2025-11-12, 15:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hade jag följt min egen vilja och egna moraliska kompass hade jag betett mig annorlunda och gjort andra val.
Jag måste till viss del kämpa för att göra guds vilja istället för min egen. Att bara följa min egen vilja hade varit lättare.
Det ser jag som ett slags bevis för att det är moraliskt bättre, att det är svårare.

Just detta är intressant. Du påstår dig behöva Gud eftersom du utan Guds moraliska kompass annars skulle göra omoraliska val.

Du behöver alltså en tanke på en Gud för att inte vara omoralisk, men en moralisk ateist är istället moralisk av helt eget val.
Citera
2025-11-12, 16:08
Avstängd
Citat:
Hade jag följt min egen vilja och egna moraliska kompass hade jag betett mig annorlunda och gjort andra val.
Jag måste till viss del kämpa för att göra guds vilja istället för min egen. Att bara följa min egen vilja hade varit lättare.
Det ser jag som ett slags bevis för att det är moraliskt bättre, att det är svårare.
Att något är svårt gör det inte nödvändigtvis bra. Var säkert en del nazister som hade lite svårt att ange/mörda sina judiska grannar men övertygades om att det var ideologiskt rätt. Med tanke på att du rentav försvarar slaveri är då inget självklart i att det är bra för oss andra att du följer vad du ser som Guds vilja.

Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
- Steven Weinberg
Citera
2025-11-12, 17:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att något är svårt gör det inte nödvändigtvis bra. Var säkert en del nazister som hade lite svårt att ange/mörda sina judiska grannar men övertygades om att det var ideologiskt rätt. Med tanke på att du rentav försvarar slaveri är då inget självklart i att det är bra för oss andra att du följer vad du ser som Guds vilja.

Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
- Steven Weinberg
Jag lägger mig i här. Slaveriet var föregångare till feodalsamhälle och kapitalism. Abraham var slavägare men dög för Gud då han hade ett stort förtroende för Gud och valdes till urfader till ett folk som skulle lära sig om Gud och sedan komma att lära resten av världen.

Gud förbjöd inte slävägande och han har inte förbjudit feodalt förtryck eller kaptitalistisk rovdrift. Han gjorde vad han visste skulle bli bra för människor. Han förbjuder oss inte att arbeta en viss dag men lagade så att det blev tradition att även låta slavar vila en dag i veckan.

Guds budskap kan sammanfattas att han vill att människor ska vara barmhärtiga och rättfärdiga och man ska förstå att allt "som är skrivet" inte är sant. Syndare, homosexuella, människor som arbetar på sabbat, ateister, judar, kristna -- ja alla ska bemötas med vänlighet och korrekthet. Det är lagen enligt Jesus.

En skapare erbjuder evigt liv till dem som är som han önskar och han sände Jesus på ett "självmordsuppdrag" att försöka omvända dem som inte riktigt höll måttet.

Gud är god även om det är lätt att visa motsatsen genom vad människor påstått om honom.
Citera
2025-11-12, 17:54
Medlem
Citat:
Slaveri var ganska normalt på den tiden, det var bara en del av verkligheten.
Men det var fortfarande moraliskt fel att äga andra människor som sin egendom, eller hur?
Att något är vanligt förekommande innebär inte att det är rätt.

Citat:
Att bara ta bort det helt kanske inte hade varit rimligt, det var en del av hur ekonomin och samhällen fungerade.
Ingen har sagt något om att ta bort det. Enligt bibeln förbjöd Gud en massa saker som människor ändå ägnade sig åt. Äta skaldjur, jobba på söndagar, koka en killing i dess moders mjölk. Du vet, de viktiga sakerna.
Men när slaveri var på tapeten så blev det inget förbud eller ens någon information om att det är omoraliskt. I stället berättade han att man har rätt att köpa och äga slavar, man har rätt att misshandla dem och man har rätt att låta dem gå i arv.
Menar du verkligen att du har bevis för att den här guden existerar?

Citat:
När det står om regler och sånt, så är det i alla fall bättre eftersom de andra civilisationerna på den tiden hade inga regler alls, så det var ett steg i rätt riktning kanske?
När reglerna tillåter slaveri, misshandel av slavarna och att ens barn får ärva slavarna, så är det inte ett steg i rätt riktning. Det enda moraliskt korrekta att säga om slaveri är att det är fel och oacceptabelt.
Det hade givetvis en allgod gud gjort.

Citat:
Men världen är hård, det är inget som någon någonsin har förnekat, det är en del av världen, och syftet med det är att man ser ljus bäst i mörker, det handlar om att få folk att välja godheten eftersom dom har sett lidande och ondska, och därefter få dom att bli dom som dom var menade att vara
Få människor att välja godheten genom att påbjuda slaveri och dödstraff för att arbeta på fel veckodag? Seriöst?

Citat:
det finns en större plan med allt och allt du gör att fokusera på små detaljer i din småsinta bild där allt handlar om dig och vad du tycker och känner just nu

Att du reducerar slaveri till ”små detaljer” är ganska vidrigt.
Hade du kunnat tänka dig att vara min slav under de bibliska reglerna om slaveri?
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-12 kl. 18:09.
Citera
2025-11-12, 18:01
Medlem
Citat:
Jag ser det mer som någon som tvingar någon bort från ett heroinmissbruk kanske,
Du menar alltså att det vore okej att skjuta ihjäl en flyende heroinmissbrukare?
Dina argument är fullkomligt sinnessjuka.

Citat:
men den egentligen frågan blir ju, är det gud som måste ha din tillåtelse, eller du som behöver guds tillåtelse?
Nej, det är inte vad som diskuteras. Frågan är hur du tänker dig att en gud kan vara allgod samtidigt som han utfärdar dödstraff för att jobba på fel veckodag.
Hittills har du inte lyckats svara på det.

Citat:
Så som du pratar så låter det ju som att det är gud som måste lyssna på dig istället för tvärtom, du har ju helt missförstått det här
Det är inte heller vad vi pratar om. Att din påhittade gud har makten att bestämma gör inte hans beslut moraliskt riktiga.
Citera
2025-11-12, 23:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just detta är intressant. Du påstår dig behöva Gud eftersom du utan Guds moraliska kompass annars skulle göra omoraliska val.

Du behöver alltså en tanke på en Gud för att inte vara omoralisk, men en moralisk ateist är istället moralisk av helt eget val.
Vi är alla omoraliska av olika grader. Med guds moraliska kompass kan jag bli mer moralisk.
I min erfarenhet är "moraliska ateister" inte så moraliska som dom tror, dom kallar sig moraliska men deras arrogans är ofta skyhög, ödmjukhet blir som ett främmande koncept och sanning offrar dom för sin stolthet.
Det är sådana personer som alltid har den åsikten som ger dom högst social status, och aldrig missar ett tillfälle att måla upp sig själv som överlägsen andra
Citera
2025-11-12, 23:39
Medlem
Citat:
Vi är alla omoraliska av olika grader. Med guds moraliska kompass kan jag bli mer moralisk.
I min erfarenhet är "moraliska ateister" inte så moraliska som dom tror, dom kallar sig moraliska men deras arrogans är ofta skyhög, ödmjukhet blir som ett främmande koncept och sanning offrar dom för sin stolthet.
Det är sådana personer som alltid har den åsikten som ger dom högst social status, och aldrig missar ett tillfälle att måla upp sig själv som överlägsen andra
Ateism innebär bara att man inte tror på Gud. Det är inte ett moraliskt system. Ateister kan ha vitt skilda moraliska och politiska uppfattningar. Att du nu vill dra alla ateister över en kam verkar både okristligt och omoraliskt. Lär ni er inte att vara schyssta och rättvisa i kyrkan? Jag trodde att det var grundläggande för er.
Citera
2025-11-12, 23:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

- Steven Weinberg
Att rädda sina judiska grannar hade väl varit svårare än att överlämna dom när allt och alla runtomkring dig försöker få dig att göra det?

Jag konstaterar bara att för 3000 år sen så var det mer rimligt att kontrollera slaveri än att ta bort det helt för det hade inte fungerat.
Med den logiken kan man säga att alla som försöker vänja av heroinmissbrukare från heroin "förespråkar" heroin!

Sluta förvrida saker
Citera
2025-11-12, 23:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ateism innebär bara att man inte tror på Gud. Det är inte ett moraliskt system. Ateister kan ha vitt skilda moraliska och politiska uppfattningar. Att du nu vill dra alla ateister över en kam verkar både okristligt och omoraliskt. Lär ni er inte att vara schyssta och rättvisa i kyrkan? Jag trodde att det var grundläggande för er.
Ateism innebär ett moraliskt system, ateism säger att det finns ingen ultimat moralisk lag, alltså är du fri att göra precis vad du känner för.
Om du tycker att det är moraliskt rätt att äta mcdonalds varje dag, dricka dig full konstant och ligga runt, varför är det inte det?

Kan du ge mig en ateistisk moralisk anledning till att det inte är det?

För i den ateistiska världsbilden finns inget ultimat rätt och fel, det är upp till var och en.
Seriemördare kan tycka att det dom gör är gott. Varför har den fel och du rätt då? Varför är det fel att skada andra om det inte finns en ultimat moralisk lag utan den bara är personlig?
Citera
2025-11-12, 23:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du menar alltså att det vore okej att skjuta ihjäl en flyende heroinmissbrukare?
Dina argument är fullkomligt sinnessjuka.

Nej, det är inte vad som diskuteras. Frågan är hur du tänker dig att en gud kan vara allgod samtidigt som han utfärdar dödstraff för att jobba på fel veckodag.
Hittills har du inte lyckats svara på det.

Det är inte heller vad vi pratar om. Att din påhittade gud har makten att bestämma gör inte hans beslut moraliskt riktiga.
Jag har svarat på det, svaret är helt enkelt att bara för att du inte förstår något, så betyder det inte att det är omoraliskt.
Jag kan säga dig att om någon analyserade hela ditt liv till minsta detalj från början till slut skulle någon säkert kunna hitta saker som den kan vrida på också för att få det att låta som du är omoralisk om den inte vet motivationen till allt och försöker till max vrida, misstolka och ibland till och med ljuga.
Du kör ju så hårt på det här ämnet för jag tror du vet på något sätt att om du släpper det här så har du inget annat att komma med, det här är ditt enda argument så du håller fast vid det stenhårt.
Citera
2025-11-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ateism innebär ett moraliskt system, ateism säger att det finns ingen ultimat moralisk lag, alltså är du fri att göra precis vad du känner för.
Nej, det stämmer inte alls. Enligt ateismen finns det ingen gud och därför inget gudomligt eller övernaturligt eller universellt moraliskt system. Alla moraliska system som vi känner till är produkter av människans tankeförmåga och våra känslor. Det gäller även kristendomen.

Vi ateister har möjligheten att välja mer humanistiska moraliska värderingar än de som kristendomen påbjuder.

Bibeln predikar bland många andra tokigheter att du får misshandla dina slavar. Källa:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20Moseboken%2021%3A20-21&version=SFB15#:~:text=20%20Om%20n%C3%A5gon%20sl %C3%A5r%20sin%20slav%20eller%20slavinna,2015%2C%20 Cop yright%20%C2%A9%202015%20by%20Svenska%20Folkbibeln %20Foundation

Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör för hans hand, ska han straffas för det. 21 Men han ska inte straffas om den slagne lever en eller två dagar. Det är ju hans egna pengar.

För mig som ateist är det självklart att slaveri och misshandel är allvarlig brottslighet, men så tänker inte du som bibeltroende? Du som är begåvad med detta gudomliga, moraliska system? Om du har någon strimma av moral i din kropp då ska du bli ateist. Kristendomen är anti-humanistisk och därmed omoralisk.
Citera
2025-11-13, 00:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, det stämmer inte alls. Enligt ateismen finns det ingen gud och därför inget gudomligt eller övernaturligt eller universellt moraliskt system. Alla moraliska system som vi känner till är produkter av människans tankeförmåga och våra känslor. Det gäller även kristendomen.

Vi ateister har möjligheten att välja mer humanistiska moraliska värderingar än de som kristendomen påbjuder.

Bibeln predikar bland många andra tokigheter att du får misshandla dina slavar. Källa:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20Moseboken%2021%3A20-21&version=SFB15#:~:text=20%20Om%20n%C3%A5gon%20sl %C3%A5r%20sin%20slav%20eller%20slavinna,2015%2C%20 Cop yright%20%C2%A9%202015%20by%20Svenska%20Folkbibeln %20Foundation

Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör för hans hand, ska han straffas för det. 21 Men han ska inte straffas om den slagne lever en eller två dagar. Det är ju hans egna pengar.

För mig som ateist är det självklart att slaveri och misshandel är allvarlig brottslighet, men så tänker inte du som bibeltroende? Du som är begåvad med detta gudomliga, moraliska system? Om du har någon strimma av moral i din kropp då ska du bli ateist. Kristendomen är anti-humanistisk och därmed omoralisk.
Vad du pratar om var speciella situationer för 3000 år sen, de lagarna gäller inte längre.
Hade du levt på den tiden hade du kanske också haft slavar och inte sett något fel med det.
Jag tror inte att vi nu kan föreställa oss hur det var att leva då.

Frågan kvarstår, om någon påstår att det är gott att göra något som du tycker är ont, varför har den fel och du rätt?
Om någon annan påstår att det som du tycker är gott inte är det, hur vet du att det är gott?

Det blir bara en soppa där alla får göra vad dom vill och det finns inget riktigt rätt eller fel.
Kanske blir det rätt, kanske blir det fel? vem vet, kanske slutar det med att du ligger i en gatugränd stupfull i en pöl av dina egna spyor med blod på dina nävar, men det är okej för du ville det?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-13 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in