2025-11-01, 09:54
Medlem
Har en Volvo. En diesel. Har gått 35000+ mil

Har bara följt bilens service lampa när det är dags för oljebyte.

Nu till frågan. Vi kör långt med vår bil så det är kanske 3000 mil mellan oljebyten.

Har Volvo fel? Borde lampan tändas oftare? Vi byter typ 1 gång om året.

Ska jag lämna in oftare? Dvs innan servicelampan tänds?
Citera
2025-11-01, 12:09
Medlem
karlgunnars avatar
Bryr man sig om sin bil byter man olja och filter en gång per år eller var 1000-1500e mil.
Citera
2025-11-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Har en Volvo. En diesel. Har gått 35000+ mil

Har bara följt bilens service lampa när det är dags för oljebyte.

Nu till frågan. Vi kör långt med vår bil så det är kanske 3000 mil mellan oljebyten.

Har Volvo fel? Borde lampan tändas oftare? Vi byter typ 1 gång om året.

Ska jag lämna in oftare? Dvs innan servicelampan tänds?

Oavsett hur långt bilen gått, så när jorden snurrat exakt ett varv runt solen så är oljan sopslut och motorhaveri är nära förestående.

Därav "kravet" på byte varje år.

Citera
2025-11-08, 04:17
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag köpte en Mercedes-bil i våras och har även tagit körkort så jag numera kan köra bil utan att vara kriminell.

Nu har jag hört talas om att det finns något som heter oljefilter som man behöver byta ibland och att man också behöver byta motorolja.

Hur vet man om oljefiltret och motoroljan behöver bytas? Hur ofta sker det i allmänhet relaterat till tid eller körda mil?
TS... jag citerar ditt första inlägg eftersom jag inte läst hela tråden.

Vad är det för årsmodell, modellbeteckning och motor på din MB och hur många mil har du tänkt att köra per år? Hur många mil har den gått? Är det rent allmänt "blandad" körning, eller mest statskörning eller mest landsvägskörning?

Många biltillverkare rekomenderar oljebyte var 3K mil men är man rädd om bilen så byter man var 1K mil. Dieslar mår dessutom väldigt dåligt av att köras kortare sträckor så aldrig motoroljan kommer upp i full temp. Detta gäller iof sig även bensinare. Risken är att det bildas kondens i motoroljan och det förstår säker de flesta att inte kondensvatten hör hemma i motoroljan.

Rent allmänt, bättre motoroljebyte med en billigare motorolja var tusende mil (Biltemaolja funkar till de allra flesta bilar) än dra ut på motoroljebytet till var tretusende mil.
Citera
2025-11-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
TS... jag citerar ditt första inlägg eftersom jag inte läst hela tråden.

Vad är det för årsmodell, modellbeteckning och motor på din MB och hur många mil har du tänkt att köra per år? Hur många mil har den gått? Är det rent allmänt "blandad" körning, eller mest statskörning eller mest landsvägskörning?

Många biltillverkare rekomenderar oljebyte var 3K mil men är man rädd om bilen så byter man var 1K mil. Dieslar mår dessutom väldigt dåligt av att köras kortare sträckor så aldrig motoroljan kommer upp i full temp. Detta gäller iof sig även bensinare. Risken är att det bildas kondens i motoroljan och det förstår säker de flesta att inte kondensvatten hör hemma i motoroljan.

Rent allmänt, bättre motoroljebyte med en billigare motorolja var tusende mil (Biltemaolja funkar till de allra flesta bilar) än dra ut på motoroljebytet till var tretusende mil.

Jag kör 13000 kilometer per år och byter olja en gång om året.
Citera
2025-11-08, 07:55
Medlem
Det finns longlife, då räcker det med att byta filter och pytsa i lite olja
Citera
2025-11-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Det finns longlife, då räcker det med att byta filter och pytsa i lite olja

Blir shortlife på bilen om man tror det funkar så.
Citera
2025-11-08, 10:28
Medlem
https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-life-olja/

longlife olja ställer ofta rätt stora krav på föraren om det ska fungera. tex motorvärmare under 5+ grader ute, ej dra släp, ej stadskörningar, ej stressa motorn, hålla samma motorvarv, tex motorväg och långkörningar. I bilen instruktions bok står det vad som gäller för just din bil men de jag listade brukar vara minimum krav.

Många pytsar i longlife olja och undrar sedan varför motorn havererar ett par år senare och det är för att de kör som de alltid gjort vilket inte fungerar med LL oljor.

Jag anpassar mina oljebyten efter miljön. Kör jag mycket korta sträckor så byggs det ofta upp kondens vatten i oljan vilket gör att jag byter oftare då, ofta under 1000 mil. Kör jag mycket motorväg och långsträckor så kan jag börja närma mig tillverkarens intervall som ofta är 1500 mil. trimmade och turbo bilar håller jag mig till 1000 mil eller mindre även där håller jag koll på hur oljan ser ut.
Erfarenhet och lärdomar från ungdomens dagar är gynnsamt.
Ett gammal ordspråk som brukar fungera rätt bra är: Olja är billigt en motor är dyr...
Hellre ett oljebyte för mycket än än ett för lite.

LL olja håller jag mig långt borta ifrån då jag ej använder motorvärmare eller kör så som man ska göra för att det ska fungera utan motorhaveri/skador.
Citera
2025-11-09, 20:09
Medlem
Generalanderssons avatar
Varierar ju lite från bil till bil.. med vid de flesta tillfällen, så räcker det med 1 gång om året eller efter 1500.
Citera
2025-11-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-life-olja/

longlife olja ställer ofta rätt stora krav på föraren om det ska fungera. tex motorvärmare under 5+ grader ute, ej dra släp, ej stadskörningar, ej stressa motorn, hålla samma motorvarv, tex motorväg och långkörningar. I bilen instruktions bok står det vad som gäller för just din bil men de jag listade brukar vara minimum krav.

Kvalificerat skitsnack, den som skrivit det är fullständigt obildad i frågan !!

/Dick
Citera
2025-11-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster

Biltemaolja är dyrt, jag köper min olja med samma klassificering till under halva biltemapriset.
Citera
2025-11-10, 09:01
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Biltemaolja är dyrt, jag köper min olja med samma klassificering till under halva biltemapriset.
Får man fråga vilken leverantör du avvänder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in