2025-11-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vilka problem anser de att du har?
Börjar du slåss eller blir otrevlig?
Köper du dyra viner?
Blir du surrig?
Ljuger du och dricker mer ibland i smyg?
vad säger de?
-------------
Du
- har ett riskbruk - du an utveckla ett beroende
- du har inget missbruk
- verkar inte vara svårt beroende
-------------

Det är väll mest att jag höjer rösten och enligt dem beteer mig smått aggressivt jag håller dock inte med
Citera
2025-11-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Så fort man behöver det för att sova eller koppla i allmänhet av så har man ett problem tycker jag.

Fast jag sköter allt perfekt i övrigt?
Citera
2025-11-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Så länge du ej skadar dig själv, jobb, familj eller omgivningen i det stora hela eller blir gravt personlighetsförändrad så är det ingen fara enligt mig. Men ja det kan vara så att du har ett problem, vafan vet jag.
-Vad är det som stressar dig?

Själv dricker jag rätt mycket och gjort det i många år men klarar fortfarande av mitt jobb som kräver extremt hög mental närvaro..

Allting är relativt.

Jag märker det inte men min fru och son påstår att jag blir mer högljud och aggressiv
Citera
2025-11-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Hej!

Prova att inte dricka i en vecka, och så hur du mår.
Mår du skit, så skulle jag säga att du har ett problem.

Lycka till 👍

Har inte provat men tack för tipset
Citera
2025-11-14, 21:00
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SendNudesPM
Kan du inte ge fan i alkoholen i 2 veckor så skulle jag anse att du har problem.
Annars är ju 3 glas vin per dag ren vardag i övriga Europa typ Frankrike, Spanien, Italien etc så inget som i sig bör vara så alarmerande.
Detta var en intressant synpunkt som jag ska testa i praktiken. Smuttar på öl nu för att lindra ångest. Två veckor. Jag rekommenderar fler att anta denna utmaningen.
Citera
2025-11-14, 21:12
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Så fort man behöver det för att sova eller koppla i allmänhet av så har man ett problem tycker jag.
Men det handlar om dubbla problem. Alkoholproblem och mentala problem.
Citera
2025-11-14, 21:18
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Det är väll mest att jag höjer rösten och enligt dem beteer mig smått aggressivt jag håller dock inte med
Lär dig konsten att låta folk vara som de är. Koncentrera dig djupare på dina egna mål och intressen. Klantar sig folk i din omgiving? Låt dem klanta sig. Inte ditt problem. Invänta passivt att de inser att de klantar sig. Le, men säg inte vad du ler åt.
Senast redigerad av Pungsving 2025-11-14 kl. 21:20.
Citera
2025-11-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Lär dig konsten att låta folk vara som de är. Koncentrera dig djupare på dina egna mål och intressen. Klantar sig folk i din omgiving? Låt dem klanta sig. Inte ditt problem. Invänta passivt att de inser att de klantar sig. Le, men säg inte vad du ler åt.

Vet inte riktigt vad det du skriver har å göra med mina eventuella drogproblem. Jag accepterar i regel folk som dem är
Citera
2025-11-15, 13:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
jag flashbackare tycker att det är konstigt att du inte kan ta in det de säger.
Varför skulle andra personer påstå något de anser är osant?
Har du så stort behov av att dricka alkohol att du blundar för vad andra säger om ditt alkoholdrickande?
Det låter som en alkoholist talar; hittar på ursäkter som "kan inte sova" för att komma i det förändrade sinnestillståndet och för att få den där sköna stunden för dig själv - för du har ju ingen kanonsamvaro med resten av familjen när du dricker om jag skulle fråga dem?
Din lösning för sömn är kanske inte så bra heller
1. alkohol försämrar sömnen men kan hjälpa vid insomnandet
2. Tre glas per dag riskerar att utveckla ett beroende . jag gissar att det kan bli ett fjärde också ibland och att du dricker mer på helgerna?
Ny lösning är att ta tag i sömnproblemen - man får pröva sig fram å det finna massvis att läsa om det.
Oftast är det väl ngn slags oro som ligger till grund och den kan led till en negativ utveckling av beroendet
----------------
Min lösning har varit melatonin - ett kroppseget hormon utan biverkningar.
Läs på om det
Till sist önskar jag att du får ordning på gerejerna och att det inte förvärrar sig med alkohol och relationer
PS
Om du klarar av att inte ljuga för dig själv är det bra. Klarar du inte det är det ännu värre.
"To thine own self be true" som Polonius sa
Citera
2025-11-15, 14:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du bara kanske står upp för dina åsikter istället för att bara hålla med om allt, fastän du tycker annorlunda .
Det är så samhällsklimatet ser ut i de flesta länder utom japan möjligen

Att bara skylla på allting pga, alkohol är typiskt svenskt och bara att sopa de verkliga problemen under mattan.

Tänk om alla problem vore så enkla i världen att det räckte med att vara dricka någon öl mindre
Senast redigerad av Giant Squid 2025-11-15 kl. 14:47.
Citera
2025-11-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du bara kanske står upp för dina åsikter istället för att bara hålla med om allt, fastän du tycker annorlunda .
Det är så samhällsklimatet ser ut i de flesta länder utom japan möjligen

Att bara skylla på allting pga, alkohol är typiskt svenskt och bara att sopa de verkliga problemen under mattan.

Tänk om alla problem vore så enkla i världen att det räckte med att vara dricka någon öl mindre

Nej jag är sannerligen ingen toffel ens i nyktert tillstånd!
Citera
2025-11-20, 01:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Har inte provat men tack för tipset

Det hittills i särklass bästa svaret!

Har själv nått så pass långt att jag inte mår dåligt/sämre av vita veckor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in