2025-11-11, 18:04
Medlem
Ont om reservdelar i Turkiet vilket resulterar i detta?
Citera
2025-11-11, 18:12
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Hur fan kan de ha gått av på mitten? Förstås förslitningar kan ju va boven men kan det ha skjutits ned av ryssarna de har ju gjort sånt här förr
En bomb i lasten är inte helt orimligt.
Citera
2025-11-11, 18:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Alla möjliga förklaringar.. Strukturellt haveri till följd av brand ombord, förskjutning av last som slitit sig, nån detonation eller vad som helst. Flygplanet kan ha slagit i nånting i samband med start osv..

jo det är klart det finns många möjligheter men att det går sönder i luften i 2 delar, de har jag bara sett på gamla bombplans filmer från WW2..
Citera
2025-11-11, 18:15
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ont om reservdelar i Turkiet vilket resulterar i detta?
Det har nog samma problem som ryssarna men mindre uttalat med plats 107 av 180 länder angående korruption 2024.

https://www.transparency.org/en/countries/t%C3%BCrkiye
"Türkiye has a score of 34 this year, with a change of 0 since last year, meaning it ranks 107 out of 180 countries."

Tillägg:
4 min video med Erdogan i parlamentet sannolikt bara minuter efter att han fått veta om kraschen.
Sedan ev äkta Flightradar 24 bilder men lite knepigt redigerat men ser ut som planet varit uppe i luften ett tag innan det kom nära gränsen.
https://youtu.be/duwYh87li0o?si=PxTb_zjZku-fAEwE
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-11-11 kl. 18:29. Anledning: Liten video ev med äkta flichtradar
Citera
2025-11-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Rök från båda vingspetsarna, flygplanskroppen borta.
Är det AI-klipp som sprids på X eller vad är det frågan om.

Varför rök från båda vingspetsarna som något jävla uppvisningsflyg, och någon har trollat bort flygplanskroppen!?
Jag kan inte o-se det - varför?

Hade det varit rök från ett par random positioner på resp vinge hade jag förstått det, men varför just vingspetsarna.

Det fetade, är nog bränsle som läcker.

Troligtvis en luftvärnsmissil som tagit dom av daga, flygplan har en tendens att inte gå i många bitar i luften, har dock hänt runt rysslands gränser innan
Citera
2025-11-11, 18:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Rök från båda vingspetsarna, flygplanskroppen borta.
Är det AI-klipp som sprids på X eller vad är det frågan om.

Varför rök från båda vingspetsarna som något jävla uppvisningsflyg, och någon har trollat bort flygplanskroppen!?
Jag kan inte o-se det - varför?

Hade det varit rök från ett par random positioner på resp vinge hade jag förstått det, men varför just vingspetsarna.

Röken är kondenstrimmor från när luften pressas mot vingen då den faller hyfsat fort

Måste vara ganska hopplöst o vara pilot i ett plan när vingen trillar av iaf
Citera
2025-11-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Röken är kondenstrimmor från när luften pressas mot vingen då den faller hyfsat fort

Då hade den inte lämnat spår
https://www.youtube.com/shorts/2OXOSyGtd9Q
ett exempel
Citera
2025-11-11, 18:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Då hade den inte lämnat spår
https://www.youtube.com/shorts/2OXOSyGtd9Q
ett exempel

Jag såg bara filmen på en mobil så jag vet inte 100%
Citera
2025-11-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Borde inte tråden ligga i ”Olyckor och katastrofer”?

Videon är antagligen verklig. Det är inte orimligt att herrkan där ramlade isär i luften.

Vi har nog två trådar i denna avdelning med amerikanska C130 som ramlat isär i luften tidigare. Återkommer med länkar.

Det som har hänt i USA är tex att propellrar vart undermåligt översedda och haft utmattningssprickor, kastat ett blad som skadat flygplanet samtidigt som vibrationerna från motorn som saknat ett blad skakat sönder kärran.

Tidigare olyckor med tråd:
https://www.flashback.org/t2938909

https://www.flashback.org/t2855088

Det har vart problem med vingbalkar på C130, i vart fall vissa. Minns inte om det var mest korrosion eller utmattning men det bör vara känt och åtgärdat.
Som vi ser har inte vingen gått av utan faller med i en bit så man kan anta att vinbalken inte är problemet (om inte den dessutom genererar problem med att sitta kvar på flygplanet).

Kärran är (var) 57 år gammal och gick tydligen i Royal Saudi Airforce från ny och Turkiet köpte den 2010.
Jag sätter en peng på dåligt underhåll, materialutmattning och korrosion.
Intressant, hur avancerat är underhållet?
Har turkarna struntat i att skanna efter sprickor?
Citera
2025-11-11, 18:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Undrar om de ens försöker bemöda sig att dra i spakar och hålla på. Förutsatt dom är vid liv då. Ungefär som Flight MH17 där hela cockpiten bröts av och föll ner intakt. Om piloterna utan hela övriga planet ändå försöker...
Citera
2025-11-11, 19:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Undrar om de ens försöker bemöda sig att dra i spakar och hålla på. Förutsatt dom är vid liv då. Ungefär som Flight MH17 där hela cockpiten bröts av och föll ner intakt. Om piloterna utan hela övriga planet ändå försöker...

Ja , massa larm går ju o inte ett skit händer , TWA800 var ju också ett plan som måste känts svårfluget för piloterna
Citera
2025-11-11, 19:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Nej, när vingen spinner trycks bränslet ut av centrifugalkraften. För C130 sas det att om man spinner en hel C130 går tankarnas ytterväggar sönder och bränsle läcker ut.

Ser ut ungefär som det som händer.
Ventiler för fuel dump sitter längst ut på vingen så de kan också ha öppnats pga rotationen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in