https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-life-olja/
longlife olja ställer ofta rätt stora krav på föraren om det ska fungera. tex motorvärmare under 5+ grader ute, ej dra släp, ej stadskörningar, ej stressa motorn, hålla samma motorvarv, tex motorväg och långkörningar. I bilen instruktions bok står det vad som gäller för just din bil men de jag listade brukar vara minimum krav.
Många pytsar i longlife olja och undrar sedan varför motorn havererar ett par år senare och det är för att de kör som de alltid gjort vilket inte fungerar med LL oljor.
Jag anpassar mina oljebyten efter miljön. Kör jag mycket korta sträckor så byggs det ofta upp kondens vatten i oljan vilket gör att jag byter oftare då, ofta under 1000 mil. Kör jag mycket motorväg och långsträckor så kan jag börja närma mig tillverkarens intervall som ofta är 1500 mil. trimmade och turbo bilar håller jag mig till 1000 mil eller mindre även där håller jag koll på hur oljan ser ut.
Erfarenhet och lärdomar från ungdomens dagar är gynnsamt.
Ett gammal ordspråk som brukar fungera rätt bra är: Olja är billigt en motor är dyr...
Hellre ett oljebyte för mycket än än ett för lite.
LL olja håller jag mig långt borta ifrån då jag ej använder motorvärmare eller kör så som man ska göra för att det ska fungera utan motorhaveri/skador.