2025-11-12, 19:51
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är en stor skillnad på en riktig alkoholist och någon som dricker lite mer än genomsnittet. I Sverige är du alkoholist om du dricker mer än två öl en Fredag kväll.
Du menar riktiga parkbänksittare som dricker marinella och äter leverpastej?

Jo dom är en liga för sig.

Men om du inte kan låta bli att dricka varje dag är du fortfarande en riktig alkoholist.
Citera
2025-11-12, 20:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du menar riktiga parkbänksittare som dricker marinella och äter leverpastej?

Jo dom är en liga för sig.

Men om du inte kan låta bli att dricka varje dag är du fortfarande en riktig alkoholist.

Du klassas ju ändå som en alkoholist om du inte vill låta bli och ditt drickande inte påverkar ditt liv negativt på något sätt alls. Bara för att du dricker mer än genomsnittet.
Citera
2025-11-12, 20:04
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?

Så länge du ej skadar dig själv, jobb, familj eller omgivningen i det stora hela eller blir gravt personlighetsförändrad så är det ingen fara enligt mig. Men ja det kan vara så att du har ett problem, vafan vet jag.
-Vad är det som stressar dig?

Själv dricker jag rätt mycket och gjort det i många år men klarar fortfarande av mitt jobb som kräver extremt hög mental närvaro..

Allting är relativt.
Citera
2025-11-12, 20:28
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Har blodtrycksmedicin, faktiskt alltid haft högt och alla män i släkten också. Äter väldigt bra mat, lagar oftast allt från grunden då mat är ett stort intresse. Allt från sallader, indiskt, asiatiskt och inte så mycket svenskt med fet grädde. Blodfetter såg mycket bra ut.

Jag kan avstå öl i flera veckor om jag vill, men jag vill inte. Jag gillar småsuset, det hållet skallen på plats. Kanske svårt för alla att förstå

Jag kan förstå det, alkohol i små mängder har en trevlig avslappnande effekt och kan vara ångestdämpande. Men att ta den för att lindra sin ångest generellt mycket dålig ide då den skapar ångest också. Man löser problemet men det som är problemet i från början och hamnar i en ond cirkel.
Hade alkohol inte givit ett behagligt rus hade man ju knappast druckit det. Vissa påstår att de dricker för den goda smaken, detta givetvis bara bs.
Citera
2025-11-12, 20:37
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?
Pratar vi om tre stora ölglas har du nog uppförsbacke.
Citera
2025-11-12, 22:27
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

Så fort man behöver det för att sova eller koppla i allmänhet av så har man ett problem tycker jag.
Citera
2025-11-12, 22:38
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Om man har alkoholproblem så är man nykterist. De har problem.
Citera
2025-11-12, 22:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Inte helt ok men det finns värre problem om du ser till övriga trådar här på forumet.
Försök att ta några vita kvällar och öka det sedan till fler så får du nog lugn från din oro.
Ta väl hand om dig och dina närstående.
Citera
2025-11-12, 23:16
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Jag kan förstå det, alkohol i små mängder har en trevlig avslappnande effekt och kan vara ångestdämpande. Men att ta den för att lindra sin ångest generellt mycket dålig ide då den skapar ångest också. Man löser problemet men det som är problemet i från början och hamnar i en ond cirkel.
Hade alkohol inte givit ett behagligt rus hade man ju knappast druckit det. Vissa påstår att de dricker för den goda smaken, detta givetvis bara bs.

Helt rätt, dock är det inte BS, öl är fantastiskt gott, givetvis inte första gången, men jag älskar en folköl till maten. Om det är en bra bit kött så föredrar jag faktiskt folköl framför starköl. Men inte lättöl.

Många dämpar ångest med alkohol, jag skapar lite liv i en ganska grå vardag skulle jag säga. Då säger vissa - Skaffa en hobby, bla bla bla. Några öl så är jag mycket kreativ. Min personlighet är inte av beroendetypen, jag avskyr att vara för full, mer än salongs tycker jag inte alls är trevligt. Har nog prövat de flesta droger som finns, inget var direkt trevligt, gräs i mycket små mängder kan vara lite trevligt för kreativitet. Men jag vill ha kvar all kontroll.

Aja, nu var det inte mig tråden handlade om
Citera
2025-11-12, 23:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Du klassas ju ändå som en alkoholist om du inte vill låta bli och ditt drickande inte påverkar ditt liv negativt på något sätt alls. Bara för att du dricker mer än genomsnittet.
Det påverkar organen. Cancer kommer som ett brev på posten.
Citera
2025-11-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Förnekandet är ofta en fas som inträder innan man till slut erkänner (ofta endast för sig själv) att du har alkoholproblem så du är på rätt väg.

Förnekandet kan dock pågå i många år, vissa kommer aldrig ut ur det och dör i sin sjukdom.

Det är inget förnekande, alkoholen utgör inget problem för mig just nu. Dessutom erkänner jag ett beroende så jag vet inte vad du fiskar efter.
Citera
2025-11-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Att vara beroende av alkohol är definitionen av att vara alkoholist. När man inte kan låta bli.

Du är välkommen att se det hur du vill men det är sanningen, tyvärr.

Vet du vilken befattning som dricker mest? Det är VD och egenföretagare så det är ett väldigt lyckat beteende att dricka ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in