2025-11-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja precis. Det var ju mitt fel att jag blev tillsammans med kvinna i min egen ålder i stället för att välja någon yngre. Och hon var ju barnlös. Nu fattade inte jag att det egentligen var en red flag i den åldern, men så är det ju. Man gör misstag i livet.

Ja, det var ditt fel att bli ihop med en kvinna i din ålder när du själv är för gammal. Att du inte förstår redflags osv. Ska väl inte samhället anpassa sig för? Vissa gör misstaget att tro på högerregeln i trafiken, de dör ju förvisso med vetskapen om att de hade rätt...

Citat:

20 år. Vad är det för dröm värld du lever i? När jag var 20 var jag fattig student, och det var ingen som vill ha något mig att göra. Det är ju typ först när man är 35 som man som man har några resurser att göra nått i livet lixom.

Trams, leka runt gör du till 25 sen är det dags att stadga sig om man vill ha familj. Det är många som får barn kring 28 års åldern, då har de haft samma partner i några år innan.

Citat:

Men OM man är en målmedveten person som vill ha barn i min situation, vad har man för val då?
Ja då får man fimpa relationen och gå vidare när alla andra alternativ är uttömda.

Surugat, åka till cypern, grekland eller ryssland som tillåter IVF längre upp i åldrarna.
Tror danmark tillåter till 45?

Om du inte tagit reda på detta så är nog din vilja inte speciwllt stor. De barnlösa jag känner vet allt om vilka länder som tillåter vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ingen tvingar kvinnor att jobba.

Vet inte om jag håller med, samhället är skapat för 2 arbetande, det är ju inte 40 talet längre.
På samma sätt de kommer tvinga oss jobba till 75, strypa ekonomin så det i praktiken inte finns några val.
Citera
2025-11-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
"Föräldrar som kräver avlastning från förskolan borde skämmas”
Det är lätt att prata om barns rätt till förskola. Svårare är att erkänna att varje extra timme kräver armar, röster och närvaro som inte finns. Är man föräldraledig på heltid behöver man inte avlastning 30 timmar i veckan, skriver Jennelie Hermelin.

https://arbetet.se/2025/11/11/foraldrar-som-kraver-avlastning-fran-forskolan-borde-skammas/

Jag håller helt med debattören. Vad säger ni?

Håller helt med!
Citera
2025-11-13, 23:35
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Trams, leka runt gör du till 25 sen är det dags att stadga sig om man vill ha familj. Det är många som får barn kring 28 års åldern, då har de haft samma partner i några år innan.

Jag ville jätte gärna ha en stabil relation, men det fanns verkligen noll möjligheter till det för mig i sverige där och då. Till saken hör nog att jag har ett ganska ungt utseende, och nu när jag blivit lite äldre så ser jag helt enkelt mycket bättre ut än jag gjorde när jag var 25.

Det är biologi. Jag har fortfarande allt mitt hår kvar också. Många tappar ju håret och får kalhygge redan vid 30. Handlar om gener och sådant.

Dessutom pluggade jag klart ganska sent. Jag tror jag fick mitt första riktiga jobb vid 26.
Sen har jag blivit kvar i det där, för många av mina kollegor är ju 28 år och singels.
De enda som är äldre än mig i teamet, det är ju nån gubbe, och så är det chefen.

Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Surugat, åka till cypern, grekland eller ryssland som tillåter IVF längre upp i åldrarna.
Tror danmark tillåter till 45?

Om du inte tagit reda på detta så är nog din vilja inte speciwllt stor. De barnlösa jag känner vet allt om vilka länder som tillåter vad.

Nu nämnde jag precis ryssland i min tidigare post. Men nej är inget land jag har funderat på att åka till, känns inte så säkert.
Senast redigerad av bithax 2025-11-13 kl. 23:39.
Citera
2025-11-13, 23:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Igen, är du läkare?

Om du googlat hade du fått följande:
- Infektioner: Bäckeninflammation (PID), blindtarmsinflammation eller bukhinneinflammation kan leda till sammanväxningar.
- Kirurgi: Ärrbildning efter operationer i buken och bäckenet, som till exempel vid borttagande av utomkvedshavandeskap, kan orsaka adherenser.
- Endometrios: Detta tillstånd kan också orsaka sammanväxningar.
- Medfödda: I vissa fall kan sammanväxningar vara medfödda.

Jag känner till allt det där, men om hon hade endometrios så skulle ni ju ha fått veta det under utredningen, då det är en vanlig orsak till kvinnlig infertilitet. Likaså om hon hade gjort bukoperationer som kunnat orsaka sammanväxningar (fast ytterst osannolikt att det skulle hända på BÅDA äggledarna, om hon hade opererat blindtarmen exempelvis, hur skulle det ha hamnat DÄR - och på BÅDA sidorna?). Det skulle läkaren ha pratat med er om, han tar ju alltid upp en anamnes.

...och likaså om hon hade haft utomkveds, det hade ni också pratat om... dessutom räcker det med en frisk äggledare, och hon kan väl inte ha haft utomkveds i båda..? Ja, om inte båda var igenkloggade på grund av gonorré, syfilis, klamydia, whatever förstås så att det inte var fri passage för äggen hela vägen ner (men väl för spermier på väg upp...).

Läkaren erbjöd förklaringen "medfödda" sammanväxningar fast det är så extremt ovanligt, och det gör att jag tror att han skyddade kvinnan mot dig... eller att hon rentav hade bett honom att ljuga.
Citera
2025-11-14, 00:20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och likaså om hon hade haft utomkveds, det hade ni också pratat om... dessutom räcker det med en frisk äggledare, och hon kan väl inte ha haft utomkveds i båda..? Ja, om inte båda var igenkloggade på grund av gonorré, syfilis, klamydia, whatever förstås så att det inte var fri passage för äggen hela vägen ner (men väl för spermier på väg upp...).

Du vill hävda det, men:
1. Det står ingenting om detta när när man googlar på det.
2. Du anger inga källor till dina påståenden.
3. Du har ingen utbildning eller övrig kompetens i frågan.
Citera
2025-11-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Ja varför inte bara ta bort alla skatter och införa fattigstugor igen?

Borgarsmuts

Nä men sluta förringa föräldrarnas ansvar och kompetens. Att ha barn på institution för barnets skull betyder för mig att familjen brister i omsorg. Föräldrarna är och ska vara de viktigaste personerna för barnet och har barnet behov av sociala kontakter med jämnåriga är det föräldrarnas ansvar att tillgodose det genom t ex öppen förskola eller besök på allmän lekplats. Förmodligen finns det fler föräldrar som är hemma med sitt barn och kan tänka sig att ha en kompis på besök. När barnet blir lite äldre finns det ett rikt utbud av aktiviteter att välja på i de flesta kommuner. Så nej ingen fattigstuga men resurser, som inte finns oändligt av, på rätt ställe. Tror man annat är man inte realist.
Citera
2025-11-14, 08:19
Bannlyst
Barn är jobbiga. Inte konstigt
Citera
2025-11-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att 15 timmar i veckan är ingen mening alls, för då är det inte värt allt jobb med att göra i ordning sig själv och bebisen och storasyskonet/storasyskonen, promenera till dagiset, hjälpa av med kläderna där och lämna över till personal, eventuell avskedsgråt... och sedan promenera hem igen, bara för att om bara två timmar vara tvungen att börja om igen med hela proceduren: göra i ordning sig själv och bebisen (som måste väckas, har man lyckats somna till en liten stund så måste man själv också vakna till väckarklocka), promenera till dagiset...

15 timmar är inte värt det, det ger mer besvär än avlastning - så i så fall står valet mellan 30 timmar och inget dagis alls.

Sedan tänker jag, att eftersom antalet barn minskar för varje år nu, och daghem läggs ner, så är det väl bättre att låta dem vara öppna, och ha kvar personalen - så att de som vill ha sina barn där 30 timmar, i en miljö utan för många barn och med personal som räcker till, kan få ha det? Det är en kostnad som samhället kunde ta, om vi ska ha subventionerade daghem överhuvudtaget.

Jag tänker vidare, att det handlar om nativiteten. Som sagt: den sjunker som en sten just nu, vi är nere på 1,43 barn per kvinna - och då räknas även de stora invandrarfamiljerna in, så egentligen står det ännu värre till med vår lilla infödda svenska folkspillra. Vi håller på att försvinna!

I det läget får man tänka efter, vad samhället skulle kunna locka med, för att få dem som har ett barn att skaffa det andra, och dem som har två barn att skaffa det tredje. (De som inte vill ha barn alls går knappast att påverka med reformer, det brukar handla om djupt genomtänkta skäl.) Och just att veta, att man skulle få den avlastningen med storasyskonet/storasyskonen, när man var hemma med bebis, skulle kunna vara det som fick många par över gränsen.

För det är just det där första året med ny bebis som många gruvar sig för: det går inte att sova medan babyn sover, som man kunde göra när man bara hade den första bebisen, när man har ett eller två storasyskon också - som ändå är för små för att vara uppe och härja själva. För på nätterna blir man ju väckt av en bebis flera gånger per natt det första halvåret, och ofta en gång per natt även efter sex månader... och även storasyskonen kan ha svårt att somna, vakna och vara mörkrädda... Jag minns den perioden i mitt liv som att trampa i sirap, jag har aldrig varit med om något lika ansträngande, inte ens när jag arbetat skift - ibland dubbla skift - och natt. För då fick man ju i alla fall sova helt ostört de timmar då man var hemma.

...om pappan sedan också skulle kunna ta lämningen i alla fall ibland, och göra i ordning storasyskonet/storasyskonen innan, medan mor fick stanna i sängen med bebisen... så skulle den perioden inte bli lika utmattande, utan till och med kunna bli en positiv period i livet. Och många par HAR en dröm om en lite större familj... det är bara det att verklighetens problem och utmaningar överskuggar den drömmen, så att det stannar vid 1-2 barn ändå.
Nu har inte jag barn så vet inte hur det fungerar fullt ut.
Vore det inte enklare att lämna barnet 6h två dagar istället för 3h fem dagar i veckan?
Citera
2025-11-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Vore det inte enklare att lämna barnet 6h två dagar istället för 3h fem dagar i veckan?

Du bör nog inte ha barn, läs vad hon skriver. Hon säger ju att det suger med 15 timmars för det knappt är värt det.

Du får inte välja 6 timmar 2 där i veckan, utan förskolan väljer åt dig och det är oftast 5 timmar 3 dagar i veckan men kan skilja sig åt.
Citera
2025-11-14, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Jo, men många dagis tillåter inte det, dumt nog.
Citera
2025-11-14, 11:42
Medlem
talcsofts avatar
Självklart ska förskolan avlasta. Precis som mormor och morfar eller resterande kontaktnät. Finns inte dessa får förskolan en ännu viktigare roll i det. Vi ska hjälpas åt i Sverige.

"It takes a village to raise a child".

T.ex. gick jag och storhandlade när min kompis var hemma med en vinterkräksjuk 4 åring. Hon grät av tacksamhet när jag räckte över kassarna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in