Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det är skillnad på vad du skriver själv och kallar ”fakta” och vad du skriver som svar på frågor och invändningar. Det du skriver som svar är oftast helt tomt på fakta och helt ovidkommande.
Alltså, jag skrev ”Kan du verkligen aldrig svara sakligt och verkligt faktabaserat på någon som helst fråga?”
Ska vi gå igenom ett par exempel?
AbortRetryIgnore frågade till exempel den relevanta frågan ”Vad innebär det att vara känslostyrd?” och gav en del andra kommentarer, men du ignorerade totalt allt han skrev och skrev om något helt annat istället.
Sedan skrev Upplyften ”Synar man svaren från gudsmänniskorna är de minst lika känslodrivna, och därför annullerar T.S. påstående.” Varpå du i stort sett bara skrev ”Har du citerat mig och svarat på något av mina ämnesrelevanta inlägg?” och en massa om att huvuddelen av alla inlägg var OT och att du rapporterat dem, utan effekt. Inte ett svar i sig, du hänvisade ju inte ens till ett specifikt inlägg som du skulle ha skrivit som faktiskt var ett sorts svar. Om du vill hänvisa till andra tidigare svar så gör det, men inte bara genom ett vagt påstående om tidigare inlägg.
Och du svarade inte på PeterSoderqvists frågor heller, bara samma vaga ”titta på mina andra inlägg”, som om det faktiskt skulle svara på hans specifika frågor (vilket faktiskt inget av dina inlägg i denna tråd har gjort, även om du tydligen verkade tro det). När han påpekar det så upprepar du bara ”klickar på mitt namn, klickar "visa fler inlägg av Andreas-yi i detta ämne". Alltså bara mer av samma icke-svar.
Och både Upplyften och EnCarte började tro att du bara trollar eftersom dina svar var så helt förvirrade och irrelevanta.
Så, jo, det är bara att titta tillbaka i tråden så ser man tydligt att dina svar på faktiska frågor oftast är i stil med Goddag, Yxskaft, så jag förstår frustrationen, men det gör tydligen inte du.
Om kristna eller ateister är mest känslostyrda ser jag som en fråga som aldrig kan besvaras, hela den tråden blir bara en ego-kamp utan slut.
Den bättre frågan blir, är kristendomen sann?
Jag ser det som att många ateister inte ser komplexiteten i frågan, för dom är det hela uppenbart, självklart är det inte sant!
Samtidigt leder mina erfarenheter mig till att tro att många ateister, åtminstone i sverige inte har den minsta aning ens vad kristendom är för något. De mest grundläggande ideerna och filosofin bakom kristendom.
Dom vet inte vad det är som dom säger inte är sant!
Vi som civilisation och samhälle har tappat kunskapen om det allra viktigaste av allt, verkligheten själv.
Vi har blivit lurade av "upplysta" hycklare att tro att kristendomen är läran om någon påhittad gubbe i himlen, och någon som sägs ha dött på ett kors eller något.
Vi har hört att kristendomen och vetenskapen ligger i krig, och att kyrkan har varit ett problem som begått många hemskheter, och att vi vore bättre utan religion.
Vi har hört att vi vet bättre nu, att människor förr i tiden var lättlurade, och nu är vi smarta och tror på rationalitet istället, så vi behöver inte religion längre.
Hur mycket av det här är sant? Hur många ateister har verifierat dom här sakerna? Hur många bryr sig överhuvudtaget?
Om man har blivit intalad det här, och så kommer någon som säger att det inte alls är så här, vad är den mänskliga reaktionen?
De flesta blir nog förvirrade, förnekar det och håller fast vid vad de blivit tillsagda.
Om vi ändrade våra åsikter, som är allmänt accepterade i samhället i dag och som vi hört subtilt under hela våra liv, bara för att någon påstod motsatsen, så hade vi aldrig kunnat fungera i våra liv.
Det är inte så saker fungerar, och det är ingen brist, det är att vara mänsklig.
Men nu vill jag berätta för er, att den bilden som har blivit den allmänt accepterad i västvärlden överlag, men mest i europa, är fel.
Kristendomen är inte vad ni tror, kristendomen är vårt hem, vår historia, vår styrka och inte bara det, den är sann.
Inte bara sann som i att den är användbar, nej, den är sann som så att Jesus Kristus, Guds son, gav sitt liv för oss och återuppstod för att visa oss att det finns mer till den här verkligheten än vad vi kan mäta och förstå.
Den här sanningen är varför vår civilisation, och även andra civilisationer, hela världen till och med, har formats efter kristendomen och varför människor i hela vår historia har dedikerat hela sina liv till gud och jesus, och det är inte någonting dåligt på något sätt, inte alls, det är det enda rätta och den enda vägen framåt.
Mycket av det dåliga som vi ser i världen idag är på grund av en normaliserad bild av att gud är någonting för ointelligenta, någonting dåligt.
Vi behöver gud, vi behöver jesus, vi kan inte rädda oss själva, och ju mer vi försöker, desto värre kommer det att bli.
Låt ditt ljus skina över oss alla, och förlåt oss för tiden där vi gick vilse, som du gjort förut och som du kommer göra igen.