2025-11-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Jag har aldrig fått någon tullavgift på grejer från Temu i och med att det står på etiketten att det skickats från deras lager i Europa. Tror inte det varit något undantag i och med att jag handlat av flera olika säljare och vissa varor har varit förbeställningsvaror som inte funnits i lager så att säga.

Däremot har jag handlat från Japan och där är det ju tull och importavgifter osv. Men jag förstår som sagt inte hur det ska lyckas tullbelägga Temu som verkar samla ihop leveranserna från Kina på någon terminal/lager i Europa och sedan skicka vidare till Sverige. Men men, något hittar de väl säkert på för att sätta stopp för dessa låga priser. Visst är väl kvalitén inte särskilt bra på grejerna men det är ju med nod och näppe att man vill betala ens det låga priset på varorna som det är idag, lär ju vara helt otänkbart om det dessutom blir tull påslag.

Men jag tror Temu kommer utöka sitt Europa-lager i så fall att det blir verklighet av detta.
De lär ju förlora stora intänker om folk slutar handla så något lösning lär de nog vara snabba med i så fall även om priserna kanske kommer öka något på plattformen.

Lagen innebär ju tull på alla varor under 150euro i Europa. Detta slår ju hårt på Kinesiska aktörer som Temu som har lager i Europa och enbart säljer billigt skit under 150euro.
Citera
2025-11-13, 22:31
Medlem
zobras avatar
Konsumtion är själens död. Bra
Citera
2025-11-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Tack moderat-svin för ännu ett katastrof beslut!!! Köp inte tröjan från Shein! Köp från mina bästisar på ZARA och H&M för 10 gånger mer! Samma skit, samma tillverkare. Sen kommer dom med bullshit-utspel om "samma villkor för alla".
Varför ska jag köpa prylar och verktyg för 300-400kr när jag kan göra det för 30-60kr? De borde istället lägga sin energi på företag som tar dessa ockerpriser!! Och snälla lägg ner bullshitet om "giftiga-produkter".
Bättre att använda tvångsarbete i ”chyna” och få köpa billig skit?
Citera
2025-11-13, 22:38
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Temu och shein säljer varor som kan på ytan ses som billigare versioner av riktiga produkter.

Deras produkter tillverkas INTE i samma fabriker som dyrare produkter.
Och hur vet du det ? Det är exakt samma produkter producerade i exakt samma fabrik försök inte lura dig själv..Nästan allt vi köper är tillverkat i china oavsett vad det står påprodukten.
Citera
2025-11-13, 22:40
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Bättre att använda tvångsarbete i ”chyna” och få köpa billig skit?
Hur tänker du nu det är inte mindre tvångsarbete för att du köper samma produkt för 10 gånger pengarna.
Tänk själv istället för att tro på allt media pumpar ut.
Citera
2025-11-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Lagen innebär ju tull på alla varor under 150euro i Europa. Detta slår ju hårt på Kinesiska aktörer som Temu som har lager i Europa och enbart säljer billigt skit under 150euro.

Hmm, det verkar helt vansinnigt om det ska gälla ALLA försändelser som skickas inom EU. Men men, världen är ju galen. Detta lär ju helt ta död på handeln inte bara från Kina utan inom EU om det blir av.
Citera
2025-11-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hur tänker du nu det är inte mindre tvångsarbete för att du köper samma produkt för 10 gånger pengarna.
Oj, har su levt i skogen senaste 20 åren. Välkommen ut!
Citera
2025-11-13, 22:54
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Oj, har su levt i skogen senaste 20 åren. Välkommen ut!
Va det var ett konstigt svar låter mer som att du lever i skogen
Citera
2025-11-13, 23:05
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100

Hederligt arbete är hederligt arbete.
Citera
2025-11-13, 23:12
Medlem
Här har ni några resultat av tester Temus produkter. Gör som ni vill men jag tänker inte vara en kemisk testdocka. Tull eller icke tull.

Citat:
Area:Waterproof jackets from Temu
contain ‘forever chemicals’ (PFAS) that are banned in the EU.
Scientists have linked PFAS exposures to increased cancer risks,
immune system dysfunction, and several other health problems./Area: Clothing and jewelry
Problems found and examples: More than half (57.6%) of the
products tested contained dangerous heavy metals./: Toys
Problems found and examples: Colourful slime toys which
release illegal amounts of borates that can harm the health of
children by damaging their reproductive system./Toys
Problems found and examples: Cheap plastic toys that con-
tain hormone disrupting phthalates up to 240 times above
the legal limit./Food contact materials
Problems found and examples: Disposable tableware and
baking paper which comes into contact with food has been
illegally treated with ‘forever chemicals’ (PFAS). O S V.
https://www.beuc.eu/sites/default/fi...mer_Groups.pdf
Citera
2025-11-13, 23:22
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Det här är ju ett beslut som EU har fattat gemensamt, så all försäljning från Kina kommer att tullas i hela EU. Tills nu så har ju varor från Kina med ett värde under 150 euro sluppit tull. Kina kör ju dock med fula knep som skriver ner värdet på varorna när de exporteras så de säljer ju varor för betydligt högre kostnad än vad de deklarerar.
USA har ju oxå satt stopp för detta.

Sen ska man ju veta att varorna som säljs på det här viset inte är kontrollerade vad de innehåller för miljögifter. Bland annat så finns bly i mycket av det textila.
Många av varorna är dessutom olagligt kopierade. Har bland annat sett en hel del textila produkter med Lisa Larssons motiv och signatur, samt betydligt exklusivare varumärken som är kopierade och säljs för en skitsumma.
Citera
2025-11-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Mycket bra!

Dock har det väl varit tull/moms på länder som USA länge och Storbritannien (sedan utträdet ur EU)? Är inte så insatt i varför just Shein och Temu har undkommit detta...

Minns att jag beställde från Amazon för typ 20 år sedan och allt blev dubbelt så dyrt pga tull, vilket man på den tiden fick veta när man skulle hämta ut paketet på det lokala Konsum.

Men ju färre som handlar från Shein/Temu, desto bättre.
Allt från Amazon blev dubbelt så dyrt, och nu tycker du att det ska vara lika för Kina. Vill du att vi blir fattigare i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in