekorimahörnan i minuter och han säger sig ha observerat mannen utanför Dekorima endast ett fåtal sekunder.
Det framgår iofs ganska så tydligt ändå kan man tycka,men Lebel och Wall och andra väljer fultolkning för att skohorna in Inge M som stöd för sina vidare hypoteser.

Jag tror att Kanger gjorde feltolkning av den där passagen. Jag gjorde det själv de första gångerna. Och att det var så Kanger skapade mannen som väntat länge. Något som inte existerar i förhören 1986.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-11-14 kl. 17:31.
Citera
2025-11-14, 17:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vi tvingas också köpa att Björkman marscherar i rask takt en sträcka på runt 60 meter innan han bevittnar mordet. Helt bortom hans egen redogörelse.

Bra tillägg! Tack!
Visst är det så att även detta pekar på att han inte är speciellt långt norr ut.

Och om han nu var det, så är det både meter och sekunder som han(AB) missar i sin redogörelse.
Citera
2025-11-14, 18:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som ni vet lämnade Björkman sin redogörelse (för var han vände och gick söderut) den 25 mars 1987. Mer än ett år efter mordet. Han visade inte den 3 mars 1986 var han vände tre dagar tidigare. Som han ville visa (i slutet av förhöret den 3 mars). Utredningen toppstyrdes av en amatör 1986. Enligt Björkmans redogörelse vände han "10 meter norr om dörrarna till banken".

Ingen frågade vad Björkman menade med "dörrarna till banken". Götabankens och bankomatens gemensamma entré 20 meter norr om Tunnelgatan eller Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan. Att Björkman menade Skandias entré har stöd i andra uppgifter. Att Björkman menade Götabankens och bankomatens gemensamma har inget stöd alls.

Som ni också vet lämnade kamraterna sina redogörelser den 26 mars 1986. De medgav att ingen av dem visste exakt var Björkman vände. Han "kanske går några steg", men ingen av dem visste hur många steg och ingen av dem kunde säga när de själva upptäckte att Björkman inte längre var med. "Han blir i alla fall efter." Vad de kunde säga var att de var berusade, att Björkman var efter och att de inte såg sig om för att se hur långt efter han var.

Om de inte kunde säga hur långt efter han var och inte kunde säga när de upptäckte att han inte längre var med kunde de heller inte veta var han vände.

Eller hur?

Det finns noll och intet som hindrar att Björkman var 20 meter norr om Skandias entré när han vände söderut. Som den nyktre Fauzzi såg att den onyktre Björkman var.

Att Björkman vände 10 meter norr om bankomaten är en "fantasifull tolkning". Utan stöd av konkreta uppgifter och källor. Annat än en fantasifull tolkning av referatet av förhöret med Björkman mer än ett år efter mordet.

Att Björkman vände 20 meter norr om Skandias entré är en rimlig tolkning. Med stöd av en rad konkreta uppgifter och källor.

Vittnet Anders Björkman var "med all sannolikhet" mannen som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

Som framgår i granskningskommissionens rapport 1999 (sidan 168).

Räcker inte den finns den här listan.

Du har uppenbarligen dragit din slutsats, vilket vi redan sett.
Du vill också styrka din hypotes med att det beror på Hans Holmér... "en amatör"?

Vidare vill du påstå att han missförstått vart banken låg, men därmed också att hans kamrater placerat banken på den "nya lokationen"?

Men ja, då jag själv inte ser att all information finns för att dra hundraprocentiga slutsatser, så kan du så klart ha rätt i att AB var Fauzzis efterföljande man. (Likväl som PU hela tiden påstått fram till SE och avslutningen 2020)

Men dina argument ger såklart inte att slutsatsen kan dras.
Citera
2025-11-14, 19:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hela citatet finns i mitt inlägg. Det är enkelt för alla att läsa. Låt folk tolka själv.

Minuter syftar på att han satt i bilen på andra sidan vägen i flera minuter. [B"]Men["/B] mannen ser han bara sekunder innan.
Parafras:
'När observerade du honom första gången?'
'Jag observerade honom bara sekunder innan paret anlände'.

Här är citatet igen.

FHL Lars Borgström: [Hur lång tid innan var du observerade honom då. Hur nära var han första gången du ser honom?
Inge Morelius: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.
FHL Lars Borgström: Man kan ju gå långt på en minut också.
Inge Morelius: Men han såg, när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga, paret Palme.

Jaha.

Vad kan "jag hade precis vänt bilen" syfta på, om inte när Inge upptäckte att GM "stod och vänta"?

Vad kan "rör sig om minuter" syfta på, om inte hur länge GM "stod och vänta"?

Eller, om man så vill, när Inge upptäckte att GM "stod och vänta" i förhållande till skotten.
Citera
2025-11-14, 20:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vi kan lägga två olika läsarter på detta.

Den ena tar fasta på vad Björkman uppenbarligen själv redogör för. Han blir kvar utanför bankomaten och efter viss villrådighet rör han sig söderut.

Eller så tar vi till denna. Kollegorna lämnar banken. Björkman sätter efter sina kamrater ett 70-tal meter utan att ta notis om honom. Han vänder sen på klacken och forsar efter makarna Palme samma sträcka han kom. När han säger att han var max tio meter norr om banken syftar det inte längre på platsen där hans kollegor tog ut pengar, vilken den svagbegåvade kanske kunde tro, utan Skandia-entrén som blivit ny utgångspunkt för hans rörelsemönster. Björkmans uppskattade tiometerspromenad var i själva verket närmare det tiodubbla. Vi vet ju var banken låg och hur långt upp för gatan han måste ha rört sig för att scenariot ska stämma.

Den senare läsarten är rimlig för vittnet Anders Björkman.

Den kan verka mindre rimlig för en bokstavsfixerad dilettant.

Ett 60-tal meter. Han forsade inte. Han lullade efter.
Citera
2025-11-14, 20:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Så här säger Björkmans kamrater.. med källhänvisning!

Fröling:
https://drive.google.com/file/d/1jm7v2D5lgXVqzZQNSTRR0z9BRRa6mzk6/view

FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför bankomaten?
Fröling: Ja.

Nyberg:
https://drive.google.com/file/d/1nszrDcc2e1Y-tM-ATOTZYHtqN8KQsXI8/view

FL: Han(Björkman) stannar alltså kvar vid bankomaten.
Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit ut pengar.....

Gustavsson:
https://drive.google.com/file/d/1IoCWMTXMIwXYhsPyshNbtbe6t_WaM8Vj/view

FL: Och Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
Gustavsson: Nej, han stod kvar vid bankomaten.
FL: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
Gustavsson: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svära på alltså. Jag bara gick och så gick dom med.

..och fortsatt diskussion om att Björkman ville vänta..
Citera
2025-11-14, 22:55
Medlem
Citat:
Den senare läsarten är rimlig för vittnet Anders Björkman.

Den kan verka mindre rimlig för en bokstavsfixerad dilettant.

Ett 60-tal meter. Han forsade inte. Han lullade efter.

Lullade paret Palme? Det är deras takt han håller.

Parodiskt att du pratar om bokstavsfixering när din tolkning av vad vittnen säger är helt autistisk. Du har prövat den här märkliga fantasin under ollka skepnader i olika forum. Har det faktum att folk alltid tycker du är helt snurrig fått dig att fundera ett extra varv på detta? Eller är det varje gång bara pang på Word-dokumentet på nytt och saxa ur samma sak igen?
Citera
2025-11-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Fröling:

FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför bankomaten?

Nyberg:

Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit ut pengar.....

Gustavsson:

Gustavsson: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svära på alltså. Jag bara gick och så gick dom med.

Det här har om jag förstår Lebel rätt ingen relevans. Björkman har ju förlagt banken till Skandia-entrén så då blir det liksom en ny utgångspunkt för det hela. Det tar sig rent kvantfysiska former. Vi har bankens egenliga plats som vi vet är det faktiska riktmärket men så finns det samtidigt en missförstådd lokalisering som trots att den är felaktig tillåts styra förloppet. Fascinerande.
Citera
2025-11-14, 23:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Lullade paret Palme? Det är deras takt han håller.

Parodiskt att du pratar om bokstavsfixering när din tolkning av vad vittnen säger är helt autistisk. Du har prövat den här märkliga fantasin under ollka skepnader i olika forum. Har det faktum att folk alltid tycker du är helt snurrig fått dig att fundera ett extra varv på detta? Eller är det varje gång bara pang på Word-dokumentet på nytt och saxa ur samma sak igen?

Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor? Vilken "märklig fantasi" du syftar på framgår inte. Vad folk skriver i andra forum har jag inte koll på.

Paret Palme gick i promenadtakt (enligt Lisbeth den 29 april 1986). Det hindrar inte att Björkman lullar efter i promenadtakt.

Att någon har tyckt att jag är "snurrig" har jag inte märkt. Tvärtom.
Citera
2025-11-15, 00:13
Medlem
Citat:
Att någon har tyckt att jag är "snurrig" har jag inte märkt.

Det förvånar mig inte det minsta.
Citera
2025-11-15, 00:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Fröling:

Nyberg:

Gustavsson:

Bra. Men flera intressanta rader saknas.

FL Håkan Ström: Hade alla ni fyra druckit sprit?
Niklas Fröling: Ja.

FL: Var ni ungefär lika påverkade också, kan du göra någon bedömning av det?
Niklas: Det kan man nog säga att vi var lika påverkade.

FL: Villa var det som hämtade ut pengar utav er?
Niklas: Jag har för mig att det var Åsa och Klas, jo det var det väl.

FL: Gick ni alla fyra in i någon form av entré då?
Niklas: Just det, vi var alla fyra därinne.

FL: Så ingen väntade kvar ute på gatan av er då?
Niklas: Nej men jag har för mig att dörrarna var öppna, nej vi var nog inne alla fyra.

FL: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?
Niklas: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

FL: Men du, Åsa och Klas fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
Niklas: Ja.

FL: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
Niklas: Ja.

FL: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
Niklas: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.

FL Lars Hamrén: Vi har en liten skiss här.
Klas Nyberg: Jag har för mig att bankomaten ligger här, men det är jag inte hundra på.

FL: Här är alltså mordplatsen och du tror att bankomaten ligger före Tunnelgatan?
Klas: Ja, jag är inte, jag har för mig det men jag är inte säker, för det finns bara en bankomat vad jag kommer ihåg där.

FL: Ja, på den där sträckan där ni gick.
Klas: Ja, precis. Nej, det vill jag inte säga något säkert var den men den ligger ju där i närheten i alla fall. Jag kan inte säga hundra att den ligger före eller efter Tunnelgatan. Det är en sådan där bankomat som man stoppar in kortet och så öppnar sig automatiska dörrar så går man in och tar ut pengar.

FL: Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
Klas: Nej, han står kvar.

FL: Han stannar alltså vid bankomaten.
Klas: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

FL: Nej.
Klas: Så Anders Björkman stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

FL: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
Klas: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

FL: Han stannar kvar där.
Klas: Ja.

FL: Ni möter inga personer som ni tycker er känna igen på vägen.
Klas: Nej. Alltså vad jag nu, vad jag tänker så här i tid så måste jag alltså, vi måste ha mött Palme. Men vi märker inte det, vi går tre stycken och pratar och varit på restaurang så vi var inte helt nyktra heller.

FL Lars Hamrén: Ni går alltså norr ut på Sveavägen på Sveavägens högra sida så att säga, sett från Kungsgatan.
Åsa Gustafsson: Ja.

FL: Och då går ni upp till Rådmansgatan och sedan svänger ni av upp till Kåren där, stämmer det?
Åsa: Ja. Vi gick ju länge på Sveavägen i alla fall, fram till någon pizzeria Venezia eller vad den heter, där går man upp.

FL: Jaha, och där gick ni upp då.
Åsa: Ja, där gick vi upp.

FL: Träffade ni på några kändisar på vägen nu då?
Åsa: Nej.

FL: Inte det. Hur går ni då när ni går dit du och dom här två andra killarna, sinsemellan, hur går ni själva?
Åsa: Vi går i bredd då.

FL: Ja, var går du någonstans..?
Åsa: Ja, det var det jag sa förut, antingen i mitten eller till vänster, jag kommer inte riktigt ihåg. Jag tror jag gick i mitten.

FL: Och Anders Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
Åsa: Nej, han stod kvar vid bankomaten.

Åsa: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.

FL: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
Åsa: Ja.

FL: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
Åsa: Nej.

FL: Hade ni druckit mycket den här kvällen?
Åsa: Ja, det hade vi gjort.

FL: Det hade ni gjort. I vilket tillstånd uppfattar du att du var själv?
Åsa: Jag var nog ganska berusad, ja.

FL: Det var du. Och dina kamrater då?
Åsa: Ja, dom med.

Alla tre kamraterna var berusade. De hade druckit lika mycket som Björkman.

Klas hade sämre minne av bankomatens position än Björkman. Klas visste inte vilken sida av Tunnelgatan bankomaten låg på.

Enligt Niklas var alla fyra inne i bankomatlokalen. Björkman stod i dörröppningen och när dörren började stängas gick han ut och väntade strax utanför (enligt förhören med Björkman). Bankomatuttagen tog sammanlagt 70 sekunder (enligt spaningsuppslag EG10019).

Efter bankomatbesöket fortsatte kamraterna på Sveavägens östra sida till Rådmansgatan (där restaurang Venezia låg och restaurang Folkparken ligger idag). Där gick de västerut.

Niklas vände sig inte om när de lämnade bankomaten och gick vidare norrut.

Klas uppger att de måste ha mött paret Palme. Klas förklarar varför de inte märkte det.

Enligt Klas gick de vidare norrut i ganska rask takt. Björkman ropade "ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då?" Knappast en fråga från en person som inte följer efter.

Först uppger Klas att Björkman går några steg. Sedan ändrar sig Klas. Det enda han vet är att Björkman blir efter. När de lämnar bankomaten. Eller väldigt nära i samband med det. Sedan får Klas en ledande fråga om Björkman följde efter "några meter eventuellt". Klas bekräftar att Björkman följde efter "några meter eventuellt". Hur många meter vet Klas inte.

Åsa kan inte säga om Björkman följde efter. Åsa vet bara att Björkman inte gick lika snabbt som hon och de andra kamraterna.

PS. Bra att du länkade till förhören.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-15 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in