2025-11-13, 20:21
Medlem
YP4XQs avatar
Tycker Du ja. Lyckligtvis får ju faktiskt alla välja utifrån sina liv att leva, hur de vill göra.
Citera
2025-11-13, 20:40
Medlem
Det naturliga tillståndet för människan är inte att ta hand om sin egen avkomma 24/7 tills dess att den klarar sig själv, vi är optimerade för att leva i grupp och utföra varierade sysslor. Många har idag ingen annan släkting eller liknande som tar barnen ibland. Boomers som glatt lämnade över sina egna barn till mor- och farföräldrar inte bara i några timmar här och där utan ibland halva sommarlov vägrar själva göra detsamma nu när de egna barnen behöver samma de tog för givet. Självklart påverkar denna egoism från boomers födelsetalen negativt. Egentligen borde vi ha en punktskatt riktade mot boomers som går enbart till ökad barnomsorg.
Citera
2025-11-13, 22:00
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror jag inte är så bra. Fertilitetens avtagande följer det allmänna åldrandet, och när det inte går att bli gravid naturligt längre beror det på att kroppen är inte på sin reservkapacitet. Då ska man inte lägga på en graviditet, en förlossning och en spädbarnstid med nattvak ovanpå det.

Herre gud. Min sambo fyller 40 nästa år. Vi har inte lyckats få några barn pga att hon förmodligen alltid varit helt infertil pga fel på äggledarna, men hon har inte vetat om det. Och nu har vi några månader på oss och sen är det slut på det där. Men det där har inget med kroppens kapacitet att göra. Man kan frysa ned embyon och spara dem och sätta in långt senare.

Ang nattvak, hon jobbar ju natt ändå. Jag tycker inte att jag håller med om din bedömning att man är för gammal för det när man fyllt 40. Då ska man inte orka med det längre.

Problemet i sverige är också det är förbjudet i lag och kolla DNAn på embryon.
Så vi har ju satt in 3 gånger, men det har inte blivit något. Och läkaren har sagt att vi får hoppas att det funkar, för man får inte kolla vilka som är bra och dåliga. Utan det är bara att hoppas att det blir bra.

Men nu när det ska blir förbjudet med utlandsadoptioner också, vad ska man göra?
Senast redigerad av bithax 2025-11-13 kl. 22:09.
Citera
2025-11-13, 22:04
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Herre gud. Min sambo fyller 40 nästa år. Vi har inte lyckats få några barn pga att hon förmodligen alltid varit helt infertil pga fel på äggledarna, men hon har inte vetat om det. Och nu har vi några månader på oss och sen är det slut på det där. Men det där har inget med kroppens kapacitet att göra. Man kan frysa ned embyon och spara dem och sätta in långt senare.

Ang nattvak, hon jobbar ju natt ändå. Jag tycker inte att jag håller med om din bedömning att man är för gammal för det när man fyllt 40. Då ska man inte orka med det längre.

Fast man får väl göra IVF om man betalar själv? IVF är ju dyrt och 40+ har krasst sagt lägre chanser att bli gravida och föda friska barn. Tycker nog det finns andra investeringar samhället kan göra än att uppmuntra folk att skjuta upp familjebildandet ännu mer än de redan gör.
Citera
2025-11-13, 22:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast man får väl göra IVF om man betalar själv? IVF är ju dyrt och 40+ har krasst sagt lägre chanser att bli gravida och föda friska barn. Tycker nog det finns andra investeringar samhället kan göra än att uppmuntra folk att skjuta upp familjebildandet ännu mer än de redan gör.

Jag vet inte vem som erbjuder det. Då får man väl åka till ryssland.

Alternativet för mig är ju att sparka ut henne, och gifta om mig med en yngre fru, om jag vill ha några barn. Är det så vill att kvinnor ska behandlas i sverige lixom?
Citera
2025-11-13, 22:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Problemet i sverige är också det är förbjudet i lag och kolla DNAn på embryon.
Så vi har ju satt in 3 gånger, men det har inte blivit något. Och läkaren har sagt att vi får hoppas att det funkar, för man får inte kolla vilka som är bra och dåliga. Utan det är bara att hoppas att det blir bra.

Men nu när det ska blir förbjudet med utlandsadoptioner också, vad ska man göra?

Nu talar jag om normalfallet, där brukar det följas åt - fortplantningens avtagande med det allmänna åldrandet. Beror infertiliteten på något annat, så säger det inget om det allmänna åldrandet, nej. Dock ska man veta att graviditet, förlossning och spädbarnsår är väldigt jobbigt för vem som helst, även för fullt friska unga kvinnor i sin bästa ålder.

"fel på äggledarna"? Min gissning är i så fall att hon har haft någon obehandlad könssjukdom som har kloggat igen äggledarna och sedan orsakat ärrbildning. Kan vara länge sedan.
Citera
2025-11-13, 22:16
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jag vet inte vem som erbjuder det. Då får man väl åka till ryssland.

Alternativet för mig är ju att sparka ut henne, och gifta om mig med en yngre fru, om jag vill ha några barn. Är det så vill att kvinnor ska behandlas i sverige lixom?

Varför tror du det, jag gjorde en googling och får upp massor med kliniker? https://www.elivaclinic.se/hur-gammal-far-man-vara-for-ivf

Hur du behandlar din fru är för fan inte skattebetalarnas ansvar och den kommentaren är det faktiskt skämmes på. Man har dryga 20 år på sig att skaffa barn från det att man blir vuxen till det man fyller 40 och det är faktiskt ett eget ansvar att förvalta de åren utifrån de livsmål man har.
Citera
2025-11-13, 22:18
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
"fel på äggledarna"? Min gissning är i så fall att hon har haft någon obehandlad könssjukdom som har kloggat igen äggledarna och sedan orsakat ärrbildning. Kan vara länge sedan.
Det är din gissning, men du är ingen läkare.
Och det är inget som jag hört vården att det skulle bero på könssjukdomar.
Det enda dom har sagt till mig är att "när det ser ut såhär så fungerar det inte på naturlig väg".
Och när jag frågade om orsaken så sa dom att "vi vet inte varför det blir så, men det kan vara från födseln".
Citera
2025-11-13, 22:20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Varför tror du det, jag gjorde en googling och får upp massor med kliniker? https://www.elivaclinic.se/hur-gammal-far-man-vara-for-ivf

Hur du behandlar din fru är för fan inte skattebetalarnas ansvar och den kommentaren är det faktiskt skämmes på. Man har dryga 20 år på sig att skaffa barn från det att man blir vuxen till det man fyller 40 och det är faktiskt ett eget ansvar att förvalta de åren utifrån de livsmål man har.

Ja precis. Det var ju mitt fel att jag blev tillsammans med kvinna i min egen ålder i stället för att välja någon yngre. Och hon var ju barnlös. Nu fattade inte jag att det egentligen var en red flag i den åldern, men så är det ju. Man gör misstag i livet.

20 år. Vad är det för dröm värld du lever i? När jag var 20 var jag fattig student, och det var ingen som vill ha något mig att göra. Det är ju typ först när man är 35 som man som man har några resurser att göra nått i livet lixom.

Mellan 20 och 30 så boddde jag i en 23 kvadrats etta och hade ingen TV och lånade pengar av mamma.
Och det var okej för mig, men det var väl ingen brud som var intresserad av det livet.
Rent lagligt så så får man inte heller, enligt myndigheterna, ta in en import fru i sådan bostad.
Det anses inte tillräckligt för två personer att bo där?

Så vad gjorde jag då? Jag höll på med massa Tinder och skit som aldrig blev något av.

Men OM man är en målmedveten person som vill ha barn i min situation, vad har man för val då?
Ja då får man fimpa relationen och gå vidare när alla andra alternativ är uttömda.
Senast redigerad av bithax 2025-11-13 kl. 22:48.
Citera
2025-11-13, 22:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är din gissning, men du är ingen läkare.
Och det är inget som jag hört vården att det skulle bero på könssjukdomar.
Det enda dom har sagt till mig är att "när det ser ut såhär så fungerar det inte på naturlig väg".
Och när jag frågade om orsaken så sa dom att "vi vet inte varför det blir så, men det kan vara från födseln".

Det vet du ju faktiskt inte...

Nej, dom är väl försiktiga för att inte hänga ut henne inför dig. Men det torde vara ytterst sällan orsaken till sammanvuxna äggledare är något annat än könssjukdomar. Om det ens händer...
Citera
2025-11-13, 22:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Det vet du ju faktiskt inte...

Nej, dom är väl försiktiga för att inte hänga ut henne inför dig. Men det torde vara ytterst sällan orsaken till sammanvuxna äggledare är något annat än könssjukdomar. Om det ens händer...

Igen, är du läkare?

Om du googlat hade du fått följande:
- Infektioner: Bäckeninflammation (PID), blindtarmsinflammation eller bukhinneinflammation kan leda till sammanväxningar.
- Kirurgi: Ärrbildning efter operationer i buken och bäckenet, som till exempel vid borttagande av utomkvedshavandeskap, kan orsaka adherenser.
- Endometrios: Detta tillstånd kan också orsaka sammanväxningar.
- Medfödda: I vissa fall kan sammanväxningar vara medfödda.

Men du gjorde du ju inte. Utan du är ju bara ute efter mobba mig, och säga att min sambo är smutsig och har könssjukdomar lixom.
Senast redigerad av bithax 2025-11-13 kl. 22:40.
Citera
2025-11-13, 22:43
Medlem
Citat:
Den allmänt rådande inställningen att föräldrar ska skämmas är säkerligen ett starkt bidragande skäl till att det föds allt färre barn. Vi har verkligen cementerat inställningen att föräldrar, särskilt mammor, är vedervärdiga varelser vad de än tar sig till, och att det är viktigt att ständigt upplysa dem om hur värdelösa de är.

Ingen tvingar kvinnor att jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in