2025-11-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Det är ett av de bättre exemplen där de, istället för att gå till botten med något, ger fan i det och sitter och spekulerar in absurdum istället om alternativa scenarion. Jag menar, vem är det som har hakat upp sig på gärningsmannens placering i Mörbylånga eller inte, egentligen? Jag eller Mork? Det är bara en av oss som bygger delar av podd-avsnitt på något som går att ta reda på.

Dessutom påstås ju nu något jag är ganska säker på är helt fel, när hans kvinnliga side-kick menar att påståendet den polis -- som alltså inte bara utrett det här fallet utan åtskilliga andra fall genom åren -- "inte stämmer". Givetvis utan någon som helst förklaring till varför hon anser det vara felaktigt, mer än något högst egendomligt resonemang om att hon minsann bör veta detta bättre än oss andra för att hon gått i skolan i Mörbylånga. För då vet man vilken mast man kopplar upp mot eller? Vilken mast kopplade du upp mot sist?

Varför väljer man att ifrågasätta saker som går att ta reda på i flera timmar podd? Vad är det för ohederlig inställning till hur research ska bedrivas? Och dessutom; varför ifrågasätter man något som faktiskt fått ett rimligt svar av en av de utredare i fallet.

Hade det handlat om en ljudbok av skönlitterär karaktär hade jag bara avfärdat det som ointressant, men nu måste jag ifrågasätta kompetensen hos denna Mork och huruvida hans vilja att finna svar är genuin eller inte. Det verkar nämligen snarare som att han är ute efter att hitta svaren som bekräftar hans teorier.

Det är sällan en vettig ingång när det gäller research.

Edit: Tack för ett balanserat inlägg för övrigt. Kanske återkommer jag efter att ha reviderat mina åsikter när jag lyssnat på hela serien. Uppskattar att du tog dig tid att ge din syn på podden dock.

Anser också att dom har hakat upp sig på detaljer där dom helt uppenbarligen inte har all kunskap kring. Känner likadant med telefonerna på köksbordet. Visst är det skumt att man inte noterade eller beslagtog dom vid första husrannsakan men man måste kolla mer med poliserna som gjorde husrannsakan. Polisen som stämplade sitt namn på dokumentet kan fortfarande leva och bör gå att fråga. Likadant med bilden på dammsugaren under bordet. Varför påstå att Ulf inte skulle kunna ställt den där för han var full när han greps. Den kan väl ha stått där längre än så. Har man levt tillsammans med människor med alkoholproblem eller själv haft dom så vet man att en städning kan avbrytas och allt lämnas som det är. Plus att Ulf var en knepig person.

Jag pratade med en person som träffade Ulf när han bodde i Vimmerby och brukade hälsa på honom på stan. De delade hundintresse. Hon berättade en episod då hon träffade honom och hennes dotter var med och behövde kissa. Hon kissade då på backen och Ulf hade då tagit fram en flaska och druckit ur och bara stirrat intensivt på flickan. Bevisar ingenting men tror på berättelsen hon berättade. Men som sagt, det bevisar ingenting egentligen
Citera
2025-11-14, 06:31
Medlem
Den som tvekar på att det var Ulf är en fårskalle. ALLT pekar på att det var Ulf, DNA, allt.
Citera
2025-11-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Den som tvekar på att det var Ulf är en fårskalle. ALLT pekar på att det var Ulf, DNA, allt.

Men enligt han som utförde DNA analysen hade han skrivit i dokumentet att DNA analysen fick enbart användas om gärningsmannen erkände sig skyldig? Annars fick det ej användas som bevis? Har du lyssnat på informationen?
Citera
2025-11-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anki666elr
Men enligt han som utförde DNA analysen hade han skrivit i dokumentet att DNA analysen fick enbart användas om gärningsmannen erkände sig skyldig? Annars fick det ej användas som bevis? Har du lyssnat på informationen?
Framkommer inte i programmet men troligtvis var det en svag träff en +1 eller 2 i stället för 3eller 4.
Citera
2025-11-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Framkommer inte i programmet men troligtvis var det en svag träff en +1 eller 2 i stället för 3eller 4.

Jo det framkommer. Om du lyssnat på alla avsnitt tar dem upp det!
Citera
2025-11-14, 18:52
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Jo det framkommer. Om du lyssnat på alla avsnitt tar dem upp det!
Vem fan orkar lyssna på 9 avsnitt som dessutom just nu kostar pengar om man vill lyssna på avsnitt 5-9? Får nästan känslan av att vissa postare som knappt verkar postat i övrigt här i tråden jobbar för Mork. Kalla det spekulativt om ni vill, men det kan jag knappast klandras för att vara i en tråd som gäller just den här podden ...

Jag gjorde en tvåminuters-version med allt som behövs istället, med bakgrundsmusik och allt för den där genuina Mork-känslan.

https://vocaroo.com/1nugyCVOMmgv
Citera
2025-11-14, 22:59
Medlem
Citat:
Vem fan orkar lyssna på 9 avsnitt som dessutom just nu kostar pengar om man vill lyssna på avsnitt 5-9? Får nästan känslan av att vissa postare som knappt verkar postat i övrigt här i tråden jobbar för Mork. Kalla det spekulativt om ni vill, men det kan jag knappast klandras för att vara i en tråd som gäller just den här podden ...

Jag gjorde en tvåminuters-version med allt som behövs istället, med bakgrundsmusik och allt för den där genuina Mork-känslan.

Haha! Spot on! Jag gick på detta, under ett svagt ögonblick i kort period, första säsongen.

Fool me once.. bla bla 😃

Dock rekommenderas podden i temat fake-news och för att få förståelse hur lätt det är att förvanska sanningen.
Citera
2025-11-14, 23:00
Medlem
säger allt egentligen när massa slask-postare dyker upp så snart det skall horas ut nya foliehattsteorier från någon som försöker sälja 'lösnummer' av sin podd.
Citera
2025-11-16, 20:40
Medlem
Citat:

Tycker det är mer underligt hur folk kan vara så negativa mot podden och mork. Ha ett öppet sinne istället. Verkar som det är mer så att ni hakat upp er på den här tele mast teorin. Jag är i tråden för att jag vill diskutera podden, då jag tycker den är fruktansvärt bra och spännande. Men verkar som de flesta här inne är negativa människor med ett stängt sinne! Kram
Citera
2025-11-16, 21:13
Medlem
Jag har lyssnat, eller åtminstone försökt, på samtliga avsnitt men jag förstår inte vad det är för nytt eller intressant som framkommer. Kan någon sammanfatta det? De gräver i slasken och spekulerar kring tips men Ulf Olsson, eller åtminstone en man med hund, har setts några meter bakom Helen i samband med att hon försvann och hans sperma fanns i hennes kropp. Vilka alternativa gärningsmän når upp till ens i närheten av det? Och detta är utan erkännandesamtalen och simkorten som binder honom till dessa.

Paul Wollmer menar nu på fullaste allvar att någon annan rövar bort och mördar Pernilla bara minuter innan hon ska lämna honom och flytta hem till föräldrarna. Vilken jävla slump ändå. Detta påstår han trots att han kort efter anträffandet av kroppen lämnade en utförlig beskrivning av hur han högg ihjäl henne på uppfarten från Bassköpsvägen, hur det kändes som att ”sticka en tandpetare i nougat”, och hur han sedan städade brottsplatsen och fraktade bort kroppen. Och Wollmer tror på vartenda ord.
Citera
2025-11-16, 23:56
Medlem
Citat:
Tycker det är mer underligt hur folk kan vara så negativa mot podden och mork. Ha ett öppet sinne istället. Verkar som det är mer så att ni hakat upp er på den här tele mast teorin. Jag är i tråden för att jag vill diskutera podden, då jag tycker den är fruktansvärt bra och spännande. Men verkar som de flesta här inne är negativa människor med ett stängt sinne! Kram

Blir oftast så när majoriteten tycker eller tro annat. Men det är inte konstigt heller.

Men det ska bli spännande med resningen, visst?

Sen är verkligen ”handikappade tjejen”-historien helt sjuk, och eftersom det hänger ihop med Ulf och ”Hans hallick” som i förhör bekräfta bägges historier, så kommer det nog fram mer i nästa säsong?
Citera
2025-11-17, 00:02
Medlem
“När polisen finner en misstänkt och det går vidare till ett åtal kan åklagaren välja att inte åberoppa viss bevisning. Dels för att hen anser bevisen vara motsvägsefulla, eller för att det är något som försvagar åtalet, eller för att det riskerar att öppna upp för alternativa förklaringar. Det materialet hamnar istället i överskottsmaterialet, den så kallade slasken.”

Det här säger väl allt om Morks syn på och kunskaper om rättssystemet. Han utgår från att allt i slasken stöder ett alternativt händelseförlopp och den pusslar han ihop delar utifrån sina fantasier och använder olika betraktelser i vardagslivet som ”bevis” för sina teorier. Det är sånt psykotiskt dravel att man blir sugen på att lyssna vidare av ren fascination över hur fel man kan tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in