2025-06-21, 12:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extramera
Smörgåstårta är gott men inte för ofta, föredrar hellre en rejäl räkmacka istället.

Eller att du gör skagen toast. Du behöver bara lätt täcka räkorna då med majjo med och eller cremefriache osv plus de övriga grejerna. Då får räkorna lite marinering kan man väl säga om de få stå ett tag ta med allt räkan har å erbjuda som mage lever om du gillar det

Men hela rena räkor är inget fel med på en räkmacka : https://www.tiktok.com/@matgeek/video/7018895305412332806
Citera
2025-06-21, 12:26
Medlem
Jordnötskross är syndigt gott på smörgåstårta. Alternativt rostad lök, sånt där man köper i små burkar.
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
matdax-invandrarna köper inte dessa- skaldjur är haram för dom.
Är det så? Fan vad många olika smörgåstårtor det måste bli på min begravning om mina efterlevande ska ta hänsyn till allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Men hela rena räkor är inget fel med på en räkmacka
Det är väl snarare ett måste. Stora, handskalade. Och såndär färgad rom som man hittar på ICA. https://www.willys.se/produkt/Stenbitsrom-Storkornig-Rod-100688622_ST
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-21 kl. 12:29.
Citera
2025-06-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
fan, läste det nu! Har de dessa priserna varje fredag? isf är det ju lätt värt att åka dit. Kan man hänga på låset eller, har de den framme vid öppning?

Ja, oftast. kostade 79.99 igår. butiken hade tagit bort all rea.. lite fuskigt. kolla nästa fredag. de har de frammen nästan hela dan.
Citera
2025-06-22, 08:01
Medlem
Kanastras avatar
Nu svär jag kanske i kyrkan, men jag är väl bland smörgåstårtans vänner så jag kan väl säga mitt hjärtas mening:

Fan vad jag hade uppskattat att det på midsommar till lunch så håller man igen på prinskorv, köttbullar och istället serverar en liten separat station med s.o.s (sill, ost, smör, potatis) och att huvudnumret vid maten var en maffig vackert dekorerad smörgåstårta!
Perfekt midsommarmat. Och så grillar man på kvällen och moffar i sig resterna av smörgåstårta och grillmaten på nattkröken.
Citera
2025-11-11, 20:41
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Smörgåstårta är mycket gott! Det ska inte vara massa garnetyr utan massa ost, räkor, lax och majonnäs!
Citera
2025-11-11, 20:43
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Smörgåstårta är mycket gott! Det ska inte vara massa garnetyr utan ost, räkor, lax och majonnäs!
Va? Vad är garnityr i sammanhanget?
Citera
2025-11-11, 20:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Va? Vad är garnityr i sammanhanget?
Kvistar med sallad! Det som främst är dekorationen på smörgåstårtan!
Citera
2025-11-11, 20:49
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Älskar smörgåstårta. Gillar när det är räkor ovanpå, men blir ledsen när man lägger rom på citron, lax också gottigt. Lager som jag gillar; Mosat ägg med vispgrädde och kaviar, tonfisk, mimosasallad, leverpastej med gurka. Det är bland det godaste som finns. Sådana där mer stabila byggen som liknar dem man gör själv är nog favorit, eller hemgjord. Gillar också från kondis där hela tårtan är geggig, men vet inte direkt vad de har i, svårt att känna smakerna, dill är det iallafall.

När jag var liten gjorde min mor äggmackor ibland, påminde lite om smörgårstårta, med mosat eller tärnat ägg, vispad grädde och kaviar. Jag gör sällan, fastän det egentligen är lätt.
Ja det är någon geggig skagenröra-kräm de kör med på kondis/ica som man inte finner bland hemmagjorda smörgåstårtor. Otroligt vilket bakverk som alla tycks känna till men tusentals olika recept på denna tårtor av tårtor.
Citat:
Kvistar med sallad! Det som främst är dekorationen på smörgåstårtan!
Åh fy fan, men det går att ersätta med skinka, "djurens sallad".
Citera
2025-11-11, 20:53
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ja det är någon geggig skagenröra-kräm de kör med på kondis/ica som man inte finner bland hemmagjorda smörgåstårtor. Otroligt vilket bakverk som alla tycks känna till men tusentals olika recept på denna tårtor av tårtor.

Åh fy fan, men det går att ersätta med skinka, "djurens sallad".
Ja skinka - djurens sallad låter mycket bättre att ha på! Inget fan att ha sallad på smörgåstårtan! Mest ivägen!
Det finns massor med sätt att göra smörgåstårta! Jag har själv gjort en smörgåstårta! Då hade jag krossade ostkrokar på lågsidan!
Citera
2025-11-11, 20:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Hm, skagenröra låter gott att ha i.
Citera
2025-11-11, 20:59
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ja skinka - djurens sallad låter mycket bättre att ha på! Inget fan att ha sallad på smörgåstårtan! Mest ivägen!
Det finns massor med sätt att göra smörgåstårta! Jag har själv gjort en smörgåstårta! Då hade jag krossade ostkrokar på lågsidan!
Jag har då aldrig vågat det tilltaget min herre, hur blev det?
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hm, skagenröra låter gott att ha i.
Vissa tycker att det blir för överväldigande då de verkar spara inn på fruktcocktailen och äggen.
Jag vet inte hur de får struktur i den bara? Det är någon trög och mousse liknande kräm.

Det mest avgörande i tårtan är balansen mellan sött, surt och salt. De värsta är om man tar ett sort bett i någon smaklös klump av grädde, ost och bröd.
Citera
2025-11-11, 21:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vissa tycker att det blir för överväldigande då de verkar spara inn på fruktcocktailen och äggen.
Jag vet inte hur de får struktur i den bara? Det är någon trög och mousse liknande kräm.

Det mest avgörande i tårtan är balansen mellan sött, surt och salt. De värsta är om man tar ett sort bett i någon smaklös klump av grädde, ost och bröd.

Det är rätt lätt att göra modell hemmagjord som är god. Men fattar inte hur de där mjuka funkar, verkar vara något specialbröd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in