2025-11-14, 23:07
Medlem
jugbandbluess avatar
de kommer ha hubbar i europa. kommer bli marginell skillnad
Citera
2025-11-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hur tänker du nu det är inte mindre tvångsarbete för att du köper samma produkt för 10 gånger pengarna.
Tänk själv istället för att tro på allt media pumpar ut.
Verkar som du inte får tänka själv än mina ev tillkortakommanden.
De sakerna är INTE tillverkade där det sker tvångsarbete.
Du vet, allt tillverkas inte i chyna även om din store ledare vill få dig att tro det.
Citera
2025-11-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Då betalar dem väl ändå tull o moms på importen? Är priset då för lågt satt så blir det vinst i bolaget o de beskattas på det också.
Citera
2025-11-14, 23:51
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Då betalar dem väl ändå tull o moms på importen? Är priset då för lågt satt så blir det vinst i bolaget o de beskattas på det också.
Jo men den är oftast mycket lägre eftersom de går efter importvärdet då och inte slutpriset.
Citera
2025-11-14, 23:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Du missade nog mitt tidigare inlägg. Jag skrev att jag själv har köpt exakt samma vara, med samma label och från samma tillverkningsserie från Amazon, Temu och Shein. När det är samma batch från samma tillverkare är materialet identiskt oavsett vilken plattform som säljer det. Det går inte att hävda att just Temu och Shein-versionerna skulle vara gjorda av någon “billigare” eller “giftigare” plast då, för det stämmer inte med hur produktionen faktiskt fungerar.

Och när vi ändå pratar om lukt och material så är det inget unikt för kinesiska lågprisköp. Kläder från HM, Zara, LV, Gucci etc kan lukta kemiskt och man kan få utslag om man använder dem direkt, vilket är exakt varför man alltid ska tvätta nya plagg innan man använder dem. Många elektronikprylar som säljs som “tysktillverkade” eller via tyska återförsäljare luktar dessutom kraftigt av plast vid första användning. Det är en helt vanlig bieffekt av nyproduktion och inte något som särskiljer Temu eller Shein.

Det finns alltså ingen enkel doftlogik som bevisar att en viss plattform säljer “giftigare” produkter. Många nya varor luktar tills de vädrats, och det är inte kopplat till vilken butik som råkar stå som säljare.

Som någon annan nämnde i tråden kommer de här företagen garanterat att hitta sätt att gå runt det mesta. De har redan logistiken på plats, bland annat i Polen och andra länder inom EU, och kan anpassa sina flöden snabbare än lagstiftningen hinner reagera. I slutändan handlar allt om ekonomi och konsumentbeteende. Så länge människor i EU har det ekonomiskt tufft kommer tjänster som Temu och Shein att fortsätta växa, eftersom de erbjuder prisnivåer som den traditionella marknaden inte klarar av att matcha. Datan de samlar in är dessutom enormt värdefull för dem, samtidigt som de mer överkomliga priserna är värdefulla för konsumenten. Problemet ligger inte i plattformarna i sig utan i att den ekonomiska situationen pressar konsumenterna mot alternativ som faktiskt går att budgetera för. Utan eld ingen rök.

Det enda som egentligen har hänt nu är att politikerna har sprungit storbolagens ärenden samtidigt som de dansar runt själva grundproblemet. I stället för att adressera varför människor i EU inte längre har råd att handla inom den traditionella marknaden har man valt den enklaste vägen och gjort det ännu dyrare och krångligare för konsumenten. Det löser ingenting. Det förlänger bara den utveckling som redan pågår och gör vardagen ännu mer pressad för vanliga människor.

Jag har själv köpt medicinsk elektrisk utrustning från Kina och den stank gift. När jag googlade det (var 10 år sedan) så kom jag till förklaringen att vissa företag betalar genom att arbetarna får köra maskinerna efter stängning. Istället för lön. Då måste de dock skaffa fram eget material för kunden vet hur mycket som går åt. Då köper dom de billigaste lokala grejorna eftersom det inte går att veta för kunden vem som sålt det. Därav risken för icke-sanitärt material som t.ex. inte är godkänt för matlagning/medicinska tillbehör osv.

Klart allt vi köper kommer från Kina, men om jag upptäcker skit i en beställning från aliexpress eller cdon så kan jag inte vända mig nånstans och det finns inte heller något incitament för kineserna att ge oss bra grejor. Biltema och såna har ju avtal med kineserna så där finns någon som kan förlora och skada kineserna genom att byta leverantör. Så dom får det bättre materialet.
Citera
2025-11-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej det har det inte.
Kommer det bli billigare om man höjer bränslet och skatterna som dom lovat då menar du?

Bränslet styrs av marknaden! Skatten är redan 50% och har ingen större påverkan. Dessutom hämtade denna pissregering in mer skattepengar genom att slopa upp justeringen av skattebeloppet på inkomst vilket gjorde att fler fick betala högre skatt på arbetsinkomsten. De genomförde raka motsatsen.

Den där skilsmässokvinnan Ebba busch spenderar mer tid på att knulla runt och göra sina barn till skilsmässobarn än att hjälpa folket i det egna landet. Nato utgiften 5% av bnp har gjort att de lägger ner skolor och förlossningsvård överallt. Finns ingen anledning att vara kvar här då när man har samma skattesats men inte får ett skit för pengarna
Citera
2025-11-15, 04:46
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Mycket bra!

Dock har det väl varit tull/moms på länder som USA länge och Storbritannien (sedan utträdet ur EU)? Är inte så insatt i varför just Shein och Temu har undkommit detta...

Minns att jag beställde från Amazon för typ 20 år sedan och allt blev dubbelt så dyrt pga tull, vilket man på den tiden fick veta när man skulle hämta ut paketet på det lokala Konsum.

Men ju färre som handlar från Shein/Temu, desto bättre.
För shein och temu är inte baserade i USA eller storbrittanien ditt cp.

Är säkert sist i sverige på att uppmärksama dig på detta men för i helvete.
Citera
2025-11-15, 06:57
Medlem
scoremaxs avatar
Ja och nej.

[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Bränslet styrs av marknaden! Skatten är redan 50% och har ingen större påverkan.
Det är dom politiskt motiverade avgifterna man kan påverka (skatter,Reduktionsplikt) och det är också det man har gjort, och planerar att göra framöver också.(för att kompensera för ökad EU-Reduktionsplikt)
Världsmarknadspriset kan man inte påverka, och jag misstänker att du inte tankade gratis när priset på Olja var negativt va?

Citat:
Dessutom hämtade denna pissregering in mer skattepengar genom att slopa upp justeringen av skattebeloppet på inkomst vilket gjorde att fler fick betala högre skatt på arbetsinkomsten. De genomförde raka motsatsen.
Absolut, men det är ju något annat.

Citat:
Den där skilsmässokvinnan Ebba busch spenderar mer tid på att knulla runt och göra sina barn till skilsmässobarn än att hjälpa folket i det egna landet.
Ingen aning, jag följer inte politikers sexliv riktigt.

Citat:
Nato utgiften 5% av bnp har gjort att de lägger ner skolor och förlossningsvård överallt. Finns ingen anledning att vara kvar här då när man har samma skattesats men inte får ett skit för pengarna

Nato-inträdet var dom rörande överrens om, så det hade du inte sluppit undan med S heller, men visst kommer du väl ihåg att nuvarande regering sänkte reduktionsplikten?
Priset vid pump är ett helt annat idag.

Så jo, nuvarande regering HAR sänkt bränslet.
Tror du oppositionen kommer göra det?
Citera
2025-11-15, 07:56
Medlem
MyJustices avatar
Spännande
EU inför en tariff ,för att detaljhandeln ska kunna lägga på stora påslag
Citera
2025-11-15, 08:18
Medlem
Högerliberalismen är död.
Staten skall styra fd frihandel
Citera
2025-11-15, 08:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Spännande
EU inför en tariff ,för att detaljhandeln ska kunna lägga på stora påslag
EU återinför tull precis som det var tidigare.

Men det var för många köp från Asien som tog massor med tid för tullen att ta hand om och då införde man att allt under 150 euro inte behövde tull.
Hur tullen nu ska klara av alla paket är ett under och handeln har ökat massor på senare år.
Troligen blir det längre ledtid liknande det var tidigare.

Det du påstår är redan så att detaljhandeln lägger på stora påslag.

Tullen kommer bli runt 5-10% för de vanligaste köpen från Asien.
Dock tillkommer en administrationskostnad precis som vi hade tidigare. Då brukade den vara ca 75kr.
Så det kommer löna sig att köpa direkt ändå såvida det inte är småskit för runt 100kr.

Men jag har lösningen för dig, köp inget.
Köp inget heller på Black Friday, blir billigast att inte köpa något.
Citera
2025-11-15, 08:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Ja det finns redan och Amazon är en sådan.
Finns säkert fler redan idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in