Jag tycker jag har lyckats förhålla mig rätt neutralt till denna omtalade poddserie, och kunde tidvis finna viss behållning i "Att skapa ett monster". Jag välkomnade dock ett initiativ som just detta, för att reda ut vissa saker som jag tyckte var dåligt researchade i den förstnämnda serien avsnitt.
Det har exempelvis stört mig att Mork velat göra en grej av att Ulf Olssons mobiltelefon kopplat upp en (1) gång mot masten i Mörbylånga. Har man läst FUP åtminstone för hur mobiler kopplar upp mot master vet man att det inte alltid blir den som befinner sig närmast fågelvägen så att säga. Eller så är det precis så att den kopplar upp mot just den mast som ligger närmast -- varför är det så svårt att tänka sig att vem som nu än ringt antingen åkt över brojäveln, alternativt tagit sig en bit nedanför Kalmar och därför befunnit sig geografiskt närmre Mörbylångas mast än någon annan? Jag vet att jag har kopplat upp mot danskt mobilnät så långt upp i Skåne som Sjöbo.
Mork menar att han tror att personen tagit sig in från Mörbylånga till Kalmar för att ringa, men vad tyder egentligen på det? Det tycks snarare vara något han hakat upp sig på eftersom att det vänder blickarna bort från Ulf Olsson och istället mot Morks alternativa gärningsman/gärningsmän? Det kan väl lika gärna vara tvärtom, att personen åker till Öland från Kalmar? Antingen alla fyra gånger, och tre av gångerna kopplar mobilen upp mot Kalmar fortfarande, då det väl fungerar så att den stannar kvar på det nät man ligger på istället för att "hoppa vidare" -- eller bara en av gångerna som någon slags försiktighetsåtgärd.
I senaste avsnittet visar det sig att Mork tagit upp frågan med Monica, och fått ett rimligt svar. Så vad gör de med informationen av den extremt skickliga polisen Monica Olhet bidrar med, troligtvis på grund av egna erfarenheter inom just utredningsarbete inom polisen och inte bara rena gissningar? Jo, den här bruden han dragit in invänder med något så urbota korkat som: "fast vänta nu, jag har gått i skola i Mörbylånga, det stämmer inte".
Liksom, va? Vad menar hon? Har hon haft kännedom om varenda mast hennes samtal kopplat upp mot under sin skoltid, eller vadå? Och det har hon för att hon gått på Mörbylångas skola? Vad är det ens för jävla invändning? I sådana fall kan jag väl hävda att jag besitter lika stor kunskap om telemaster i Solna eftersom jag gått på Bagartorpsskolan.
Det här känns ju inte minst som en
extremt enkel sak att gå till botten med, istället för att fortsätta dilla om de här jävla masterna utifrån rena gissningar. Tömning av mobilmaster är knappast någonting nytt, och vilken halvduglig snut eller anställd hos någon telefonoperatör bör kunna besvara frågan. Å andra sidan; de
fick ju faktiskt ett svar, och inte bara av någon halvduglig snut, utan en
extremt duglig Monica Olhed.
Men tydligen trumfar Josefines skolgång i Mörbylånga Monicas långa erfarenhet som polis ... ?
Tidigare har jag kunnat "tolka snällt" och anse Mork som någon form av "person som tänker högt på vinst och förlust". Men nu tycker jag att Mork börjar tappa omdömet i och med denna serie, även om den fungerar som dugligt material att vagga en till sömns. Vid något tillfälle brast jag ut i garv när han och Monica Olhed pratade om något rörande "porrspåret" och Mork fyllde i åt Monica, och sa att "han precis som hon är övertygad om att han har något med detta att göra", varpå Monica fick stoppa honom och förklara att hon inte alls har sagt att hon är
övertygad om det, men att hon fann personens agerande märkligt.
För första gången har jag känt att jag vill betala för att höra mer, men av "fel skäl". Inte för att jag tror det ska ge mig något, utan snarare för att påpeka alla dumheter som påstås. Är detta affärsidén numera eller? Att påstå så lösryckta saker att vill höra mer för att bemöta skiten med gratis reklam här på Flashback?