2025-05-01, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det hjälper nog att ha sinne för humor om man skall uppmärksamma tokiga formuleringar av det slaget, men att påpeka att en formulering är tokig är ju inte ett skämt i sig.

De fattar la du att de ska va vegetarisk sallad på menyn
Citera
2025-05-01, 22:25
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
I Finland har man i årtionden druckit ljusrostat kaffe. I Sverige försvann det på 50/60-talen och numera är det nästan bara mellan- och mörkrost som gäller. Man började med det ljusare under nödåren för att det blev billigare - man sparade på energin då rostningstiden var kortare (ca 25-35%). Och det var det enda som fanns och folk blev vana vid det. Det ljusare kaffet har kvar mer av garvsyran och därmed smakar det syrligare och orsakar lättare halsbränna i större mängder. Det har också mera koffein kvar än de som rostats längre.

Numera är butikerna i Finland fylla av olika sorter och rostningsgrader, inhemska som utländska, och mörkare kaffe vinner alltmer mark men det ljusrostade (1 på den femgradiga skalan) Jubileums Mocka av Paulig är fortfarande det överlägset mest sålda kaffet. Och de finska kaffebolagen vill gärna ha det så för där har de nästan ingen konkurrens alls från utländska aktörer medan på de mellan- och mörkrostade segmenten tränger allsköns konkurrens från utlandet in, bl a Löfberg och Zoega.

Och när det gäller den vanliga femgradiga rostningsskalan så är 1 ljustrostat och allt över det kallas mörkrost, någon mellanrost existerar inte i språkbruket. Eller kanske har jag sett det nånstans men då har det säkert varit nån Löfbergsprodukt där de översatt den svenska termen rakt av.

Själv undviker jag numera ljustrostat, för att det smakar blaskigt och syrligt, och på de flesta ställen (kafeer osv.) har man både ljust (1) och mörkt (2-5) tillgängligt. Men jag växte upp med ljusrostat och älskade det då och gillade inte alls det mörka "giftet" man fick utomlands. Men efter några år utomlands hade man blivit så van vid det mörkare att det ljusa finska inte längre dök. Finns det inget annat så kan jag nog truga i mig liten kopp bara för att dämpa koffeinsuget. Men jag betalar väldigt ogärna för det.

Tack för initierad redogörelse. Skillnader i kaffepreferenser är kanske inte, vid en första anblick, en språkfråga men inte desto mindre intressant som konkret uttryck för kulturella och historiska livsomständigheter. Det blaskiga kaffet förföljde mig in på erkända konditorier som Fazer och Ekbergs. Jag förstod att den rostningen var djupt rotad hos vårt grannfolk. Skit samma, Finland som sådant tyckte jag bra om.
Citera
2025-05-28, 14:36
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det här är en fråga som är en smula pinsam, eftersom jag förmodligen redan borde veta svaret: Hur är det med ålänningarnas status som finlandssvenskar? Att de ur rent språkvetenskaplig synpunkt talar en finlandssvensk/östsvensk dialekt (eller kanske snarare dialekter) torde vara oomtvistligt, men hur är det med deras självbild? Hur förnärmade blir de om man inkluderar dem i den större mängden finlandssvenskar? Och hur ser finlandssvenskar på fastlandet och mer kustnära öar på ålänningarna? Betraktas de som ingående i en större finlandssvensk gemenskap, i den mån en sådan existerar?
Inte helt säker på om de språkligt är så entydigt finländska heller, kanske tidigare varit men undrar om det inte finns fler isoglosser med upplandsmål än finländska fastlandsmål på sina håll.

Ålännigar är ett prickligt "sjack" som insulärar enslingar ser de mest till sig sj och har inte en uppenbar identitet med fastlandsfinlandsvenskar. Resten räknar dock gärna in dom i sin skara för att puffa upp numren lite och rent definitionsmässigt hör ju grupperna samman.
Citera
2025-05-28, 18:11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Inte helt säker på om de språkligt är så entydigt finländska heller, kanske tidigare varit men undrar om det inte finns fler isoglosser med upplandsmål än finländska fastlandsmål på sina håll.

Ålännigar är ett prickligt "sjack" som insulärar enslingar ser de mest till sig sj och har inte en uppenbar identitet med fastlandsfinlandsvenskar. Resten räknar dock gärna in dom i sin skara för att puffa upp numren lite och rent definitionsmässigt hör ju grupperna samman.

Det som definitivt definierar åländska dialekter som östsvenska mål är väl avsaknaden av grav accent. Det är lite svårt att bortse från det, även om det kan finnas en del likheter med uppsvenska mål.
Citera
2025-10-28, 19:43
Medlem
"Att uttala tj-ljud utan hörbart t, alltså /ɕ/ som idag är det vanligaste, var dialektalt och begränsat till delar av Götaland under förra sekelskiftet. På den tiden var /tɕ/ som mest förknippas med finlandssvenska det gängse uttalet för de flesta svenskar."

-Tidsdjupet
Citera
2025-11-11, 16:43
Medlem
PeterNosters avatar
Sannfinländarna har ändrat sig. Går med på svenska som andraspråk i Finland. Nu ska engelskan bekämpas.

https://www.svt.se/kultur/sannfinlandarna-byter-sprakstrategi-och-accepterar-svenskan
Senast redigerad av PeterNoster 2025-11-11 kl. 16:46.
Citera
2025-11-11, 20:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sannfinländarna har ändrat sig. Går med på svenska som andraspråk i Finland. Nu ska engelskan bekämpas.

https://www.svt.se/kultur/sannfinlandarna-byter-sprakstrategi-och-accepterar-svenskan

Detta är ett steg i rätt riktning. Många bäckar små. Hade jag flyttat till Finland och blivit medborgare, så hade jag fortfarande varit tveksam till dem pga deras syn på svenskan.
Citera
2025-11-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Den där Keskisarja asså. Har var en helt fantastisk historiker med många hyllade böcker och även TV-serier men efter att han gick med i politiken blev han en riktig galenpanna och allmänt åtlöje.Han har noll erfarenhet av politik och det märks. Jag kan inte komma på någon motsvarande figur i svensk politik. Hans efternamn översätts förresten till "Mellanserie".

Så sent som i somras polisanmäldes han för saker han sa om invandrare och invandring i direktsändning.
https://yle.fi/a/7-10083398
Senast redigerad av KarlXVII 2025-11-12 kl. 15:08.
Citera
2025-12-01, 20:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
"Simstrand" såg jag skyltar om i Österbotten...
Citera
2026-05-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
"Simstrand" såg jag skyltar om i Österbotten...

Så heter det. I Finland simmar man i simdräkt/simbyxor istället för att bada. Bada gör man bastu.
Citera
2026-05-02, 11:59
Medlem
Hörni forumets österbottningar. I KAJs nya låt Economy PLUS sjunger de "Skåd ett jär komber vi". Jag vet att skåda är kolla/titta och att det hela betyder ungefär 'se upp/akta dig här kommer vi' men den här ett-biten, eller kombinationen skåd ett. Varifrån kommer den?
Citera
2026-05-02, 12:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Så heter det. I Finland simmar man i simdräkt/simbyxor istället för att bada. Bada gör man bastu.

Ja UPPENBARLIGEN heter det så där eftersom det står så på skyltarna. DUH!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in