2025-11-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Ja, alla vet det nu, men alla som spelade visste kanske inte det just då. Bevisbördan ligger hos ATG och jag är inte lika säker som du på att det är busenkelt att bevisa det i alla fall.

Du kan inte hänvisa till loggen då bara ena parten har tillgång till den.

Men dom kan ju såklart visa loggen för alla när det behövs
Citera
2025-11-11, 23:05
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Det låter lite väl enkelt. Jag köper allt med småpengar osv för ATG, men motpartnern borde väl ha tillgång till samma logg som ATG presenterar. I din beskrivning drar dom alla spelare över samma kam och det kan omöjligt vara så att dom får 100% rätt på det. Vissa hade givetvis uppsåt och vissa spelade i god tro.

Om det handlar om trovärdighet borde dom inte dra kunder med pengar på kontot till rättegång. Det kanske hade räckt med att dom redovisade "fusket" tillsammans med kravbrevet så hade 90% av alla fall varit lösta nu.

Motparten får givetvis tillgång till loggen när ATG lämnat in den som bevisning till domstolen. Den kommer inte vara hemlig, allra minst I förhållande till motparten.

Uppsåt/god tro spelar ingen roll. Du kan jämföra det med att du lyckas föra över 100 000 kr från ett konto på Swedbank till ett konto hos en annan bank trots att du saknade täckning. Ett tekniskt fel medgav att du övertrasserade kontot. Givetvis blir du återbetalningsskyldig till Swedbank. Uppsåt/god tro saknar betydelse. ATG behöver inte påstå att spelarna begått ett brott. ATG behöver endast påstå att spelarna tagit ut pengar som de inte haft rätt till eftersom det varit ett tekniskt fel på spelprodukten.

De har försökt lösa utan att dra till domstol. Spelare som betalat tillbaka har givetvis inte dragits inför domstol.
Citera
2025-11-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Sen när avgörs rättegångar på grund av att "alla vet"?
Alla visste att O.J Simson mördade Nicole men inte fan dömdes han för det...

Sen kan det förstås gå åt andra hållet, alla vet (förutom galna feminister) att sexköp inte är ett riktigt brott men folk blir ändå dömda för det.

Det finns ju inte ens några vägledande fall så detta kan gå hur fan som helst i rätten. Om det nu ens verkligen går dit vilket jag fortfarande inte tror på.
Det vissa pappskallar här inte förstår är att om detta går till rätten och om ATG vinner så har du som kund inga som helst rättigheter. Det är illa nog som det är när folk måste kämpa för att ens kunna ta ut sina pengar från gemomruttna spelbolag som gör allt för att blåsa dem.
Om man nu inte ens kommer kunna lita på att få behålla pengarna även efter att ett uttag är genomfört så finns det ingen mening att spela överhuvudtaget.
I varje fall på ATG...

Vad jag menade med att alla vet är ju att loggarna kommer ju visa på att maskinen var sönder..

Eller tvekar du på det eller att ATG inte kan bevisa det just genom loggarna ?
Citera
2025-11-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Nej, jag tänker på undantagen för condictio indebiti. Alltså att om man inte hade anledning att tro att något var fel och att man t.ex genom att blåsa pengarna inrättat sig efter dem kan man faktiskt slippa bli återbetalningsskyldig. Det hade dock som jag skrev underlättat om inte ATG varit så snabba med att kräva tillbax pengarna.

Jag tror inte det eg spelar någon roll, alltså avsikt

Dom måste ju faktiskt skydda sig mot denna typ av fel , låt säg att ATG inte varit snabba nog ! Då hade ju folk kunnat ta ut miljoner
Citera
2025-11-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Motparten får givetvis tillgång till loggen när ATG lämnat in den som bevisning till domstolen. Den kommer inte vara hemlig, allra minst I förhållande till motparten.

Uppsåt/god tro spelar ingen roll. Du kan jämföra det med att du lyckas föra över 100 000 kr från ett konto på Swedbank till ett konto hos en annan bank trots att du saknade täckning. Ett tekniskt fel medgav att du övertrasserade kontot. Givetvis blir du återbetalningsskyldig till Swedbank. Uppsåt/god tro saknar betydelse. ATG behöver inte påstå att spelarna begått ett brott. ATG behöver endast påstå att spelarna tagit ut pengar som de inte haft rätt till eftersom det varit ett tekniskt fel på spelprodukten.

De har försökt lösa utan att dra till domstol. Spelare som betalat tillbaka har givetvis inte dragits inför domstol.
Att dom håller loggen stängd för kunderna och redovisar den först i domstol känns inte OK. Jag förstår att spelarna som hade noll kronor på saldot får svårt att övertyga juryn, men tror fortfarande att dom som hade plus saldo på kontot kommer att klara sig. Dom förvaltar mina pengar och jag som kund måste kunna lita på att allting går rätt till.

Tänk om det var tvärtom- ATG har monopol på sin logghistorik och hävdar att alla vinster dom senaste sex timmarna är felaktiga trots att allting har gått rätt till. Vem ska kunna bevisa motsatsen?

Min amatör analys:

Noll kronor på kontot= Återbetalning
Pengar på kontot= Nedlagt ärende
Citera
2025-11-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men dom kan ju såklart visa loggen för alla när det behövs
Exakt. Dom kan visa den, men inte dom som står åtalade. Tycker du att det känns rättvist?

En rättighet som varje spelare har haft tillgång till tidigare blir helt plötsligt borttagen och används mot sina kunder i en rättegång.
Senast redigerad av Aljechin69 2025-11-11 kl. 23:33.
Citera
2025-11-11, 23:31
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Att dom håller loggen stängd för kunderna och redovisar den först i domstol känns inte OK. Jag förstår att spelarna som hade noll kronor på saldot får svårt att övertyga juryn, men tror fortfarande att dom som hade plus saldo på kontot kommer att klara sig. Dom förvaltar mina pengar och jag som kund måste kunna lita på att allting går rätt till.

Tänk om det var tvärtom- ATG har monopol på sin logghistorik och hävdar att alla vinster dom senaste sex timmarna är felaktiga trots att allting har gått rätt till. Vem ska kunna bevisa motsatsen?

Min amatör analys:

Noll kronor på kontot= Återbetalning
Pengar på kontot= Nedlagt ärende

Juryn? Har UnlimitedAsshole skaffat ett nytt konto?

Det finns ingen jury i tvistemål. I Sverige har vi endast jury i tryckfrihetsmål. Tvistemål avgörs av juristdomare. De bryr sig inte om vad som är "schysst". Om en spelare vill ha tag i loggar från ATG och ATG vägrar länna ut dem kan man begära edition i domstolen. Då kan ATG tvingas lämna ut loggen. Kommer dock inte behövas här eftersom ATG kommer ge in loggarna av fri vilja.

Vad menar du med "nedlagt ärende"? Polis och åklagare är inte inblandade i detta. Finns ingen som kan "lägga ner" ärendet.
Citera
2025-11-11, 23:32
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Exakt. Dom kan visa den, men inte dom som står åtalade. Tycker du att det känns rättvist?

Åtalade..? Jag orkar inte ens förklara mer.
Citera
2025-11-11, 23:33
Medlem
Citat:

Dom kommer såklart visa för dom också

Men jag tror att alla som ska betala tillbaka eg inte ifrågasätter , utan dom vill bara såklart slippa betala tillbaka
Citera
2025-11-11, 23:38
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Vad jag menade med att alla vet är ju att loggarna kommer ju visa på att maskinen var sönder..

Eller tvekar du på det eller att ATG inte kan bevisa det just genom loggarna ?

Det finns ingen maskin till att börja med, utan något virtuellt skit som de kallar för slotmaskin för att det låter bättre...
Citera
2025-11-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Juryn? Har UnlimitedAsshole skaffat ett nytt konto?

Det finns ingen jury i tvistemål. I Sverige har vi endast jury i tryckfrihetsmål. Tvistemål avgörs av juristdomare. De bryr sig inte om vad som är "schysst". Om en spelare vill ha tag i loggar från ATG och ATG vägrar länna ut dem kan man begära edition i domstolen. Då kan ATG tvingas lämna ut loggen. Kommer dock inte behövas här eftersom ATG kommer ge in loggarna av fri vilja.

Vad menar du med "nedlagt ärende"? Polis och åklagare är inte inblandade i detta. Finns ingen som kan "lägga ner" ärendet.
Ok en domare då. Någon måste fatta ett beslut.

ATG kan välja att avskriva framtida ärenden. Alla kommer knappast avhandlas på löpande band.
Citera
2025-11-11, 23:56
Medlem
Citat:
Dom kommer såklart visa för dom också

Men jag tror att alla som ska betala tillbaka eg inte ifrågasätter , utan dom vill bara såklart slippa betala tillbaka
Stör mig bara på att om nu loggen är så viktig så borde ATG ha låtit den vara öppen och inte stängt den för alla spelare. Den säger ju inte ett skit om du får den samma dag du sitter i domstolen.

Dom vägrade att redovisa bevis i kravbrevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in