2025-11-13, 00:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Alla moraliska system som vi känner till är produkter av människans tankeförmåga och våra känslor. Det gäller även kristendomen.
Falskt, kristendomens moral kommer från gud, inte från människans tankeförmåga.
Citera
2025-11-13, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vad du pratar om var speciella situationer för 3000 år sen, de lagarna gäller inte längre.
Hade du levt på den tiden hade du kanske också haft slavar och inte sett något fel med det.
Jag tror inte att vi nu kan föreställa oss hur det var att leva då.
Jag vet att det var vanligt med slavar för 3000 år sedan (och även för 200 år sedan i USA!). Det är inte det som är min kritik här. Problemet är att Bibeln ska föreställa vara kristendomens budskap från Gud och Jesus. De herrarna kunde ju trolla fram människor och gå på vatten? Så varför kunde de inte skriva en rimlig manual för mänskligheten? Eller: åtminstone inspirera och påverka profeterna, prästerna, och de andra som faktiskt skrev Bibeln att skriva rätt, dvs att utgå från humanistiska värderingar i stället för slaveriets värderingar?

På grund av detta (och hundra andra saker) är inte Bibeln eller kristendomen trovärdig och den kan inte användas som ett moraliskt rättesnöre. Det är helt orimligt.

Vi ateister har inte den här ryggsäcken. Vi har därför, bara genom att inte tro på Bibeln, en godare och mer humanistisk moral. (De flesta av oss, att vara ateist innebär ju inte att man per automatik får en specifik politisk eller moralisk uppfattning. Det finns säkert några ateister som är dumma. Men alla ateister jag har hört talas om utgår åtminstone från delade humanistiska grundvärderingar om mänskliga rättigheter och de predikar absolut inte slaveri och misshandel så som din Bibel gör).

Citat:
Frågan kvarstår, om någon påstår att det är gott att göra något som du tycker är ont, varför har den fel och du rätt?
Om någon annan påstår att det som du tycker är gott inte är det, hur vet du att det är gott?

Vi har en lagbok som reglerar vad som är förbjudet. Den har tillkommit i demokratisk ordning, så som det ska fungera. Vi ateister utgår från lagen när det gäller rätt och fel. Varför ska vi utgå från lagarna från järnåldern!? När det var tillåtet att misshandla sina slavar. Det låter ju helt absurt.

Citat:
Det blir bara en soppa där alla får göra vad dom vill och det finns inget riktigt rätt eller fel.
Kanske blir det rätt, kanske blir det fel? vem vet, kanske slutar det med att du ligger i en gatugränd stupfull i en pöl av dina egna spyor med blod på dina nävar, men det är okej för du ville det?
Att dricka väldigt mycket alkohol kan ju innebära en hel del problem för hälsan bl.a. Det är ju ett mycket bättre argument för att vara måttfull med alkohol än argumentet: "Gud har sagt det, därför är det så". Det är ju inget bra argument jämfört med de argument som den medicinska vetenskapen har presenterat. Bibelns argument är helt oanvändbara för en modern och utbildad människa.
Citera
2025-11-13, 02:09
Medlem
Citat:
Falskt, kristendomens moral kommer från gud, inte från människans tankeförmåga.
Har du någon källa på det?
"Bibeln" räcker inte som svar.
Det är inte bevisat så bara för att du tror att det är så.
Citera
2025-11-13, 02:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du någon källa på det?
"Bibeln" räcker inte som svar.
Det är inte bevisat så bara för att du tror att det är så.
Jag har massor med bevis, men det är en diskussion i sig självt som jag inte orkar ta nu
Citera
2025-11-13, 02:16
Medlem
Citat:
Jag har massor med bevis, men det är en diskussion i sig självt som jag inte orkar ta nu
Nej, det finns inga bevis. Om det hade funnits då hade det varit välkänt nu. Men det är inte känt eftersom bevis aldrig har presenterats. Sluta snacka skit och sluta ljug. Var inte så jävla skenhelig om du ska föreställa en kristen. Det är fult att ljuga, det är syndigt. Du hamnar i helvetet om du ljuger
Citera
2025-11-13, 02:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag vet att det var vanligt med slavar för 3000 år sedan (och även för 200 år sedan i USA!). Det är inte det som är min kritik här. Problemet är att Bibeln ska föreställa vara kristendomens budskap från Gud och Jesus. De herrarna kunde ju trolla fram människor och gå på vatten? Så varför kunde de inte skriva en rimlig manual för mänskligheten? Eller: åtminstone inspirera och påverka profeterna, prästerna, och de andra som faktiskt skrev Bibeln att skriva rätt, dvs att utgå från humanistiska värderingar i stället för slaveriets värderingar?

På grund av detta (och hundra andra saker) är inte Bibeln eller kristendomen trovärdig och den kan inte användas som ett moraliskt rättesnöre. Det är helt orimligt.

Vi ateister har inte den här ryggsäcken. Vi har därför, bara genom att inte tro på Bibeln, en godare och mer humanistisk moral. (De flesta av oss, att vara ateist innebär ju inte att man per automatik får en specifik politisk eller moralisk uppfattning. Det finns säkert några ateister som är dumma. Men alla ateister jag har hört talas om utgår åtminstone från delade humanistiska grundvärderingar om mänskliga rättigheter och de predikar absolut inte slaveri och misshandel så som din Bibel gör).

Vi har en lagbok som reglerar vad som är förbjudet. Den har tillkommit i demokratisk ordning, så som det ska fungera. Vi ateister utgår från lagen när det gäller rätt och fel. Varför ska vi utgå från lagarna från järnåldern!? När det var tillåtet att misshandla sina slavar. Det låter ju helt absurt.

Att dricka väldigt mycket alkohol kan ju innebära en hel del problem för hälsan bl.a. Det är ju ett mycket bättre argument för att vara måttfull med alkohol än argumentet: "Gud har sagt det, därför är det så". Det är ju inget bra argument jämfört med de argument som den medicinska vetenskapen har presenterat. Bibelns argument är helt oanvändbara för en modern och utbildad människa.
Jesus är den rimliga manualen för att leva rätt med allt du behöver veta för att göra det.
Allt innan det var bara för att försöka få kontroll över saker och stabilisera allt. Sakerna från det gamla testamentet var inte tänkta att fungera som någon manual för all framtid, det var som en akut hjärt och lungräddning som råkade bryta några revben.

Men, fungerar den här ateistiska moraliska utopin då?
Så som jag ser det har ju allting blivit helt knäppt i samhället. Jag ser ingen moral någonstans, och saker blir ju bara galnare och galnare för varje dag
Citera
2025-11-13, 02:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det finns inga bevis. Om det hade funnits då hade det varit välkänt nu. Men det är inte känt eftersom bevis aldrig har presenterats. Sluta snacka skit och sluta ljug. Var inte så jävla skenhelig om du ska föreställa en kristen. Det är fult att ljuga, det är syndigt. Du hamnar i helvetet om du ljuger
Välkänt för kristna kanske, det är inte mitt ansvar att du inte har kunskap om saker
Citera
2025-11-13, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kristna som inte lyssnar till Jesus men håller sig till Paulus och hans "låta munnen bekänna sin tro på Jesus" anser att just de blir räddade från det helvete de ofta beskriver som en evig tortyr. Det är självklart provocerande att en kristen påstår man kommer till helvetet för att man inte rabblar en formel påhittad av en annan kristen. Om det gällde scientologi eller liknande skulle man rycka på axlarna, men det uttrycks som en god och allsmäktig skapares vilja.

När då förmätna kristna förnöjt konstaterar att ateister kommer till helvetet, underförstått därför att de är djävulens barn och det är djävulen som hindrar dem från att ljuga, så blir den kristna lögnen djävulsk och oförlåtlig.

Jesus sa klart och tydligt att det är de barmhärtiga och rättfärdiga som tillåts besitta riket (Matt 25:31-47) (vilket är en hållning och inte en gärning) och att han kom för att kalla syndare snarare än rättfärdiga. Naturligtvis kommer inga att torteras i evighet för att de är rättfärdiga nog att inte underordna sig djävulska lögner.

Men hur barmhärtiga eller rättfärdiga är vissa kristna?
Ditt inlägg är känslostyrt
Citera
2025-11-13, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ditt släktträds anfäder bak till bibliska tiden befattade sig med allt det där till den goda grad att du fått se dagens ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men är det de befattade sig med moraliskt korrekt?
Är det moraliskt korrekt att mörda folk som jobbar på fel veckodag?
Är slaveri moraliskt korrekt?
Tycker du själv att det verkar troligt att en allgod gud skulle utfärda dödstraff för att man arbetar på fel veckodag?

En utav anledningarna till att folk blir förbannade på den del av er religiösa som inte kan låta bli att predika era vanföreställningar, är att ni är totalt oförmögna att svara rakt och ärligt på en enkel fråga.

År 2000-0 : moraliskt
År 0-2000 : omoraliskt

Detta torde stå dig helt klart eftersom dina bibliska anfäder fortlevde till den goda grad att du också får se Ljuset, nu är det upp till dig att bära dina anfäders gudsfruktan vidare framåt.
Citera
2025-11-13, 03:48
Medlem
Citat:
Kirev skrev -
Ont och gott två ändar av samma linje, kan man definiera gott om man inte har det onda att mäta med, kan definitionen gott existera i ens medvetande utan det onda. Skulle man kunna hävda att ondska är roten till det goda och därmed gott - ”inget ont som inte har något gott med sig"

Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu

Vilket jävla svammel. Kan du tänka dig att svara på min fråga?

Din fråga var-
Citat:
Finns det någon kontext där detta är förenligt med godhet?
Så varken mina ord eller det svenska ordspråket är svammel
Citera
2025-11-13, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just detta är intressant. Du påstår dig behöva Gud eftersom du utan Guds moraliska kompass annars skulle göra omoraliska val.

Du behöver alltså en tanke på en Gud för att inte vara omoralisk, men en moralisk ateist är istället moralisk av helt eget val.
Som jag minns det har vi interagerat i sex-sju inlägg i två trådar över knappa två år.

Fokuset från din sida har alltid handlat om hur du motiverar att religiösa bönesamlingar är destruktiva.

Vid sidan av konsumtion av tävlan och andras prestationer; ser du möjlighet till någon form av konstruktiva mänskliga samlingar som inte handlar om att personer med liknande förståelse och ideologi som du har dominerar samlingarna med sin analys?
Citera
2025-11-13, 07:51
Avstängd
Citat:
Jag konstaterar bara att för 3000 år sen så var det mer rimligt att kontrollera slaveri än att ta bort det helt för det hade inte fungerat.
OK, så för dig är bibeln överspelad. Kan slängas på historiens sophög. Var tycker du då vi skall hitta moral för idag? Gud har inte hört av sig på 2000 år och uppdaterat sin instruktionsbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in