2025-11-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du har nog missförstått mig totalt. Jag är noll intresserad av Leijnegard eller Flodh, ser noll "könsaspekter" i hela härvan och skrev i tråden mest för att jag irriterade mig på det "incel-drivna" misstänkliggörandet av Flodh. Som till stora delar helt saknar rim och reson.

Så jag uppskattar din ansträngning till en seriös diskussion, det är precis vad tråden har behövt. Speciellt nu efter domslutet, när nåt slags latent "kvinnohat" gav sig till känna efter besvikelsen att män som Leijnegard inte får gå omkring och pussa kvinnor när de känner för det (utan att bli straffade).
Det blir svårt att föra en konstruktiv diskussion med dig när personer med avvikande åsikter avfärdas med nedsättande etiketter som "incel" eller "incel-drivna". Intressant nog tycks majoriteten av kommentarerna i tidningar och poddar som behandlar den här rättegången vara överens om att frågan egentligen inte hör hemma i en rättssal, utan att Renée Flodh borde ha hanterat situationen på ett annat sätt.
Citera
2025-11-11, 16:45
Tycker Micke Leijnegard klarade sig bäst i
rättssalen, kvinnan överreagerade o säkert
övertalad att gå så långt att anmäla.

Prime Crime/
https://youtu.be/hPtVgOL6COk?si=GbDH0CrhT3UzkIuS
Citera
2025-11-11, 18:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Kanske en liten vink om att domstolen tyckte det var extra spännande och skönt att få fälla en kändis.

https://www.expressen.se/noje/tingsr...ke-leijnegard/

Citat:
Allvarligt, säger Micke Leijnegards försvarare Johan Eriksson.
– Domstolen ska inte medverka till ytterligare lidande för den som är dömd.

Citat:
– Det står helt i kontrast i hur det brukar vara.
Citera
2025-11-11, 19:24
Medlem
Citat:
Plockat ur det förhållandevis korta polisförhöret med Leijnegard, notera framförallt den sista meningen (som Leijnegard alltså kläcker ur sig under polisförhöret efter att upprepade gånger ha sagt att han aldrig funderat på Flodh i sådana termer). Det är en jädrans massa anspelningar på och funderignar kring "intresse" som dyker upp oprovocerat i Leijnegards förhör, i en relation som enligt båda parter är 100% "bara vänskap":

"Lägg av. Du behöver aldrig fundera på det,jättevacker kvinna. Sluta"

"Har jag, har jag fattat fel här? Är det så att hon kan ha känslor? För mig?"

"Tror hon att jag är intresserad? Det vill jag också veta."

"Ah, skönt. Då har jag listat ut. Hon är inte intresserad. I alla fall vill hon inte prata om det."

"Hon tror inte att jag är intresserad. Eller hon vill i alla fall inte prata om det."

"Alltså den där handen i nacken, den är ju lite konstig, tycker jag nu... För då känner jag ju... Men det kan ju vara en sån här reptil reflex..."

"Inte vet jag... Man bara inte tänker. Men den [handen i kragen] är lite märklig, nu i efterhand... Så det är därför jag känner så här... Varför reagerar hon som hon gör?"

"Hon har liksom slingrats runt mig i två veckor. Så det blir liksom konstigt om den där pussen var så..."

"Än en gång bara hylla henne. Och då blev hon sur. Och det jag tänkte då det var... Finns det något här när jag gick upp till rummet? Finns det något här?"

"Hon kanske blev sur för att jag inte förstår att det är någonting här."

"Eller i mitt huvud då. Tänkte jag så här, är hon intresserad?"

"Och jag tolkar det ju bara som att när jag sa nånting om hennes utseende, för det hade vi liksom återkommit till. Att ... Ja, då i min *ohörbart* så tänkte jag bara att hon var besviken på att jag inte förstod hennes vink, jag vet inte."

"Men jag sa nånting återigen då om hur fantastiskt vacker hon är."

"Jag tycker att jag i efterhand har på goda skäl misstänkt att hon har varit intresserad av mig."

QED

Det är förvirrat
och sorgligt.

Han kan ha fått ett enormt stresspåslag.
Citera
2025-11-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Tror att ML avsiktligt spelar ner alla detaljer som anspelar på en djupare och trolig sexuell relation. Det finns ju ingen hejd på hur många ggr karln poängterar att det absolut inte är nån intim relation mellan dom. Fast det säkert hade gynnat honom om det kom fram.
Inte så konstigt agerande, han är säkert medveten om att han sänkt sin karriär och nu gör allt han kan för att rädda sitt äktenskap han haft i tjugo år.
Jag tror att ML egentligen skulle vilja ställa sig på Sergels torg och skrika:

EN PUSS? VI HAR JU FÖR FAN KNULLAT!

förstår din tanke.

Men jag tror faktiskt inte att de har knullat.

Men jag kan ha fel. Vilket jävla dilemma för Micke i så fall. Men å andra sidan. Det spelar ingen roll om de har knullat. Juridiskt sett. Han får inte pussa henne om hon inte vill, ändå. Eller? Ja jag är ju själv inne på att deras relation i stort bör ha betydelse för hur detta bedöms, och om de har knullat så borde det också ha viss betydelse. Frågan är hur rätten skulle se på ett sådant avslöjande. Risken är att det skulle sluta med att han påstår att de knullat och hon blånekar. Då står ord mot ord och det var inget värt att ta upp.

Men å andra sidan, om de knullat, så tror inte jag att hon hade polisanmält.
Så nej, jag tror inte de har knullat.
Citera
2025-11-11, 21:35
Medlem
Det kan inte ha varit lätt för Micke Leijnegard.
En hyllning till kvinnan (pussa henne) - de orden känner jag igen, som kvinna. Av män som gått över gränsen, betydligt mer än med pussar. Och jag kommer aldrig kunna tycka att två pussar är så farligt, bara äckliga, och att han förmodligen var förtrollad av henne, hennes utseende som han pratar om i förhöret. En kåt man helt enkelt. Och hon blev chockad över att han med några glas innanför västen kunde pussa henne på munnen. Fast hon, som en så attraktiv kvinna som det nu påstås av honom, borde varit van vid såna närmanden och av att bli sedd som mer än vän av män.
Citera
2025-11-11, 21:52
Medlem
Har vi en ny "Kapten Klänning" här?

Micke Leijnegard är arbetsmiljöombud på SVT: ”Jättebra” https://share.google/kXR7dV9UB3tdT8Gb8
Citera
2025-11-11, 22:05
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det är förvirrat
och sorgligt.

Han kan ha fått ett enormt stresspåslag.

Nåt sånt måste det vara. Samtidigt kan man väl utgå från att ML faktiskt säger som det är, dvs. han sitter inte där och hittar på.

Men det som förvånar mig mest är att ML hela tiden hade sin advokat med under förhöret, och advokaten lät ML prata på utan att ingripa. Sen kan man undra om de alls hade gått igenom situationen innan förhöret, förutom då att ML ska förneka "den andra pussen" (som han sen åker dit för när han utfrågas av rätten).

Hur som helst, rätten läser och begrundar förstås hela förundersökningsmaterialet innan rättegången...
Citera
2025-11-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Då får vi hoppas att han blir fälld i HD så du slipper vara jätteorolig att nån pussar dig på jobbet.
Så kan vi ju inte ha det.

Blev felciterad d ska vara:
nån pussar dig på munnen på jobbet

D är skillnad på kindpuss/hälsning o puss på munnen - om du inte har upptäckt det själv
Citera
2025-11-11, 22:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det blir svårt att föra en konstruktiv diskussion med dig när personer med avvikande åsikter avfärdas med nedsättande etiketter som "incel" eller "incel-drivna". Intressant nog tycks majoriteten av kommentarerna i tidningar och poddar som behandlar den här rättegången vara överens om att frågan egentligen inte hör hemma i en rättssal, utan att Renée Flodh borde ha hanterat situationen på ett annat sätt.

Nu har jag aldrig avfärdat dig som "incel", men om du kollar bakåt i tråden så gick det ett incel/kvinnoförnedrande/kvinnohatande drev i gång i tråden när rättegången närmade sig. Allt skulle vara offrets fel. Samma typ av "spekulationer" och insinuationer dök upp efter domen.

Allt framställs som Flodhs fel, Leijnegard är däremot det oskyldiga offret. Och pussen är ju helt "oskyldig". Det är en sak att spekulera sakligt och logiskt, det är en helt annan sak att av "underliga drivkrafter" ifrågasätta svenskt rättsväsende och skylla allt på offret. I ett fall som dessutom borde te sig klappat och klart för vilken livserfaren person som helst som läser FUPpen.

Hela grejen är en liten tragedi, för alla inblandade. En äldre man jobbar nära en yngre kvinnlig kollega, som han beundrar. Sen verkar han börja undra om hon är "intresserad". Så är inspelningsstressen över, firmafest, alkohol och en impulsiv överraskande smällpuss på munnen. Och den yngre kvinnan blir så paff att hon knappt vet hur hon ska reagera, vilket är en helt normal reaktion också om det i efterhand är synd.

Om hon istället skällt ut honom hade allt sannolikt slutat där, det hade t.o.m. kanske räckt med ett "vad fan gör du!?". Men hon gör så som många gör i samma situation och går undan, försöker hämta sig och hämtar mera skumpa och bestämmer sig för att låtsas som om det regnat. Det feltolkas av den alkoholpåverkade manliga kollegan och leder (sannolikt) till ett fyllepussförsök till. Med reaktion, den gången.

Mannen ifråga går upp på sitt rum och vet att han gjort bort sig. Nästa dag kör han "sorry, sorry, kan vi inte bara glömma det här", och hon verkar gå med på det. Och det är inte svårt att räkna ut varför om man läser hans polisförhör, han är fullt medveten om de potentiella följderna. För honom räcker det med några sms, han tror att att saken är ut världen. Men han tar inte kontakt och reder ut det ordentligt, varken med henne eller med arbetsgivaren. Och hon fixar det inte, så hon går istället själv till arbetsgivaren (som man ju egentligen ska göra, på direkten).

Men SVT vet inte riktigt vad de ska ta sig till, mitt i inspelningen av ett populärt tv-program. Så hon får åka iväg, mannen får fortsätta jobba kvar. Och under de två följande månaderna är det bara snack från arbetsgivaren, inget händer. Samtidigt är mannen förbjuden att ta kontakt till offret, vilket är "standard procedure", men det omöjliggör ju också att de skulle ha rett ut det tillsammans. Till slut står hon inte ut med situationen och anmäler det till polisen. Och resten följer liksom per automatik.

Man skulle kunna göra en klassisk grekisk tragedi av hela soppan, också fast ingen dör på slutet. Å andra sidan är slutet inte här ännu om ML faktiskt överklagar.

- - -

Det har funnits flera tillfällen där ett annat val sannolikt skulle ha lett till ett annat slut, men det är inte orsak att försöka skuldbelägga offret. Kör man med att hon borde ha hållit tyst och/eller inte anmält så är man nog helt ute och seglar. Riktigt långt ute, på sju famnars vatten. Hennes skuld i det här är noll, och domen är i sig ett bevis på att hon hade fog för sin polisanmälan.
Citera
2025-11-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Blev felciterad d ska vara:
nån pussar dig på munnen på jobbet

D är skillnad på kindpuss/hälsning o puss på munnen - om du inte har upptäckt det själv

Nu var det inte på jobbet den här pussen delades ut.

Men då uppstår ju genast frågan, var det på jobbet som den här R kladdade Micke på bröstet innanför hans skjorta. I så fall är hon ju ett riktigt luder rent ut sagt.
Citera
2025-11-12, 00:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nåt sånt måste det vara. Samtidigt kan man väl utgå från att ML faktiskt säger som det är, dvs. han sitter inte där och hittar på.

Men det som förvånar mig mest är att ML hela tiden hade sin advokat med under förhöret, och advokaten lät ML prata på utan att ingripa. Sen kan man undra om de alls hade gått igenom situationen innan förhöret, förutom då att ML ska förneka "den andra pussen" (som han sen åker dit för när han utfrågas av rätten).

Hur som helst, rätten läser och begrundar förstås hela förundersökningsmaterialet innan rättegången...

Det är omedelbarhetsprincipen som gäller. Rätten bedömer efter vad som framkommer vid huvudförhandlingen. De läser alltså inte förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in