Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Vad du pratar om var speciella situationer för 3000 år sen, de lagarna gäller inte längre.
Hade du levt på den tiden hade du kanske också haft slavar och inte sett något fel med det.
Jag tror inte att vi nu kan föreställa oss hur det var att leva då.
Jag vet att det var vanligt med slavar för 3000 år sedan (och även för 200 år sedan i USA!). Det är inte
det som är min kritik här. Problemet är att Bibeln ska föreställa vara
kristendomens budskap från Gud och Jesus. De herrarna kunde ju trolla fram människor och gå på vatten? Så varför kunde de inte skriva en rimlig manual för mänskligheten? Eller: åtminstone inspirera och påverka profeterna, prästerna, och de andra som faktiskt skrev Bibeln att skriva
rätt, dvs att utgå från humanistiska värderingar i stället för slaveriets värderingar?
På grund av detta (och hundra andra saker) är inte Bibeln eller kristendomen trovärdig och den kan inte användas som ett moraliskt rättesnöre. Det är helt orimligt.
Vi ateister har inte den här ryggsäcken. Vi har därför, bara genom att inte tro på Bibeln, en godare och mer humanistisk moral. (De flesta av oss, att vara ateist innebär ju inte att man per automatik får en specifik politisk eller moralisk uppfattning. Det finns säkert några ateister som är dumma. Men alla ateister jag har hört talas om utgår åtminstone från
delade humanistiska grundvärderingar om mänskliga rättigheter och de predikar absolut inte
slaveri och misshandel så som din Bibel gör).
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Frågan kvarstår, om någon påstår att det är gott att göra något som du tycker är ont, varför har den fel och du rätt?
Om någon annan påstår att det som du tycker är gott inte är det, hur vet du att det är gott?
Vi har en lagbok som reglerar vad som är förbjudet. Den har tillkommit i demokratisk ordning, så som det ska fungera. Vi ateister utgår från lagen när det gäller rätt och fel. Varför ska vi utgå från lagarna från järnåldern!? När det var tillåtet att misshandla sina slavar. Det låter ju helt absurt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det blir bara en soppa där alla får göra vad dom vill och det finns inget riktigt rätt eller fel.
Kanske blir det rätt, kanske blir det fel? vem vet, kanske slutar det med att du ligger i en gatugränd stupfull i en pöl av dina egna spyor med blod på dina nävar, men det är okej för du ville det?
Att dricka väldigt mycket alkohol kan ju innebära en hel del problem för hälsan bl.a. Det är ju ett
mycket bättre argument för att vara måttfull med alkohol än argumentet: "Gud har sagt det, därför är det så". Det är ju inget bra argument jämfört med de argument som den medicinska vetenskapen har presenterat. Bibelns argument är
helt oanvändbara för en modern och utbildad människa.