2025-11-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är omedelbarhetsprincipen som gäller. Rätten bedömer efter vad som framkommer vid huvudförhandlingen. De läser alltså inte förundersökningen.

Det var väl precis på grund av detta som till exempel Tomas Quick fallet körde i diket, när rätten hölls ovetandes om saker och ting, och när både åklagare och försvarare i praktiken förde samma talan i huvudförhandling så var det i och med det det enda som rätten fick vetskap om ...

/M
Citera
2025-11-12, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Nu var det inte på jobbet den här pussen delades ut.

Men då uppstår ju genast frågan, var det på jobbet som den här R kladdade Micke på bröstet innanför hans skjorta. I så fall är hon ju ett riktigt luder rent ut sagt.

Det var på jobbet under inspelning av "Mästarnas mästare"

Micke påstår att R har kladdat. Det kan också vara ngt han har drömt
Citera
2025-11-12, 07:22
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Blev felciterad d ska vara:
nån pussar dig på munnen på jobbet

D är skillnad på kindpuss/hälsning o puss på munnen - om du inte har upptäckt det själv
Det viktigaste är väl ändå att du inte ska behöva vara orolig på ditt arbete.
Så kan vi ju inte ha det.
Citera
2025-11-12, 07:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det kan inte ha varit lätt för Micke Leijnegard.
En hyllning till kvinnan (pussa henne) - de orden känner jag igen, som kvinna. Av män som gått över gränsen, betydligt mer än med pussar. Och jag kommer aldrig kunna tycka att två pussar är så farligt, bara äckliga, och att han förmodligen var förtrollad av henne, hennes utseende som han pratar om i förhöret. En kåt man helt enkelt. Och hon blev chockad över att han med några glas innanför västen kunde pussa henne på munnen. Fast hon, som en så attraktiv kvinna som det nu påstås av honom, borde varit van vid såna närmanden och av att bli sedd som mer än vän av män.

Enligt René blev det ju bara en puss. Det var en puss och en ansats till en puss nummer två som aldrig blev av för att René den gången visade att hon inte var mottaglig för pussen.

Jag har svårt att tro att detta är första gången som dessa personer festar och blir fulla tillsammans. Det framkommer ju från målsäganden och vittne att något sådant här aldrig har förekommit tidigare från Mickes sida utan tvärtom verkar de ha uppskattat honom som arbetskamrat och vän.

Micke och René verkar ju ha haft en hel del tid tillsammans under dessa inspelningsperioder. Om det nu skulle vara så att han skulle vilja visa sexuellt intresse för René så undrar i alla fall jag varför han skulle välja att göra det mitt framför alla arbetskamrater? Det måste ju ha funnits massor av andra avskilda tillfällen när den enligt dig kåte mannen skulle ha kunnat gjort sitt försök.
Citera
2025-11-12, 07:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Blev felciterad d ska vara:
nån pussar dig på munnen på jobbet

D är skillnad på kindpuss/hälsning o puss på munnen - om du inte har upptäckt det själv

Om jag finner kvinnliga händer sexuellt upphetsande och väljer att hälsa på kvinnor som man gjorde förr i tiden genom att ge en puss på handen, har jag då enigt dig begått ett sexuellt ofredande?
Har jag enligt lagen begått ett sexuellt ofredande?
Citera
2025-11-12, 08:06
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
förstår din tanke.

Men jag tror faktiskt inte att de har knullat.

Men jag kan ha fel. Vilket jävla dilemma för Micke i så fall. Men å andra sidan. Det spelar ingen roll om de har knullat. Juridiskt sett. Han får inte pussa henne om hon inte vill, ändå. Eller? Ja jag är ju själv inne på att deras relation i stort bör ha betydelse för hur detta bedöms, och om de har knullat så borde det också ha viss betydelse. Frågan är hur rätten skulle se på ett sådant avslöjande. Risken är att det skulle sluta med att han påstår att de knullat och hon blånekar. Då står ord mot ord och det var inget värt att ta upp.

Men å andra sidan, om de knullat, så tror inte jag att hon hade polisanmält.
Så nej, jag tror inte de har knullat.
Ja det är en jävla soppa det här. Jag vet såklart inte vad de har för relation, men det här med smekningen innanför skjortan, hud mot hud, och skicka hjärtemoijis till varandra. Vilka vuxna människor beter sig så i en arbetsrelation. Jag kan inte komma på nån situation mellan två arbetskollegor, där jag skulle tycka att det var okej.

Polisanmälan gjorde hon två månader efter händelsen. Kanske efter påtryckningar (maken?).
Hon kunde lämna hela produktionen i sticket samma kväll men måste vänta i flera månader på att anmäla.

Ord mot ord kan det aldrig komma till får då ryker ML,s äktenskap. Han sitter verkligen i en rävsax här.

Juridiskt tror jag att det har stor betydelse om de var i ett KK förhållande. Om man kan knulla med varandra så kan man väl också kunna få ge en puss. Annars kan ju ens fru/flickvän också anmäla.
Ett KK förhållande är också en relation som i det här fallet bygger på otrohet. Där bryter ML mot hemlighetskoden genom att pussa RF offentligt. Andra gången blir hon förbannad. Även ML blir förbannad då han inte fattar att han äventyrar relationen dom emellan och göra den offentlig.

Om jag spekulerar helt fel här så kan man självklart inte pussa på en arbetskollega. Kommer det inte fram nåt nytt så åker han dit även i hovrätten.
Senast redigerad av BananKlase 2025-11-12 kl. 08:09.
Citera
2025-11-12, 09:10
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är omedelbarhetsprincipen som gäller. Rätten bedömer efter vad som framkommer vid huvudförhandlingen. De läser alltså inte förundersökningen.

Det är inte riktigt så. Omedelbarhetsprincipen gäller bara själva domen, dvs. den ska så långt det är möjligt grundas på det som framkommer under själva rättegången. Det som sagts under förundersökningen får bara i vissa undantagsfall läggas till som bevis under huvudförhandlingen (vanligtvis för att vittne ljuger eller vägrar uttala sig).
Citat:
30 kap 2 § Rättegångsbalken
Om huvudförhandling har hållits, skall domen grundas på vad som förekommit vid förhandlingen. I domen får delta endast domare som varit med om hela huvudförhandlingen. Om ny huvudförhandling har hållits, skall domen grundas på vad som förekommit vid den.

Men det är samtidigt också lag på att åklagaren ska lämna in allt väsentligt från förundersökningen till rätten i samband med att åtal väcks.
Citat:
45 kap 7 § Rättegångsbalken
Har förundersökning ägt rum i målet, ska åklagaren, då åtalet väcks eller så snart som möjligt därefter, till rätten ge in protokoll eller anteckningar från förundersökningen samt de skriftliga handlingar och föremål som åberopas som bevis. Sådant som inte rör åtalet bör dock inte ges in.

För att det inte ska framstå som att man bildar sig "förutfattade meningar" så är normen att man understryker att man "normalt inte läser" FUP innan rättegång, men i praktiken förekommer det rätt allmänt. FUP + huvudförhandlingen ger ju en mycket bättre helhetsbild av vad som har hänt och ökar därmed rättssäkerheten i praktiken. Så länge rätten klarar av att fatta sitt domslut enbart på detaljer från huvudförhandlingen.

Det är t.ex. inte ovanligt att rätten ställer [juridiskt klargörande] frågor som de omöjligen kunde ha klurat ut enbart på basen av vad som sagt under huvudförhandlingen...
Citera
2025-11-12, 11:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Hörde hur dom i tv beskriver överfallet som två fullbordade pussar.

Snart är han i klass med Hagamannen om man ska lyssna på hur det låter.

Inte bara två pussförsök utan dessutom fullbordade.

Skäms.
Citera
2025-11-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
"..Vittnet såg sedan, kanske 1 timme senare, att Micke kom fram till henne och stod väldigt nära och att hon knuffade honom..."

Nja, vittnet, IA, bevittnade bara första tillfället. Det var "kanske en timme senare" som hon gick fram och frågade och pratade med RF. Det finns inget vittne till andra tillfället, varken till någon puss eller knuff.
Citera
2025-11-12, 13:31
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Här har du bilden på henne "Renée Flodh".
https://imgur.com/WbsYW1e
En bild till
https://www.instagram.com/p/C5doGKhMOmq/

enligt texten trodde jag det var hon t.v
Citera
2025-11-12, 14:18
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
En bild till
https://www.instagram.com/p/C5doGKhMOmq/

enligt texten trodde jag det var hon t.v
Medgrundaren står till vänster på denna bild, och Renée till höger.
Citera
2025-11-12, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är inte riktigt så. Omedelbarhetsprincipen gäller bara själva domen, dvs. den ska så långt det är möjligt grundas på det som framkommer under själva rättegången. Det som sagts under förundersökningen får bara i vissa undantagsfall läggas till som bevis under huvudförhandlingen (vanligtvis för att vittne ljuger eller vägrar uttala sig).

Men det är samtidigt också lag på att åklagaren ska lämna in allt väsentligt från förundersökningen till rätten i samband med att åtal väcks.

För att det inte ska framstå som att man bildar sig "förutfattade meningar" så är normen att man understryker att man "normalt inte läser" FUP innan rättegång, men i praktiken förekommer det rätt allmänt. FUP + huvudförhandlingen ger ju en mycket bättre helhetsbild av vad som har hänt och ökar därmed rättssäkerheten i praktiken. Så länge rätten klarar av att fatta sitt domslut enbart på detaljer från huvudförhandlingen.

Det är t.ex. inte ovanligt att rätten ställer [juridiskt klargörande] frågor som de omöjligen kunde ha klurat ut enbart på basen av vad som sagt under huvudförhandlingen...

Min uppfattning, som dock inte baseras på personlig kunskap, har varit att de flesta domare avstår från att läsa förundersökningen, även om det inte finns något förbud. Men jag skall inte säga säkert att det är så, men att det är givet att alla domare här tagit del av den tycker jag verkar vara en djärv slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in