Citat:
Ursprungligen postat av
Dick109
40 år i branschen i bilindustrin varav en stor del på R&D samt en före detta kollega som jobbar med bl.a tribologi och oljeprovning hos Preem har givit mig hygglig insyn.
Vad det gäller Volvo så räcker det väl att titta i manualerna som finns online, gör det och visa på var dessa avrådanden står.
Jag kan sammanfatta: Kolla nivå oftare vid långvarigt krävande körning under ogynsamma förhållanden, det är det hela.
I länken du hänvisar till så står det dessutom för VW med longlife intervaller (det är valbart) för en specifik motortyp iom att den är lite annorlunda (eller som vi säger, kass) på grund av en kombination av specar som inte passar för LL olja egentligen. Den är ett av undantagen om jag fattat det rätt. Familjens VAG-bilar med andra motorer har inte haft såna undantag. På grund av detta införde VAG valbart variabel eller fast bytesintervall (i efterhand) om jag kommer ihåg rätt.
VAG , SAAB och några japaner från början av 2000 hade problem på grund av en olycklig kombination av felkonstruerad PCV och för höga interna temperaturer vilket bröt ned oljorna snabbt. Och för 20 år sedan var väl inte heller specarna för LL helt perfekta. Men det vet du ju eftersom du verkar jobba med motorbyten på äldre bilar.
/Dick
Saabarna var felkonstruerade på flera sätt och det var därför de motorerna rasade, de hade en god tanke bakom men det fungerade inte så bra visade det sig.
Du är då en så kallad korv och mos gubbe med andra ord, det som gällde för dig sitter kvar och jag tar för givet att du gjort som du alltid gjort. Därav litar jag mer på ny examerat folk som har en modern utbildning som är gångbar idag och inte för 40-50 år sedan.
Jag är likadan och kommer inte sätta mig i skolbänken om jag inte måste, finns mycket gamla motorer och annat inom bil industrin som fortfarande behöver mig men det nya får de nya unga mekanikerna ta tag i då jag saknar utbildning och intresse för att lägga den tid som behövs. för att lära mig.
Det jag har sett av dessa långa bytesintervall är mycket sludge och motor skador och det måste ju komma någonstans ifrån, allt kan inte bara vara dåliga oljor och folk som skiter i intervallen för länge.
Att byta olja är så pass lätt på de flesta bilar och relativt billigt så jag ser inte vitsen med att dra det till sin spets och ligga på gränsen. Men o andra sidan kommer jag från en generation där man tog hand om sina saker på ett annat sätt än idag.