2025-11-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Får man fråga vilken leverantör du avvänder?

Den senaste batchen kom från granngården då de råkade ha kampanj när jag sprang runt där men har blivit några beställningar från t.ex amazon innan.
Citera
2025-11-10, 10:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Får man fråga vilken leverantör du avvänder?
Jag gissar att han använder 10W-30 farmarolja. Sån kostar inte mycket i 20liters dunk. Det är inget jag skulle lägga i motorn i annat än nån gammal diesel.
Citera
2025-11-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Kvalificerat skitsnack, den som skrivit det är fullständigt obildad i frågan !!

/Dick
varför stor du det, men jag hittade ingen källa mer än att man inte ska köra speciellt volvos och volkswagens bilar under "ogynsamma" förhållanden med longlife olja.

https://www.ak24.se/sv/artiklar-nyheter/volkswagen-longlife-oljor-langa-oljebytesintervaller

Antar att man får ringa tex volvo eller något för att få exakta svar.

Vilken utbildning angående longlife olja besitter du, du verkar arg när du skriver det det där? mina egna erfarenheter är ett par skurna motorer med longlife olja som var rejält igen koksade. Kunderna hade bytt enligt 3000 service intervallet och använt sig av longlife olja.

Så det där låter väldigt logiskt.
Citera
2025-11-10, 22:24
Medlem
Bensinmotor:
Dra upp oljestickan och lägg en droppe på en ljus yta.
Ljus till mellanbrun men helt klar: Det är lugnt.
Mörkbrun men klar: Börjar bli dax att byta men är ingen brådska.
Svart: Byt olja omedelbart.
Ta en droppe mellan tumme och pekfinger och gnid, känner du som fint grus: Du skulle bytt för länge sen.
Dieselmotor:
Den blir svart ganska omgående, men kolla om den är klar eller grumlig/grusig på samma sätt.
Om du inte har oljesticka: Gilla läget.
Citera
2025-11-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
varför stor du det, men jag hittade ingen källa mer än att man inte ska köra speciellt volvos och volkswagens bilar under "ogynsamma" förhållanden med longlife olja.

https://www.ak24.se/sv/artiklar-nyheter/volkswagen-longlife-oljor-langa-oljebytesintervaller

Vilken utbildning angående longlife olja besitter du, du verkar arg när du skriver det det där? mina egna erfarenheter är ett par skurna motorer med longlife olja som var rejält igen koksade. Kunderna hade bytt enligt 3000 service intervallet och använt sig av longlife olja.

40 år i branschen i bilindustrin varav en stor del på R&D samt en före detta kollega som jobbar med bl.a tribologi och oljeprovning hos Preem har givit mig hygglig insyn.
Vad det gäller Volvo så räcker det väl att titta i manualerna som finns online, gör det och visa på var dessa avrådanden står.
Jag kan sammanfatta: Kolla nivå oftare vid långvarigt krävande körning under ogynsamma förhållanden, det är det hela.

I länken du hänvisar till så står det dessutom för VW med longlife intervaller (det är valbart) för en specifik motortyp iom att den är lite annorlunda (eller som vi säger, kass) på grund av en kombination av specar som inte passar för LL olja egentligen. Den är ett av undantagen om jag fattat det rätt. Familjens VAG-bilar med andra motorer har inte haft såna undantag. På grund av detta införde VAG valbart variabel eller fast bytesintervall (i efterhand) om jag kommer ihåg rätt.

VAG , SAAB och några japaner från början av 2000 hade problem på grund av en olycklig kombination av felkonstruerad PCV och för höga interna temperaturer vilket bröt ned oljorna snabbt. Och för 20 år sedan var väl inte heller specarna för LL helt perfekta. Men det vet du ju eftersom du verkar jobba med motorbyten på äldre bilar.

/Dick
Citera
2025-11-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
40 år i branschen i bilindustrin varav en stor del på R&D samt en före detta kollega som jobbar med bl.a tribologi och oljeprovning hos Preem har givit mig hygglig insyn.
Vad det gäller Volvo så räcker det väl att titta i manualerna som finns online, gör det och visa på var dessa avrådanden står.
Jag kan sammanfatta: Kolla nivå oftare vid långvarigt krävande körning under ogynsamma förhållanden, det är det hela.

I länken du hänvisar till så står det dessutom för VW med longlife intervaller (det är valbart) för en specifik motortyp iom att den är lite annorlunda (eller som vi säger, kass) på grund av en kombination av specar som inte passar för LL olja egentligen. Den är ett av undantagen om jag fattat det rätt. Familjens VAG-bilar med andra motorer har inte haft såna undantag. På grund av detta införde VAG valbart variabel eller fast bytesintervall (i efterhand) om jag kommer ihåg rätt.

VAG , SAAB och några japaner från början av 2000 hade problem på grund av en olycklig kombination av felkonstruerad PCV och för höga interna temperaturer vilket bröt ned oljorna snabbt. Och för 20 år sedan var väl inte heller specarna för LL helt perfekta. Men det vet du ju eftersom du verkar jobba med motorbyten på äldre bilar.

/Dick
Saabarna var felkonstruerade på flera sätt och det var därför de motorerna rasade, de hade en god tanke bakom men det fungerade inte så bra visade det sig.
Du är då en så kallad korv och mos gubbe med andra ord, det som gällde för dig sitter kvar och jag tar för givet att du gjort som du alltid gjort. Därav litar jag mer på ny examerat folk som har en modern utbildning som är gångbar idag och inte för 40-50 år sedan.
Jag är likadan och kommer inte sätta mig i skolbänken om jag inte måste, finns mycket gamla motorer och annat inom bil industrin som fortfarande behöver mig men det nya får de nya unga mekanikerna ta tag i då jag saknar utbildning och intresse för att lägga den tid som behövs. för att lära mig.

Det jag har sett av dessa långa bytesintervall är mycket sludge och motor skador och det måste ju komma någonstans ifrån, allt kan inte bara vara dåliga oljor och folk som skiter i intervallen för länge.

Att byta olja är så pass lätt på de flesta bilar och relativt billigt så jag ser inte vitsen med att dra det till sin spets och ligga på gränsen. Men o andra sidan kommer jag från en generation där man tog hand om sina saker på ett annat sätt än idag.
Citera
2025-11-11, 18:27
Medlem
448s avatar
Citat:

Dick109 snackar skit , det han menade skitsnack stämmer liksom det du länkade till

Longlife fungerar hur bra som helst när bilen har varma mil och olja som ej utsätts för hög temp(aka högt effektuttag ur snurran)

Kortfattat

Oljan blir tjockare med tiden och smörjer sämre vid kallstarter,binder vatten vid korta körningar och slits termiskt fortare när den bölrjar närma sig 110 grader nåtish.

Korta körningar kan även ge bränsleaccumlation i oljan och just bensin är inte en speciellt smörjande tillsats
Citera
2025-11-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dick109 snackar skit , det han menade skitsnack stämmer liksom det du länkade till

Longlife fungerar hur bra som helst när bilen har varma mil och olja som ej utsätts för hög temp(aka högt effektuttag ur snurran)

Kortfattat

Oljan blir tjockare med tiden och smörjer sämre vid kallstarter,binder vatten vid korta körningar och slits termiskt fortare när den bölrjar närma sig 110 grader nåtish.

Korta körningar kan även ge bränsleaccumlation i oljan och just bensin är inte en speciellt smörjande tillsats
Dagens lågfriktions motorer brukar späda ut oljan rätt rejält är det jag kan märka, sen så samlar den på sig skit som koksar igen lite överallt men är lättast att se när man tar bort ventilkåpan.
Citera
2025-11-11, 19:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Dagens lågfriktions motorer brukar späda ut oljan rätt rejält är det jag kan märka, sen så samlar den på sig skit som koksar igen lite överallt men är lättast att se när man tar bort ventilkåpan.

Ja vesst men kör du pendlig i normala farter så är LL helt ok och med bra täta motorer.
Fan lågfriktionsmotor utan kolvringar nästan....var det inte så med VW 180 hästar diesel...

Men t.ex en europasemester i 35gradig värme med alper,autobahn o husvagn hela feta familjen med ny LL olja gör att den inte är bra vid 3000 mil p.g.a termiskt slitage

För taxi o polisbilar är det optimalt val , fungerar även bra på brand och ambulansfordon som alltid står med motorvärmare

Finns taxigubbar som kör 5000 mil o det är med bilar som dom själv köper sen
Senast redigerad av 448 2025-11-11 kl. 19:18.
Citera
2025-11-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ja vesst men kör du pendlig i normala farter så är LL helt ok.

Men t.ex en europasemester i 35gradig värme med alper,autobahn o husvagn hela feta familjen med ny LL olja gör att den inte är bra vid 3000 mil

För taxi o polisbilar är det optimalt val , fungerar även bra på brand och ambulansfordon som alltid står med motorvärmare
Ja vid rätt användning är går det nog bra men de flesta kör ju som med vilken olja som helst.
Citera
2025-11-12, 08:22
Medlem
Citat:
Du är då en så kallad korv och mos gubbe med andra ord, det som gällde för dig sitter kvar och jag tar för givet att du gjort som du alltid gjort. Därav litar jag mer på ny examerat folk som har en modern utbildning som är gångbar idag och inte för 40-50 år sedan.Men o andra sidan kommer jag från en generation där man tog hand om sina saker på ett annat sätt än idag.

Jag jobbar fortfande inom R&D, och jag genomgår i alla fall fortbildning hela tiden... Och vännen Felicia som jobbar på Preem är väl troligen runt halva din ålder eftersom du själv pratar om att vara en del en "tidigare generation".

/Dick
Citera
2025-11-12, 08:34
Medlem
Citat:

Det gäller ju alla oljor, och spädning dessutom i än högre grad på dieselbilar.

Men ett är ju säkert, ingen bil har dött av fräsch olja eller täta byten, så vill man ta den vägen så är det aldrig fel.

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in