2025-06-14, 21:29
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag förstår, hoppas dina favoriter vann
Har inga favoriter, dock några bekanta som är med i kväll. Det intressanta är att se GPS-plupparna på kartan då löparna sprider sig och tar olika vägval. Tillbaka till tårtan. En del av det arbetsamma låg i införskaffandet för min del också. Jag hade glömt smörgåsgurkan och fick gå till butiken igen. Garneringen är också arbetsam om man skall göra det fint. Det gjorde jag inte.
Citera
2025-06-14, 23:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Har inga favoriter, dock några bekanta som är med i kväll. Det intressanta är att se GPS-plupparna på kartan då löparna sprider sig och tar olika vägval. Tillbaka till tårtan. En del av det arbetsamma låg i införskaffandet för min del också. Jag hade glömt smörgåsgurkan och fick gå till butiken igen. Garneringen är också arbetsam om man skall göra det fint. Det gjorde jag inte.

Jag brukar köra så att jag räknar ut hur stor en bit man måste ta liksom när man spacklat taket klart på smörgåstårtan med nåt. Har du tex en rektangulär tårta med 2 formbröd på bredden och 3 på längden pyntar jag allt som ska ingå på 6 bitar på toppen. Så alla bitar ser likadan ut med inte symmetriskt

Har du en rund tårta får man bara tänka i trekanter allt som ska på pr tårtbit
Citera
2025-06-15, 00:27
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag brukar köra så att jag räknar ut hur stor en bit man måste ta liksom när man spacklat taket klart på smörgåstårtan med nåt. Har du tex en rektangulär tårta med 2 formbröd på bredden och 3 på längden pyntar jag allt som ska ingå på 6 bitar på toppen. Så alla bitar ser likadan ut med inte symmetriskt

Har du en rund tårta får man bara tänka i trekanter allt som ska på pr tårtbit
Jag hade 1x4x4 (4 hög) och ingredienserna i receptet rymdes inte på toppen. Men det gör just detsamma. Jag tycker många smörgåstårtor har för överarbetad dekoration.
Citera
2025-06-16, 10:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag hade 1x4x4 (4 hög) och ingredienserna i receptet rymdes inte på toppen. Men det gör just detsamma. Jag tycker många smörgåstårtor har för överarbetad dekoration.

Allt är relativt och går att ersätta med annat på toppen, speciellt grönsaker som liknar varandra i krisp syrlighet och friskhet kanske i smak ochså. Har du rom på så adderar ju det smakkänsla ochså mm
Svårt att ersätta ägg dock och fruktighet kan behövas av sötma om man vill det

Ost för sig bra på toppen ochså och hela skinkbitar elelr nån form av smörgåsmat skinka

Handlar ju om kontrasten ochså till at ha mjuka röror i tårtan med mjukt bröd och sen krispigt friskt och mer sötsyrligt på toppen inkl örtigt. Till nåt salt ochså på toppen och att det en smakbrytning tex emellan en skinkröra och en skivad skinka på toppen
Senast redigerad av Sladdaren 2025-06-16 kl. 10:10.
Citera
2025-06-17, 19:34
Medlem
Tycker smörgåstårta är fantastiskt, och jag tror att det är ganska svenskt, vilket gör det ännu bättre.

Kanske det håller på att trenda igen? Aftonbladet har recept i dagens upplaga. https://www.godare.se/recept/a/wAK3w...-enkelt-recept
Citera
2025-06-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker smörgåstårta är fantastiskt, och jag tror att det är ganska svenskt, vilket gör det ännu bättre.

Kanske det håller på att trenda igen? Aftonbladet har recept i dagens upplaga. https://www.godare.se/recept/a/wAK3w...-enkelt-recept

https://unifiler.b-cdn.net/images/12....jpg?width=800
Dessa är prisvärda om man bor i sthlm. Räkrondell 450g bröderna franzén för 60kr varje fredag är inte helt fel. matdax hagsätra, hökarängen, högdalen. Kanske tar med mej en till midsommarafton. Bjuda på
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-17 kl. 20:32.
Citera
2025-06-17, 21:31
Medlem
carminaburanas avatar
ingen som har tips på vart man beställer goda i stockholm, pallar inte hålla på själv
Citera
2025-06-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ingen som har tips på vart man beställer goda i stockholm, pallar inte hålla på själv

du fick en länk ovan. pass på imorgon. 59.95 450g smörgåstårta.
matdax-invandrarna köper inte dessa- skaldjur är haram för dom.
Citera
2025-06-20, 21:16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
du fick en länk ovan. pass på imorgon. 59.95 450g smörgåstårta.
matdax-invandrarna köper inte dessa- skaldjur är haram för dom.

Dessa är prisvärda om man bor i sthlm. Räkrondell 450g bröderna franzén för 60kr varje fredag är inte helt fel. matdax hagsätra, hökarängen, högdalen. Kanske tar med mej en till midsommarafton. Bjuda på

fan, läste det nu! Har de dessa priserna varje fredag? isf är det ju lätt värt att åka dit. Kan man hänga på låset eller, har de den framme vid öppning?
Senast redigerad av carminaburana 2025-06-20 kl. 21:20.
Citera
2025-06-21, 08:15
Medlem
Moobs avatar
Det är gott men inte så ofta jag äter det. Jag har aldrig gjort någon egen och vete sjutton om jag köpt åt mig själv elller familj heller. Köpt åt andra har jag på ica maxi. De var goda och välgjorda.

Man kanske skulle bjuda på det nästa gång man har fest. Rätt dyrt förvisso.

Och ni vet att smörgåstårta är en av de rätter man oftast blir magsjuk av? Stod nyligen i pressen. Smörgåstårta och bufféer
Citera
2025-06-21, 08:20
Smörgåstårta är gott men inte för ofta, föredrar hellre en rejäl räkmacka istället.
Citera
2025-06-21, 08:30
Medlem
zombie-nations avatar
Älskar smörgåstårta. Gillar när det är räkor ovanpå, men blir ledsen när man lägger rom på citron, lax också gottigt. Lager som jag gillar; Mosat ägg med vispgrädde och kaviar, tonfisk, mimosasallad, leverpastej med gurka. Det är bland det godaste som finns. Sådana där mer stabila byggen som liknar dem man gör själv är nog favorit, eller hemgjord. Gillar också från kondis där hela tårtan är geggig, men vet inte direkt vad de har i, svårt att känna smakerna, dill är det iallafall.

När jag var liten gjorde min mor äggmackor ibland, påminde lite om smörgårstårta, med mosat eller tärnat ägg, vispad grädde och kaviar. Jag gör sällan, fastän det egentligen är lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in